Wat is de beste breedbander en waarom?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Wat is de beste breedbander en waarom?

Bericht door JeroenKV »

Ik heb een aantal goede breedbanders gezien (b.v. fostex FX120, Tangband W3-871S, Jordan JX92S etc.), maar welke is nu duidelijk de favoriet?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vergeet Visaton B200 niet.

De vraag is natuurlijk ook: in wat voor een config wil je hem gebruiken... Denk niet dat je kunt zeggen dat een de beste is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ook een aardig complete opsomming: Single Driver Website
Daarnaast heeft Spectrum Audio een aardig compleet gamma in de handel.

Ik heb geen idee welke de beste is. Het ligt aan de toepassing, de AER zou het erg goed doen in een hoorn maar ze hebben ook modellen voor andere behuizingen. De Manger is geen echte breedbander en heeft ondersteuning van het laag nodig.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik snap wat jullie bedoelen, maar het gaat mij dus om de combi. Wat is de beste breedbander in combinatie met welke kast? (Dus niet alleen welke driver, maar ook welke kast daarbij hoort).

Ik denk nu over een open baffle opzet. Neutraliteit scoort dan volgensmij hoog.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

JeroenKV schreef:
Ik snap wat jullie bedoelen, maar het gaat mij dus om de combi. Wat is de beste breedbander in combinatie met welke kast? (Dus niet alleen welke driver, maar ook welke kast daarbij hoort).

Ik denk nu over een open baffle opzet. Neutraliteit scoort dan volgensmij hoog.
Caire schijnt het ook goed te doen..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Had Steinmusic ook niet iets speciaals? (was dat niet een gemodificeerde Ciare?)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Denk dat ook al neem je het geheele ontwerp in acht, je nog steeds niet kunt zeggen dat eentje de beste is.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
Denk dat ook al neem je het geheele ontwerp in acht, je nog steeds niet kunt zeggen dat eentje de beste is.
Maar wel wat de aanraders zijn!!! Ze zijn niet allemaal even goed, dus wat zijn nu echt de uitschieters?
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

JeroenKV schreef:
...
Maar wel wat de aanraders zijn!!! Ze zijn niet allemaal even goed, dus wat zijn nu echt de uitschieters?
OK een voorzetje:

Fostex in een Quarter Wave Resonator of een rear-loaded horn

AER in een front-loaded horn

Als je de ruimte hebt Lowthers in een Hedlund Horn

En als je geld op is een Ciare CH250 in een Open Baffle of een CSS FR125S in een dipool of mini Onken kastje
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Niet helemaal breedband maar toch (wel open baffle)

http://www.lautsprechershop.de/hifi/noboxbb.htm
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!! :-k

De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!! :D
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

JeroenKV schreef:
De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!! :-k

De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!! :D
Volgens mij is je dit al eens afgeraden op het hififorum, ga je het toch proberen?

Ik denk dat je TB's niet moet gaan vergelijken met Fostex (laat staan Jordan, Lowther of AER) speakers. Ik gebruik de W3-871S nu thuis als middentoners, erg leuk, maar met een Xmax van 0.5mm en een diameter van 3" moet je er ook weer niet al te veel van verwachten.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Bergrans schreef:
JeroenKV schreef:
De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!! :-k

De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!! :D
Volgens mij is je dit al eens afgeraden op het hififorum, ga je het toch proberen?

Ik denk dat je TB's niet moet gaan vergelijken met Fostex (laat staan Jordan, Lowther of AER) speakers. Ik gebruik de W3-871S nu thuis als middentoners, erg leuk, maar met een Xmax van 0.5mm en een diameter van 3" moet je er ook weer niet al te veel van verwachten.
Ik heb ze al binnen en geprobeerd in een open baffle (kosten 40 euro, dus leuk experiment om meer te leren over open baffle :) ). SPL en belastbaarheid zijn prima boven de 150hz.

TB wordt door veel zelfbouwers in Duitsland al vaak als beter gezien dan Fostex (althans de goedkopere modellen als de F103 etc.). 8) De TB W3-871S heeft een erg mooi frequentieverloop.

Ik wil eerst wat experimenteren voordat ik aan duurdere oplossingen begin (ben ook bezig met een DIY ESL). Daarom ook mijn vraag wat aan te raden combi's van breedbanders en kasten zijn? (De Fostex van Tony ziet er b.v. erg goed uit).
Plaats reactie