Wat is de beste breedbander en waarom?
Moderator: Beheerdersteam
Wat is de beste breedbander en waarom?
Ik heb een aantal goede breedbanders gezien (b.v. fostex FX120, Tangband W3-871S, Jordan JX92S etc.), maar welke is nu duidelijk de favoriet?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ook een aardig complete opsomming: Single Driver Website
Daarnaast heeft Spectrum Audio een aardig compleet gamma in de handel.
Ik heb geen idee welke de beste is. Het ligt aan de toepassing, de AER zou het erg goed doen in een hoorn maar ze hebben ook modellen voor andere behuizingen. De Manger is geen echte breedbander en heeft ondersteuning van het laag nodig.
Daarnaast heeft Spectrum Audio een aardig compleet gamma in de handel.
Ik heb geen idee welke de beste is. Het ligt aan de toepassing, de AER zou het erg goed doen in een hoorn maar ze hebben ook modellen voor andere behuizingen. De Manger is geen echte breedbander en heeft ondersteuning van het laag nodig.
Caire schijnt het ook goed te doen..JeroenKV schreef:Ik snap wat jullie bedoelen, maar het gaat mij dus om de combi. Wat is de beste breedbander in combinatie met welke kast? (Dus niet alleen welke driver, maar ook welke kast daarbij hoort).
Ik denk nu over een open baffle opzet. Neutraliteit scoort dan volgensmij hoog.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
OK een voorzetje:JeroenKV schreef:...
Maar wel wat de aanraders zijn!!! Ze zijn niet allemaal even goed, dus wat zijn nu echt de uitschieters?
Fostex in een Quarter Wave Resonator of een rear-loaded horn
AER in een front-loaded horn
Als je de ruimte hebt Lowthers in een Hedlund Horn
En als je geld op is een Ciare CH250 in een Open Baffle of een CSS FR125S in een dipool of mini Onken kastje
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Volgens mij is je dit al eens afgeraden op het hififorum, ga je het toch proberen?JeroenKV schreef:De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!!![]()
De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!!
Ik denk dat je TB's niet moet gaan vergelijken met Fostex (laat staan Jordan, Lowther of AER) speakers. Ik gebruik de W3-871S nu thuis als middentoners, erg leuk, maar met een Xmax van 0.5mm en een diameter van 3" moet je er ook weer niet al te veel van verwachten.
Ik heb ze al binnen en geprobeerd in een open baffle (kosten 40 euro, dus leuk experiment om meer te leren over open baffleBergrans schreef:Volgens mij is je dit al eens afgeraden op het hififorum, ga je het toch proberen?JeroenKV schreef:De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!!![]()
De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!!
Ik denk dat je TB's niet moet gaan vergelijken met Fostex (laat staan Jordan, Lowther of AER) speakers. Ik gebruik de W3-871S nu thuis als middentoners, erg leuk, maar met een Xmax van 0.5mm en een diameter van 3" moet je er ook weer niet al te veel van verwachten.
TB wordt door veel zelfbouwers in Duitsland al vaak als beter gezien dan Fostex (althans de goedkopere modellen als de F103 etc.).
Ik wil eerst wat experimenteren voordat ik aan duurdere oplossingen begin (ben ook bezig met een DIY ESL). Daarom ook mijn vraag wat aan te raden combi's van breedbanders en kasten zijn? (De Fostex van Tony ziet er b.v. erg goed uit).
