BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door Juicie »

Afgelopen week heb ik een setje BB4.AL en CHR70 binnen gekregen. Voor de BB4.AL ben ik nu de Till70aan het bouwen. Ik hoop dat de BB4.AL de CHR70 een op een kan vervangen.



Vandaag de fronts uit 15mm massief bamboe gecnc'd. Dit weekend de volgende stappen.
Hopelijk komt er nog een mooie bijpassende versterker bij.
Bijlagen
tn_DSC_6779.JPG
till70.jpg
Laatst gewijzigd door Juicie op za 27 aug 2011, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door RobertD »

Dit ga ik even volgen. Breedbanders zijn gewoon leuk.

Die BB4 ziet er wel precies hetzelfde uit als de CHR70. Waar heb je die vandaan?
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Ik heb ze besteld bij oaudio.de. Momenteel extra voordelig.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Vandaag de baffles mooi opgeschuurd. Dit weekend MDF halen voor de rest. De rest van de kast wordt zwart. Ik ga proberen hetzelfde effect in de verf te krijgen als dat de BB4.AL heeft.
Bijlagen
tn_DSC_6786.JPG
tn_DSC_6784.JPG
tn_DSC_6785.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Wowly »

Dat bamboehout, is dat zoals het eruit ziet: sterk, licht, knalhard oppervlak en veel splinters bij breken? De eerste eigenschappen zijn ideaal!
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Wowly schreef:
Dat bamboehout, is dat zoals het eruit ziet: sterk, licht, knalhard oppervlak en veel splinters bij breken? De eerste eigenschappen zijn ideaal!
Ja, ja, ja en weet niet. Ik was bang dat het ging splinteren bij het frezen van de speaker gaten, maar dat deed het gelukkig niet. Het zijn eigenlijk snijplanken van bij de xenos.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Boerenterprise »

Naaais :kwijl:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door SARK »

Echt heel erg mooi, zowel je freeswerk als de zeer geslaagde combinatie bamboe/luidspreker :!:
Zo te zien heb je ook mazzel gehad met de dichtheid van de binnenkant van de plank. Ik ben ook eens aan de slag geweest met bamboe snijplanken en toen ik deze door had gezaagd bleek de binnenkant vol te zitten met holtes, dit kwam omdat ze niet al te mooie opvulstukken hadden gebruikt (plankies van de Action 8-[ )
Bijlagen
Bamboe-holtes.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door jeroen_d »

Mooi hoor!
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

SARK schreef:
Echt heel erg mooi, zowel je freeswerk als de zeer geslaagde combinatie bamboe/luidspreker :!:
Zo te zien heb je ook mazzel gehad met de dichtheid van de binnenkant van de plank. Ik ben ook eens aan de slag geweest met bamboe snijplanken en toen ik deze door had gezaagd bleek de binnenkant vol te zitten met holtes, dit kwam omdat ze niet al te mooie opvulstukken hadden gebruikt (plankies van de Action 8-[ )
In één van de baffles zit in de zijkant een klein kiertje. Ik ga wel eens kijken of ik dat ergens mee op kan vullen. Verder zijn de planken mooi massief.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Ik heb een klein probleempje. Volgens het ontwerp van de Till70 moet ik een buis van 40mm binnendiameter en een lengte van 144mm. Nu heb ik een poort van 40mm gefreesd in de baffle. Een een PVC buis van 40mm gekocht. Echter was de buis dus 40mm buiten diameter. Ik kan nergens een buis met 40mm binnendiameter vinden. Weet iemand waar ik deze wel kan vinden.

Of anders twee nieuwe baffles frezen en de lengte van de buis opnieuw bereken naar de nieuwe binnendiameter.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door SARK »

Je kan de huidige buizen toch gewoon gebruiken :?: Wat is de binnendiameter van de buizen die je nu hebt :?:
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

SARK schreef:
Je kan de huidige buizen toch gewoon gebruiken :?: Wat is de binnendiameter van de buizen die je nu hebt :?:
Het probleem is dan dat de poort in mijn baffle dan te groot is. Het gat in de baffle is 40mm dus past de buis er helemaal doorheen. Maar de binnendiameter is net iets meer als 33mm.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door SARK »

Ah, ik was even vergeten dat je een keurige flare in de opening had gemaakt ... da's idd een no go. Toch even doorzoeken naar poorten met de juiste diameter.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door WielkeB »

in de losse PVC hoek zul je het niet vinden denk ik. De Wildkamp heeft hoogstens dunwandige 40mm buis maar die blijft dus 40mm buitendiameter.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Boerenterprise »

Misschien wat werk, maar je kunt toch ook een aantal ringen maken van MDF en deze dan op elkaar lijmen. Kun je gewoon je huidige baffles gebruiken.
Maken kost even tijd, maar waarschijnlijk minder dan de tijd die je kwijt bent om een 40mm (inwendige) pijp te vinden.
Chris
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Mphus »

http://metaalwinkel-metalen.nl/index.ph ... 4&spage=40
staat een buis van 40 mm binnen. Ik weet niet wat het kost, misschien zijn er goedkoperen materialen die die winkel verkoopt maar je kunt er een belletje aan wagen. Misschien hebben ze een restje liggen or zo......

Groeten Daan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Henkjan »

Juicie schreef:
... Ik hoop dat de BB4.AL de CHR70 een op een kan vervangen..
deze zijn identiek, op de coating van het membraan na.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Ik ga zelf nieuwe basreflex poorten frezen. 9 ringen van 15,5 mm mdf dat geeft 139,5 mm. Daarbij komt nog de baffle van 15 mm. Wat ik te veel heb in lengte schuur ik dan eraf. Nu zit ik wel met het feit dat ik de poorten geflaired heb. Wat doet dat met de gewenste lengte van 144 mm?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door satefan »

Allereerst, wat n prachtige baffles!

Ik heb mn baspoorten op dezelfde manier en tel de dikte van het hout op bij de lengte van de poort. Ik gebruik 51mm poorten die je kunt verlengen, handig om naderhand het laag nog wat 'op smaak te brengen'.

Satefan
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Dan »

Mooie baffles hoor!
Ik zie opeens kansen voor mijn snijplank :)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door SARK »

Juicie schreef:
Nu zit ik wel met het feit dat ik de poorten geflaired heb. Wat doet dat met de gewenste lengte van 144 mm?
Neem even een kijkje op http://www.subwoofer-builder.com/port-flares.htm
effective-length.gif
Effective Length
A flared port shares part of the air in the flare with the surrounding air, meaning that the port appears shorter. The generally accepted adjustment is to subtract half the flare radius from the physical length to obtain the effective length. If both ends of the port are flared, the adjustment is done for each flare.
Laatst gewijzigd door SARK op za 01 nov 2014, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Gisteravond heb ik 18 cirkels gefreesd. Halverwege raakte mijn freesje oververhit en ging de hele boel roken als een gek. Kon mijn cnc apparaat niet stoppen (dan moet je opnieuw beginnen) dus maar regelmatig op pauze gedrukt en mijn freesje af laten koelen en schoon gemaakt. Heb nu mooie zwarte verkoolde buisjes. Ik ga ze nog mooi opschuren zodra de lijm droog is. Maar ik doe het niet nog een keer op die manier. Kost veel te veel tijd en geld (freesje verbrand).

Bedankt voor de info over de poort flair. Radius was 10 mm. Dikte baffle was 15 mm. Dus 5 mm van de flair + 5 mm van de overige baffle + 9 x 15,5 mm van de poort - nog wat bijschuren om op 144 mm uit te komen.

Heeft iemand een tip over het voorkomen van oververhitting. Snelheid van de bovenfrees? Snelheid de van cnc tafel?
Ik had mijn frees op max toeren draaien. Doorvoersnelheid van 250mm per minuut en freesde met stappen van 4mm diep. MDF lag wel al enkele maanden op zolder.
Laatst gewijzigd door Juicie op di 09 aug 2011, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door sietse »

Kan ook aan de kwaliteit van de freesjes liggen is mijn ervaring uit vroeger dagen. Freesjes die ik nu gebruik kosten ca 30 á 40 euro p.st. Afhankelijk van de maat.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door SARK »

Juicie schreef:
Bedankt voor de info over de poort flair. Radius was 10 mm. Dikte baffle was 15 mm. Dus 5 mm van de flair + 5 mm van de overige baffle + 9 x 15,5 mm van de poort - nog wat bijschuren om op 144 mm uit te komen.
Het zal niet op een mm meer of minder aankomen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”