BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)
Moderator: Beheerdersteam
BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)
Afgelopen week heb ik een setje BB4.AL en CHR70 binnen gekregen. Voor de BB4.AL ben ik nu de Till70aan het bouwen. Ik hoop dat de BB4.AL de CHR70 een op een kan vervangen.
Vandaag de fronts uit 15mm massief bamboe gecnc'd. Dit weekend de volgende stappen.
Hopelijk komt er nog een mooie bijpassende versterker bij.
Vandaag de fronts uit 15mm massief bamboe gecnc'd. Dit weekend de volgende stappen.
Hopelijk komt er nog een mooie bijpassende versterker bij.
Laatst gewijzigd door Juicie op za 27 aug 2011, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Dit ga ik even volgen. Breedbanders zijn gewoon leuk.
Die BB4 ziet er wel precies hetzelfde uit als de CHR70. Waar heb je die vandaan?
Die BB4 ziet er wel precies hetzelfde uit als de CHR70. Waar heb je die vandaan?
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Ik heb ze besteld bij oaudio.de. Momenteel extra voordelig.
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Vandaag de baffles mooi opgeschuurd. Dit weekend MDF halen voor de rest. De rest van de kast wordt zwart. Ik ga proberen hetzelfde effect in de verf te krijgen als dat de BB4.AL heeft.
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Dat bamboehout, is dat zoals het eruit ziet: sterk, licht, knalhard oppervlak en veel splinters bij breken? De eerste eigenschappen zijn ideaal!
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Ja, ja, ja en weet niet. Ik was bang dat het ging splinteren bij het frezen van de speaker gaten, maar dat deed het gelukkig niet. Het zijn eigenlijk snijplanken van bij de xenos.Wowly schreef:Dat bamboehout, is dat zoals het eruit ziet: sterk, licht, knalhard oppervlak en veel splinters bij breken? De eerste eigenschappen zijn ideaal!
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Echt heel erg mooi, zowel je freeswerk als de zeer geslaagde combinatie bamboe/luidspreker
Zo te zien heb je ook mazzel gehad met de dichtheid van de binnenkant van de plank. Ik ben ook eens aan de slag geweest met bamboe snijplanken en toen ik deze door had gezaagd bleek de binnenkant vol te zitten met holtes, dit kwam omdat ze niet al te mooie opvulstukken hadden gebruikt (plankies van de Action
)
Zo te zien heb je ook mazzel gehad met de dichtheid van de binnenkant van de plank. Ik ben ook eens aan de slag geweest met bamboe snijplanken en toen ik deze door had gezaagd bleek de binnenkant vol te zitten met holtes, dit kwam omdat ze niet al te mooie opvulstukken hadden gebruikt (plankies van de Action
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
In één van de baffles zit in de zijkant een klein kiertje. Ik ga wel eens kijken of ik dat ergens mee op kan vullen. Verder zijn de planken mooi massief.SARK schreef:Echt heel erg mooi, zowel je freeswerk als de zeer geslaagde combinatie bamboe/luidspreker![]()
Zo te zien heb je ook mazzel gehad met de dichtheid van de binnenkant van de plank. Ik ben ook eens aan de slag geweest met bamboe snijplanken en toen ik deze door had gezaagd bleek de binnenkant vol te zitten met holtes, dit kwam omdat ze niet al te mooie opvulstukken hadden gebruikt (plankies van de Action)
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Ik heb een klein probleempje. Volgens het ontwerp van de Till70 moet ik een buis van 40mm binnendiameter en een lengte van 144mm. Nu heb ik een poort van 40mm gefreesd in de baffle. Een een PVC buis van 40mm gekocht. Echter was de buis dus 40mm buiten diameter. Ik kan nergens een buis met 40mm binnendiameter vinden. Weet iemand waar ik deze wel kan vinden.
Of anders twee nieuwe baffles frezen en de lengte van de buis opnieuw bereken naar de nieuwe binnendiameter.
Of anders twee nieuwe baffles frezen en de lengte van de buis opnieuw bereken naar de nieuwe binnendiameter.
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Je kan de huidige buizen toch gewoon gebruiken
Wat is de binnendiameter van de buizen die je nu hebt 
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Het probleem is dan dat de poort in mijn baffle dan te groot is. Het gat in de baffle is 40mm dus past de buis er helemaal doorheen. Maar de binnendiameter is net iets meer als 33mm.SARK schreef:Je kan de huidige buizen toch gewoon gebruikenWat is de binnendiameter van de buizen die je nu hebt
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Ah, ik was even vergeten dat je een keurige flare in de opening had gemaakt ... da's idd een no go. Toch even doorzoeken naar poorten met de juiste diameter.
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
in de losse PVC hoek zul je het niet vinden denk ik. De Wildkamp heeft hoogstens dunwandige 40mm buis maar die blijft dus 40mm buitendiameter.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Misschien wat werk, maar je kunt toch ook een aantal ringen maken van MDF en deze dan op elkaar lijmen. Kun je gewoon je huidige baffles gebruiken.
Maken kost even tijd, maar waarschijnlijk minder dan de tijd die je kwijt bent om een 40mm (inwendige) pijp te vinden.
Chris
Maken kost even tijd, maar waarschijnlijk minder dan de tijd die je kwijt bent om een 40mm (inwendige) pijp te vinden.
Chris
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
http://metaalwinkel-metalen.nl/index.ph ... 4&spage=40
staat een buis van 40 mm binnen. Ik weet niet wat het kost, misschien zijn er goedkoperen materialen die die winkel verkoopt maar je kunt er een belletje aan wagen. Misschien hebben ze een restje liggen or zo......
Groeten Daan
staat een buis van 40 mm binnen. Ik weet niet wat het kost, misschien zijn er goedkoperen materialen die die winkel verkoopt maar je kunt er een belletje aan wagen. Misschien hebben ze een restje liggen or zo......
Groeten Daan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
deze zijn identiek, op de coating van het membraan na.Juicie schreef:... Ik hoop dat de BB4.AL de CHR70 een op een kan vervangen..
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Ik ga zelf nieuwe basreflex poorten frezen. 9 ringen van 15,5 mm mdf dat geeft 139,5 mm. Daarbij komt nog de baffle van 15 mm. Wat ik te veel heb in lengte schuur ik dan eraf. Nu zit ik wel met het feit dat ik de poorten geflaired heb. Wat doet dat met de gewenste lengte van 144 mm?
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Allereerst, wat n prachtige baffles!
Ik heb mn baspoorten op dezelfde manier en tel de dikte van het hout op bij de lengte van de poort. Ik gebruik 51mm poorten die je kunt verlengen, handig om naderhand het laag nog wat 'op smaak te brengen'.
Satefan
Ik heb mn baspoorten op dezelfde manier en tel de dikte van het hout op bij de lengte van de poort. Ik gebruik 51mm poorten die je kunt verlengen, handig om naderhand het laag nog wat 'op smaak te brengen'.
Satefan
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Mooie baffles hoor!
Ik zie opeens kansen voor mijn snijplank
Ik zie opeens kansen voor mijn snijplank
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Neem even een kijkje op http://www.subwoofer-builder.com/port-flares.htmJuicie schreef:Nu zit ik wel met het feit dat ik de poorten geflaired heb. Wat doet dat met de gewenste lengte van 144 mm?
Effective Length
A flared port shares part of the air in the flare with the surrounding air, meaning that the port appears shorter. The generally accepted adjustment is to subtract half the flare radius from the physical length to obtain the effective length. If both ends of the port are flared, the adjustment is done for each flare.
Laatst gewijzigd door SARK op za 01 nov 2014, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Gisteravond heb ik 18 cirkels gefreesd. Halverwege raakte mijn freesje oververhit en ging de hele boel roken als een gek. Kon mijn cnc apparaat niet stoppen (dan moet je opnieuw beginnen) dus maar regelmatig op pauze gedrukt en mijn freesje af laten koelen en schoon gemaakt. Heb nu mooie zwarte verkoolde buisjes. Ik ga ze nog mooi opschuren zodra de lijm droog is. Maar ik doe het niet nog een keer op die manier. Kost veel te veel tijd en geld (freesje verbrand).
Bedankt voor de info over de poort flair. Radius was 10 mm. Dikte baffle was 15 mm. Dus 5 mm van de flair + 5 mm van de overige baffle + 9 x 15,5 mm van de poort - nog wat bijschuren om op 144 mm uit te komen.
Heeft iemand een tip over het voorkomen van oververhitting. Snelheid van de bovenfrees? Snelheid de van cnc tafel?
Ik had mijn frees op max toeren draaien. Doorvoersnelheid van 250mm per minuut en freesde met stappen van 4mm diep. MDF lag wel al enkele maanden op zolder.
Bedankt voor de info over de poort flair. Radius was 10 mm. Dikte baffle was 15 mm. Dus 5 mm van de flair + 5 mm van de overige baffle + 9 x 15,5 mm van de poort - nog wat bijschuren om op 144 mm uit te komen.
Heeft iemand een tip over het voorkomen van oververhitting. Snelheid van de bovenfrees? Snelheid de van cnc tafel?
Ik had mijn frees op max toeren draaien. Doorvoersnelheid van 250mm per minuut en freesde met stappen van 4mm diep. MDF lag wel al enkele maanden op zolder.
Laatst gewijzigd door Juicie op di 09 aug 2011, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Kan ook aan de kwaliteit van de freesjes liggen is mijn ervaring uit vroeger dagen. Freesjes die ik nu gebruik kosten ca 30 á 40 euro p.st. Afhankelijk van de maat.
Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle
Het zal niet op een mm meer of minder aankomenJuicie schreef:Bedankt voor de info over de poort flair. Radius was 10 mm. Dikte baffle was 15 mm. Dus 5 mm van de flair + 5 mm van de overige baffle + 9 x 15,5 mm van de poort - nog wat bijschuren om op 144 mm uit te komen.
