Luistermoeheid Chipamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

DonSan

Luistermoeheid Chipamp

Bericht door DonSan »

Hallo,

Ik heb een Chipamp met 2 maal 10.000 voeding gebouwd van BrainGT / Chipamp.com. Veel detail. Mooie stemmen. Maar of ik hem nou aansluit op mijn Marantz 5400 cd speler, squeezebox of mijn V-dac van Musical Fidelity, ik vind hem ook nogal agressief en vermoeiend. Terwijl mijn B&W 685 of Totems niet echt schreeuwerig te noemen zijn.

Ben ik de enige die dat vindt, en wat kan ik er aan doen?
Ligt het aan het ontbreken van een voorversterker/buffer?
Moet ik de waarde van het Zobel netwerk aanpassen?
Of mis ik de spoel aan de uitgang die je bij veel versterkers aan de uitgang aantreft? :-s :?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Luistermoeheid Chipamp

Bericht door b_force »

Ik vind het wonderlijk.
BertDB

Bericht door BertDB »

Geef hem wel even een honderdtal uurtjes om in te spelen, en vel dan je oordeel eens opnieuw .. :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat had je er voor? oftewel waar vergelijk je m mee?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik denk dat het spoor van Henkjan de juiste is.

Je went heel snel aan een bepaald soort klank. Heb je jaren naar een en dezelfde versterker geluisterd, dan willen je oren zich daar wel eens naar gaan zetten (okee, je hersenen). Iedere nieuwe schakel kan dan in het begin als vervelend ervaren worden.
Inspelen van elektronica heeft weinig/geen zin of je moet het hebben over een paar minuten.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Het is inderdaad meestal het inspelen van de oren....maar dat neemt niet weg dat er klankmatige verschillen in versterkers zitten natuurlijk.
Rob.
sietse

Bericht door sietse »

Ooit, toen ik nog blond was, had ik een eindtrap waar de diverse bronnen rechtstreeks op aan gesloten waren. Resultaat aanmerkelijk verschil in weergave. Waardoor? Verschil in uitgangs impedanties van de bronnen. Heb er toen een voorversterkertje voor gezet. Probleem over en het klonk ook beter over het hele frequentie bereik.
DerKammi
Contacteer:

Bericht door DerKammi »

sietse schreef:
Ooit, toen ik nog blond was, had ik een eindtrap waar de diverse bronnen rechtstreeks op aan gesloten waren. Resultaat aanmerkelijk verschil in weergave. Waardoor? Verschil in uitgangs impedanties van de bronnen. Heb er toen een voorversterkertje voor gezet. Probleem over en het klonk ook beter over het hele frequentie bereik.
Ik deel de mening van mijn mede Dokkumer, een goeie voortrap op de juiste plek doet wonderen. De combinatie van uit- en ingangsimpedantie kan je de das om doen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

[off-topic] Oei! Dat Dokkum begint wel een broeinest te worden van ZBA-ers :lol: [on-topic]
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Als er echt een hoorbaar verschil zit tussen twee versterkers, dan is één van die twee behoorlijk slecht ontworpen... Enigszins moderne versterkers voegen nauwelijks vervorming of andere narigheden toe.
sietse

Bericht door sietse »

Ronkel schreef:
Als er echt een hoorbaar verschil zit tussen twee versterkers, dan is één van die twee behoorlijk slecht ontworpen... Enigszins moderne versterkers voegen nauwelijks vervorming of andere narigheden toe.
Tja, maar mijn ervaring is, dat de toegepaste elektronica bepaald wel van invloed is op het karakter van de weergave. Ook zonder vervorming.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Oh zeker wel hoor Ronkel. Niet elke versterker wordt ontworpen met een neutrale weergave als uitgangspunt. Als dat zo was, hadden buizenversterkers geen bestaansrecht meer.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Onderschat zaken als aarding en voeding niet, onverklaarbare klank verschillen zijn vaak terug te voeren tot problemen met RFI inkoppeling. Als voorbeeld weet ik nog hoe een Marantz DVD speler een lekstroom veroorzaakte in het audiosysteem, het lostrekken van de interlinks gaf een effect alsof een paar schuifjes van een EQ werden teruggezet. Ook waren de scherpe S klanken ineens verdwenen, toevallige bezoekers vroegen ook of er ineens een filter was aangezet. Het ging dus om een behoorlijk groot verschil in klank, het hoeft dus niet zozeer de schakeling zelf te zijn maar meer de omgeving warin de schakeling moet werken.
DonSan

Bericht door DonSan »

Wellicht een domme opmerking. Maar van aarden snap ik nooit zo veel. De aangesloten cd-speler heeft geen randaarde. En veel versterkers ook niet. Wat moet ik dan aarden? De aarde loopt door heel de geluidsketting heen. De cd wordt via de interlink geaard aan de versterker. De versterker staat op een keurig printje. Daar kan niets mee mis zijn zou je denken. Ik zou nog kunnen aarden met de behuizing. Maar ik neem aan dat ik dan de koelplaat van de chip die nu aan de behuizing zit moet isoleren.

Ik heb overigens bij de Cambridge 340/350A gezien dat er bij de uitgang nog een spoel en een weerstand zit. Maar in een van de door National zelf voorgestelde schema's zit hij niet.

Met vriendelijke groeten,

DonSan
Laatst gewijzigd door DonSan op vr 11 feb 2011, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DonSan

Bericht door DonSan »

Sietse stelt dat er een voorversterker voor hoort. Maar dat ondergraaft heel het idee van een gainclone. Zijn de gainclone adepten allemaal gek of hebben ze toevallig een bron met passende uitgangsimpedantie?

Met vriendelijke groeten DonSan.
sietse

Bericht door sietse »

Randaarde is flauwe kul binnen Hi Fi app. Niet nodig. ook niet voor de "veiligheid".
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

DonSan schreef:
Wellicht een domme opmerking. Maar van aarden snap ik nooit zo veel. De aangesloten cd-speler heeft geen randaarde. En veel versterkers ook niet. Wat moet ik dan aarden? De aarde loopt door heel de geluidsketting heen. De cd wordt via de interlink geaard aan de versterker. De versterker staat op een keurig printje. Daar kan niets mee mis zijn zou je denken. Ik zou nog kunnen aarden met de behuizing. Maar ik neem aan dat ik dan de koelplaat van de chip die nu aan de behuizing zit moet isoleren.

Ik heb overigens bij de Cambridge 340/350A gezien dat er bij de uitgang nog een spoel en een weerstand zit. Maar in een van de door National zelf voorgestelde schema's zit hij niet.

Met vriendelijke groeten,

DonSan
In de High-end wereld wordt er altijd geaard zodat storende signalen direct naar aarde worden afgevoerd, waar we vaak last van hebben zijn lekstromen die in de interlinks interfereren met het audiosignaal. Bij niet geaarde apparatuur ontstaan allerlei lekstromen tussen de apparaten met alle gevolgen van dien, ook spelen zaken als polariteit van de stekker een rol.
Technisch gezien moeten we rekening houden dat een trafo een capaciteit heeft tussen primair en secundair van soms enkele nF, dat betekent dat of de fase of de nul zijn rotzooi doorgeeft naar de massa van het apparaat. Ook de Power Humbty van 47labs heeft randaarde en zelfs een shielded trafo zoals ook in de medische wereld wordt toegepast, die shielding zorgt ervoor dat alle storingen in het primaire deel worden opgevangen en rechtstreeks worden afgevoerd naar aarde.

Een veel voorkomende modificatie is het aanbrengen van een euro entree met randaarde op apparatuur met aste netsnoeren.
DonSan

Bericht door DonSan »

Wat betekent dat concreet? De trafo zit in een afzonderlijke alu behuizing. Moet zowel een verbinding tussen signaalaarde, behuizing en aarde van het stopcontact worden gemaakt?

Met vriendelijke groet....DonSan
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Omdat we het hier hebben over een kopie van de gaincard van 47labs zal even uit de doeken doen hoe hun dat gedaan hebben want dat is weer net even anders.

Voeding is geaard en DC komt er uit galvanisch gescheiden maar er is wel shielding in de trafo welke ook aan aarde hangt.

Shielding is een scherm dat zich tussen primair en secundair bevindt in de trafo, zo wordt alle rottigheid die via het net komt afgevoerd naar aarde. Zo kun je er voor zorgen dat de secundaire kant redelijk schoon is, denk even in dat er zich tussen primair en secundair een condensator bevindt van een aantal nF. De ene kant van de condensator op de fase en de andere kant op de signaal aarde, zit de audioset op een plek aan de aarde (kan ook via een antenne aansluiting) dan vindt de stroom zijn weg door de diverse interlinks. Omdat deze niet ideaal zijn zal er een klein spanningsverschil ontstaan die zich dan in het audiosignaal mengen, als het te erg is dan hoor je brom. Onder het hoorbare brom nivo bevindt zich nog een grijs gebied waar je vooral degradatie van de geluidskwaliteit hoort, wellicht dat hoorbare verschillen tussen interlinks ook hiermee te maken hebben.

Door alle apparatuur te aarden zorg je in elk geval ervoor dat het ingekoppelde signaal (commonmode) wordt afgevoerd naar aarde. Het ingekoppelde stoorsignaal zal altijd de weg zoeken naar de signaalaarde dus die moet ook geaard zijn, heb je een trafo met shielding zou je kunnen overwegen om alleen het shield op aarde aan te sluiten.

Ok hoor in mijn gedachte al weer iemand wat zeggen over aardlussen enzo..... dat valt in de praktijk wel mee zolang je alles maar in een stekkerblok aansluit.
DonSan

Bericht door DonSan »

Thanks!

Ik zal het eens proberen.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Wellicht nog iets anders om rekening mee te houden:

ik weet niet wat er voor luidspreker kabel is gebruikt maar de chipamp heeft over het algemeen geen zobel netwerk met spoeltje in de uitgang, hierdoor kan een kabel met een flinke capaciteit direct op de uitgang voor problemen zorgen. Bij 47labs werden dan ook de beste resultaten behaald met een paar losse draadjes naar de luidsprekers, natuurlijk wel hun eigen OTA kabel!
Nee geen kabel maar losse draadjes......
DonSan

Bericht door DonSan »

Het Zobel netwerkje zit er aan. De speakerkaber is een verzilverde zuiver koperen kabel in teflon. Ik heb hem onlangs met slit foils geprobeerd. Eveneens 20000uf. Klinkt ineens heel anders. De scherpte is weg. Moet nog eens kijken of ik in de oorspronkelijke voeding een fout heb gemaakt.
DonSan

Bericht door DonSan »

Heb nu een 22 volt 300vac ipv 18 volt 120vac aan 2 maal 10.000 uf slit foil. Dat scheelt toch best veel. Ook op lagere volumes. Klinkt krachtiger (voltage denk ik) en rustiger (de Vac?).

Het scherpe hoog heeft hij niet meer. Maar het is in het laag nog steeds wel een hele tamme versterker.
DonSan

Bericht door DonSan »

Heb nu een kit van selectronic gebouwd met een TDA7293. Hij bevalt me een stuk beter als het chipamp bouwpakket van BrainGt. Veel warmer en veel meer diepte. Terwijl die LM 3886 toch altijd wat schreeuwerig en vlak blijft. Ik weet niet of ik nu heilige huisjes omver schop. Maar is de TDA7293 niet veel beter?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

DonSan schreef:
Heb nu een kit van selectronic gebouwd met een TDA7293. Hij bevalt me een stuk beter als het chipamp bouwpakket van BrainGt. Veel warmer en veel meer diepte. Terwijl die LM 3886 toch altijd wat schreeuwerig en vlak blijft. Ik weet niet of ik nu heilige huisjes omver schop. Maar is de TDA7293 niet veel beter?
Je bent de eerst die hem schreeuwerig en vlak vindt. Ik gebruik ze die LM's al bijna 20 jaar en heb daar nooit last van gehad. Misschien toch iets anders mis?
Plaats reactie