Ik heb mijn baspijp en sattelieten ook aangeboden hier, maar het enige wat eruit is gekomen is: informatie hoe je deze dingen kunt kopieren. Op de vraagprijs kan natuurlijk bij mij altijd op geboden worden maar ook dat is niet gebeurt.
nee hoor, maar zie hier op dit forum dat ze er zo weg van zijn van het turbaxsysteem en enkele hebben zelfs kenbaar gemaakt dat ze zo'n systeem willen aanschaffen. Ik ga tuurlijk niet mijn turbaxset uit elkaar halen om te kijken hoe de binnenkant eruit ziet (dat is voor de koper), het begint langszamerhand een zeldzaam setje te worden (niet over de mislukte kopieen te hebben die in omloop zijn). Maar ik zal niet meer reageren blueznl (ben tenslotte gevraagd om hier op het forum informatie te geven over de historie van turbax) dus wat is er mis dat ik gelijk mijn set hier aanbied.
Zojuist terug van vakantie. De extra punten die je eerder opsomde dat is inderdaad een correcte aanvulling. Een antwoord op de pijp: deze is niet zomaar een bassreflex systeem. de woofer is bovenin geplaatst, de binnenkant voorzien van wollen isolatie materiaal, so far niks vreemd. Echter de aansturing gebeurd via een separate eindversterker gecombineerd met een blackbox die het laag aanstuurt en ook instelbaar uis qua diepte en volume. Wat betreft de verkoop, ik ga ook niet uit elkaar schroeven; dat is aan de koper. Maar nodig is dat niet wel als je de techniek wilt zien.
Er is helemaal niks mis met je set hier aan te bieden, dat doe ik ook. Vraagje woon jij toevallig in de regio Z.O. Brabant? In de buurt waar Turbax werd gemaakt?
Jahoor ik kom uit zuidoost brabant om precies te zijn uit helmond waar vroeger op de kromme steenweg turbax gemaakt werd. ik ben er toendertijd (ongeveer 25 jaar geleden) nog een keer gaan kijken waar het allemaal gemaakt werd. Ik was toen al erg onder de indruk maar mijn beurs liet het niet toe. ongeveer 10 jaar geleden heb ik een setje gekocht via discomat uit geldrop. En ongeveer 3 jaar geleden heb ik nog een setje sattalieten gekocht bij moons automaten in helmond. Dus ik heb nu 4 sattalieten en een 18 inch baspijp, deze staan momenteel te koop omdat mijn vrouw het allemaal te groot vind.
Dat vermoedde ik al, mooi om dat te horen. Ook ik ben op de kromme steenweg nog geweest. Ten tijde dat ik met het systeem werkte bij de Ipon op het Stratumseind. JeanPaul en zijn collega's namen daar regelmatig nog klanten mee naar toe. Discomat is de naam die ik zocht, dank je. Discomat zat in Nuenen en handelde ook in speelautomaten. Eigenaar was toen Gijs v.d. M en later heeft Mario van H nog wat gedaan vanuit Geldrop. Daarna is Turbax overgegaan naar mijn overbuurman hier in Geldrop, die inmiddels is verhuist naar Belgie. Of hij Turbax nog maakt weet ik niet. ook mijn set komt te koop omdat mijn vrouw, het nu na jaren wel beu is.
Ik ben nog op zoek naar een Turbax basston, regelbaar in wit. Dit omdat ik de kleine sattelieten in wit nog heb en deze bij mijn zoontje op zijn kamer komen. Heeft ie ook plezier.
Nog even de laatste update; Discomat is nu gevestigd in Mierlo-Hout. En Turbax wordt nog geleverd vanuit Belgie, vanuit Dessel. Echter alleen op aanvraag en wel als 2e hands of 2e hands gereviseerd.
ja ik ken het,
ik heb een set thuis opgesteld staan en wil er voor een redelijke prijs vanaf, het betreft ook een home audioversie 4 kleine speaker, 10 inch baspijp centerspeaker en een onkyo versterker, bij interesse graag mailen naar richard@ilprimoijscafe.nl
Misschien zijn het dan toch niet systemen die je lang wil houden?
Overigens is verkopen helemaal niet erg hier, maar als het even lkan graag in de "marktplaats" sectie.
Ik zal het in de marktplaats sectie ook zetten maar eindelijk is mijn Turbax set te koop. Kijk gerust op marktplaats.
Ter verduidelijking Turbax zit nu in Belgie.
Hallo, leuk forum. Gisteren een Turbax opgehaald, aangenaam verrast. Relatief strakke weergave die diep doorloopt. Heeft of weet iemand een paar ( bijbehorende ) mid / hoog speakers te koop van dit merk? Volgens mij heeft de doorstart ( spijtig) nog niet plaatsgevonden. Alvast dank voor evt reacties.
Afgelopen vrijdag was ik in Helmond op het havenplein in een cafe en het geluid aldaar viel me op. Bleek dat ze Turbax boxen hadden. Ikzelf heb in de jaren 80 nog een component aangeleverd voor de betreffende boxen.
Ik denk dat ik wel weet wel café jij bedoelt, alleen weet ik de naam niet meer.
Enkele jaren geleden had ik exact dezelfde ervaring als jij.
De klank van Turbax is inderdaad onmiskenbaar.
Het prettige vind ik dat de klank niet opdringerig en toch vol is.
Daardoor blijft ook bij hogere geluidsniveau een fatsoenlijke conversatie mogelijk.
Een wereld van verschil met de schelle schreeuwers van Bose.
Wat is het ook alweer?
De 802 geloof ik.
Die zouden ze uit iedere kroeg moeten verbannen.
ik ken Turbax ik heb het nee ontwikkeld het kwam inderdaad van twee jongens uit geldrop die dit in een garage hadden gemaakt
het is toen overgekocht door de Firma Discomat en daar is het vervolmaakt, ik heb de electronica gedaan
de juiste frequenties berekend en de kantel frequentie in de controller gemaakt
de baspijp daar zat op het laatst een speaker in die speciaal was gemaakt voor Discomat
pijp heeft een lengte die nogal nauw komt dit omdat de basgolf de z.g. lambda op het hoogste punt uit de pijp moet kunnen
waardoor er een mooie rechte en strakke das frequentie uitkomt daar kon Bose echt niet aan tippen
Jammer dar het niet meer bestaat het zou nog steeds mee kunnen in een gemiddeld Cafe voor in de huiskamer hadden we een kleine
de z.g. baston met twee satelieten het klonk allemaal fantastisch maar het is er niet meer Peter
deze luidsprekers zijn door de fabriek op bestelling gemaakt de spreekspoel is gemaakt naar de info van de besteller
dat was op dat moment Discomat in Nuenen maar die is ook weg ik heb ze mee doorontwikkeld de schuine kant
die zat er niet alleen op voor de uitstraling nee de kastelein wilde de luitspreker wel eens op een plaats zetten
waar het eigenlijk te laag was daardoor kun het geluid niet weg door die schuine kant was de minimale hoogte bepaald
dat gat onderin is inderdaad het karlson principe en is zo berekend dat de top van de lambda golf er precies op tijd uit kon
de controller waarvoor ik verantwoordelijk was bepaald de afsnijfrequentie en dat was precies werk al met el een mooi geheel
en ook een geluid wat je meteen bemerkt ik kon met de ogen dicht bepalen of het turbax was gr Peter