K+T CT250 lage versie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

hoi hoi,

naar aanleiding van wat browsen op de website van lautsprechershop op het idee gekomen om te beginnen aan de CT250 maar dan wel de lage versie zoals die op de website van Klang und Ton staat.

De Visaton BG 20's besteld bij thomann.de, de waveguide en de hoogtoner bij hellsound.de, ja lijkt alsof die dingen hier in Nederland niet voor een fatsoenlijke prijs te vinden zijn?
Nu nog alleen op zoek naar de extra magneten...hellsound.de heeft die maar ik was dus zo slim om te snel te zijn met bestellen :?
Dus...wie weet waar ik (in Nederland) Vifa 90mm compensatiemagneten kan krijgen?

De filtercomponenten worden besteld bij europe-audio... daar ik geen ander weet. Tot nu toe breedband/hoorn speakers (Fostex FE103 / Ciare CH250) gebouwd dus nog nooit een filter nodig gehad maar daar gaat toch errug snel geld in zitten.

Met een beetje geluk komt deze week het meeste wel binnen, houtwerk komt van Coolen-DHZ in Ophoven...nog nooit eerder geweest maar blijk heel mooi nauwkeurig te kunnen zagen... en niet duur. Een pakket voor 2 stuks BK208 hoorn (toch geen kleintjes) zaagt ie inclusief hout voor €120,-
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door bas focal m180 »

Altijd lekker die speakers met een hoog rendement , 94-95 db meen ik dat deze speaker gaat doen.
En de speaker kast heeft nu ook een een mooie vorm , die hooge vindt ik maar niets namelijk.
Succes.

Die fostex / caire , vertel eens wat meer daar over.
gr bas
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

als het goed is is het rendement 93dB op 1m dus inderdaad hoog rendement. Die Fostex die ik nu gebruik is het ontwerp van Fostex zelf, enige aanpassingen die ik daar gedaan heb is een phaseplug en dat ik de wanden een stuk dikker heb uitgevoerd, tamelijk dood kastje is het nu. De Ciare is een wel heel eenvoudig open baffle ontwerp dat ik ooit op internet gevonden heb en heel simpel betekend: een plank met een CH250 er in en dan vooral spelen met de afstand tot de wand om de bas "op niveau" te krijgen.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

gisteravond een bestellijstje aangemaakt bij Europe Audio, wordt vandaag gecheckt door een vriend van me en dan kan het filtermateriaal en andere losse dingetjes besteld worden. Heb van Visaton iig nog van een setje Needles aansluitterminals liggen en die ga ik dan nu hergebruiken
Bijlagen
winkelmand.pdf
(540.1 KiB) 155 keer gedownload
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

sow... laatste bestelling de deur uit gedaan, even een overzichtje:

€119,18 voor de Monacor drivers en de Dayton Waveguides
€100,57 voor 4 stuks Visaton BG 20
€140,30 voor alle filtercomponenten plus basreflexbuizen en dempingsmateriaal

aansluitterminals en sonofil heb ik reeds liggen

totale kosten op dit moment €360,05 en dat is dan nog exclusief het hout.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door bas focal m180 »

Je plaatst de hoorn tussen de woofers zoals het orgineel neem ik aan.
Wat ik zeer aanbeveel is om als ze af zijn de speakers zowel met de hoorns naar binnen als naar buiten geplaats te proberen .
Ik bedoel de speakers links en rechts eens omruilen.
Er zullen denk ik verschillen zijn in afstraal gedrag in het hoog , mischien niet linear gemeten maar wel onder een hoek waarbij de ene opstelling het super hoog eerder afvalt dan bij de andere.
Wat beter is is wat je voorkeur dan heeft.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

de waveguides komen inderdaad naast/tussen de BG20's, precies zoals bij de hoge variant. Dat proberen met binnen/buiten zal ik inderdaad gaan doen... nu eerst de spulletjes eens binnen krijgen.
Vind het trouwens niet bepaald een "Cheap Trick" als ik alles bij elkaar optel. Was in eerste instantie van plan om een nieuwe luidspreker te bouwen op basis van de Fostex FE206 en dan in de originele behuizing van de FE208... was misschien qua hout wel wat duurder en er zitten duurdere units in, maar opgeteld was ik dan een stuk goedkoper uit voor EN hoog rendement EN hoorn speakers...maarja... je wilt eens wat anders hé :wink:
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

sow... eerste pakketje is binnen, 4 stuks BG-20...straks ff aansluiten om te controleren en dan kunnen de whizzer-cones er uitgesneden worden.
Bijlagen
IMAG0033.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door bas focal m180 »

WielkeB schreef:
sow... eerste pakketje is binnen, 4 stuks BG-20...straks ff aansluiten om te controleren en dan kunnen de whizzer-cones er uitgesneden worden.
Nog een keer goed in het blad K&T kijken en snijde maar.
Als de doctor het goed doet wordt de patient er beter van , zoniet kan de patient overlijden :lol: .
Succes.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

ja das juist het klote stuk er van... dat snijden staat in de uitgave waarin de Notch staat... en die heb ik niet hahaha
Ben al flink aan het googlen... gelukkig wordt deze behandeling ook vaker uitgevoerd bij Fostex drivers... ben nu die site aan het zoeken van die kerel die die phaseplugs maakt... daar staat het op...weet ik zeker!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door bas focal m180 »

Ik zoek vanavond wel even de K&T erbij , mocht je morgen nog geen succss hebben dan stuur ik je ze via PB naar je.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

keej das super! volgens mij moet ik gewoon heel voorzicht van de buitenkant doorprikken naar de binnenkant en dan net boven het "bolletje" blijven en dan als de whizzer er zelf vanaf is vanaf de binnenkant het laatste restje er uit snijden... als ik het ding tenminste goed bekijk... maar ik zoek nog ff... thanx alvast!
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door Mphus »

@WielkeB
na al die verhalen over dat snijden en ik geen idee heb waar jullie het over hebben :hide: was ik gaan kijken in 5/09 van K+T
dat snijden staat in de uitgave waarin de Notch staat...
maar kan het daar niet vinden....

weet je zeker dat het in die uitgave staat...

groeten Daan
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

hmm...daar zou het volgens het weblog van Klang und Ton wel in moeten staan ja... maarja... die jongens maken fouten bij de vleet... schema geeft bepaalde waarden aan voor componenten en de lijst weer andere... gelukkig zijn er fora.
Maar denk dat ik wat gevonden heb... ik zet morgen de scalpel in de eerste... en laat dan wel horen of de patient overleden is ja of nee :-)

Thanx alvast!
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door Mphus »

sorry voor de vraag maar wat ga je snijden? Die binnenste ring/horen ding er uit?

Gr. Daan
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

die binnenste ring ja... dat hondenkraagje om het zo maar te noemen. Dat ding zorgt globaal voor de hoge tonen en die worden dus overgenomen door die Monacor met waveguide... daarom moet ie er uit.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door Martijn M »

Leuke speaker! Ik ben benieuwd hoe deze klinkt. De metingen in de K+T lijken overigens niet helemaal te kloppen, want volgens hun metingen heeft de Dayton een extreme bundeling. De meting van enkel de Dayton met de Monacor (op de volgende pagina) ziet er een stuk plausibeler uit.

Zie trouwens de onderste link in mijn sig voor een project met dezelfde waveguide.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door ]eep »

Over het rendement. Ik wil het feestje niet bederven hoor, maar die whizzercone is vooral verantwoordelijk voor het schijnbaar hoge rendement. Kijk maar eens naar de frequentiekarakteristiek.
Afbeelding
Als je de whizzer (nomen est omen!?) er af snijdt ben je een hoop hoge tonen kwijt maar ook vervorming in het hoog. Die whizzer heeft namelijk geen demping aan de buitenrand zoals een gewone conus en kan er dus lekker op los fladderen. Je houdt dan een basspeaker over met een rendement van 90 dB.

Verder niet erg, maar laat je niet misleiden door de specs.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

@Martijn: ik ga me gewoon laten verrassen. De hoorns die ik nu gebruik bundelen gruwelig in het hoog en daar heb ik aan gezien ik toch altijd op dezelfde plek zit te luisteren totaal geen last van

@Jeep: kan wel zijn dat het rendement er lager van wordt....maar het hoog gaat er dus ook uit, waarschijnlijk dat ze het gedaan hebben om van dat gefladder af te zijn?

Misschien slim om ze in eerste instantie gewoon te laten zitten en dan op basis van het gehoor die dingen er eens af te snijden... zo duur zijn die units niet, €25,- per stuk...daar laat zich nog mee experimenten
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

sow... Wielke heeft een blunder gemaakt...

vanochtend met pa naar Ophoven gereden om het houtpakket te halen (ja ik ben 33, heb al vanaf m'n 18e rijbewijs maar nu bewust een paar jaartjes geen auto)... maar ok...
staan we daar, dacht van "damn is dat een stapel hout"... had ie alles 4x gezaagd terwijl ik afgesproken had om alles 2x te zagen... en waar zat de fout? Wielke had het zaagplan al gemaakt voor 2 speakers :lol:

Naja nu heb ik dus voor €136,- hout voor 4 speakers. Vanavond eens ff uitsorteren en een begin maken aan een cirkelgeleider...de handen beginnen te jeuken! En die BG-20's moeten ook nog aangepast....grr... nu al tijd te kort.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

kon het niet laten om er een met een beetje plakband in elkaar te hangen en damn...het is dan wel de lage versie... maar ze worden huge! (LP van Triggerfinger er voor en m'n kat Captain Iglo)
Denk dat ik ze trouwens eerst op deze manier in elkaar zet, dan alle gaten frees... en dan de zijkant er op plak. Ben bang dat als ik de gaten in de losse baffle zaag dat ik dan het verstekwerk ruïneer als ik de baffle vast zet op de workmate... en aangezien de kast zo lomp groot is gaat ie echt niet aan de wandel als ik ze er achteraf in frees.
Bijlagen
IMAG0036.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door bas focal m180 »

]eep schreef:
Over het rendement. Ik wil het feestje niet bederven hoor, maar die whizzercone is vooral verantwoordelijk voor het schijnbaar hoge rendement. Kijk maar eens naar de frequentiekarakteristiek.
Afbeelding
Als je de whizzer (nomen est omen!?) er af snijdt ben je een hoop hoge tonen kwijt maar ook vervorming in het hoog. Die whizzer heeft namelijk geen demping aan de buitenrand zoals een gewone conus en kan er dus lekker op los fladderen. Je houdt dan een basspeaker over met een rendement van 90 dB.

Verder niet erg, maar laat je niet misleiden door de specs.
Dit is wat men gemeten heeft , en lijkt het wel of die whizzer een beetje voor spek en bonen erop zit.
En twee units parralel geeft 93 db.

Wielke ik heb je een PB gedaan met het gehelen artikel met een snij foto.
Bijlagen
tijdelijk1.jpg
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door weidok »

Hier een draadje op duits forum
over BG20 in een TL pagina 3 staan
notch filters

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-6269-1.html
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door WielkeB »

@bas: thanx voor dat berichtje met dat artikel!

In het artikel halen ze aan dat het verschil dus inderdaad alleen in de hoge tonen zit en als ik dan nog een goed kijk en er vanuit ga dat er vanaf een niet al te hoge frequentie gecrossed wordt (volgens K&T op 3000Hz) dan laat ik de whizzers gewoon mooi zitten... ze worden dus alleen maar voor optische redenen verwijderd...slaat nergens op.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: K+T CT250 lage versie

Bericht door Mphus »

Wielke ik heb je een PB gedaan met het gehelen artikel met een snij foto.
waar stond die nou?

gr. Daan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”