[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Vandaag weer erg goed geholpen door mijn kleine makker :lol:

P1020535small.jpg
Aardig formaatje zo al.
P1020539small.jpg
Loodbitumen aangebracht, linkerspeaker staat hier op zijn kop en je kunt zien dat nog niet alles beplakt is, ben al door het de plakken lood heen dus moet nog even extra bestellen.
P1020541small.jpg
en de Damping30 die op het loodbitumen geplakt moet worden.
P1020540small.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

het gaat ergens op lijken zo! 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
het gaat ergens op lijken zo! 8)
Iets heel zwaars :lol:

Had 20 platen bitumex en ben er al doorheen....net ff bij EuropeAudio 10 extra besteld.
De achterplaten moeten nog beplakt worden en onderin nog 4 secties.

:-#
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Had 20 platen bitumex en ben er al doorheen....net ff bij EuropeAudio 10 extra besteld.
Ze mochten eens te licht worden :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

In opdracht van Grootmeester Gee himself :rock: alles behalve de bracing en de binnenzijde van de baffle :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Lood zit erin en ook de meeste Damping30 :rock:
P1020553small.jpg
En de 2 baspijpen van 117 mm gemaakt.

Voor een eventuele gegadigde die deze luidspreker ook maakt:
De originele bouwtekening laat een baspoort zien van 127 mm. Omdat ik gebruik van de Jetset van Intertechnik, dus met flares aan beide openingen van de poort wordt deze iets korter!!!
Tony gaf aan dat 120mm ook nog prima was en het verschil niet hoorbaar zou zijn.

P1020559small.jpg
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 31 jul 2011, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

flares meemeten inderdaad!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

zo, en alvast een zwikje stalen montageplaatjes gemaakt voor de 12 inchers.

Eerst plaatjes afgetekent, boorgaten aangegeven met viltstift en daarna alle gaten geboord. Per strip 2 4mm gaten voor de houtschroeven en 1 gat M6 getapt voor de inbus.

En in plaats van me eigen wezenloos te zagen heb ik maar eens geleerd hoe je met een hakkse slijper en een 1mm slijpschijf door een stalen strip heen gaat.....erg gemakkelijk blijkt :lol:

Wat een vervaarlijk apparaat zo'n slijptol, maar wat een gemak zo'n ding. Grote vonkenregen en *kloink* stripje door. :rock:
P1020560small.jpg
P1020561small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

en omdat ik het zat was om per boorgat die stalen strip te moeten lossen en weer te klemmen heb ik even een geleider gemaakt van een stukkie MDF. De boor zit nu mooi in het midden van de strip. Scheelt weer een hoop gedoe :rock:

P1020568small.jpg
P1020566small.jpg
P1020570small.jpg
Morgen de laatste strips boren en afslijpen. Dit worden de strips voor de 15inch Ciare's welke, net als de 12inch PHL met M6 inbusbouten wordt gemonteerd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

je gaat me nog inhalen! :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Nou geen gekke dingen gaan roepen he :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik heb toch nog even doorgezocht op het fenomeen "kops MDF" en een eventuele behandeling om inwerking van een hogeluchtvochtigheid tegen te gaan, ondanks de afwerking met Hotspray.
De Hotspray werdt verneveld en heeft een temperatuur van zo'n 80 graden in het spuitpistool. Als de ondergrond dan enigszins vocht bevat dan verdampt dat zodra de hotspray de ondergrond raakt en zorgt voor kleine putjes in het spuitwerk en dat moeten we niet hebben natuurlijk. Dit effect is ook te zien in mijn proefplaat die ik heb laten spuiten.

Ik heb vandaag even gebeld met polyservice.nl over hun producten. Zij raden het Poly-Pox Injecteer aan:
Poly-pox Injecteer.jpg
Poly-pox Injecteer.jpg (13.92 KiB) 447 keer bekeken
Dun vloeibare, transparante twee componenten epoxyprimer; oplosmiddelvrij. Toe te passen als voorstrijk laag op sterk zuigende ondergronden, zoals kops hout, multiplex, zachte hout soorten en cementgebonden vloeren. De lage viscositeit en lange “open tijd” van het mengsel verzekert een goede indringing in de ondergrond. Voor gebruik aanmaken met de bijbehorende harder.

Mengverhouding hars/harder is 100 : 50 in gewichtsdelen
Verwerkingstijd is ca 30 minuten.
Minimale verwerkingtemperatuur is 15ºC.

Iemand ervaring met zulk spul?
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

MechanicalAnimal schreef:
Iemand ervaring met zulk spul?
Jij straks. We wachten rustig af. :lol:

Prachtig projekt by the way. Een typisch compromise no option projekt. Love it!!

Wat betreft die epoxy: ik denk gewoon dun opbrengen met kwast of roller. 30 minuten is korter dan het lijkt. Dus je moet je werk een beetje plannen en inschatten wat je in 30 minuten kan behappen. Het is waarschijnlijk voldoende als het spul volledig wordt opgenomen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

Niet van dit merk maar volgens mij hetzelfde..
Lost een plastic bekertje op in ca 10-15 minuten. Net voldoende om de een bescheiden hoeveelheid van dat vluchtige spul te mengen en aan te brengen.. ruikt enorm naar nagellak in is in notime ingetrokken..
Wereldspul!
Genoeg plastic bekerjes op voorraad houden om de zooi te mengen.
Je kwast kun je ook weggooien.. Ik heb het gedaan met van die schuimkwasten.. werden ook slap en vielen uit elkaar maar het was toch een eenmalige vertoning dus.....

werkt beter dan een paar glazen wijn dus wel goed luchten (of je moet er van houden)

By the way.. Ik vind jouw werkplaats wel eng schoon en je gereedschap glimt ook als nieuw... of je doet verder niets dan schoonmaken of je hebt een speciaal truukje....
(ik maak ook iedere dag schoon maar toch is het een stofbende... produceer ook giga veel stof :mrgreen:)

Kees
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hannesie »

audiomanics schreef:

By the way.. Ik vind jouw werkplaats wel eng schoon en je gereedschap glimt ook als nieuw... of je doet verder niets dan schoonmaken of je hebt een speciaal truukje....
(ik maak ook iedere dag schoon maar toch is het een stofbende... produceer ook giga veel stof :mrgreen:)

Kees
Het was jou dus ook al opgevallen :lol:
Echt niet normaal.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Boerenterprise »

Volgens mij koopt hij gewoon wat ie nodig heeft. Goed bezig :rock: :goedzo:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

fgroen schreef:
Jij straks. We wachten rustig af. :lol:

Prachtig projekt by the way. Een typisch compromise no option projekt. Love it!!

Wat betreft die epoxy: ik denk gewoon dun opbrengen met kwast of roller. 30 minuten is korter dan het lijkt. Dus je moet je werk een beetje plannen en inschatten wat je in 30 minuten kan behappen. Het is waarschijnlijk voldoende als het spul volledig wordt opgenomen.
ghehehehe :lol: en thanks :wink:

Ik denk dat dit 'm gaat worden. :mrgreen: ....Het mocht van Dre namelijk :rock:

ik pak gewoon kleine verpakkingen, kleinste setje is 200 gram injecteer en 100 gram harder...3 ons moet te doen zijn in dat tijdsbestek.....denk ik :-#
audiomanics schreef:
By the way.. Ik vind jouw werkplaats wel eng schoon en je gereedschap glimt ook als nieuw... of je doet verder niets dan schoonmaken of je hebt een speciaal truukje....
(ik maak ook iedere dag schoon maar toch is het een stofbende... produceer ook giga veel stof :mrgreen:)

Kees
&
hannesie schreef:
Het was jou dus ook al opgevallen :lol:
Echt niet normaal.
Dat zit namelijk zo: ik klus op zolder en niet in een workshop/garage of iets dergelijks waar ik de zooi ineens kan neerflikkeren en weglopen. Tijdens het frezen maak ik in elk geval gebruik van de stofafzuiging en een losse stofzuiger.

Daarnaast ruim ik nogal vaak op tijdens het bouwen, enerzijds om de zolder fatsoenlijk te houden (was- en droogruimte en opslag) anderzijds om me kostbare gereedschappen heel te houden en snel terug te vinden. Tussentijds stofzuig ik vaak even en na het klussen zorg ik voor een opgeruimde werkbank en -omgeving.

Ik kan dan even afstand nemen en nog even zorgvuldig wat dingen afwegen tijdens het opruimen of zelfs ineens een brainwave krijgen :lol:

En een beetje fatsoenlijke werkomgeving minimaliseert m.i. ook de kans op (nog meer :-# ) foutjes :sure:
Boerenterprise schreef:
Volgens mij koopt hij gewoon wat ie nodig heeft. Goed bezig :rock: :goedzo:
Dat klopt Chris, voor ik hieraan begon was het een grote hamer en een bahco en gaandeweg zo'n prject schaf je aan waar je niet buiten kan en breidt je zo langzaamaan het arsenaal aardig uit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

en nog maar ff een ploatie, omdat mijn MDF nog op bouwvak is........ ^&#^@(@**@(*@@(*@.....heb ik alvast de montage-strips voor de 12 en 15 inchers gemaakt. Geboord, gevijld, getapt, gevijld, afgewassen, ontvet en ze liggen nu op hun bedje bij te komen :sure:
P1020572small.jpg
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

ik pak gewoon kleine verpakkingen, kleinste setje is 200 gram injecteer en 100 gram harder
Pak liever een grotere verpakking: epoxy blijft lang goed, zolang je het niet mengt.
Het mengen gaat gewoon op gewicht, een dieet weegschaal is daarvoor ideaal.
Pak een goede, stevige bak, ik gebruik altijd een oude 1L ijsbak. Je maakt bijv. maar 150g aan: weeg 100g af en stop er 50g harder bij. Goed mengen, en snel aan gaan brengen.
Een eventueel restant kun je in de bak laten zitten: door het veel grotere oppervlakte dan dat van een bekertje is de laag epoxy dunner, waardoor minder hitte ontstaat. De bak gaat daardoor niet zo snel smelten. Een bak kun je meestal meerdere keren gebruiken, doordat je de epoxy na harding meestal makkelijk kunt lossen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Ha Leon, bedankt voor je tips, ik was me dus idd niet bewust dat ongemengd het spul houdbaar is

het voordeel van deze set is dat de verhouding de geleverd wordt ook de mengverhouding is (200:100).
Ik zal toch ook eerst even een proefstukje met dat spul doen want ik heb hier nog nooit mee gewerkt :-# .
Dan weet ik precies wat het spul doet en hoe snel ik ben.


Kun jij me zeggen met wat voor een roller jij dat spul opzet? grove vachtroller of juist een lakrollertje?
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Ongeopend blijft epoxy jarenlang goed.
Kun jij me zeggen met wat voor een roller jij dat spul opzet?
Geen roller, ik gebruik altijd een weggooi kwast.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks Leon, waar gebruik jij epoxy voor? hobby, werk?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
je gaat me nog inhalen! :lol:
potverdorie Dre, je inspireert me wel met dat carbon gedoe van je :mrgreen:

zit ff een paar filmpjes te bekijken over het bekleden van bijv autospiegels etc met carbon/koolstofweefsel en epoxy, wat een schitterend spul zeg.

Dat zal de G's misschien ook niet misstaan en leuk om te leren :rock:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Thanks Leon, waar gebruik jij epoxy voor? hobby, werk?
Hobby, ik lamineer af en toe spullen voor mijn andere hobby: modelbouw. Zorg trouwens dat je goed beschermd bent tegen de epoxy. Je kunt er allergisch op reageren.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Juist, daar verzeilde ik inderdaad ook al, bootrompen, vliegtuigvleugels etcetera.

die allergie begreep ik ja....lekker lastig...dat bouw je op en daarna kom je d'r nooit meer af. Ik zal voorzichtig zijn, thanks.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”