Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
2x uitgewerkt "HF10" schema, met eindbuizen 6V6GT en voorbuis 6SL7.
1e foto:
UGT's Hammond 1650F (Raa 7K6, 25 W., UL), voed. trafo Hammond 379HX.
Gezamenlijke gelijkrichter GZ-34/5AR4.
2e foto:
UGT's Hammond 1650F (Raa 7K6, 25 W., UL), voed. trafo's 2x Hammond 373BX.
Upgrade mogelijk met 6L6.
Gelijkrichter per kanaal Sylvania 5U4GB; vrije plek voor eventuele 6SN7 line-trap.
1e foto:
UGT's Hammond 1650F (Raa 7K6, 25 W., UL), voed. trafo Hammond 379HX.
Gezamenlijke gelijkrichter GZ-34/5AR4.
2e foto:
UGT's Hammond 1650F (Raa 7K6, 25 W., UL), voed. trafo's 2x Hammond 373BX.
Upgrade mogelijk met 6L6.
Gelijkrichter per kanaal Sylvania 5U4GB; vrije plek voor eventuele 6SN7 line-trap.
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 31 jul 2011, 7:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Ahhh fijn, leesvoer voor als ik weg ben 
Ik ga het allemaal maar eerst eens laten bezinken idd. Dan kom ik straks terug en dan heb ik als het goed is mijn trafo's binnen, mijn smoorspoelen, en beetje geluk ook mijn UGT's. Die Amrohs.
Dan kan ik ff die weerstand tussen 250-0-250 meten, weestand van de Chokes en wat meer info over die UGT's.
En het belangrijkste! Dan kan ik zien hoe groot het allemaal wordt
Ik ga trouwens wel internet in het buitenland gebruiken, kost 2 euro pd bij Vodafone. En dat is voor mijn Email wel de moeite waard. Dus ik kan het wel allemaal blijven lezen hoor! Pas op met wat je zegt
hihi.
En nu: tijd om mn tas te pakken !
Wederom bedankt allemaal voor de info! En bedankt voor het voedingsschema!
Ik ga het allemaal maar eerst eens laten bezinken idd. Dan kom ik straks terug en dan heb ik als het goed is mijn trafo's binnen, mijn smoorspoelen, en beetje geluk ook mijn UGT's. Die Amrohs.
Dan kan ik ff die weerstand tussen 250-0-250 meten, weestand van de Chokes en wat meer info over die UGT's.
En het belangrijkste! Dan kan ik zien hoe groot het allemaal wordt
Ik ga trouwens wel internet in het buitenland gebruiken, kost 2 euro pd bij Vodafone. En dat is voor mijn Email wel de moeite waard. Dus ik kan het wel allemaal blijven lezen hoor! Pas op met wat je zegt
En nu: tijd om mn tas te pakken !
Wederom bedankt allemaal voor de info! En bedankt voor het voedingsschema!
@bcvdb
Off-topic: mocht het vliegvakantie zijn, prettige vlucht....
TnxVT4C schreef:@bcvdb
Heb het pakket(je 12 kg) van Disco binnen
En nog een cadeautje voor mijn verjaardag!!
Mooie Olie condensators toch
Tnx alot Disco!!
Snel door met pakken!
Dat wordt een en ander vergetenSnel door met pakken!![]()
Mooi stel versterkers VT4C
De fasedraaier in de HT10 heeft geen weerstand tussen rooster en aarde,iets anders dan de uitleg iets terug.
Even wat bezigheidstherapie uitgeoefend
Anne
Als hij er is doet de franse zon zijn werk goed. Er broeien volop ideen
Over zowel de ombouw als het ontwerp.
Ik hebben zitten prakkeseren, zou het mogelijk zijn de versterker brom vrij te bouwen zonder de smoorspoelen? Dan kan het wel in 1 behuizing. 4 trafo's erop kan nog net wel. Met de smoorspoelen erbij wordt het iets tegek. En ik kan ze niet de behuizing wegwerken omdat ze te groot zijn daarvoor.
Als het niet mogelijk is hem zonder de spoelen te maken dan worden het 2 mono blokken!
Vakantiegroeten!
Bart
Over zowel de ombouw als het ontwerp.
Ik hebben zitten prakkeseren, zou het mogelijk zijn de versterker brom vrij te bouwen zonder de smoorspoelen? Dan kan het wel in 1 behuizing. 4 trafo's erop kan nog net wel. Met de smoorspoelen erbij wordt het iets tegek. En ik kan ze niet de behuizing wegwerken omdat ze te groot zijn daarvoor.
Als het niet mogelijk is hem zonder de spoelen te maken dan worden het 2 mono blokken!
Vakantiegroeten!
Bart
Ik ben inmiddels drie buizenversterkers verder, allemaal zonder smoorspoelen. Twee daarvan waren doodstil, de derde bleef brommen, maar dat had met een slechte voedingstrafo te maken. Ergo: het kan volgens mij wel. Echter, je hebt zo'n mooie set gekocht en naar mijn bescheiden mening horen die voedingstrafo's en de smoorspoelen bij elkaar. Ik zou het allemaal maar gebruiken. Wellicht kan je voor je monoblokken twee van die chinese kastjes bestellen zoals in Barry's topic staan aangegeven.
Succes met je hoofd pijnigen,
Paul
Succes met je hoofd pijnigen,
Paul
Ja daar heb je ook wel een goed punt. Maar behuizingen make. Is niet zo'n punt, ik mag graag een beetje hobbyen thuis. Dus dat extra werk vind ik niet erg.
Ik begreep van TheoK dat hij overal draadgewonden weerstanden had gebruikt. Ik dacht dat t juist slim was deze zo min mogelijk te gebruiken? Of iig zo min mogelijk in de signaallijn?
Heb ik dat dan mis? Of kan ik t beste alles met koolfilm doen?
Ik begreep van TheoK dat hij overal draadgewonden weerstanden had gebruikt. Ik dacht dat t juist slim was deze zo min mogelijk te gebruiken? Of iig zo min mogelijk in de signaallijn?
Heb ik dat dan mis? Of kan ik t beste alles met koolfilm doen?
@bcvdb. Volgens mij de metaal-oxide weerstanden van DickBest.
Id de voeding moet je zoveel mogelijk inductie hebben, dus daar wel draadgewonden.
Voor daar waar alleen wisselspanning staat (stopweerstanden ingangsroosters) zou ik koolweerstanden gebruiken.
Id de voeding moet je zoveel mogelijk inductie hebben, dus daar wel draadgewonden.
Voor daar waar alleen wisselspanning staat (stopweerstanden ingangsroosters) zou ik koolweerstanden gebruiken.
Oke. Ja dan had ik toch wel ergens de klepel zien hangen
Bedankt VT4C!
Bedankt VT4C!
Ah!buis schreef:Even een tekeningetje gemaakt van de voeding met wat je nu hebt.
Door de lagere spanning zou je twee weerstanden moeten veranderen.
Anne
Ik had iig voor de voeding die jij getekend had Ah!buis Deze in gedachten voor meteen na de buis. En dan voor deze voor na de smoorspoel.
Volgens mij zijn dat gewoon goede toch?
Zijsprong > En is deze eigenlijk 2 condensatoren in 1 ?
Verder heb ik van DISCO ook nog 2 condensatoren gekregen. 2 stuks van 6 MFD. Volgens mij papier in olie toch? Ik begreep ergens op een site dat deze goed geschikt waren voor een helder, sprankelend hoog?? klopt hier iets van? En kan ik die gebruiken ipv die van 10uF uit het schema van Ah!buis
En dat was dan alleen nog maar de voeding....
Heeft er iemand een goede tip voor de koppel condensatoren? Ik begreep dat dit het liefst keramische of folie condensatoren moeten zijn?
Wederom alvast bedankt allemaal!!
Prima keus! Klinken bijna als MKP's!!bcvdb schreef:Ah!buis schreef:Even een tekeningetje gemaakt van de voeding met wat je nu hebt.
Door de lagere spanning zou je twee weerstanden moeten veranderen.
Anne![]()
en toen ging me iets verdiepen in condensatoren
Holy Sh*t wat een mogelijkheden
Ik had iig voor de voeding die jij getekend had Ah!buis Deze in gedachten voor meteen na de buis. En dan voor deze voor na de smoorspoel.
Volgens mij zijn dat gewoon goede toch?
Inderdaad.bcvdb schreef:[Zijsprong > En is deze eigenlijk 2 condensatoren in 1 ?![]()
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 14 aug 2011, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Die twee van 6 MFD (= 6µF ?) zijn beter maar dikker en duurder dan de 10µ elkotjes
De elkos van TT zijn wat overdreven (wel OK) ,bij ome Dick (wie zei dat ook alweer ?)vind je 47µF 400V 105° voor 1€60 en 100µ 400V rond 2€ .Scheelt een slok op de spreekwoordelijke borrel
Anne
De elkos van TT zijn wat overdreven (wel OK) ,bij ome Dick (wie zei dat ook alweer ?)vind je 47µF 400V 105° voor 1€60 en 100µ 400V rond 2€ .Scheelt een slok op de spreekwoordelijke borrel
Anne
Ja die 6 MFD's zijn wel groot idd. Maar die heb ik al liggen. Dus opzich wel makkelijk!
Ik begreep uit andere posts en topics dat die elco's van TT wel erg goed klinken. Dus dat maakt me dan niet zo veel uit
dan kan ik bijna de spulletjes bestellen. Ik ben er alleen nog niet aan uit welke Koppel C's ik ga nemen.
Dit maakt voor het geluid erg veel uit, heeft iemand een goede aanbeveling? Of goede ervaringen met een bepaald merk/type?
Dit worden 2 mooie mono-blokjes!!
:D
Ik begreep uit andere posts en topics dat die elco's van TT wel erg goed klinken. Dus dat maakt me dan niet zo veel uit
Dit maakt voor het geluid erg veel uit, heeft iemand een goede aanbeveling? Of goede ervaringen met een bepaald merk/type?
Dit worden 2 mooie mono-blokjes!!
Mijn fav koppel-C's zijn nog steeds de Jensen copperfoils (papercaps) en die SSP caps van De Groef Audio.
Tegenwoordig ook goede ervaring met de betaalbare Obbligato-caps, bezoek daarvoor o.a. Hificollectice (http://www.hificollective.co.uk/compone ... itors.html ) Alleen wat lange inspeeltijd.
Tegenwoordig ook goede ervaring met de betaalbare Obbligato-caps, bezoek daarvoor o.a. Hificollectice (http://www.hificollective.co.uk/compone ... itors.html ) Alleen wat lange inspeeltijd.
Wat is een lange inspeeldtijd? 1 uur, 1 dag, 1 week, 1 maand? 5,6 pond valt idd wel mee... Vergeleken met die andere van 90 dollarVT4C schreef:Mijn fav koppel-C's zijn nog steeds de Jensen copperfoils (papercaps) en die SSP caps van De Groef Audio.
Btw: die 3 elcootjes van 100 uF/40v. Dat mogen toch gewone standaard elco's zijn? En zou ik die 2 x180K en 2x1k weerstanden die direct na mijn voedingaansluiting komt ook het beste draadgewonden kunnen pakken? 
Vooral NIET draadgewonden
.Moeten weerstanden zonder zelfinduktie zijn.
De 100µ in de voorversterker heeft niet veel te doen,maar de andere twee daar gaat de LFstroom van de eindtrap door.Neem daarvoor bijv. de 105° soort voor.Redenering hierachter,als ie een hogere temp. kan hebben wordt ie van z'n eigen minder warm=minder verlies.
Anne
De 100µ in de voorversterker heeft niet veel te doen,maar de andere twee daar gaat de LFstroom van de eindtrap door.Neem daarvoor bijv. de 105° soort voor.Redenering hierachter,als ie een hogere temp. kan hebben wordt ie van z'n eigen minder warm=minder verlies.
Anne
Ohh oke. Ik dacht dat dat nog het gedeelte van de voeding viel
En die elco's dat komt dan wel goed! Wederom bedankt!
Zo blij dat t vorm begint te krijgen
En dat ik eindelijk weet wat ik wil
Heb koppel C's besteld die VT4C adviseerde. De betaalbare iig. En binnenkort de overige spullen bestellen.
Als buizen pak ik 2 setjes match pair JJ's. En 2 JJ voor in de voorversterking, of 2 sovtek, daar ben ik nog niet aan uit. EZ81 worden wel JJ's denk ik.
Volumepot wordt iig een alps stereo pot.
Dit wordt leuk
ben zo blij als ik dalijk kan gaan solderen. Miss maak ik toch eerst een proefopstelling op n houte plank. Dan kan ik iets beter inschatten hoe groot mn behuizing minimaal moeten zijn.
Ik zit alleen nog wel met het euvel waar ik mijn schakeling opsplits. Lijkt mij t makkelijks om de monoblokken aan te sturen vanuit n "voorversterker" met daarin alleen een input, output, en volumeknop toch? Of moet ik echt de voorversterking met de buizen appart in een behuizin maken. En 2 monoblokken met alleen 2xEL34 en een EZ81 voor gelijkrichting?
Bedankt!!
Bart
En die elco's dat komt dan wel goed! Wederom bedankt!
Zo blij dat t vorm begint te krijgen
Heb koppel C's besteld die VT4C adviseerde. De betaalbare iig. En binnenkort de overige spullen bestellen.
Als buizen pak ik 2 setjes match pair JJ's. En 2 JJ voor in de voorversterking, of 2 sovtek, daar ben ik nog niet aan uit. EZ81 worden wel JJ's denk ik.
Volumepot wordt iig een alps stereo pot.
Dit wordt leuk
Ik zit alleen nog wel met het euvel waar ik mijn schakeling opsplits. Lijkt mij t makkelijks om de monoblokken aan te sturen vanuit n "voorversterker" met daarin alleen een input, output, en volumeknop toch? Of moet ik echt de voorversterking met de buizen appart in een behuizin maken. En 2 monoblokken met alleen 2xEL34 en een EZ81 voor gelijkrichting?
Bedankt!!
Bart
@bcvdb. Mbt EZ81/6CA4. Beste ervaring (samen met luisterpanel) met de EH 6CA4. Open, gedetailleerd en levendig geluid! Andere merken zaten dicht bij elkaar met saai, wat levenloos klankbeeld Ook minder details hoorbaar. Onderling 1-2 V. DC verschil.
(De EH 6CA4 bleek overkill in Philips-plano's/bi-amplies trouwens. blijkbaar te veel iinfo met deze buis, die die papieren 800 ohm speakers aan kleine 5K2/800R Schnittbandkern-UGT's niet aankonden.)
koppel-C's
Die Obbligato caps hadden ca. 3 weken inspeeltijd nodig, met ca. 1-2 uur per dag versterker aan.
Richting tekst op cap is ook richting signaal.
Daarvoor zaten sedert dec. '99 Solen/SCR tinfolie-MKP's in die versterker (ongeveer zelfde prijsklasse). Die worden niet meer gemaakt, en zijn in laag wat aan dunne kant. Minder body als met die Obbligato's in elk geval.
ALPS
Nieuwe ALPS 100K worden op Ebay.com voor rond de € 9 aangeboden.
Als je budget en ruimte hebt (5,5 cm. diep) zou ik die Chinese 100K stappenschakelaar met Dale weerstanden nemen, ca. € 35 inkl. porto. Plug & play. Supersound, kan ALPS echt niet tegenop.
Die verkoper heeft trouwens nog veel meer lagggeprijsde en interessante buizenstuff: link naar zijn shop. Levertijd meestal 4 werkdagen. Ondanks geen of wel lage portobijdrage, alles wordt aangetekend verstuurd.
(De EH 6CA4 bleek overkill in Philips-plano's/bi-amplies trouwens. blijkbaar te veel iinfo met deze buis, die die papieren 800 ohm speakers aan kleine 5K2/800R Schnittbandkern-UGT's niet aankonden.)
koppel-C's
Die Obbligato caps hadden ca. 3 weken inspeeltijd nodig, met ca. 1-2 uur per dag versterker aan.
Richting tekst op cap is ook richting signaal.
Daarvoor zaten sedert dec. '99 Solen/SCR tinfolie-MKP's in die versterker (ongeveer zelfde prijsklasse). Die worden niet meer gemaakt, en zijn in laag wat aan dunne kant. Minder body als met die Obbligato's in elk geval.
ALPS
Nieuwe ALPS 100K worden op Ebay.com voor rond de € 9 aangeboden.
Als je budget en ruimte hebt (5,5 cm. diep) zou ik die Chinese 100K stappenschakelaar met Dale weerstanden nemen, ca. € 35 inkl. porto. Plug & play. Supersound, kan ALPS echt niet tegenop.
Die verkoper heeft trouwens nog veel meer lagggeprijsde en interessante buizenstuff: link naar zijn shop. Levertijd meestal 4 werkdagen. Ondanks geen of wel lage portobijdrage, alles wordt aangetekend verstuurd.
@VT4C:
Oke, bedankt!! Dan worden het die EZ81's! Vooral de ervaringen die jullie met buizen hebben zijn wel erg fijn.
En natuurlijk de rest ook
Want ik weet nog helemaal niets, en ik denk dat een goede versterker vooral is opgebouwd uit veel ervaring!
Over die stappenschakelaar: ik zag dat die gewoon stereo is. Kan ik dan een soort van voorversterkertje maken die alleen het singnaal van de ingang, via deze schakelaar, naar de uitgang brengt, en dan dat signaal aanbieden op mijn monoblokken, en daar de schakeling inbouwen zoals in het schema, maar dan zonder de volumemeter?
Mvg Bart!
Oke, bedankt!! Dan worden het die EZ81's! Vooral de ervaringen die jullie met buizen hebben zijn wel erg fijn.
En natuurlijk de rest ook
Over die stappenschakelaar: ik zag dat die gewoon stereo is. Kan ik dan een soort van voorversterkertje maken die alleen het singnaal van de ingang, via deze schakelaar, naar de uitgang brengt, en dan dat signaal aanbieden op mijn monoblokken, en daar de schakeling inbouwen zoals in het schema, maar dan zonder de volumemeter?
Mvg Bart!
Luister momenteel 'passief': Stereo signaal via (Elma) keuzeschakelaar naar bovengenoemde 100K stereo-stappenschakelaar en daarna naar 2 mono-eindversterkers.bcvdb schreef:Over die stappenschakelaar: ik zag dat die gewoon stereo is. Kan ik dan een soort van voorversterkertje maken die alleen het singnaal van de ingang, via deze schakelaar, naar de uitgang brengt, en dan dat signaal aanbieden op mijn monoblokken, en daar de schakeling inbouwen zoals in het schema, maar dan zonder de volumemeter?Mvg Bart!
'Actief' kan ook met 1-voudig lijntrapje: na de stappenschak.: 1/2 6SN7 per kanaal met Ub 250 V. -280V. DC., 1K stopweerstand, Ra 62K - 68K en Rk 390R - 470R, koppel-C 0,22 uF - 0,68 uF, roosterlekweerstand 1M.
Actief is ook leuk. Wellicht iets voor later!
Over het inschakelen van mijn versterker zat ik aan het volgende te denken. Om niet op elk mono blok elke keer te hoeven schakelen wilde ik dit via relais doen. Deze relais worden aangestuurd vanuit mijn passieve voorversterker (volumeknop en ingangselectie).
Het plan is om eerst de gloeistroom in te schakelen zodat de versterker kan voorgloeien, en daarna de rest van de schakeling. Ik heb bij de projecten van Triode Dick zitten kijken en deze schakeling werkt op het princiepe zoals ik het dan zou willen doen.
Eerst de volledige trafo inschakelen zodat de buizen voorgloeien, en daarna de het gedeelte na de gelijkrichting inschakelen. Is dit echter wel mogelijk als ik een buis als gelijkrichter gebruik? Het lijkt mij dat de buis het wel aan moet kunnen om tegelijk met zijn gloeistroom de 270-0-270 spanning te ontvangen? En dan kan ik vanaf daar weer schakelen met een relais. De aansturing van relais ga ik via een kabeltje die van de voor- naar de eindversterker. Er moet toch een signaalkabel heen, waarom geen 2e kabeltje om dit te sturen.
Verder vroeg ik me af: die C's die Dick over zijn schakelaar heeft gezet zijn tegen de inschakelverschijnselen toch? Piepjes, plofjes ed? En die weerstand over de 2e schakelaar (die de rest van den schakeling bediend) waar is die voor?
Misschien maak ik het geheel wel met een timer, zodat je op je voorversterker maar 1 knop om hoeft te zetten en dan gaan de buizen voorgloeien, na 2 minuutjes schakelt de rest van den schakeling in en kan het feest beginnen. Maar dit is allemaal later makkelijk uit te breiden.
Alvast bedankt!
Over het inschakelen van mijn versterker zat ik aan het volgende te denken. Om niet op elk mono blok elke keer te hoeven schakelen wilde ik dit via relais doen. Deze relais worden aangestuurd vanuit mijn passieve voorversterker (volumeknop en ingangselectie).
Het plan is om eerst de gloeistroom in te schakelen zodat de versterker kan voorgloeien, en daarna de rest van de schakeling. Ik heb bij de projecten van Triode Dick zitten kijken en deze schakeling werkt op het princiepe zoals ik het dan zou willen doen.
Eerst de volledige trafo inschakelen zodat de buizen voorgloeien, en daarna de het gedeelte na de gelijkrichting inschakelen. Is dit echter wel mogelijk als ik een buis als gelijkrichter gebruik? Het lijkt mij dat de buis het wel aan moet kunnen om tegelijk met zijn gloeistroom de 270-0-270 spanning te ontvangen? En dan kan ik vanaf daar weer schakelen met een relais. De aansturing van relais ga ik via een kabeltje die van de voor- naar de eindversterker. Er moet toch een signaalkabel heen, waarom geen 2e kabeltje om dit te sturen.
Verder vroeg ik me af: die C's die Dick over zijn schakelaar heeft gezet zijn tegen de inschakelverschijnselen toch? Piepjes, plofjes ed? En die weerstand over de 2e schakelaar (die de rest van den schakeling bediend) waar is die voor?
Misschien maak ik het geheel wel met een timer, zodat je op je voorversterker maar 1 knop om hoeft te zetten en dan gaan de buizen voorgloeien, na 2 minuutjes schakelt de rest van den schakeling in en kan het feest beginnen. Maar dit is allemaal later makkelijk uit te breiden.
Alvast bedankt!
- RobertD
- Contacteer:
De weerstand over die tweede schakelaar dient ervoor om de buizen die beginnen te gloeien toch alvast van een spanning te voorzien. Wanneer de eindbuizen en stuurbuizen wel gloeien maar nog geen hoogspanning krijgen, dan bestaat de mogelijkheid dat elektronen terugvallen op de kathode en deze beschadigen. Op de site van Triode Dick staat ook een verhandeling over het nut van een standby schakelaar.
Wanneer jij gaat werken met EZ81 gelijkrichters dan heb je de standby schakelaar echt niet nodig.
De EZ81 is een indirect verhitte gelijkrichter. De hoogspanning komt door toepassing van dit soort gelijkrichters heel langzaam op.
Een direct verhitte gelijkrichter (zoals een 5U4 bijvoorbeeld) is veel sneller op temperatuur en zal dus veel sneller de hoogspanning leveren. Een standby schakelaar is dan zinvoller.
Ik heb in mijn versterkers echter nog nooit een standby schakelaar gebruikt. In één versterker heb ik ooit een inschakelvertraging ingebouwd. Het schakelcontact van het relais had ik ook overbrugd met een dikke weerstand zodat de buizen in ieder geval al een klein beetje begonnen te geleiden wanneer de gloei erop stond.
De kleine c'tjes over de netschakelaar zitten er inderdaad om schakelklikken op te vangen.
Wanneer jij gaat werken met EZ81 gelijkrichters dan heb je de standby schakelaar echt niet nodig.
De EZ81 is een indirect verhitte gelijkrichter. De hoogspanning komt door toepassing van dit soort gelijkrichters heel langzaam op.
Een direct verhitte gelijkrichter (zoals een 5U4 bijvoorbeeld) is veel sneller op temperatuur en zal dus veel sneller de hoogspanning leveren. Een standby schakelaar is dan zinvoller.
Ik heb in mijn versterkers echter nog nooit een standby schakelaar gebruikt. In één versterker heb ik ooit een inschakelvertraging ingebouwd. Het schakelcontact van het relais had ik ook overbrugd met een dikke weerstand zodat de buizen in ieder geval al een klein beetje begonnen te geleiden wanneer de gloei erop stond.
De kleine c'tjes over de netschakelaar zitten er inderdaad om schakelklikken op te vangen.
Ik zat zelf te denken aan deze in de eindtrap, en deze in de voorversterking. Die moeten toch balanced zijn?
EZ81's zijn die VT4C adviseerde!
Ik heb echt geen idee hoe buizen van verschillende merken klinken. Ik weet dat JJ een goed merk is, die heb ik ook mijn fender Hotrod gitaarversterker zitten.
De Elco van 100uF in de voeding werd aanbevolen die iets groter te pakken. 130uF werd er genoemd, maar die is niet te vinden. Kan ik dan beter 100uF houden, of nog een stap groter doen en 180uF pakken?
@RobertD:
Oke, bedankt! Had ik het mezelf weer bijna onnodig moeilijk gemaakt. Als het toch maar 1 schakelactie betreft dan komen er gewoon mooie switches per monoblok op. Net zo makkelijk!
Mvg Bart
EZ81's zijn die VT4C adviseerde!
Ik heb echt geen idee hoe buizen van verschillende merken klinken. Ik weet dat JJ een goed merk is, die heb ik ook mijn fender Hotrod gitaarversterker zitten.
De Elco van 100uF in de voeding werd aanbevolen die iets groter te pakken. 130uF werd er genoemd, maar die is niet te vinden. Kan ik dan beter 100uF houden, of nog een stap groter doen en 180uF pakken?
@RobertD:
Oke, bedankt! Had ik het mezelf weer bijna onnodig moeilijk gemaakt. Als het toch maar 1 schakelactie betreft dan komen er gewoon mooie switches per monoblok op. Net zo makkelijk!
Mvg Bart