Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bcvdb

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Zou 5u4g beter klinken dan 2x EZ81?

Mvg Bart
VT4C

Bericht door VT4C »

bcvdb schreef:
Zou 5u4g beter klinken dan 2x EZ81? Mvg Bart
Yep! :)
disco

Bericht door disco »

De gelijkrichtbuis zelf bezit geen hoorbare eigenschappen, tenzij je ze van een meter hoogte laat vallen. Wat hij wel met zich meebrengt zijn elektrische eigenschappen als interne weerstand, capaciteit wat voor interactie met de voedingsschakeling zorgt.

Een lage weerstand zorgt voor een geringere spanningsval t.o.v. de gelijkrichter met hoge weerstand. Het gevolg is dat bij een toename van de stroomvraag de spanning minder inzakt. Bij de penthode is dit effect het sterkst omdat diens stroom het meest varieert. Omdat de spanning minder varieert gaan de bassen meer als een transistorversterker klinken: hard. Het bijkomende nadeel is dat vanwege lage weerstand sneller ringing dreigt, waardoor hoogfrequente stoorsignalen worden gegenereerd. M. Van der Veen beschrijft in zijn boeken dat het kenmerkende 'zachte' basgeluid van slecht ontworpen buizenversterkers kan worden bereikt door zanddioden te voorzien van een serieweerstand van 22-100 ohm.
De ervaring echter leert dat een lage interne weerstand in de voeding niet zaligmakend is. Vooral bij de DHT wordt liever wat weerstand getolereerd in combinatie met de inductie van een smoorspoel. Naar verluid zou een totale gelijkstroomweerstand van circa 250 ohm in de voeding optimaal klinken.

Het effect van de capaciteit tussen anode en kathode is in de klassieke literatuur onbelicht gebleven. Ik heb het vermoeden dat de lage capaciteit van de mesh plate (gaas anode) hoorbaar is in versterkerschakelingen die een slechte PSRR bezitten en bovendien met kleine signalen werken. Mogelijk dat minder lichtnetvervuiling doorkomt tijdens de geleiding, of dat het schakelen met minder hoge pieken gepaard gaat. Excuseer me de zweverige omschrijving van het minuscule verschil dat hoorbaar is (als zwarte achtergrond), maar daar gaat 'High End' nu eenmaal over.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wanneer je de PP ontwerpen van TriodeDick bekijkt zijn die allemaal uitgerust met gewone diodes in de voeding.
BYV of BYW types.

Die zou ik hier ook toepassen i.c.m. de dickbest trafo.

Elco en smoorspoel erachter voor het mooie van de voeding.
AatV

Bericht door AatV »

disco schreef:

Het effect van de capaciteit tussen anode en kathode is in de klassieke literatuur onbelicht gebleven. Ik heb het vermoeden dat de lage capaciteit van de mesh plate (gaas anode) hoorbaar is in versterkerschakelingen die een slechte PSRR bezitten en bovendien met kleine signalen werken.
Heb inderdaad dit fenomeen nog nooit beschreven gezien. Het lijkt mij echter, dat een lage Ri de capaciteit aardig kortsluit...

groet,
AatV
TheoK

Bericht door TheoK »

Wat Robert zegt over de diodes kan uitstekend gebruikt worden.
Maar voor mijn smaak doe ik liever met een buis.
Ik heb ondervonden dat daar toch verschil in zit. Maar dat is ook een kwestie van smaak hoor.
Je moet het gewoon testen en luister een paar dagen met diodes en een paar dagen met een gelijkrichtbuis.
Zo heb ik dat ook gedaan. Je knutselt meer en het is ook nog leerzaam.

IK heb ontdekt dat je met een GZ34 het laag wat minder mooi rond is.
Ik had er die oude philips op staan maar er staat nu een nieuwe JJ op. Die is toch wat beter.
En ik krijg er wat meer spanning op.
Met de 5U4 klinkt wat beter maar kost je wel extra stroom. Of je dat waard is om er een extra zware trafo erop te zetten?
En ikzelf vind de EZ81 er het beste bij passen.
En uiteraard heeft de speaker waar je hem op aansluit enorm veel invloed.

Maar zoals Robert zegt probeer het eerst eens met diodes.
Grote kans dat dat heel goed gaat.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Oke, interessant! Het is dus niet per definitie beter een buis in de gelijkrichting te hebben? Nooit geweten! :D

Ik denk dat ik hem toch met een buizengelijkrichter maak. Als ik het toch allebei wil proberen moet ik zowieso een trafo kopen die er op berekend is dat er nog een extra buis bij komt. Dan probeer ik het liever eerst met buis.

Over de trafo nog even. Heb ik perse een trafo nodig die 300-0-300 is? Of kan 275-0-275 ook? Het lijkt mij dat ik dan alleen minder vermogen heb toch? Ik zit namelijk wel een beetje met de prijzen van de trafo's. Als ik al ruim 100,- kwijt ben aan een trafo gaat het hard met het budget :D

Mvg Bart
disco

Bericht door disco »

bcvdb schreef:
Oke, interessant! Het is dus niet per definitie beter een buis in de gelijkrichting te hebben? Nooit geweten! :D
Hmmm, de waarheid kan op verschillende terreinen worden gezocht. De elektrotechnicus kijkt naar zaken als energieverbruik, vervorming bv t.g.v. spanningsfluctuaties. De muzikant gaat veelal uit van zijn oren om de weergave te toetsen aan de herinnering van de werkelijkheid. Wij als hobbyisten moeten altijd compromissen sluiten... dat is de harde waarheid.
Met of zonder buisgelijkrichter kan resultaat worden geboekt. Zoals Robert adviseert is eigenlijk de simpelste goede oplossing, kosteneffectief bovendien. Wil je kunnen 'spelen met verschillende buizen' dan is de buisgelijkrichter een leuke toy want verschillen zullen optreden. Ik vraag mij af nu je eenmaal weet hoe dit komt of het nog wel zinnig is om op deze wijze 'je potje te koken'. Naar mijn beperkte ervaring met penthode PP klinken deze steeds meer gelijkend de transistorversterker naar mate de voedingsspanningen stijver zijn, waarvoor een lage interne weerstand is benodigd. Zand dus. En grote elco's. De voeding kan hierdoor worden geplaagd door ringing, zodat je met behulp van de scoop snubbers zou moeten uitproberen. Ringing zou de lelijke harde hoge tonen van vele transistorversterkers verklaren... omdat ik ze niet alle heb gehoord kan ik hierover geen oordeel uitspreken. Maar dat torrenbakjes lelijke hoog kunnen voortbrengen ondanks een perfecte 1K blokgolf kan ik onderschrijven. ;)
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ja oke, dat snap ik. Het is blijft een kwestie van smaak. Er zijn mensen die zweren bij Heineken, terwijl als ik op een feest ben waar niets anders is, is liever cola drink :D

Het blijft altijd lastig zeggen wat "goed geluid" is. Maar ik voel wel veel voor de HF10, en ik heb er een goed gevoel over.
De mensen op dit forum zijn zo ontzettend hulpzaam en ervaren dat ik zeker weet dat het helemaal goed gaat komen!
Het gaat een hele mooie versterker worden!!

Kon iemand mij trouwens helpen met mijn trafovraag? Ik kan dan nergens vinden :( Is het perse nodig dat ik 300-0-300 pak? Of kan ik ook 275-0-275 pakken? Het lijkt mij dat ik dan alleen vermogen verlies? Of blaas ik de trafo dan op?
En als ik UGT's pak van 8k Raa en 10 watt moet ik toch wel goed zitten?

Dat zijn wel 2 dure investeringen zeg maar... Dus het liefst koop ik die natuurlijk in 1 keer goed.

mvg Bart
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die Poolse trafo,waar Paul het over heeft,lijkt haast te mooi om waar te zijn :o
Maar als het idd een goeie 8k 15W PP is zou ik zeggen doen :roll: .
Aan de andere kant wanneer je van 10W uitgaat zijn ze wel wat groot,maar kan zeker geen kwaad integendeel.
Voor 10W kan die DB-trafo wel,gewoon de kathodeweerstanden van de EL84 van 270 naar 330ohm.Doordat de versterker dan wat minder HS gebruikt hindert een beetje teveel gloeistroom niet :-s .
Trafo 275 of 300V :?: kijk naar de grafieken hogerop,verband trafospanning/uitgangsspanning in funktie van de (verbruik)stroom :? .Met 330ohm ong.35mA/EL84 bij een voeding van 300V ,alles bijeen zeg 150mA.Dan zie je(bijtekenen tussen 250 en 350V) best wel 300V gebruiken en veroorzaakt net niet teveel stroom voor één EZ81 :D .
Anne
VT4C

Bericht door VT4C »

bcvdb schreef:
Mvg Bart
Jazeker wel. Audio loopt ook door de voeding, daar is ook type gelijkrichter en wijze gelijkrichting en merk elko of condensator van invloed op eindresultaat. Verder choke input, enkel of dubelfase voed. trafo en aardscherm. Kort door de bocht: 2/3 versterkerontwerp is goede voeding.
Heb hier 6 verschillende merken 5U4G en elk merk/type klinkt weer anders. Verschil in B+ is hooguit 2 volt. (Uiteraard winnen ook hier de milspec/JAN buizen).
De meest muzikale en natuurgetrouwe gelijkrichterbuizen zijn de mercury-vapors als de 83, 80, AZ50 en 866A. Aardig in de buurt komen de 5R4WGB en de 5U4 (5V4, 5Z3). Buisgelijkrichters houden als positieve bijwerking ook nog wat netvervuiling buiten de deur, liefst samen met dubbel aardscherm.
Halfgeleiderdiodes o.a. BYV95, BYV96, BYW96, BY228, SF4007, Hexfreds, etc.
Elko's en C's houden van soft-start.
E.e.a. tig jaren getest met vooral ingespeelde single-ended triode en tetrode versterkers en acoustische en klassieke muziek.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Die Poolse trafo,waar Paul het over heeft,lijkt haast te mooi om waar te zijn :o
Maar als het idd een goeie 8k 15W PP is zou ik zeggen doen :roll: .
Aan de andere kant wanneer je van 10W uitgaat zijn ze wel wat groot,maar kan zeker geen kwaad integendeel.
Voor 10W kan die DB-trafo wel,gewoon de kathodeweerstanden van de EL84 van 270 naar 330ohm.Doordat de versterker dan wat minder HS gebruikt hindert een beetje teveel gloeistroom niet :-s .
Trafo 275 of 300V :?: kijk naar de grafieken hogerop,verband trafospanning/uitgangsspanning in funktie van de (verbruik)stroom :? .Met 330ohm ong.35mA/EL84 bij een voeding van 300V ,alles bijeen zeg 150mA.Dan zie je(bijtekenen tussen 250 en 350V) best wel 300V gebruiken en veroorzaakt net niet teveel stroom voor één EZ81 :D .
Anne
Jeej, volgens mij wordt ik hier vrolijk van :D

Als ik het allemaal goed begrijp kan ik met die Dick Best trafo mijn gehele schakeling voeden als ik 300 volt gebruik en de Kathodeweerstand verhoog van 270 naar 330. Plus ik kan dan de gelijkrichting doen dmv één EZ81? (of een andere gelijkrichtbuis met een 6,3 volt gloeistroom van max 1,4A)

En als ik het dan helemaal goed begrijp: als ik een voeding van 270-0-270 pak, dan verbruiken mijn EL84's meer stroom, ong 50mA per stuk dan zou die trafo dus minimaal 250mA DC moeten kunnen leveren? Maar dan kan ik het met 1 EZ81 niet meer voeden?

Bedankt Anne!!
bcvdb

Bericht door bcvdb »

VT4C schreef:
bcvdb schreef:
Mvg Bart
Jazeker wel. Audio loopt ook door de voeding, daar is ook type gelijkrichter en wijze gelijkrichting en merk elko of condensator van invloed op eindresultaat. Verder choke input, enkel of dubelfase voed. trafo en aardscherm. Kort door de bocht: 2/3 versterkerontwerp is goede voeding.
Heb hier 6 verschillende merken 5U4G en elk merk/type klinkt weer anders. Verschil in B+ is hooguit 2 volt. (Uiteraard winnen ook hier de milspec/JAN buizen).
De meest muzikale en natuurgetrouwe gelijkrichterbuizen zijn de mercury-vapors als de 83, 80, AZ50 en 866A. Aardig in de buurt komen de 5R4WGB en de 5U4 (5V4, 5Z3). Buisgelijkrichters houden als positieve bijwerking ook nog wat netvervuiling buiten de deur, liefst samen met dubbel aardscherm.
Halfgeleiderdiodes o.a. BYV95, BYV96, BYW96, BY228, SF4007, Hexfreds, etc.
Elko's en C's houden van soft-start.
E.e.a. tig jaren getest met vooral ingespeelde single-ended triode en tetrode versterkers en acoustische en klassieke muziek.
Oke, dus wel degelijk invloed op de kwaliteit. Is er dan een buis die beter is dan de EZ81 die ik zou kunnen gebruiken als ik die DB trafo gebruik. Dus met een gloeispanning van 6,3 v en een gloeistroom van max 1,4A en die genoeg vermogen kan leveren?

Wederom bedank VT4C :D
disco

Bericht door disco »

bcvdb schreef:
Als ik het allemaal goed begrijp kan ik met die Dick Best trafo mijn gehele schakeling voeden als ik 300 volt gebruik en de Kathodeweerstand verhoog van 270 naar 330. Plus ik kan dan de gelijkrichting doen dmv één EZ81? (of een andere gelijkrichtbuis met een 6,3 volt gloeistroom van max 1,4A)

En als ik het dan helemaal goed begrijp: als ik een voeding van 270-0-270 pak, dan verbruiken mijn EL84's meer stroom, ong 50mA per stuk dan zou die trafo dus minimaal 250mA DC moeten kunnen leveren? Maar dan kan ik het met 1 EZ81 niet meer voeden?
Als het goed is kun je met de Dick Best voedingstrafo van 49 euro versterkers voeden die ten hoogste 250mA continue trekken. De primaire wikkeling is berekend op 600V x 0,25A = 150VA, daarbij de gloei van 30VA, totaal 180VA. Voor vier EL84 in penthode is dit juist voldoende, ook als er nog vier ECC83 mee van stroom moet worden voorzien (8x 2mA?). Het gaat netaan, een trafo die een primaire heeft van 250VA of 300VA lijkt mij een veiliger keuze.

Zoals John hier terecht opmerkt, dient de EZ81 te worden voorzien van een minimale serieweerstand. Met een enkele EZ81 ga je het niet redden, reden voor de bekende Bocama 228 om een GZ34 te gebruiken. Om deze op de gloeispanning van 6,3 volt te kunnen gebruiken, dien je 6,3-5,0 volt te verliezen in een extra weerstand. Omdat de stroom die de gemiddelde GZ34 trekt 1,9A bedraagt, moet R=V/I =1,3/1,9 = 0,6 ohm (5 watt) worden tussen geschakeld. Dit geeft 2,5 watt warmte die moet worden afgevoerd via het chassis (aluminium clad gebruiken en met boutjes aan het alu chassis bevestigen). Met twee EZ81 ga je het wel redden, wanneer je beide dioden parallel schakelt. De minimale serieweerstand kun je halveren.
De instelling van de EL84 bepaalt met welke belasting het optimum wordt bereikt van vermogen versus vervorming. Goede ontwerpers accepteren voor push pull een hoge dosis tweede harmonischen in de vervorming (deze worden immers gecancelled bij goede balansering) maar zoeken naar een laag percentage derde of hogere oneven harmonischen omdat deze zeer lelijk klinken (als een zandversterker). De rol van de uitgangstransformator is hierin zeer belangrijk. Als ik je mag adviseren, volg dan het ontwerp van een bewezen goede versterker en ga niet zelf lopen freewheelen. Tik een paar Bocama uitgangen op de kop via MP (kosten in de regel 50 euro).

Afbeelding

[off topic]
Kwikdampgelijkrichters bezitten een zeer lage weerstand, wat stabiliserend werkt op de voedingsspanning, waardoor zware bassen of drukke passages met minder vervorming worden weergegeven. Ze voegen wel wat extra ruis toe, wat inderdaad soms muzikaal kan klinken.

Het audiosignaal dat op een voedingslijn staat komt niet door een smoorspoel van 10H heen. Het wordt grotendeels gesmoord in een enkel LC-filter.

Dat je (vooral bij SE versterkers) verschil hoort tussen gelijkrichtbuizen komt naast de overduidelijk aanwezige eigenschappen ook voort uit de mate van slijtage. Een 'verse' buisgelijkrichter hoeft niet perse betere weergave met zich mee te brengen. In het algemeen doet men er verstandig aan te waken dat een tekortkoming wordt gecompenseerd door een ander mankement. Het probleem is hoe mankementen te herkennen. Vooral het euforische geluid ten gevolge van overdreven (>5%) tweede harmonischen kan zeer verleidelijk zijn om na te jagen. Meten is dan ook noodzakelijk, al was het maar om een goed vertrekpunt te hebben om de versterker vervolgens op smaak te maken.
[/off topic]
bcvdb

Bericht door bcvdb »

disco schreef:
bcvdb schreef:

Als het goed is kun je met de Dick Best voedingstrafo van 49 euro versterkers voeden die ten hoogste 250mA continue trekken. De primaire wikkeling is berekend op 600V x 0,25A = 150VA, daarbij de gloei van 30VA, totaal 180VA. Voor vier EL84 in penthode is dit juist voldoende, ook als er nog vier ECC83 mee van stroom moet worden voorzien (8x 2mA?). Het gaat netaan, een trafo die een primaire heeft van 250VA of 300VA lijkt mij een veiliger keuze.

Zoals John hier terecht opmerkt, dient de EZ81 te worden voorzien van een minimale serieweerstand. Met een enkele EZ81 ga je het niet redden, reden voor de bekende Bocama 228 om een GZ34 te gebruiken. Om deze op de gloeispanning van 6,3 volt te kunnen gebruiken, dien je 6,3-5,0 volt te verliezen in een extra weerstand. Omdat de stroom die de gemiddelde GZ34 trekt 1,9A bedraagt, moet R=V/I =1,3/1,9 = 0,6 ohm (5 watt) worden tussen geschakeld. Dit geeft 2,5 watt warmte die moet worden afgevoerd via het chassis (aluminium clad gebruiken en met boutjes aan het alu chassis bevestigen). Met twee EZ81 ga je het wel redden, wanneer je beide dioden parallel schakelt. De minimale serieweerstand kun je halveren.
De instelling van de EL84 bepaalt met welke belasting het optimum wordt bereikt van vermogen versus vervorming. Goede ontwerpers accepteren voor push pull een hoge dosis tweede harmonischen in de vervorming (deze worden immers gecancelled bij goede balansering) maar zoeken naar een laag percentage derde of hogere oneven harmonischen omdat deze zeer lelijk klinken (als een zandversterker). De rol van de uitgangstransformator is hierin zeer belangrijk. Als ik je mag adviseren, volg dan het ontwerp van een bewezen goede versterker en ga niet zelf lopen freewheelen. Tik een paar Bocama uitgangen op de kop via MP (kosten in de regel 50 euro).
Oke, de DB trafo gaat voeding net, maar het is krapjes. Ik kan mijn schakeling dus niet aansturen met 1 enkele EZ81? Maar heb er perse 2 nodig. Dat is wel jammer, want dan levert de DB trafo weer niet gloeistroom :D :D :roll:
Misschien toch maar investeren in een goede trafo dan.

Dan zal het iets in deze trant moeten worden. Als het dan toch om en nabij de 100 euro moet kosten kan ik het beste deze pakken toch? Flink wat reserve overal, kan ik later nog eens een ander project mee opzetten misschien :D Ik heb die dan ook mede uitgekozen zodat ik de 5U4G dan kan gebruiken in de gelijkrichting. Dan ben ik met 1 buis daarin ook klaar, en volgens VT4C klinkt die erg goed!

Als UGT's heb ik deze op het oog. 10 watt lijkt mij voldoende. En van Hammond, gewoon goed begreep ik.

Dan kost dit me wel 200 euro, maar dat is dan maar een beetje met het oog op later :D Je moet jezelf toch ergens mee voor de gek houden :D Als het straks allemaal goed klinkt is het me dat zeker wel waard! Ik wilde niet teveel geld investeren omdat ik niet zeker was of het ging lukken, maar met de superhulp die ik hier krijg ben ik daar niet meer zo bang voor!

Als ik het goed heb kan ik met de hierboven genoemde producten de HF10 maken zoals ik hem wil hebben toch?
Heeft er iemand een mooi schema voor een goede voeding voor mij ampje? Ik kom op internet niet verder dan het basismodel waar alleen de max 47u C op staat.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hier wordt toch het een en ander door elkaar gehaald :? .
Dat er een GZ34 nodig is en de EZ81 alleen het niet trekt net zo min als de DB-trafo klopt allemaal ALS je het uiterste uit die buizen wil halen: 17W! Met de russische versie nog wat meer :shock: .
Maar met die Hammond-trafo van 10W en iets grotere kathodeweerstanden(heeft geen zin om meer stroom door de buizen te jagen voor 10W) gaat het wel.Met 300V in kan de EZ81 de nodige 150mA wel aan,wat meer ook nog.
Anne

Bij de trafo van DB ben ik er vanuitgegaan dat er 300V/250mA is bedoeld,zou ook 250mA voor elk van de twee 300V kunnen zijn,scheelt meer dan een slok op een borrel :^o .Heb de vraag gesteld bij DB,wacht op antwoord.
disco

Bericht door disco »

Ah!buis schreef:
Hier wordt toch het een en ander door elkaar gehaald :? .
Dat er een GZ34 nodig is en de EZ81 alleen het niet trekt net zo min als de DB-trafo klopt allemaal ALS je het uiterste uit die buizen wil halen: 17W! Met de russische versie nog wat meer :shock: .
Maar met die Hammond-trafo van 10W en iets grotere kathodeweerstanden(heeft geen zin om meer stroom door de buizen te jagen voor 10W) gaat het wel.Met 300V in kan de EZ81 de nodige 150mA wel aan,wat meer ook nog.
Anne

Bij de trafo van DB ben ik er vanuitgegaan dat er 300V/250mA is bedoeld,zou ook 250mA voor elk van de twee 300V kunnen zijn,scheelt meer dan een slok op een borrel :^o .Heb de vraag gesteld bij DB,wacht op antwoord.
Hoewel de Hammond 372JX een groter vermogen bezit, komt de toename niet ten gunste van de hoogspanning: 300-0-300 @250mA.

Anne, mijn bedenking tegen de EZ81 betreft de geringe marge die je hebt bij 300-0-300 @160mA. De gelijkrichter loopt dan echt op zijn tenen, zie specsheet. De 275-0-275 kun je vergeten want daarmee kom je niet aan de benodigde 270Vdc vanwege de noodzakelijke serieweerstand in de voeding.
De TS zou een dubbel uitgevoerde voeding kunnen overwegen, ieder met DB-trafo en EZ81. Om geld uit te sparen zou ik een paar Bocama uitgangen scoren voor 50 euro, die waarschijnlijk de budget versies van de bekende leveranciers in kwaliteit overtreft. Als je werkelijk goede PS transformatoren zoekt wil ik je wel een voorstel doen voor topkwaliteit van enkele decennia oud. Neem maar kontakt op als je bent geinteresseerd, de prijs is lager dan kwalitatief minder materiaal dat je nieuw koopt.

Jaap
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Zou ik hier iest aan hebben?

Dan ingangstrafo is dan niet zwaargenoeg, die moet ik dan alsnog 1 scoren. Maar zijn die UGT's iets waard? En die buizen?
Of koop ik dan alleen een hoop slecht klinkende ellende van een ander :D Aan de andere kant heb ik dan wel al wat onderdeeltjes op reserve. Ik ga zowieso de weerstanden vernieuwen, en de Elco's. En misschien moet ik ook wel de koppel C's aanpassen.

Is het een gokje van 100 euro waard?
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zeker heb je daar wat aan gesteld dat alle onderdelen werken. Echter, de buizengelijkrichter kan je dan vergeten. Dit is een typisch duitse trafo met een enkele hoogspanningswikkeling bedoeld voor gelijkrichting met een seleencel. Dat moet je zeker niet gaan doen, maar je zit wel aan solid-state vast. Tenzij je bijvoorbeeld twee EZ81 buizen in brug schakelt en voedt uit een apart trafotje.

Ik zou het aanbod van Disco accepteren als ik jou was. Vast iets heel interessants en voor je het weet kaapt iemand anders het weg....

mvg, Paul
disco

Bericht door disco »

De Amroh U73N geniet hetzelfde aanzien als de Bocama's: zeer goed. Gangbare prijs voor een duo: 50 - 60 euro. Matthijs probeert echter van zijn versleten rommel af te geraken ;) Mail hem maar dat je 67 euro inklusief porto wil betalen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dat Rock-Ola chassis heb ik volgens mij al eens op MP langs zien komen. Toen stonden er echter nog twee Rock-Ola PP uitgangen op. Wat zou daar mee zijn gebeurd? :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

pcdegoede schreef:
Tenzij je bijvoorbeeld twee EZ81 buizen in brug schakelt en voedt uit een apart trafotje.
Ben ik wel benieuwd hoe je dat gaat doen :shock: Ik ken wel EZ81 met een een gemeenschappelijke kathode maar exemplaren met een gemeenschappelijke anode ben ik nog niet tegengekomen... :mrgreen:
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Lukt dat dan niet? Dan trek ik te snel conclusies. Ik heb wel eens een project mogen aanschouwen waar de bouwer met vier enkelfasige gelijkrichtbuizen een brugcel had geregeld. Ik denk dan: dat kan dus ook met twee dubbelfasige gelijkrichters. Waar zit bij mij de denkfout?

mvg, Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

pcdegoede schreef:
Lukt dat dan niet? Dan trek ik te snel conclusies. Ik heb wel eens een project mogen aanschouwen waar de bouwer met vier enkelfasige gelijkrichtbuizen een brugcel had geregeld. Ik denk dan: dat kan dus ook met twee dubbelfasige gelijkrichters. Waar zit bij mij de denkfout?

mvg, Paul
Met vier losse diode-buizen lukt dat wel Paul. Maar teken eens het vervangingsschema van een EZ80 of EZ81 met gewone diodes. Dan zie je gelijk dat je daar geen brugcel mee kunt bouwen.

Een heel goed alternatief is een EZ81 aan de "pluskant" en twee BYW diodes aan de "minkant" van de gelijkrichterbrug. Daar heb ik al meerdere keren goed resultaat mee bereikt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

pcdegoede schreef:
Waar zit bij mij de denkfout?

mvg, Paul
Probeer eens een bruggelijkrichter met twee EZ81's te tekenen. Zie je het vanzelf.

Overigens is die HF10 een al meer dan 50 jaar beproefd ontwerp en w.m.b. precies wat TS zoekt om wat natte voeten te krijgen met het bouwen van buizenversterkers. Gewoon eens bouwen en ervaring mee opdoen. De EL84's hoger gaan instellen en er dan meer dan 10W uit willen krijgen levert alleen maar snel slijtende EL84's op. Als je er op rondGoogeld kom je zat van mooie bouwvoorbeelden tegen.

[Edit]

Ja kan ook Robert, maar waarom niet gewoon een trafo met 2 HS wikkelingen? Wordt allemaal zo ingewikkeld voor iemand die ervaring met buizen op wil doen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 27 jul 2011, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie