Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?
Moderator: Beheerdersteam
Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?
Hallo beste mensen,
Ik wil een gesloten subwoofer maken van 28 mm mdf .
Alleen deze dikte zie ik niet bij de mij bekende bouwmarkten hoe lossen jullie dit op?
Ik woon in Sneek Btw.
De dikte van 28 mm is mij aanbevolen door de fabrikant van de woofer anders zou die de kist kapot
drukken. (plusm.4500watt)
Als ik ergens een grote plaat van 244x125 vind zou ik deze dan eventueel netjes op maat kunnen zagen thuis?
Of krijg je dan toch snel een slecht sluitende kist.
Ervan uit gaande dat ik ergens een festool zaag huur met geleiding en handig ben.
Alvast bedankt voor eventuele reactie's
gr. Bouwe
Ik wil een gesloten subwoofer maken van 28 mm mdf .
Alleen deze dikte zie ik niet bij de mij bekende bouwmarkten hoe lossen jullie dit op?
Ik woon in Sneek Btw.
De dikte van 28 mm is mij aanbevolen door de fabrikant van de woofer anders zou die de kist kapot
drukken. (plusm.4500watt)
Als ik ergens een grote plaat van 244x125 vind zou ik deze dan eventueel netjes op maat kunnen zagen thuis?
Of krijg je dan toch snel een slecht sluitende kist.
Ervan uit gaande dat ik ergens een festool zaag huur met geleiding en handig ben.
Alvast bedankt voor eventuele reactie's
gr. Bouwe
Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?
Het lijkt me vooral van belang dat de verbindingen deugdelijk zijn. Maar een subwoofer die een plaat 18mm mdf doormidden breekt, lijkt me 'lichtelijk' overdreven.bouwsky schreef:De dikte van 28 mm is mij aanbevolen door de fabrikant van de woofer anders zou die de kist kapot drukken.
Misschien overdrijft de importeur wel dat weet ik niet.
Het gaat om deze woofer: http://www.ground-zero-audio.com/english/05_nw12spl.htm
Als 25 mm voldoende is dan maakt dat het leven een stuk gemakkelijker .
Ik zie wel dat jullie af en toe ook 28 mm mdf gebruiken en dit is wel een serieuze subwoofer die in een gesloten kist gaat.
Maak me vooral zorgen of dat je niet altijd een beetje scheef zaagt als je niet een professionele
zaagmachine werkt .(zoals in bouwmarkten)
Maar misschien zie ik ook wel spoken en maak ik me zorgen om niets , las alleen ergens dat je de kist moest laten zagen voor een goed resultaat.
Lijkt me ook ergens wat overdreven maar wou het toch navragen.
Het gaat om deze woofer: http://www.ground-zero-audio.com/english/05_nw12spl.htm
Als 25 mm voldoende is dan maakt dat het leven een stuk gemakkelijker .
Ik zie wel dat jullie af en toe ook 28 mm mdf gebruiken en dit is wel een serieuze subwoofer die in een gesloten kist gaat.
Maak me vooral zorgen of dat je niet altijd een beetje scheef zaagt als je niet een professionele
zaagmachine werkt .(zoals in bouwmarkten)
Maar misschien zie ik ook wel spoken en maak ik me zorgen om niets , las alleen ergens dat je de kist moest laten zagen voor een goed resultaat.
Lijkt me ook ergens wat overdreven maar wou het toch navragen.
Als je een kastje van 15 liter gaat bouwen is 22mm stevig zat. Kruislatjes erin en gáán.
Volgens importeur moest ik netto 25 liter hebben waarom hij afwijkt van de fabrikant weet ik ook niet.
Ik kom dan ongeveer op een kist van 35 cm in het vierkant .
Ik ging er maar vanuit dat hij er verstand van heeft.
22mm is wel ideaal om te maken en kruislatjes zijn dan gewoon stroken mdf van zeg 3 cm als versteviging?
en dan 2 per vlak?
Ik kom dan ongeveer op een kist van 35 cm in het vierkant .
Ik ging er maar vanuit dat hij er verstand van heeft.
22mm is wel ideaal om te maken en kruislatjes zijn dan gewoon stroken mdf van zeg 3 cm als versteviging?
en dan 2 per vlak?
Strookjes van 3cm zijn een beetje aan de smalle kant. Met name het lijmoppervlak is dan erg klein. Maak ze twee keer zo breed en je bent lekker bezig
Als je de latten ook nog aan elkaar maakt, zodat het een echt kruis wordt wordt het nog steviger. Maak je de latten van multiplex, dan is het nog steviger.
Als je de latten ook nog aan elkaar maakt, zodat het een echt kruis wordt wordt het nog steviger. Maak je de latten van multiplex, dan is het nog steviger.
Hmmpf,
Dan moet je 22mm mdf of multiplex stroken van 6cm breed in het midden precies 11 mm uithollen zodat ze mooi in elkaar vallen en dat 10 keer ?
Ik hoop wel dat je zo'n kruislat dan gewoon ergens in de winkel kan halen
Dan moet je 22mm mdf of multiplex stroken van 6cm breed in het midden precies 11 mm uithollen zodat ze mooi in elkaar vallen en dat 10 keer ?
Ben je malbouwsky schreef:Hmmpf,
Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?
Bedankt voor de tips jongens ,
Ik heb uiteindelijk toch maar dubbel 22 mm gedaan leek me de makkelijkste oplossing.
Ik had anders toch bijna hele plaat over gehad.
Blijft ie tenminste op zijn plek liggen en is ie vast stevig genoeg.
Ik heb uiteindelijk toch maar dubbel 22 mm gedaan leek me de makkelijkste oplossing.
Ik had anders toch bijna hele plaat over gehad.
Blijft ie tenminste op zijn plek liggen en is ie vast stevig genoeg.
- audiomanics
- Contacteer:
Maar wel eerst ontvetten, he...Arno schreef:Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?
Kees
Uiteraard! Bij voorkeur met een mengsel van MEK, aceton, tolueen en ammonia, anders valt die hele kist direkt weer in duigen.audiomanics schreef:Maar wel eerst ontvetten, he...Arno schreef:Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?![]()
Kees
Met dat mengsel vallen die latjes in duigenArno schreef:Uiteraard! Bij voorkeur met een mengsel van MEK, aceton, tolueen en ammonia, anders valt die hele kist direkt weer in duigen.audiomanics schreef:Maar wel eerst ontvetten, he...Arno schreef:Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?![]()
Kees
Voor de liefhebbers nog een plaatje .....
Is wel zwaar subje geworden (37 kilo)
Is wel zwaar subje geworden (37 kilo)
Heb ik wel gebruikt bij de eerste laag mdf.
Bij de verstevigende extra laag alleen de bovenkant waar de woofer invalt.
Leek me dan wel stevig genoeg met veel schroeven.
Bij de verstevigende extra laag alleen de bovenkant waar de woofer invalt.
Leek me dan wel stevig genoeg met veel schroeven.
Een goede lijm verbinding is sterker van een goede schroef
Maar denk dat het wel goed zal komen, ben benieuwd naar je ervaring