Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bouwsky
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 21:36

Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door bouwsky »

Hallo beste mensen,

Ik wil een gesloten subwoofer maken van 28 mm mdf .
Alleen deze dikte zie ik niet bij de mij bekende bouwmarkten hoe lossen jullie dit op?
Ik woon in Sneek Btw.

De dikte van 28 mm is mij aanbevolen door de fabrikant van de woofer anders zou die de kist kapot
drukken. (plusm.4500watt)

Als ik ergens een grote plaat van 244x125 vind zou ik deze dan eventueel netjes op maat kunnen zagen thuis?
Of krijg je dan toch snel een slecht sluitende kist.
Ervan uit gaande dat ik ergens een festool zaag huur met geleiding en handig ben.

Alvast bedankt voor eventuele reactie's

gr. Bouwe
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door Arno »

bouwsky schreef:
De dikte van 28 mm is mij aanbevolen door de fabrikant van de woofer anders zou die de kist kapot drukken.
Het lijkt me vooral van belang dat de verbindingen deugdelijk zijn. Maar een subwoofer die een plaat 18mm mdf doormidden breekt, lijkt me 'lichtelijk' overdreven.
bouwsky
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 21:36

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door bouwsky »

Misschien overdrijft de importeur wel dat weet ik niet.
Het gaat om deze woofer: http://www.ground-zero-audio.com/english/05_nw12spl.htm

Als 25 mm voldoende is dan maakt dat het leven een stuk gemakkelijker .
Ik zie wel dat jullie af en toe ook 28 mm mdf gebruiken en dit is wel een serieuze subwoofer die in een gesloten kist gaat.

Maak me vooral zorgen of dat je niet altijd een beetje scheef zaagt als je niet een professionele
zaagmachine werkt .(zoals in bouwmarkten)

Maar misschien zie ik ook wel spoken en maak ik me zorgen om niets , las alleen ergens dat je de kist moest laten zagen voor een goed resultaat.

Lijkt me ook ergens wat overdreven maar wou het toch navragen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door markbakk »

Als je een kastje van 15 liter gaat bouwen is 22mm stevig zat. Kruislatjes erin en gáán.
bouwsky
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 21:36

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door bouwsky »

Volgens importeur moest ik netto 25 liter hebben waarom hij afwijkt van de fabrikant weet ik ook niet.
Ik kom dan ongeveer op een kist van 35 cm in het vierkant .
Ik ging er maar vanuit dat hij er verstand van heeft.

22mm is wel ideaal om te maken en kruislatjes zijn dan gewoon stroken mdf van zeg 3 cm als versteviging?
en dan 2 per vlak?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door Arno »

Strookjes van 3cm zijn een beetje aan de smalle kant. Met name het lijmoppervlak is dan erg klein. Maak ze twee keer zo breed en je bent lekker bezig :wink:
Als je de latten ook nog aan elkaar maakt, zodat het een echt kruis wordt wordt het nog steviger. Maak je de latten van multiplex, dan is het nog steviger.
bouwsky
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 21:36

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door bouwsky »

Hmmpf,

Dan moet je 22mm mdf of multiplex stroken van 6cm breed in het midden precies 11 mm uithollen zodat ze mooi in elkaar vallen en dat 10 keer ?

Ik hoop wel dat je zo'n kruislat dan gewoon ergens in de winkel kan halen :?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door Arno »

bouwsky schreef:
Hmmpf,

Dan moet je 22mm mdf of multiplex stroken van 6cm breed in het midden precies 11 mm uithollen zodat ze mooi in elkaar vallen en dat 10 keer ?

Ik hoop wel dat je zo'n kruislat dan gewoon ergens in de winkel kan halen :?
Ben je mal :mrgreen:
Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door EppeRRR »

Afbeelding

Je kunt ook 'stokken' gebruiken :D
bouwsky
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 21:36

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door bouwsky »

Bedankt voor de tips jongens ,

Ik heb uiteindelijk toch maar dubbel 22 mm gedaan leek me de makkelijkste oplossing.
Ik had anders toch bijna hele plaat over gehad.

Blijft ie tenminste op zijn plek liggen en is ie vast stevig genoeg.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door dre »

en dan krijgen we nu:plaatjes! :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door audiomanics »

Arno schreef:
Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?
Maar wel eerst ontvetten, he... :wink:

Kees
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door Arno »

audiomanics schreef:
Arno schreef:
Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?
Maar wel eerst ontvetten, he... :wink:

Kees
Uiteraard! Bij voorkeur met een mengsel van MEK, aceton, tolueen en ammonia, anders valt die hele kist direkt weer in duigen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
audiomanics schreef:
Arno schreef:
Je kunt ze toch gewoon koud op elkaar schroeven en lijmen?
Maar wel eerst ontvetten, he... :wink:

Kees
Uiteraard! Bij voorkeur met een mengsel van MEK, aceton, tolueen en ammonia, anders valt die hele kist direkt weer in duigen. :mrgreen:
Met dat mengsel vallen die latjes in duigen :lol: Zou ze gewoon op 40 graden wassen :twisted:
bouwsky
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 21:36

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door bouwsky »

Voor de liefhebbers nog een plaatje .....

Is wel zwaar subje geworden (37 kilo)
Bijlagen
IMG_0272.JPG
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door JvS »

Heb je geen lijm gebruikt?
bouwsky
Berichten: 9
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 21:36

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door bouwsky »

Heb ik wel gebruikt bij de eerste laag mdf.
Bij de verstevigende extra laag alleen de bovenkant waar de woofer invalt.

Leek me dan wel stevig genoeg met veel schroeven.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door EppeRRR »

Een goede lijm verbinding is sterker van een goede schroef ;) Maar denk dat het wel goed zal komen, ben benieuwd naar je ervaring :D
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Waar halen jullie 28mm mdf vandaan?

Bericht door blueznl »

44 mm.... duh! :shock:
Plaats reactie