Seas Centerspeaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gaat ik binnenkort eens proberen. Eerst DLSA eens aan de praat proberen te krijgen.
Bijlagen
P1030681.JPG
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Zou je niet een filter kunnen baseren op de Hatt mk3 van Tony G?
Zijn de zelfde units.
Overigens, waarom heb je niet gekozen voor een BR behuizing?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Had gekunt inderdaad, echter moest toch het filter beetje aangepast worden vanwege de twee woofers. Maar het was een optie geweest ja.
Komt nog wel bij dat deze center beetje moest passen bij de frontspeakers die klant al heeft. Dat is een rede dat ik de filters redelijk gelijk heb gehouden qua opzet.
Dit om ze zo gelijk mogelijk te maken en het filter van die vloerstaanders had ik al een keer ontworpen, dus heb ik besloten om dit filter ook soortgelijk op te bouwen.

De rede voor een gesloten systeem is omdat ten eerst de kast aan bepaalde formaten moest voldoen en ik daarbij weinig tot geen ruimte had voor een BR opening aan de voorkant. Pijp aan de achterkant was ook geen optie omdat het geheel weer in een kast komt te staan. Ten tweede is hiervoor gekozen omdat het meerendeel spraak/dialogen zijn die uit de centerspaeker komen. Daardoor is het laag minder belangrijk en zal een gesloten systeem goed voldoen.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Ik zit namelijk zelf ook te denken een soortgelijke center te maken, omdat mijn fronts nu Hatts zijn en mijn rears hatts gaan worden

En die poort is idd altijd een lelijk ding zo aan de voorkant.
Ik zat zelf te denken aan een poort in de zijkanten een soort T zeg maar, die recht naar achter loopt (in de kast) en dan bij de achterwand een T splitsing maakt.
Maar wellicht is gesloten ook geen gek idee.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Apparition schreef:
Maar wellicht is gesloten ook geen gek idee.
Als je gaat zieken op centerspeakers zul je zien dat een groot deel pas loopt van 100....150 Hz. Dus een gesloten systeem moet prima kunnen.
Ik zoek nog naar de specs qua frequentiegebied van het centerkanaal.....maar nog niet echt kunnen vinden.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
Apparition schreef:
Maar wellicht is gesloten ook geen gek idee.
Als je gaat zieken op centerspeakers zul je zien dat een groot deel pas loopt van 100....150 Hz. Dus een gesloten systeem moet prima kunnen.
Ik zoek nog naar de specs qua frequentiegebied van het centerkanaal.....maar nog niet echt kunnen vinden.
Iemand een idee?
Sweep afspelen en meten :?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Volgens de dolby digital / dts enz. standaard is elk (v/d vijf) kanaal gelijk en in principe idealiter full range.

Als je speakers op small instelt op een receiver of processor wordt meestal vanaf 80 of 100 hz (en lager) naar de subwoofer geleid, je zou je speakers dus zef een half octaaf verder lineair moeten laten doorlopen zeg tot zo'n 50hz oid voor een optimaal frequentie verloop van de som van subwoofer en "sataliet"

Tot zover een theoretische benadering :wink: Fraaie speaker weer!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Edo schreef:
Als je gaat zieken op
Ehm...bedoel "zoeken" natuurlijk.. :oops:

@Carlo: Zou kunnen. Eens kijken wat het doet.

Bij het lezen van de "Dolby-normen" om het zo maar te zeggen blijkt dat alle kanalen inderdaad gelijk zijn (thanks Paul).
Dus voor het mooie zouden alle speakers (ook de center) gelijk moeten zijn aan de rest.

Gelukkig mixen ze bij films bijna geen laag en veel mid/hoog naar het center kanaal.......
:)
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Edo schreef:
Gelukkig mixen ze bij films bijna geen laag en veel mid/hoog naar het center kanaal.......
:)
Uit ervaring weet ik van wel...ik had in de winkel Polar Express op staan. Er zit daar een scene in waar een trein aan komt rijden met erg veel laag erin. Met een 90 watt Denon heb ik toen een 150 watt Magnat center opgeblazen, model 613. Die stond (even) te flapperen als een gek, na controle op de versterker stond de minimale frequentie op 40 Hz voor de center. Maar als de center niet zoveel toegewezen krijgt zou het toch niet kunnen dat hij wordt overbelast, bij 100 Hz zou hij absoluut niet zoveel uitslag geven. Ligt het dan aan de versterker òf aan het signaal dat erop staat?
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Bericht door MartyF »

Edo schreef:
Gelukkig mixen ze bij films bijna geen laag en veel mid/hoog naar het center kanaal.......
:)
De center-speaker wordt veelal als belangrijkste speaker in een surround-opzet gezien. Alles wat mono is komt uit deze luidspreker. Dat betekent uiteraard dialogen en veel gezongen tracks, maar ook de bas en bijvoorbeeld de kickdrum bevindt zich meestal in het midden. Zeker bij Pro Logic.

Men zou natuurlijk bewust het laag naar L+R kunnen mixen, maar mijn indruk is dat dit in de praktijk niet gebeurt. Het is ook niet zo logisch om mono-signaal naar L+R te mixen, want dan schiet je het doel van een center voorbij (maar voor het laag kan dat natuurlijk wel, omdat daar weinig richtingsinformatie in zit).

Grote delen van een TV-avond doen mijn L+R-luidsprekers weinig en komt er erg veel uit de midden-luidspreker. In mijn versterker heb ik ingesteld dat alles beneden de 80 Hz naar mijn sub gaat, maar dat moet je dan wel zo instellen.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

gewoon op small instellen en gaan...

(hoe) hou je eigenlijk rekening met het feit dat ie in een kast komt te staan met de filtering?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
gewoon op small instellen en gaan...

(hoe) hou je eigenlijk rekening met het feit dat ie in een kast komt te staan met de filtering?
Hou zou je dat willen doen. Als alle speakers op exact dezelfde afstand van je oren staan kan je misschien rekening houden met een center die bijvoorbeeld een extra orde filter heeft. Dan moet je die 7 cm dichterbij zetten ofzo.. :lol:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

bedoel meer qua bafflestepcompensatie eigenlijk :wink:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

MartyF schreef:
Edo schreef:
Gelukkig mixen ze bij films bijna geen laag en veel mid/hoog naar het center kanaal.......
:)
De center-speaker wordt veelal als belangrijkste speaker in een surround-opzet gezien. Alles wat mono is komt uit deze luidspreker. Dat betekent uiteraard dialogen en veel gezongen tracks, maar ook de bas en bijvoorbeeld de kickdrum bevindt zich meestal in het midden. Zeker bij Pro Logic.

Men zou natuurlijk bewust het laag naar L+R kunnen mixen, maar mijn indruk is dat dit in de praktijk niet gebeurt. Het is ook niet zo logisch om mono-signaal naar L+R te mixen, want dan schiet je het doel van een center voorbij (maar voor het laag kan dat natuurlijk wel, omdat daar weinig richtingsinformatie in zit).

Grote delen van een TV-avond doen mijn L+R-luidsprekers weinig en komt er erg veel uit de midden-luidspreker. In mijn versterker heb ik ingesteld dat alles beneden de 80 Hz naar mijn sub gaat, maar dat moet je dan wel zo instellen.

Groet,
Martin
Beste martin. Dit is wel erg kort door de bocht.
Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen digitaal en analoog.
Als jij TV zit te kijken gaat er een stereo (en dus niet seround) signaal naar je seround versterker.
Deze analyseert het geluid op fase, mono, etc.
Meer en deel wat mono is zal naar de center gaan. Signalen die in tegen fase staan worden naar achter gemixed (heel kort door de bocht).
Dit is dus GEEN seround. Maar een versterker die een grapje uithaalt met een stereo signaal.
Bij Dolby prologic zit er in het analoge stereo signaal seround verwerkt.
Dit is mono rear en center. Dit wordt gedaan met speciale filtering en fase tussen de verschillende signalen. Dit zal iets meer echt seround geluid geven maar niet optimaal.

Bij een digitaal seround signaal (Dolby digital, DTS, Dolby-E) Worden alle kanalen los gemixed. Hier zal dus nooit een kickdrum naar het center gaan.
Wel worden er vaak geluids effecten naar het center kanaal gemixed. Dit om het effect nog voller te krijgen.

De center speaker is bedoelt om alle signalen weer te geven die midden op je scherm staan en waarvan belangrijk is, dat het geluid bij het scherm is. Dus: dialogen etc. De center is dus niet de speaker die alle mono signalen afspeelt.
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Bericht door MartyF »

Soundexcel schreef:
Beste martin. Dit is wel erg kort door de bocht.
Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen digitaal en analoog.
Als jij TV zit te kijken gaat er een stereo (en dus niet seround) signaal naar je seround versterker.
Deze analyseert het geluid op fase, mono, etc.
Meer en deel wat mono is zal naar de center gaan. Signalen die in tegen fase staan worden naar achter gemixed (heel kort door de bocht).
Dit is dus GEEN seround. Maar een versterker die een grapje uithaalt met een stereo signaal.
Bij Dolby prologic zit er in het analoge stereo signaal seround verwerkt.
Dit is mono rear en center. Dit wordt gedaan met speciale filtering en fase tussen de verschillende signalen. Dit zal iets meer echt seround geluid geven maar niet optimaal.

Bij een digitaal seround signaal (Dolby digital, DTS, Dolby-E) Worden alle kanalen los gemixed. Hier zal dus nooit een kickdrum naar het center gaan.
Wel worden er vaak geluids effecten naar het center kanaal gemixed. Dit om het effect nog voller te krijgen.

De center speaker is bedoelt om alle signalen weer te geven die midden op je scherm staan en waarvan belangrijk is, dat het geluid bij het scherm is. Dus: dialogen etc. De center is dus niet de speaker die alle mono signalen afspeelt.
Beste Soundexcel,

Wanneer je TV zit te kijken gaat er inderdaad een stereo-signaal naar je surround-versterker, dit kan gewoon stereo zijn, maar ook Dolby Surround technologie wat (niet in de beginjaren, maar later wel) Dolby Pro Logic genoemd wordt. Dit is inderdaad een truc met een stereo-signaal, maar het is wel degelijk surround. Dolby Surround en Dolby Pro Logic is precies hetzelfde (het enige verschil is marketing). Al het mono-signaal en dus ook veel laag zal naar de center-speaker gaan.

Bij Dolby Digital (5.1 / AC3), DTS, etc. zijn het apart gemixte kanalen. Natuurlijk kan ik het mis hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat de geluidstechnici bewust laag uit het center-kanaal weglaten omdat men thuis wel eens een kleinere center-speaker zou kunnen hebben. E.e.a. is voor de bioscoop gemixt. Daar werken ze o.h.a. (ook) met aparte subs. De kickdrum bevindt zich o.h.a. in het midden van het geluidsbeeld, en volgens mij gaat een geluidstechnicus dit niet naar L/R mixen, omdat daarmee simpelweg het geluidsbeeld wordt veranderd. Hij zou het misschien naar het LFE-kanaal kunnen mixen....

Op het internet las ik ergens dag de center-speaker voor bijna 60% de totale filmervaring bepaalt, en alhoewel ik dit een hoog percentage vind zit er zeker een grote kern van waarheid in. In ieder geval staat het vast dat deze luidspreker gelijkwaardig moet zijn aan de L- en R-luidspreker. Je leest dan ook overal dat men aanraadt voor 5.1 5 gelijkwaardige luidsprekers toe te passen. Dit omdat geluid wat zich door het surroundbeeld beweegt niet van karakteristiek moet veranderen, dus de luidsprekers moeten hetzelfde klinken, maar ook omdat er in de praktijk erg veel via de center-speaker ten gehore wordt gebracht. Een kleinere center-speaker valt dan genadeloos door de mand.

In de praktijk zie je vaak wat kleinere center-speakers vanwege praktische overwegingen. Wanneer je een zo laag mogelijk kantelpunt hebt en het laag naar de sub laat gaan, of eventueel naar de front-speakers, kan dit gewoon goed werken. Bij mij gaat alles onder de 80 Hz naar de sub, dit geldt ook voor de frontspeakers. De front en center zijn zo gebouwd dat ze tot ongeveer 65 Hz gaan.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En nog een frontje erop voor de finisching touch.
Bijlagen
P1030686.JPG
P1030688.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hartstikke netjes weer. (niet dat ik iets anders verwacht had eigenlijk... ;) )

Groetsels!

JJ
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Leuk project. Jammer dat ik hem door de drukte van de feestdagen nu pas ontdek.

Ik had ook al een tijdje het plan, wanneer ik tijd en geld over heb, een dergelijk project te gaan maken. Het ziet er geweldig uit :!: .
Gesloten