Eerste zelfbouw: Axton Caraudio 13cm Compo in gesloten kist.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

EppeRRR

Eerste zelfbouw: Axton Caraudio 13cm Compo in gesloten kist.

Bericht door EppeRRR »

Hierbij mijn eerste luidspreker project, ik noem het zelf een monitor speaker gezien het compacte formaat maar waarvoor het uiteindelijk zal dienen weet ik nog niet. Heb nog materiaal liggen om een voet te maken, dus die kans bestaat ook nog :D

Had een paar weken terug een verveel moment en had alvast wat platen in verstek gezaagd (12mm groene spano) om zo even een eenvoudig/leuk project te hebben (buizenversterker solderen heeft zo zijn irritaties :P hahaha).

De bruto maten van de kist zijn 315x215x215mm en de compo is een 13cm 2weg met een instelbaar filter (fase omdraaien van de tweeter, woofer 0db -6db -12db schakelaar en tweeter ook 0db -6db -12db schakelaar.

Afbeelding

De composet is een Axton CAC2.5ES en heb ik gekregen van een maat van me, aangezien ik er geen T&S van kon vinden ben ik maar voor een (ruime) gesloten kist gegaan.

Hier even de eerste paar foto's
Even passen of alles op maat is
Even passen of alles op maat is
Hier moet alles in gaan passen
Hier moet alles in gaan passen
Alle 5 delen in de lijm op de baffle na
Alle 5 delen in de lijm op de baffle na
Hier een plaatje hoe groot en hoe 'fout' de grill is
Hier een plaatje hoe groot en hoe 'fout' de grill is
Nummer 2 erbij
Nummer 2 erbij

De baffle ga ik zeer binnenkort even fabriceren, het is de bedoeling dat de foute grill verzonken komt in de baffle en achter de gehele baffle zit nog een 10mm spano plaat die ervoor moet zorgen dat de speaker ook vast komt te zitten :D
Tweeter komt verzonken in de baffle, deze hoeft niet zo diep verzonken te worden.

Zal van het geheel nog eens een sketchup afbeelding maken, maar ben daar nog niet aan toe gekomen omdat het ontwerp vanavond nog veranderd werd.
Vanavond ook nog even een cirkelgeleider gemaakt, deze ga ik eerst proberen op een proefstuk maar ik vrees/frees dat ik eerst moet oefenen :D
Zal het werken?
Zal het werken?
Groeten,
Eduard
S3R

Re: Eerste zelfbouw: Axton Caraudio 13cm Compo in gesloten k

Bericht door S3R »

Dat is idd een dubieuze speaker, valt nog mee dat er geen blauw led's in zitten.
Succes met je project!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

En weet je wat zo leuk is aan een tussendoortje voor weinig?

Het klinkt bijna altijd beter dan wat je zou verwachten van de tijd die je er in steekt en het geld dat het gekost heeft! :proost:
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

S3R schreef:
Dat is idd een dubieuze speaker, valt nog mee dat er geen blauw led's in zitten.
Succes met je project!
Hahaha, zoals de jvc caraudio sub :P

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vB4otK14hek[/youtube]

MichaelB schreef:
En weet je wat zo leuk is aan een tussendoortje voor weinig?

Het klinkt bijna altijd beter dan wat je zou verwachten van de tijd die je er in steekt en het geld dat het gekost heeft! :proost:
Nou ik hoop het, ik ga ze eerst een poosje testen in de woon of slaapkamer maar denk dat ze uiteindelijk in de schuur komen te hangen :D
Kosten tot nu toe is dacht ik krap 2 euro voor alleen de lijm (van de action :P), dus wat dat betreft valt dit wel onder low budget en kan het bijna niet slecht klinken voor dat geld :P
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Hier even me eerste tekening, ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het wil hebben maar dit moet wel in grote lijnen worden.
Monitor Concept 1a.jpg
Monitor Concept 1b.jpg
Voet is bedoeld om hem in huis te zetten, mocht hij in de schuur belanden dan verdwijnt de voet. Hoe de voet precies moet worden weet ik nog niet.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Even een proefje gedraaid met de eigenbouw cirkelgeleider :D
DSC01369web.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Goedzo, =D> maar nu een kleiner circeltje? Probeer van dat geleider gaatje een sleuf te maken :!:
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Hey sietse, dit hoekijzertje zal uiteindelijk aan een dun plaatje onder bevestigd worden, deze zal dan verschuifbaar moeten worden dmv een sleuf :D
Zit zelf te denken aan een plaatje met een dikte van een milimeter of 4 waar dan het hoekijzertje aan bevestigd kan worden. Zal 1 dezer dagen een gaan shoppen bij de action of xenos :D
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Afgelopen 2 avonden even bezig geweest, hier even een aantal vorderingen
2 maal 2x12mm spano verlijmd
2 maal 2x12mm spano verlijmd
Gaten boren/branden met een bot gatenzaagje
Gaten boren/branden met een bot gatenzaagje
Zo strak verlijmd :D
Zo strak verlijmd :D
Rondom 1mm speling, hopen dat het genoeg is na het spuitwerk.
Rondom 1mm speling, hopen dat het genoeg is na het spuitwerk.
Even de speakers er los in gehangen :D
Even de speakers er los in gehangen :D
Let niet op de naden, er zit wel iets kieren in maar de baffle zal met constructielijm worden gemonteerd.

Zijn er trouwens nog mensen die weten of glaswol (Systemroll 400, dus niet zo'n zware persing) losjes in de kist net zo z'n werk zal doen als dempingswol/afzuigkapfilter?

Groeten,
Eduard
dinguz

Bericht door dinguz »

Gebruik die rommel toch niet; afzuigkapfilter of merkloze BAF van bij de speakerboer kost haast niets. Je loopt bij een gesloten box geen risico dat het spul er mettertijd via de basreflex poort uit komt, toch is het geen gezond spul om mee te werken.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Nee het is idd geen gezond spul om mee te werken dinguz, ik werk er (helaas) dagelijks mee en weet dat de ruimte gewoon voldoende geventileerd moet zijn om er geen last van te hebben. En met mijn Astma is dit seizoen al helemaal zwaar voor me luchtwegen.

En de kosten zijn het probleem niet, zit nu in totaal nog niet eens op €5 met materiaal. Maar Glaswol heb ik op werk liggen voor niets en voor dat filter moet ik langs de Action omdat ik dat zo niet heb liggen.

Maar ik moet ook nog een aansluitterminal hebben voor elke kist, dus denk dat ik dan ook meer iets verderop in de straat maar een bezoekje moet brengen aan de Action. Ik wacht nog even meerdere reacties af ;)

Groeten Eduard
bartsegers

Bericht door bartsegers »

wellicht een beetje laat, maar ik denk dat dit speakersetje zich beter thuis voelt in een "lekke kist"

m.a.w. bedenk eventueel een manier om straks de kast netjes lek te maken.
(Zoals een autodeur dat ook is)

een BR poort met wol erin bijvoorbeeld kan werken.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Gezien het feit dat het kistje nagenoeg niets kost is het weer een reden om een nieuwe te maken ;). Alhoewel ik wel mijn twijfels heb of het 'lek' maken van de kist ook ten goede komt van de kwaliteit (poortruis effect?)

Maar ik zal nog een testrun maken met de tweeter eruit (heb dan een 50mm gat) en om dan te kijken of het effect gunstiger of nadeliger is. Een basspijp zal dan waarschijnlijk aan de achterzijde komen mocht het effect beter worden.

Eerste optie is om er een gesloten kist van te maken, kom ik bass te kort dan is het altijd nog een optie om er een aanvulling aan toe te voegen in de zin van subwoofer o.i.d. :D
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Even weer een update, een update van het niveau: Recyclen !!! :P
Vulplaat van 30mm rond en 12mm gat pas gemaakt voor oude luidspreker aansluitingen die ik nog had liggen van de B&O Beomaster 1900
Vulplaat van 30mm rond en 12mm gat pas gemaakt voor oude luidspreker aansluitingen die ik nog had liggen van de B&O Beomaster 1900
Gespoten (1 laag primer en 2 lagen mat zwart) en connectoren gemonteerd dankzij het kliksysteem.
Gespoten (1 laag primer en 2 lagen mat zwart) en connectoren gemonteerd dankzij het kliksysteem.
Onderkanten even tegen elkaar gezet, links even passen.
Onderkanten even tegen elkaar gezet, links even passen.
Even een detail foto van hoe diep ze verzonken zijn.
Even een detail foto van hoe diep ze verzonken zijn.
Het vijlwerk viel reuze mee, was nog geen 5 minuten werk en het past allemaal prima :D
KoninK

Bericht door KoninK »

EppeRRR schreef:
Afgelopen 2 avonden even bezig geweest, hier even een aantal vorderingen

Afbeelding

Groeten,
Eduard
Weet je al wat voor afwerking de kast gaat krijgen, ik dacht misschien in het thema van auto speakers een mooie metallic blauw.
en hoewel die grill's ontzettend over-the-top zijn, zo in een nette kast heeft het wel wat.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Blauw metallic is wel een idee ja, persoonlijk was het idee (mat) grijs maar de uiteindelijke kleur staat nog niet vast. Als ik hem in de primer zet (licht grijs van kleur) kan ik misschien wel beter beoordelen of die kleur wat is.
De grill ben ik nog niet over uit, zo laten is wel geinig maar (mat) zwart heb ik ook over zitten denken.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Ben vandaag weer wat spullen rijker, had nog 45mm glaswol liggen en had even 2 stukken in 1 kist gedaan.

Heb er wel mijn twijfels bij, is het verstandig om 2 lagen van 45mm (voor 50% vulling) op elkaar te plaatsen of zoals op de foto naast elkaar?
Het kwam mij toevallig zo uit ivm het filter, maar als het voor de werking niets uit maakt voor de gesloten behuizing dan lijm ik het zo vast :D
2011-07-04 17.32.40web.jpg
2011-07-04 17.33.19web.jpg
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Hier weer even een update
De baffle erop gelijmd met PU lijm, dikk troep die lijm maar het vult de kleine 'pasfoutjes' wel mooi op
De baffle erop gelijmd met PU lijm, dikk troep die lijm maar het vult de kleine 'pasfoutjes' wel mooi op
Geschuurd, mat zwart gespoten, en weer geschuurd om de oneffenheden te vinden en te plamuren.
Geschuurd, mat zwart gespoten, en weer geschuurd om de oneffenheden te vinden en te plamuren.
Na 2 keer plamuren en schuren eindelijk in de primer kunnen zetten. Dit is het resultaat na 2 bussen primer.
Na 2 keer plamuren en schuren eindelijk in de primer kunnen zetten. Dit is het resultaat na 2 bussen primer.
Nu nog een keer heel licht schuren en dan een kijken wat de definitieve kleur wordt.
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Ziet er mooi uit voor een tussendoor project! Heb van je foto's ook geleerd hoe je speakers eventueel kan verzinken zonder een frees. Dubbele plaat, hoe logisch :D
EppeRRR schreef:
S3R schreef:
Succes met je project!
Hahaha, zoals de jvc caraudio sub :P

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vB4otK14hek[/youtube]
Ziet er best tof uit eigenlijk. Zie het voor het eerst.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

EppeRRR schreef:
Nee het is idd geen gezond spul om mee te werken dinguz, ik werk er (helaas) dagelijks mee en weet dat de ruimte gewoon voldoende geventileerd moet zijn om er geen last van te hebben. En met mijn Astma is dit seizoen al helemaal zwaar voor me luchtwegen.

En de kosten zijn het probleem niet, zit nu in totaal nog niet eens op €5 met materiaal. Maar Glaswol heb ik op werk liggen voor niets en voor dat filter moet ik langs de Action omdat ik dat zo niet heb liggen.

Maar ik moet ook nog een aansluitterminal hebben voor elke kist, dus denk dat ik dan ook meer iets verderop in de straat maar een bezoekje moet brengen aan de Action. Ik wacht nog even meerdere reacties af ;)

Groeten Eduard
Glaswol werkt prima qua demping. En als het toch al in je kleren zit zou ik het rustig gebruiken. In het researchlab van de grootste luidsprekerfirma in het bekende deel van het universum hangt een grote rol glaswol, en niks anders. Da's geen kwestie van geld. Glaswolvezeltjes zijn heel erg dun en relatief zwaar. Daarom kunnen ze per volume-eenheid meer acoustische energie absorberen, dissiperen is een beter woord, dan veel lichtere kunststofvezeltjes.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

EppeRRR schreef:
Ben vandaag weer wat spullen rijker, had nog 45mm glaswol liggen en had even 2 stukken in 1 kist gedaan.

Heb er wel mijn twijfels bij, is het verstandig om 2 lagen van 45mm (voor 50% vulling) op elkaar te plaatsen of zoals op de foto naast elkaar?
Het kwam mij toevallig zo uit ivm het filter, maar als het voor de werking niets uit maakt voor de gesloten behuizing dan lijm ik het zo vast :D
2011-07-04 17.32.40web.jpg
2011-07-04 17.33.19web.jpg
Je kunt beter wat dunnere lagen aanbrengen, maar dan wel op alle vlakken!! Tussen alle parallelle vlakken kunnen namelijk staande golven ontstaan.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Auxilium schreef:
Ziet er mooi uit voor een tussendoor project! Heb van je foto's ook geleerd hoe je speakers eventueel kan verzinken zonder een frees. Dubbele plaat, hoe logisch :D
Dank je voor het compliment, en het verzinken was voor mij meer vanwege het gemak omdat mijn cirkelgeleider geen kleinere radius kon maken na een tijdrovende aanpassing ;)
Auxilium schreef:
Ziet er best tof uit eigenlijk. Zie het voor het eerst.
Ken de sub van heel wat jaren terug toen ik nog heel actief was in de caraudio, heb ooit op het punt gestaan om zo'n sub te kopen en om hem dan in een bandpass kist te laten spelen. Het effect van blauwe gloed in een kist leek me wel lachen :P

vacuphile schreef:
Glaswol werkt prima qua demping. En als het toch al in je kleren zit zou ik het rustig gebruiken. In het researchlab van de grootste luidsprekerfirma in het bekende deel van het universum hangt een grote rol glaswol, en niks anders. Da's geen kwestie van geld. Glaswolvezeltjes zijn heel erg dun en relatief zwaar. Daarom kunnen ze per volume-eenheid meer acoustische energie absorberen, dissiperen is een beter woord, dan veel lichtere kunststofvezeltjes.
Bedankt voor de uitleg vacuphile, glaswol gaat het denk ik ook worden. :D
vacuphile schreef:
Je kunt beter wat dunnere lagen aanbrengen, maar dan wel op alle vlakken!! Tussen alle parallelle vlakken kunnen namelijk staande golven ontstaan.
Bedankt voor de tip, dus die 45mm glaswol los trekken en langs 5 van de 6 vlakken (achterkant baffle niet) +/- 22mm glaswol zou het juiste effect geven? Op alle 5 vlakken 45mm lijkt me namelijk een beetje overkill.

Groeten Eduard
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Afgelopen dagen even weer bezig geweest, het lakken :D.
Aangezien ik niet de juiste kleur grijs kon vinden, en toch iets met metallic lak wou hebben omdat ik het idee van KoninK wel goed vond ivm autolak, heb ik gekozen voor de kleur metallic zwart.
Mijn 'spuitcabine'. En wat glimt natte lak metallic toch :D
Mijn 'spuitcabine'. En wat glimt natte lak metallic toch :D
Beetje onduidelijke foto waarbij je iets van de glans kunt zien
Beetje onduidelijke foto waarbij je iets van de glans kunt zien
Even met flits, wat een metallic zeg :D
Even met flits, wat een metallic zeg :D
Even losjes erin gepast, alles past nog wel na alle lak die erop gekomen is :D Let niet op de poetsresten ;)
Even losjes erin gepast, alles past nog wel na alle lak die erop gekomen is :D Let niet op de poetsresten ;)
Spuitwerk is niet 100%, heb ze 2 keer gespoten maar de 2e keer kreeg ik bij 1 kist op precies dezelfde plek weer dezelfde loper :(.
Het strakmaken is ook net niet helemaal 100%, maar door de metallic is het bijna niet te zien (heb ze geïnspecteerd onder tl licht).

Motip lak was wel snel droog, op de bus stond dat het na 2 uur uitgehard was maar na 1,5 uur na spuiten stond ik er al met de excentrische schuurmachine met pollijstpad en schapevachtje met wat druppels autopoets werd de loper al snel minder goed zichtbaar en was alle stof uit de lak verdwenen :D. Ze zijn wel super glad verder, dus wat dat betreft ben ik tevreden :D

Vanavond met kit de connectoren achterin de kist verlijmt, binnenkort even kijken waar ik het filter plaats en hoe ik de tweeter mooi bevestig. Ondertussen alweer bezig met voorbereidingen op zolder dus heb straks in de vakantie weer genoeg te doen :D

Groeten Eduard
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Vandaag even snel bezig geweest met monteren en passen van onderdelen, was wat aan het kloten en vroeg me af wat beter zal staan.

Linker of rechter opzet van 'rooster'?
Links het rooster gemonteerd zoals het hoort, rechts de adapter voor de grill op z'n kop gemonteerd.
Links het rooster gemonteerd zoals het hoort, rechts de adapter voor de grill op z'n kop gemonteerd.
Ik neig zelf gewoon naar de linker, rechts gaat me denk ik te snel vervelen en past niet echt bij de behuizing van de tweeter (behuizing is gemonteerd, tweeter monteer ik later vanuit binnenzijde).
Arno

Bericht door Arno »

Ik vind wel dat er wat op die adapter moet komen, maar of het nou die grill moet zijn? :|
Zelf een leuk frontje maken misschien?

Het spuitwerk ziet er trouwens goed uit :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”