Nauwkeurig gaten maken: Kastjes, frontplaten en achterkanten
Moderator: Beheerdersteam
Nauwkeurig gaten maken: Kastjes, frontplaten en achterkanten
Menigeen heeft moeite om netjes frontplaten en achterkanten van versterkers e.d. te boren en rechthoekige uitsparingen te (figuur)zagen, vijlen o.i.d.. Alleen het bepalen waar is al een hele klus.
Hier een simpele oplossing die ik vaak gebruik. Van de lay-out kun je meestal wel een tekening maken in Adobe Illustrator of in e.e.a. ander teken/cad pakket. Ik print die dan 1:1 uit op dit spul: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=532576 en plak dat dan op de te bewerken plaat. Het is er ook speciaal voor inkjet printers: http://shop.conrad.nl/529648.html Dat werkt natuurlijk alleen als je printer nauwkeurig genoeg is. Mijn 15 jaar oude HP Laserjet 6MP print b.v. nog steeds op 0,1 mm nauwkeurig over de lengte van een A4'tje. Anders wordt het wat fiddelen met de schaling en proefdrukjes maken op gewoon papier en nameten.
Voor gaten kun je dan het beste kruisjes zetten van 0,2 mm lijndikte waar de gaten moeten komen en dan centeren met een scherpe centerpunt. Vaak wil een boor nog wel eens "weglopen" tijdens het boren en dat geeft een onregelmatig resultaat. Ik boor dan het gat 1 of 2 mm kleiner (afhankelijk van de grootte van het gat) en corrigeer het dan met een rond vijltje volgens de opgeplakte tekening, maar hou het gat dan wel een 0,5 mm kleiner. Dan op lage snelheid voorzichtig naboren met de uiteindelijke maat.
Die Conrad folie is een vrij sterke maatvaste polyester folie en beschermt dan gelijk je werkstuk tegen beschadigen en krassen tijdens het bewerken.
Hier een simpele oplossing die ik vaak gebruik. Van de lay-out kun je meestal wel een tekening maken in Adobe Illustrator of in e.e.a. ander teken/cad pakket. Ik print die dan 1:1 uit op dit spul: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=532576 en plak dat dan op de te bewerken plaat. Het is er ook speciaal voor inkjet printers: http://shop.conrad.nl/529648.html Dat werkt natuurlijk alleen als je printer nauwkeurig genoeg is. Mijn 15 jaar oude HP Laserjet 6MP print b.v. nog steeds op 0,1 mm nauwkeurig over de lengte van een A4'tje. Anders wordt het wat fiddelen met de schaling en proefdrukjes maken op gewoon papier en nameten.
Voor gaten kun je dan het beste kruisjes zetten van 0,2 mm lijndikte waar de gaten moeten komen en dan centeren met een scherpe centerpunt. Vaak wil een boor nog wel eens "weglopen" tijdens het boren en dat geeft een onregelmatig resultaat. Ik boor dan het gat 1 of 2 mm kleiner (afhankelijk van de grootte van het gat) en corrigeer het dan met een rond vijltje volgens de opgeplakte tekening, maar hou het gat dan wel een 0,5 mm kleiner. Dan op lage snelheid voorzichtig naboren met de uiteindelijke maat.
Die Conrad folie is een vrij sterke maatvaste polyester folie en beschermt dan gelijk je werkstuk tegen beschadigen en krassen tijdens het bewerken.
Re: Nauwkeurig gaten maken: Kastjes, frontplaten en achterka
Dat materiaal kende ik niet, ik had voor mijn frontje maar even schilderstape gebruikt, en daar de uit te frezen deel afgetekend.
Dit keer ging het in tegenstelling tot het vorige wel een beetje oprollen.
Een goede leer voor de volgende keer.

Dit keer ging het in tegenstelling tot het vorige wel een beetje oprollen.
Een goede leer voor de volgende keer.
Het is wel even lastig om die folie precies op de juiste plaats vast plakken. Daarvoor moet je eigenlijk paskoekjes uitsnijden. Er is bij Conrad een hele verzameling van dit spul te koop: http://shop.conrad.nl/componenten/behui ... fabricage/ Ook transparant en dat positioneert wat makkelijker omdat je er doorheen kunt kijken. Is ook leuk spul als je even snel een net frontplaatje of tekstplaatje wilt maken.
Is dat ook het spul wat je op die meetjig/versterker hebt gebruikt?
Ja klopt maar daar is het in spiegelbeeld op transparante folie geprint en aan de achtekant van een stukje 2 mm dik Lexan geplakt. De letters en kleurtjes zijn later aan de geprinte kant met acrylverf ingevuld. Niet de gewone acrylverf maar de betere tubetjes uit de kunstschilderswinkel op waterbasis.hannesie schreef:Is dat ook het spul wat je op die meetjig/versterker hebt gebruikt?
Deze is gewoon leesbaar geprint en afgedekt met de "lamineer folie" van Conrad en zit op geanodiseerd alu plaat geplakt. Dat geeft een metallic effect aan de letters (op de foto niet zo goed te zien):
Dat is toch wel handig om te weten, of je nu een buizenbak of een DSP combi maakt, het kan dus netjes worden afgewerkt. 
Zo leer je nog eens wat.
Zo leer je nog eens wat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
komt deze tip mooi op tijd zeg... bedankt Peter!
zo maar eens wat gaan bestellen.
zo maar eens wat gaan bestellen.
Het spul plakt erg goed, veel te goed eigenlijk...
Dat maakt het positioneren lastig. Haal daarom het schutvel niet helemaal weg maar eerst een klein randje en plak daar mee dat spul eerst vast op de juiste plaats. Dan voorzichtig de rest van het schutvel "afrollen".
Gebruik je het voor afwerking van frontplaten dan is het ook belangrijk dat je heel stofvrij werkt. Ieder stofje en luchtbelletje wat er onder komt blijf je later zien. Zelfde effect als wat je krijgt met stofjes en luchtbelletjes met die beschermfolies voor touch phones.
Dat maakt het positioneren lastig. Haal daarom het schutvel niet helemaal weg maar eerst een klein randje en plak daar mee dat spul eerst vast op de juiste plaats. Dan voorzichtig de rest van het schutvel "afrollen".
Gebruik je het voor afwerking van frontplaten dan is het ook belangrijk dat je heel stofvrij werkt. Ieder stofje en luchtbelletje wat er onder komt blijf je later zien. Zelfde effect als wat je krijgt met stofjes en luchtbelletjes met die beschermfolies voor touch phones.
Kun je geen zeepsop gebruiken bij het plakken. Dit werk goed bij raamfolie. Eerst wat zeepsop op het raam spuiten, en dan de folie plakken. Je kunt dan nog een beetje met de folie schuiven.
Was het maar waar. Nee dat gaat niet, de lijm is een drukgevoelige acrylaatlijm die meteen goed vast zit.
Bij die raamfolies moet je het juist met water doen, die lijmlaag is daar een soort van waterglas. Ik heb ooit wel eens frontplaten gemaakt met overheadsheets en dat met waterglas proberen te lijmen. Dat ging toch niet zo goed. Dat gaat wel weer goed met deze lijmfilm van Conrad: http://shop.conrad.nl/529400.html Maar die plakt net zo stevig.
Bij die raamfolies moet je het juist met water doen, die lijmlaag is daar een soort van waterglas. Ik heb ooit wel eens frontplaten gemaakt met overheadsheets en dat met waterglas proberen te lijmen. Dat ging toch niet zo goed. Dat gaat wel weer goed met deze lijmfilm van Conrad: http://shop.conrad.nl/529400.html Maar die plakt net zo stevig.
Hier nog even een fotootje ter verduidelijking:
Dit moeten twee montageplaatjes worden met een rechthoekig gat in het midden en 8 gaatjes van 4 mm.
Mooi spul die sheets bedankt voor de tips.
Voor het nauwkeuriger boren boor ik altijd eerst klein voor met een vlijmscherp boortje en boor dan groter (en groter en groter bij grote diameters) dit verkleint de kans op uit schieten aanzienlijk. Het opboren met verschillende diameters levert ook mooie ronde gaten.
Voor het nauwkeuriger boren boor ik altijd eerst klein voor met een vlijmscherp boortje en boor dan groter (en groter en groter bij grote diameters) dit verkleint de kans op uit schieten aanzienlijk. Het opboren met verschillende diameters levert ook mooie ronde gaten.
Wel eerst een center slaan dan zal ook dat kleine boortje niet weg lopen.
Sla je die center goed op de juiste plaatst dan kan het bijna niet missen.
Aftekenen van je gaten doe je natuurlijk met kras gereedschap.
Dit geeft een kleine groef waar je uitstekend je center-point in kan zetten je voelt dan dat je precies op de juiste plaatst zit.
Een getekende lijn op een glad oppervlakte is niet nauwkeurig genoeg en zal nooit de zelfde nauwkeurigheid geven als een kraslijn.
Wel oppassen dat je de lijn niet langer maakt dan het gat groot wordt anders zit je met een beschadiging van je materiaal.
Voorboren doe je dan eerst met een boor die de diameter heeft van de ziel van de boor die je uiteindelijk wil gebruiken.
De ziel van de boor is het punt in het midden dat niet snijd.
Vervolgens direct de juiste maat boren.
Iedere keer kleine stapjes kan snel het gevolg hebben dat de gaten niet mooi rond worden.
Groetjes George
Sla je die center goed op de juiste plaatst dan kan het bijna niet missen.
Aftekenen van je gaten doe je natuurlijk met kras gereedschap.
Dit geeft een kleine groef waar je uitstekend je center-point in kan zetten je voelt dan dat je precies op de juiste plaatst zit.
Een getekende lijn op een glad oppervlakte is niet nauwkeurig genoeg en zal nooit de zelfde nauwkeurigheid geven als een kraslijn.
Wel oppassen dat je de lijn niet langer maakt dan het gat groot wordt anders zit je met een beschadiging van je materiaal.
Voorboren doe je dan eerst met een boor die de diameter heeft van de ziel van de boor die je uiteindelijk wil gebruiken.
De ziel van de boor is het punt in het midden dat niet snijd.
Vervolgens direct de juiste maat boren.
Iedere keer kleine stapjes kan snel het gevolg hebben dat de gaten niet mooi rond worden.
Groetjes George
Wordt wel moor rond hoor. Het grote gevaar daarbij is dat de boor gaat "happen" en dan heb je i.d.d. geen mooi rond gat meerKappa7 schreef:Iedere keer kleine stapjes kan snel het gevolg hebben dat de gaten niet mooi rond worden.
Groetjes George