Line-array, Aurasound NS3-193-8A1 widerange (meerjarig pr.)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

happystation.nl
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Re: Line-array plannen, wie denkt er met mij mee?

Bericht door happystation.nl »

Is dan een ontwerp met een dubbele line niet gunstiger, je kan je dan puur richten op de kwaliteiten van de afzonderlijke drivers (mid en hoog)

Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld een midwoofer als de Peerless SDS 164, deze is betaalbaar, 6,5 inch, stort off-axis idd. in bij de 10k, maar als je een tweede line met tweeters gebruikt dan kan je je toch puur richten op het hoog-mid en hoog? Of misschien iets met een enkele of dubbele tweeter en een akoestische lens? Maar dan heb je weer niet het voordeel van bundeling door de line-array in het hoog.

Als een dubbele line een optie is kan ik overigens beter gaan voor het Keene principe, ik vindt het, hoe langer is ernaar kijk, toch wel een erg stijlvolle kast!!

Ik heb overigens niet een hele grote lijn nodig, gezien de vuistregel 2x de lengte van de lijn als minimale luisterafstand. Ik luister op 3,5 meter. De kamer waar ik luister is overigens geheel akoestisch geoptimaliseerd, echter zit ik wel onder de schuine kap met mijn bankstel Dat betekend dat de "cilinder van geluid" door de line bovenin tegen de schuine kap komt. Ik weet niet hoe nadelig dit zal zijn voor het gedrag. Verder zijn alle wanden van deze L-vormige kamer wel geisoleerd.

Groetjes Erik :wink:
Peerless SDS 164.pdf
(72.15 KiB) 54 keer gedownload
happystation.nl
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Re: Line-array, misschien met Aurasound NS3-193-8A1 wide ran

Ben ik weer,

Ik liep na het snuffellen op het forum en op internet tegen de Aurasound NS3-193-8A1 3" Black Cone wide range aan. Nu is er op iedere driver natuurlijk wel het een en ander aan te merken, maar dit lijkt mij een zeer goeie keus:
- hij is (momenteel) erg goedkoop, ik ben nog bezig maar hij zou ergens rond de 10 euro uitkomen per stuk verzonden en invoerrechten meegenomen.
- hij ziet er solide uit, Vc is wel een beetje aan de kleine kant, maar komt misschien hoogweergave ten goede.
- de xmax voor zo`n compacte driver is natuuurlijk uitzonderlijk.
- rendement is aan de lage kant, maar aan de andere kant heb je daar met 16 tot 20 stuks niet veel last van.
- hij loopt mooi laag door voor zo`n compacte driver.

Kortom lijkt het mij er eentje zoals je niet snel tegenkomt voor dat geld. Maar ik zou moeten ontdekken wat hij doet in een TL-ontwerp, aangezien je daarin denk ik optimaal gebruik kan maken van zijn capaciteit. Dus het idee van de pipeline zeg maar, die Wouter aangedragen had. Ik heb inmiddels contact gehad van Tony en heb zijn ontwerptekening op basis van de Hi-Vi B3S gekregen. Maar daar ben ik bang dat de B3S niet de energie kan leveren die ik zoek in een array.

Ik hoop dat ik nu in ieder geval iets concreters op het spoor ben, misschien gaat het dan nog wel iets worden met het plan. De filtering is denk ik in eerste instantie nog niet het probleem. Ik zal het actief het een en ander recht gaan trekken op mijn PA middels de meetopstelling met smaart-live. Maar het zou wel prettig zijn tot een kastontwerp te komen met een zo gunstig mogelijke response.

Hier zijn de Aurasound driver en het ontwerp van de pipeline op basis van de B3S:
NS3-193-8A.pdf
(933.9 KiB) 97 keer gedownload
Ik las elders op het forum dat het misschien eigenlijk niet zo netjes is om het pipeline ontwerp op het forum te plaatsen, daarvoor mijn oprechte excuses en hij is bij deze verwijderd. Ik had daar eigenlijk niet bij nagedacht.

Erik
Laatst gewijzigd door happystation.nl op ma 31 jan 2011, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Jasper

Re: Line-array, misschien met Aurasound NS3-193-8A1 wide range?

Bericht door Jasper »

Ik heb die Aurasounds ook gespot bij Madisound met hezelfde idee. Ze lijken ook verdacht veel op de Dayton ND's die in de CBT36 van Keely worden gebruikt.
Echter bleek dat de verzendprijs bij Madisound toch wel erg hoog is.
ALs je ze gaat bestellen, zou ik sowieso een paar reserve units nemen. Ik geloof dat dit een restpartij is en ze niet meer gemaakt worden.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En als je wilt, PB me even als je deze echt gaat bestellen, heb ook interesse. We hebben een gedeelte groepsaankopen onder 'aangeboden'. Misschien dat je daar wat wilt organiseren als je concreet wil gaan bestellen...

op http://www.quint-audio.de en http://www.zaphaudio.com staan er leuke ontwerpen mee
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Hallo. Ik wil nog wel wat zeggen over de ns3. Tis idd een mooi drivertje heb er namelijk 4 stuks waarvan er nu 2 in needles zitten. Ze klinken wel goed maar ik vond het evengoed nog wel nodig om er een tweetertje toe te voegen voor een mooiere weergave van het hoog.
Maar dat zou in mijn geval ook wel kunnen zijn vanwege dat ik er geen notch filter in heb.
En als je besluit het te doen deze drivers aan te schaffen, ze klinken voor dat geld erg goed.

En ik ben benieuwd naar je bouw vorderingen.
happystation.nl
Contacteer:

Zo, tijd voor een update:

Ik heb de grote broek aangetrokken en ga proberen het principe van een CBT met gezond boeren-verstand te benaderen. Daarvoor heb ik een nog grotere broek..eh...zak met geld neegelegd en een kratje Aurasound NS3 aangeschaft. En ik kreeg het volgende bericht:

Your item left the United States from ISC SAN FRANCISCO (USPS) at 12:09 pm on January 28, 2011. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.

Het is zo dat de CBT36 binnenkort als kit te koop is bij Parts-Express, en wat ik begrepen heb is dat inclusief CNC-gezaagde kast onderdelen. Maar ik denk dat de hele kit die als jubileum-aktie wordt aangeboden, en als paradepaardje wordt neergezet ook een vorstelijke prijs zal gaan kosten. En aangezien ik wel op de kleintjes let ga ik het denk ik toch als aangepaste versie proberen. De Aurasounds zijn aantrekkelijk geprijsd als je ze afzet tegenover de Daytons.

Voor watbetreft de tweeters worden in de originele CBT custom-made 1/2" aluminiumdome tweeters toegepast. Deze zijn eigenlijk niet te vinden (of iets wat erop lijkt) en aangezien ik niet voor piezo, mylar of andere meuktweeters wil gaan, heb ik mijn oog laten vallen op de Dayton ND20FB-4. Dit lijkt mij een zeer geschikte en betaalbare tweeter. Als ik over de lengte van de Array deze toepas, dan kom ik op +/- 50 stuks ipv. 72 x 1/2" van het origineel. Mischien nog iets minder zelfs, als ik uitvogel wat de ideale tussen afstand is voor de tweeters.

Eerst wil ik in ieder geval een test gaan doen door een setje needles te bouwen met de NS3, en eventueel later een aanpassing te doen door een Dayton tweeter toe te passen. Dit is in ieder geval mijn eerste plan, en ik zal voor de bouw tzt. een appart draadje starten om mijn bevindingen. Ik heb ook al een tijdje een kit voor Needles met de W3-871 liggen, dus die bouw ik gelijk mee.

Afhankelijk van wat mijn gevoel is bij dat Needles-project ga ik beslissen hoe verder.

Ik hou jullie op de hoogte :wink:

groetjes Erik
happystation.nl
Contacteer:

Hey, NXS

Zoals gezegd, ik heb al een jaartje een kit liggen met de W3-871 voor de needles. Dus het is een kleine stap om dan gelijk 4 kastjes te bouwen, ook met de NS3 erin. Dus idd. goed idee!!

Heb je nogsteeds geen notch toegepast, of ga je dat nog doen? Ik ben wel benieuwd wat je daarmee kan bereiken, in deze setup.

Ik start binnenkort een draadje over de bouw van mijn needles, dus ik hoor graag jouw reacties daar...

groetjes Erik
Hallo. Ik wil nog wel wat zeggen over de ns3. Tis idd een mooi drivertje heb er namelijk 4 stuks waarvan er nu 2 in needles zitten. Ze klinken wel goed maar ik vond het evengoed nog wel nodig om er een tweetertje toe te voegen voor een mooiere weergave van het hoog.
Maar dat zou in mijn geval ook wel kunnen zijn vanwege dat ik er geen notch filter in heb.
En als je besluit het te doen deze drivers aan te schaffen, ze klinken voor dat geld erg goed.

Jasper

Bericht door Jasper »

Had precies hetzelfde idee: de NS3 in een CBT met de CBT36 als voorbeeld.
De prijs van de NS3 is inderdaad een stuk vriendelijker dan de Dayton's en zal qua performance waarschijnlijk niet onderdoen.
Echter zat ik ook met het tweeter dillema en wil ik mezelf dit keer behoeden om veel geld uit te geven aan een speaker waarvan ik de helft nog niet heb uitgedacht (dat heeft me in het verleden ook al meerdere keren geld gekost). De kracht van die 1/2" tweeters is uiteraard dat je weinig last van kamfiltering hebt. Met die N20 van dayton heb je dat echter wel al redelijk snel, maar de vraag is uiteraard of je daar in de praktijk last van gaat krijgen. Daarnaast is er dan nog het feit dat de tweeter array aanzienlijk meer dan de mid-bas array kost. Een line array met ribbons is in deze ook niet de ideale of in ieder geval een riskant optie; die zijn in een rechte lijn goed toepasbaar vanwege de gelimiteerde vertical off-axis response (kamfiltering is dan niet echt een probleem) maar in de curve van de CBT zouden er wel eens 'dode hoeken' kunnen ontstaan.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de prijs van de CBT36 bij Parts Express en of je dan ook de 1/2" drivers los kunt kopen.
Jasper

Bericht door Jasper »

Nog even een uitbreiding van mijn eerdere post.

De minimale center-to-center afstand van de Dayton ND20 is 38 mm. Kamfiltering wordt theoretisch merkbaar wanneer de c-c afstand meer dan een golflengte wordt. Dat zou dus op 340/0.038 ~ 9 kHz gebeuren. Of dat ook hoorbaar vervelend is weet ik niet.

Een ander ding waar je op moet letten is de cross-over frequentie. Bij de CBT36 wordt daar voor 1 kHz gekozen. Ik weet niet of dat met die ND20 lekker gaat. Kamfiltering bij de NS3 begint problematisch te worden bij 340/0.0885 ~ 3.8 kHz. Hierop zou je hem prima kunnen crossen. Echter staat mij ook nog bij dat voor goede koppeling tussen de drivers voor een groot near-field bereik (cylindrische spreiding) hooguit een halve golflengte afstand c-c gehanteerd dient te worden. Dan zou je dus op 1.9 kHz moeten crossen. Ik weet echter niet in hoeverre dat voor een CBT geld. Ook heb ik mijn vraagtekens of deze duimregel over het hele bereik geldig is. Immers zou je dan voor gekoppelde tweeters @ 20 Khz een c-c afstand van 8.5 mm moeten hebben wat praktisch onhaalbaar is.

Ik wil wel zeggen dat ik het bewonder dat je het gaat proberen. Het is een grote klus met een zeer exotisch design.
happystation.nl
Contacteer:

Hoihoi,

Dat crossoverpunt van 1.9k dat is goed te doen met de ND20, dan zit hij ook op zijn hoogste rendement. Het zal niet voor niets zijn dat hij voor een 1/2" gekozen heeft, maar als ik naar de foto`s kijk dan lijkt het alsof er tussen de tweeters bij hem in nog wel een mm of 10 zit, dus dat spreekt jou opmerking dan tegen. Hoewel een kleine tweeter wel gunstiger is, kan zelfs een 1/2" niet op 8,5 mm h.o.h. zitten, maar zo te zien hoeft dat dus ook niet. en is het eerder 35mm h.o.h.

groetjes Erik :wink:
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

happystation.nl schreef:
Hey, NXS

Zoals gezegd, ik heb al een jaartje een kit liggen met de W3-871 voor de needles. Dus het is een kleine stap om dan gelijk 4 kastjes te bouwen, ook met de NS3 erin. Dus idd. goed idee!!

Heb je nogsteeds geen notch toegepast, of ga je dat nog doen? Ik ben wel benieuwd wat je daarmee kan bereiken, in deze setup.

Ik start binnenkort een draadje over de bouw van mijn needles, dus ik hoor graag jouw reacties daar...

groetjes Erik

Ik heb er 0,0% spijt van en zelfs zonder de notch filter enmet een jbl car tweeter(gti serie) klinkt het gewoon heel erg lekker. ik denk ook dat ik er geen filter meer in ga doen. Het is mij naar mijn zin zo. De jbl geeft de needles dat sprankelende heldere hoog en de ns3's zorgen daarbij voor een mooie mid en volle mid laag. en ze kunnen op een best stevige volume draaien op vol bas en dat doen ze met plezier.
Veel geluid voor 20watt... Ik ben ook benieuwd naar jou needle ervaring met de ns3.
happystation.nl
Contacteer:

Ik had op zaphaudio een ontwerpje gezien voor een "slimline wall luidspreker". Die heeft precies de woofer en de tweeter die ik wil gaan gebruiken. Om een beetje een indruk te krijgen hoe die twee samenwerken, gefiltert en al. Maar helaas staat het filterontwerp er niet meer op. Dat was een makkelijke start geweest, met zo`n kant en klaar ontwerp. Op zaphaudio is er wel heel veel aandacht besteed aan de ontwerpen, daar ben ik wel van onder de indruk.

Maar goed, ik zal zeker eerst gaan proberen die NS3 zonder filter toe te passen. Dan kan ik kijken hoe die zich in de needle houd, en kan ik misschien wat metingen doen. Ik ben ook benieuwd wat die in huis heeft.

Groetjes Erik
happystation.nl
Contacteer:

Re: Line-array, Aurasound NS3-193-8A1 widerange (meerjarig p

Daar ben ik weer met een update:

Ik heb van de week de NS3-tjes ontvangen. In eerste instantie was het even schrikken. Ze waren in 2x 25 stuks verzonden, en in een van de dozen waren 5 speakertjes losgekomen en hebben elkaar beschadigd. Gelukkig heeft Madisound zich coulant opgesteld en heeft kostenloos 5 stuks nagezonden. Toppie van ze!!

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt en het meest beschadigde speakertje genomen en deze koud aan de versterker gehangen, geen filters niks! En ik moet zeggen dat ik met verbazing heb staan luisteren met een los speakertjes in mijn hand waar al een zeer aangenaam, vol en vooral laag geluid uitkwam!!! Meestal is er free-air niet zo veel te beleven, maar dit is echt iets anders. Hij zit natuurlijk zo vrij snel aan zijn x-max, met volle bas erop. Maar straks ga ik ze natuurlijk ondersteunen met een sub tot 80Hz, en mogen ze los met alleen de mid-bas. Maar dit is echt heel veelbelovend voor de verdere uitwerking van mijn plannen.

Eerst ga ik ze proberen in een needle, ik heb er nu al zin in!!! :wink:

Nog even een oproep:

Ik zou graag het filterplan willen voor de slimline wall luidspreker van Zaph, ik weet niet of iemand die nog op zijn pc heeft staan, dan hou ik mij erg aanbevolen!

Alvast bedankt,

Erik
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Nog geen vorderingen met je ns3's? en al geprobeerd in je needles?
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

-De bundeling bij een lijnbron begint als de totale lengte van de lijnbron gelijk wordt aan de golflengte, de afstand tussen de drivers heeft daar niet zoveel mee te maken. Het gevolg hiervan is dat je de bundeling alleen kleiner kunt maken door de array korter te maken. Maar dan raak je het grote stralende oppervlak in het laag en de bij benadering cylindrische afstraling in het laag kwijt. Wat vaker gedaan wordt is de array frequentie-afhankelijk korter maken. Het idee is dat de array steeds een zelfde aantal golflengtes lang blijft, hij moet in het hoog dus steeds korter worden. Dat doe je door de middelste driver het volle signaal te geven, en de verder weg liggende drivers geleidelijk minder hoog te geven.
- Om de vorming van zijlobben bij hoge frequenties wat te temperen, wordt de array soms opgebouwd uit twee halve arrays, zodanig dat in het midden geen drivers zijn. Een gat van b.v. 1.4 d als de de afstand tussen de drivers is, werkt aardig. Je kunt zulke arrays op veel plaatsen in de NS stations zien hangen.
- De koppeling tussen de drivers veroorzaakt een verhoging van de stralingsweerstand, en daardoor een hogere output. Dit effect verdwijnt als de drivers beginnen te bundelen, dus ongeveer als de golflengte gelijk is aan de omtrek van de driver gedeeld door 3.8 . De diameter van de driver is dan ongeveer 1.2x de golflengte, de frequentie is dan 41600/d (in cm). Het gevolg hiervan is dat de array tussen zijn laag ondergrens (de fs van de drivers) en deze grensfrequentie een flinke bult in de karakteristiek heeft, (ongeveer 10-12 dB) , die je moet corrigeren.
Een bijkomend effect van een array is dat de geluiddruk minder snel daalt met de afstand, en minder varieert , waardoor het geluid van verder weg lijkt te komen als je in het directe veld staat. Klinkt wel apart.
- Bij zodanig hoge frequenties, dat de drivers flink bundelen, valt de array-werking geheel weg, en hou je een zeer complex, wild stralingspatroon over, vol zijlobben en interferentie.
- Arrays ontwerpen vergt wel wat meer dan een langwerpige kast vol speakertjes bouwen! Op het web is vast ook wel iets te vinden over Bessel arrays, dat is ook de moeite waard. Veel succes,
Tom
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dan hebben ze bij het ontwerp van de twentyfive met visaton FRS8(M) waarschijnlijk wel wat geluk gehad, al ziet die er meettechnisch ook niet heel netjes uit. Maar het schijnt goed te klinken :wink:
k.p.

Bericht door k.p. »

Wat mij betreft maakt Don Keele de interessantste line-arrays. Op zijn site staat veel informatie. Mocht je wat passiever van aard zijn dan is er ook nog een zeer interessant filmpje op youtube te vinden. Dit filmpje is trouwens opgedeeld in verschillende delen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RaqVKy-7ruY[/youtube]
Tom Magchielse

k.p. schreef:
Wat mij betreft maakt Don Keele de interessantste line-arrays. Op zijn site staat veel informatie.
Mij lijkt het idee van Keele ook heel boeiend, vooral vanwege de toepassing van Legendre polynomen als weegfunctie. :lol: Dat wordt een array met DSP filtering, ben ik bang. Overigens kun je met wat minder exotische weegfuncties ook een aanzienlijke verbetering van het afstraalgedrag krijgen. Msschien iets voor later.
groet, Tom
k.p.

Bericht door k.p. »

De clou is juist dat zijn arrays volledig passief (,enkel kanaals) en niet exotisch zijn gefilterd. De vorm en het verminderen van de amplitude naar de bovenste units zorgt voor het mooie afstraalgedrag. Kijk anders de video of duik ik een van de artikelen. Zeer verhelderend en interessant
Tom Magchielse

- Inderdaad, het valt mee, in het geval van een gebogen array. :oops: Wil je een "rechte"array, dan heb je voor elke driver een andere delay nodig. Dat wordt zonder DSP wel moeilijk. Het nieuwe aan het idee van Keele is de combinatie van delay en weging. Op zich is de weegfunctie die hij gebruikt niet voldoende voor een goed afstraalgedrag bij een rechte array, de gebogen vorm hoort er echt bij.
- Het beschrijven van gebogen golffronten met Legendre functies is trouwens helemaal in. In een recent artikel in J.AES beschrijven Aarts en Janssen een nieuw model voor de diffractie om een luidsprekerkast, gebaseerd op dezelfde functies. (J.AES Vol.59, No 4 2011, April) . We zullen ons er nog in moeten verdiepen!
groeten, Tom
Tom Magchielse

wouter schreef:
Dan hebben ze bij het ontwerp van de twentyfive met visaton FRS8(M) waarschijnlijk wel wat geluk gehad, al ziet die er meettechnisch ook niet heel netjes uit. Maar het schijnt goed te klinken :wink:
Misschien is de verklaring dat de bult in de karakteristiek, die veroorzaakt wordt door de akoestische koppeling van de drivers, enigszins compenseert voor de baffle-step, die in een smalle, hoge kast ook heel duidelijk kan zijn. Wie zal het zeggen...
groeten, Tom
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”