Waarschijnlijk boeit die halfgeleiderbende de rechtgesnaarde buizenbouwer geen snars AnneAh!buis schreef:allemaal lekker aan't slapen zeker,na maanden ziet niemand dat er iets schort
![]()
Die "stroombronnen" met transistoren in het schema hogerop zitten,afgezien van een (on)behoorlijke temperatuur-afhangkelijkheid,omgekeerd.Zo staat er alleen 1,8V op (drie diode-overgangen) en de konstante?stroom gaat naar de voeding.
Anne
Zelf neem ik een 'kant-en-klaar-CSS-printje' van Pimm als ik wil experimenteren met een stroombron. Ondanks de goede meetcijfers van deze schakeling kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat e.e.a. met een geschikte spoel eveneens is te bereiken. Waarschijnlijk vormen de hogere kosten en het omvangrijker chassis een bezwaar voor de meeste hobbyisten. Als je bedenkt dat driekwart van de versterking is te realiseren met een weerstand (zoals geopperd) en dat lineariteitsissues grotendeels kunnen worden teruggebracht middels feedback (nogmaals ten koste van de versterking), is de afweging van op prijs concurrerende fabrikanten van weleer te rechtvaardigen. Misschien dat de producten van weleer thans het idee opwerpen van het bestaan van een buizensound?
Het bestaan -en de beschikbaarheid- van Oude Trioden doet het bloed van de buizenbouwer echter sneller stromen. Deze Ouden zijn bijzonder lineair omdat ze lage versterking bezitten, wat de roep om een stroombron verklaart.