Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Dalojan »

Een 300B aansturen met een 2A3 is een verschrikkelijke overkill, heel duur en onhandig wat betreft energie huishouding. Zoek een goede drive buis met een lage Ri om zo weinig mogelijk last te hebben van het Miller effect van de 300B. Een mu stage zoals beschreven door Kimmel is een prima keus. Kimmel geeft een duidelijke uitleg in zijn artikel en de keus is aan de lezer. De oplossing van Triode Dick is een (overigens goede) benadering met een D3a als anode belasting voor de versterkende triode, andere goede oplossing is die met een (kleine) power mosfet als anode belasting voor de versterkende triode.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Dalojan schreef:
Een 300B aansturen met een 2A3 is een verschrikkelijke overkill, heel duur en onhandig wat betreft energie huishouding. Zoek een goede drive buis met een lage Ri om zo weinig mogelijk last te hebben van het Miller effect van de 300B. Een mu stage zoals beschreven door Kimmel is een prima keus. Kimmel geeft een duidelijke uitleg in zijn artikel en de keus is aan de lezer. De oplossing van Triode Dick is een (overigens goede) benadering met een D3a als anode belasting voor de versterkende triode, andere goede oplossing is die met een (kleine) power mosfet als anode belasting voor de versterkende triode.
Lijkt me ook overkill, ik verwisselde zelf ook even de 2A3, neem aan dat Robert hetzelfde deed. Het is inderdaad een goed artikel wat je aandraagt, heb het al eens gelezen. Het gebruiken van Mosfet(s) als belasting ga ik me nog niet aan wagen, ik heb bij jou gezien dat je er goede resultaten mee haalt. Wellicht iets voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Bij jou is de VT67 de driver, daar zou wel een 2A3 in de voet passen. Alleen denk ik dat je dan een interstage moet gebruiken in plaats van de 6AG7 als belasting voor de stuurtrap. Dat is een dure oplossing, vooral als je alles al in huis hebt.

Hoe ga je die VT67 gloeien?
Zie enkele posts geleden Robert, met een mooie spanningsgestuurde stroombron, een eigenbouw die al klaar ligt. Het zijn dezelfde als voor de 300B's, echter in een 'light' uitvoering. Hierbij het picje nog een keer.
Bijlagen
Filament Supply.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Ah!buis »

Die stab.printjes idd al eerder gezien.Meen dat ik me toen afvroeg waarom zo'n grote koelvinnen.
Die AZ1 hoe ga je die gloeien ? Heeft je trafo 4V ? Of wordt het een serieweerstand.
Vraag me ook af waar je nog dat rare voetje gaat vinden :o .Pas er maar mee op soms komt de buis los en blijft de onderkant in de voet zitten :cry: .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Ja, trafo heeft 4V. Je hebt geraden wat er nu niet klopte, eerdere 'oproepen' aan buizenkenners gaven geen resultaat. De AZ1 gaat een 4 pins voet krijgen, ipv de standaard voet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Ah!buis »

De AZ1 met een 80 voet :o ,maken ze die tegenwoordig :?:
Anne
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

Barry2001 schreef:
De gelijkrichterbuis, ik ga NIET de 5U4 gebruiken nogmaals, maar de 5Z3 dus. En het zijn 2 monoblokken, dus er komt een 5Z3 per 300B.
Een 5U4 is exact dezelfde buis als de 5Z3, alleen de 5U4 heeft een octal-socket en de 5Z3 een UX4.
Barry2001 schreef:
Ja, trafo heeft 4V. Je hebt geraden wat er nu niet klopte, eerdere 'oproepen' aan buizenkenners gaven geen resultaat. De AZ1 gaat een 4 pins voet krijgen, ipv de standaard voet.
Waar lees ik trafo info? :?
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door disco »

TubeHead schreef:
is een 2A3 niet een beetje overkill om een 300B aan te sturen ? Lees wel een hoop goede dingen over de 2A3.. daar niet van. :)
Door het 'like drive like' principe worden vervormingsproducten opgeheven. Hoewel de 2A3 niet gelijk is aan de 300B stemt de kenmerkende power triode vervorming sterk overeen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
De AZ1 met een 80 voet :o ,maken ze die tegenwoordig :?:
Anne
"Ze" niet, ik wel..... ben juist door de 4V op de trafo gebonden.
Bijlagen
DSC00139.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

VT4C schreef:
Barry2001 schreef:
De gelijkrichterbuis, ik ga NIET de 5U4 gebruiken nogmaals, maar de 5Z3 dus. En het zijn 2 monoblokken, dus er komt een 5Z3 per 300B.
Een 5U4 is exact dezelfde buis als de 5Z3, alleen de 5U4 heeft een octal-socket en de 5Z3 een UX4.
Barry2001 schreef:
Ja, trafo heeft 4V. Je hebt geraden wat er nu niet klopte, eerdere 'oproepen' aan buizenkenners gaven geen resultaat. De AZ1 gaat een 4 pins voet krijgen, ipv de standaard voet.
Waar lees ik trafo info? :?
Ok, dat van de 5U4 wist ik niet. Maar toch wordt het de 5Z3 :mrgreen:

Geen trafo info, maar het was duidelijk te zien aan de foto's van de topplaat, enkele posts geleden. Of aan de buisvoeten eigenlijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Ah!buis »

Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen :?: :cry: .
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen :rock: .
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen :?: :cry: .
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen :rock: .
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt :shock: .
Anne
Een andere wereld is niet altijd een slechtere wereld Anne :D Denk dat het allemaal wel meevalt. Maar heb jij een alternatief, een goed verkrijgbare, vergelijkbare, betaalbare buis? Vergeet niet dat ik aan de 4V gloei vast zit van de trafo.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Ik heb nu 1 monoblok mechanisch opgebouwd, en de buizen er eens in gestoken, een idee wat het gaat worden. Aan de binnenkant is er nog niks gebeurd dus, ik weet nog niet precies of ik dat eerst ga doen of eerst blok 2 opbouw. Zal ook het beetje van het weer afhangen.

De frames hebben nu 4 laklagen gehad, de condensatoren wat gepoetst met Brasso, en dan ziet het er zo uit, enkele (brakke tlf) picjes ter illustratie.
Bijlagen
PM5191 004.jpg
PM5191 005.jpg
PM5191 006.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TheoK »

Ziet er superstrak uit Barry. :D
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Lampje »

Barry2001 schreef:
Ah!buis schreef:
Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen :?: :cry: .
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen :rock: .
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt :shock: .
Anne
Een andere wereld is niet altijd een slechtere wereld Anne :D Denk dat het allemaal wel meevalt. Maar heb jij een alternatief, een goed verkrijgbare, vergelijkbare, betaalbare buis? Vergeet niet dat ik aan de 4V gloei vast zit van de trafo.
Een 1 op 1 vervanger voor de AZ1 is de 1805 deze is elektriek identiek aan de AZ1 op de voet na.
P- voeten kun je hier goedkoop krijgen.
http://www.baco-army-goods.nl/
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Lampje schreef:
Barry2001 schreef:
Ah!buis schreef:
Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen :?: :cry: .
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen :rock: .
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt :shock: .
Anne
Een andere wereld is niet altijd een slechtere wereld Anne :D Denk dat het allemaal wel meevalt. Maar heb jij een alternatief, een goed verkrijgbare, vergelijkbare, betaalbare buis? Vergeet niet dat ik aan de 4V gloei vast zit van de trafo.
Een 1 op 1 vervanger voor de AZ1 is de 1805 deze is elektriek identiek aan de AZ1 op de voet na.
P- voeten kun je hier goedkoop krijgen.
http://www.baco-army-goods.nl/
Ok, goede opmerking. Maar de vraag is nu, is die 1805 nog goed te krijgen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Ziet er superstrak uit Barry. :D
Dank Theo. Ben er zelf ook tevreden over, pakt mooi uit zo. Nu maar eens zien de boel goed aan de praat te krijgen, en nr 2 opbouwen..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Ah!buis »

Geachte Meesterbouwer,
mag ik bij de volgende opmerking
Ik heb nu 1 monoblok mechanisch opgebouwd, en de buizen er eens in gestoken, een idee wat het gaat worden. Aan de binnenkant is er nog niks gebeurd dus, ik weet nog niet precies of ik dat eerst ga doen of eerst blok 2 opbouw. Zal ook het beetje van het weer afhangen.
een paraplutje erboven aanbevelen (en wat suiker langs de randen ?) :lol: .
Wat die AZ1 betreft,een AZ11 (rotvoet),AZ21 loctal,AZ31 octal,AZ41 rimlock(wel iets zwakker),
of de (zeer oude) smurfbuis,de kwikdamp AX1 :sure: ;
Anne
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Lampje »

Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT67 »

Knap werk tot hier toe Barry. :rock:

Walter
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

Ziet er puik uit Barry ! :rock:
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door kupfer_m »

Héél knap!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door BertDB »

héél netjes !
de charme van een buizenversterker komt hiermee prima tot z'n recht =D> (oeh, kriebelt zelfs bij mij terug wat om een buizenbakje te bouwen :shock: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door ray5150 »

Sodeju Barry, dat is met recht wat ze in Duitsland übergeil noemen... :kwijl: :kwijl:
Ik wou dat het alweer Mei was.. :lol:

@Bert: Ik wist het, Ik wist het wel... :mrgreen: je houd het toch niet tegen.. 8)
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door disco »

ray5150 schreef:
Sodeju Barry, dat is met recht wat ze in Duitsland übergeil noemen... :kwijl: :kwijl:
Ik wou dat het alweer Mei was.. :lol:
Men zou deze strofe kunnen uitleggen dat je halfjaarlijks sex beleeft Ray :lol:

Wat voor hout gebruikte je ook alweer Barry? Mooi hoor.
Heb je geen metaalbewerker in de buurt die een messing ring voor je kan draaien om dat metertje?
Dat is het enige dat ik anders had uitgevoerd...
Plaats reactie