Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Een 300B aansturen met een 2A3 is een verschrikkelijke overkill, heel duur en onhandig wat betreft energie huishouding. Zoek een goede drive buis met een lage Ri om zo weinig mogelijk last te hebben van het Miller effect van de 300B. Een mu stage zoals beschreven door Kimmel is een prima keus. Kimmel geeft een duidelijke uitleg in zijn artikel en de keus is aan de lezer. De oplossing van Triode Dick is een (overigens goede) benadering met een D3a als anode belasting voor de versterkende triode, andere goede oplossing is die met een (kleine) power mosfet als anode belasting voor de versterkende triode.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Lijkt me ook overkill, ik verwisselde zelf ook even de 2A3, neem aan dat Robert hetzelfde deed. Het is inderdaad een goed artikel wat je aandraagt, heb het al eens gelezen. Het gebruiken van Mosfet(s) als belasting ga ik me nog niet aan wagen, ik heb bij jou gezien dat je er goede resultaten mee haalt. Wellicht iets voor de toekomst.Dalojan schreef:Een 300B aansturen met een 2A3 is een verschrikkelijke overkill, heel duur en onhandig wat betreft energie huishouding. Zoek een goede drive buis met een lage Ri om zo weinig mogelijk last te hebben van het Miller effect van de 300B. Een mu stage zoals beschreven door Kimmel is een prima keus. Kimmel geeft een duidelijke uitleg in zijn artikel en de keus is aan de lezer. De oplossing van Triode Dick is een (overigens goede) benadering met een D3a als anode belasting voor de versterkende triode, andere goede oplossing is die met een (kleine) power mosfet als anode belasting voor de versterkende triode.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Zie enkele posts geleden Robert, met een mooie spanningsgestuurde stroombron, een eigenbouw die al klaar ligt. Het zijn dezelfde als voor de 300B's, echter in een 'light' uitvoering. Hierbij het picje nog een keer.RobertD schreef:Bij jou is de VT67 de driver, daar zou wel een 2A3 in de voet passen. Alleen denk ik dat je dan een interstage moet gebruiken in plaats van de 6AG7 als belasting voor de stuurtrap. Dat is een dure oplossing, vooral als je alles al in huis hebt.
Hoe ga je die VT67 gloeien?
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Die stab.printjes idd al eerder gezien.Meen dat ik me toen afvroeg waarom zo'n grote koelvinnen.
Die AZ1 hoe ga je die gloeien ? Heeft je trafo 4V ? Of wordt het een serieweerstand.
Vraag me ook af waar je nog dat rare voetje gaat vinden
.Pas er maar mee op soms komt de buis los en blijft de onderkant in de voet zitten
.
Anne
Die AZ1 hoe ga je die gloeien ? Heeft je trafo 4V ? Of wordt het een serieweerstand.
Vraag me ook af waar je nog dat rare voetje gaat vinden
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ja, trafo heeft 4V. Je hebt geraden wat er nu niet klopte, eerdere 'oproepen' aan buizenkenners gaven geen resultaat. De AZ1 gaat een 4 pins voet krijgen, ipv de standaard voet.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Een 5U4 is exact dezelfde buis als de 5Z3, alleen de 5U4 heeft een octal-socket en de 5Z3 een UX4.Barry2001 schreef:De gelijkrichterbuis, ik ga NIET de 5U4 gebruiken nogmaals, maar de 5Z3 dus. En het zijn 2 monoblokken, dus er komt een 5Z3 per 300B.
Waar lees ik trafo info?Barry2001 schreef:Ja, trafo heeft 4V. Je hebt geraden wat er nu niet klopte, eerdere 'oproepen' aan buizenkenners gaven geen resultaat. De AZ1 gaat een 4 pins voet krijgen, ipv de standaard voet.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Door het 'like drive like' principe worden vervormingsproducten opgeheven. Hoewel de 2A3 niet gelijk is aan de 300B stemt de kenmerkende power triode vervorming sterk overeen.TubeHead schreef:is een 2A3 niet een beetje overkill om een 300B aan te sturen ? Lees wel een hoop goede dingen over de 2A3.. daar niet van.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
"Ze" niet, ik wel..... ben juist door de 4V op de trafo gebonden.Ah!buis schreef:De AZ1 met een 80 voet,maken ze die tegenwoordig
![]()
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ok, dat van de 5U4 wist ik niet. Maar toch wordt het de 5Z3VT4C schreef:Een 5U4 is exact dezelfde buis als de 5Z3, alleen de 5U4 heeft een octal-socket en de 5Z3 een UX4.Barry2001 schreef:De gelijkrichterbuis, ik ga NIET de 5U4 gebruiken nogmaals, maar de 5Z3 dus. En het zijn 2 monoblokken, dus er komt een 5Z3 per 300B.
Waar lees ik trafo info?Barry2001 schreef:Ja, trafo heeft 4V. Je hebt geraden wat er nu niet klopte, eerdere 'oproepen' aan buizenkenners gaven geen resultaat. De AZ1 gaat een 4 pins voet krijgen, ipv de standaard voet.
Geen trafo info, maar het was duidelijk te zien aan de foto's van de topplaat, enkele posts geleden. Of aan de buisvoeten eigenlijk.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen
.
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen
.
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt
.
Anne
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Een andere wereld is niet altijd een slechtere wereld AnneAh!buis schreef:Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen![]()
.
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen.
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ik heb nu 1 monoblok mechanisch opgebouwd, en de buizen er eens in gestoken, een idee wat het gaat worden. Aan de binnenkant is er nog niks gebeurd dus, ik weet nog niet precies of ik dat eerst ga doen of eerst blok 2 opbouw. Zal ook het beetje van het weer afhangen.
De frames hebben nu 4 laklagen gehad, de condensatoren wat gepoetst met Brasso, en dan ziet het er zo uit, enkele (brakke tlf) picjes ter illustratie.
De frames hebben nu 4 laklagen gehad, de condensatoren wat gepoetst met Brasso, en dan ziet het er zo uit, enkele (brakke tlf) picjes ter illustratie.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Een 1 op 1 vervanger voor de AZ1 is de 1805 deze is elektriek identiek aan de AZ1 op de voet na.Barry2001 schreef:Een andere wereld is niet altijd een slechtere wereld AnneAh!buis schreef:Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen![]()
.
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen.
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt.
AnneDenk dat het allemaal wel meevalt. Maar heb jij een alternatief, een goed verkrijgbare, vergelijkbare, betaalbare buis? Vergeet niet dat ik aan de 4V gloei vast zit van de trafo.
P- voeten kun je hier goedkoop krijgen.
http://www.baco-army-goods.nl/
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ok, goede opmerking. Maar de vraag is nu, is die 1805 nog goed te krijgen?Lampje schreef:Een 1 op 1 vervanger voor de AZ1 is de 1805 deze is elektriek identiek aan de AZ1 op de voet na.Barry2001 schreef:Een andere wereld is niet altijd een slechtere wereld AnneAh!buis schreef:Zo,een 80 naar de andere wereld geholpen![]()
.
Wat een gedoe,draden verlengen,kousjes erom,vastsolderen en dan vastlijmen.
En dan maar hopen dat geen onverlaat de buis in een 80-voet steekt.
AnneDenk dat het allemaal wel meevalt. Maar heb jij een alternatief, een goed verkrijgbare, vergelijkbare, betaalbare buis? Vergeet niet dat ik aan de 4V gloei vast zit van de trafo.
P- voeten kun je hier goedkoop krijgen.
http://www.baco-army-goods.nl/
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Dank Theo. Ben er zelf ook tevreden over, pakt mooi uit zo. Nu maar eens zien de boel goed aan de praat te krijgen, en nr 2 opbouwen..TheoK schreef:Ziet er superstrak uit Barry.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geachte Meesterbouwer,
mag ik bij de volgende opmerking
.
Wat die AZ1 betreft,een AZ11 (rotvoet),AZ21 loctal,AZ31 octal,AZ41 rimlock(wel iets zwakker),
of de (zeer oude) smurfbuis,de kwikdamp AX1
;
Anne
mag ik bij de volgende opmerking
een paraplutje erboven aanbevelen (en wat suiker langs de randen ?)Ik heb nu 1 monoblok mechanisch opgebouwd, en de buizen er eens in gestoken, een idee wat het gaat worden. Aan de binnenkant is er nog niks gebeurd dus, ik weet nog niet precies of ik dat eerst ga doen of eerst blok 2 opbouw. Zal ook het beetje van het weer afhangen.
Wat die AZ1 betreft,een AZ11 (rotvoet),AZ21 loctal,AZ31 octal,AZ41 rimlock(wel iets zwakker),
of de (zeer oude) smurfbuis,de kwikdamp AX1
Anne
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ja hoor die zijn er nog genoeg, kijk eens op deze site.
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
héél netjes !
de charme van een buizenversterker komt hiermee prima tot z'n recht
(oeh, kriebelt zelfs bij mij terug wat om een buizenbakje te bouwen
)
de charme van een buizenversterker komt hiermee prima tot z'n recht
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Sodeju Barry, dat is met recht wat ze in Duitsland übergeil noemen...
Ik wou dat het alweer Mei was..
@Bert: Ik wist het, Ik wist het wel...
je houd het toch niet tegen.. 
Ik wou dat het alweer Mei was..
@Bert: Ik wist het, Ik wist het wel...
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Men zou deze strofe kunnen uitleggen dat je halfjaarlijks sex beleeft Rayray5150 schreef:Sodeju Barry, dat is met recht wat ze in Duitsland übergeil noemen...![]()
![]()
Ik wou dat het alweer Mei was..![]()
Wat voor hout gebruikte je ook alweer Barry? Mooi hoor.
Heb je geen metaalbewerker in de buurt die een messing ring voor je kan draaien om dat metertje?
Dat is het enige dat ik anders had uitgevoerd...
