Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door AatV »

@Barry2001,

Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :
1 voeding rechts Arct.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

@VT4C Ok, interessant, het schema. Wat ik in eerste instantie ga gebruiken is afgeleid van een Triode Dick ontwerp, http://www.triodedick.com/ en dan projecten, OB300A. (kan daar niet deeplinken en het schema hier plaatsen doe ik maar niet, igv eventuele copyright.) De gloei wordt uiteraard anders, bordjes hiervoor zijn reeds klaar zoals eerder vermeld. In het schema wordt nog over een accu gesproken, hebben mensen dit werkelijk in hun versterker gehad? :D

Voeding dus een AZ1 en een 5Z3 gelijkrichter, in de versterker een VT67, 6AG7 en 300B. Een vraag voor de buizenkenner: wat klopt hier niet?? benieuwd of iemand het ziet :D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

Barry2001 schreef:
BertDB schreef:
ik zou ze niet spuiten in dezelfde kleur.
Sticker eraf halen en polieren.
Mooie bling-bling :rock:
Hadie Bert,

Even OT: heb de capaciteitsmeter geprobeerd, ziet er goed uit. Heb het artikel erover inmiddels ook gevonden, zal het apparaat een jasje geven.

Nou is mijn kennis van de belgische taal wat roestig :D wat is polieren?
Uit kijken met capaciteits meting... Daar ben ik ook een keer flink de mist in gegaan.
Had bij mijn versterker last van blozende buisjes.. capaciteit gemeten van de ontkoppelcondensatoren en meten goed.
Later toch vervangen en het probleem was opgelost.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

disco schreef:
Barry, probeer eens een schuurpapiertje korrel 180 over die pio's. Als je van boven naar beneden blijft schuren (in 1 richting dus) krijg je een mooie mattering van het aluminium. Gaat een beetje op nikkel lijken als je er vervolgens blanke lak over spuit. Denk dat het aardig combineert met de kleur van je chassisplaat.
Ja, ook geen slecht idee, wil ik wel proberen eigenlijk, goede tip. Maar waar ik met aluminium al eens eerder tegenaan liep, kun je blanke lak kopen die hecht op aluminium? De laatste keer dat ik het probeerde was dit autolak, die eigenlijk bedoelt is voor staal.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

AatV schreef:
@Barry2001,

Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :
1 voeding rechts Arct.jpg
groet,
Aat

Sorry voor de offtopic... maare Aat had je deze wonder al werkend gekregen ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

AatV schreef:
@Barry2001,

Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :
1 voeding rechts Arct.jpg
groet,
Aat
Bij jou staat het erg fraai Aat, heb het op de labtafel eens even rustig bekeken en ik ben bang dat het bij mijn opstelling te overheersend wordt. Direkt ernaast staan aan 1 kant de smoorspoelen, en aan de andere kant de UGT en voedingstrafo al, er dicht tegenop. Denk dat ik de 2 eerder genoemde opties probeer, schuren en dan laken, of poetsen met-wat-er-nog-in-de-schuur-staat, eens kijken hoe dat uitpakt. Als het allebei wat tegenvalt zou ik nog voor grijs spuiten kunnen gaan, de kleur van de topplaat. Dank voor de inbreng in elk geval.

Heb je trouwens de versterker waar je het plaatje van laat zien nog goed aan de praat gekregen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
AatV schreef:
@Barry2001,

Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :
1 voeding rechts Arct.jpg
groet,
Aat

Sorry voor de offtopic... maare Aat had je deze wonder al werkend gekregen ?
Was je met net voor :mrgreen: Die capaciteitsmeter, was dit een betrouwbaar apparaat? Goed capaciteit meten is niet eenvoudig.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

't was een ebay koopje. Maar heb dit ook op het werk mee gemaakt.
Met een geijkte gecallibreerde capaciteits meter condensatoren gemeten en meten ook goed.. terwijl het toch wel het probleem was.

Wat ik wel op merkte is dat tijdens de meting tussen oude en nieuwe condensatoren... bij de goed werkende condensatoren het aantal
uF stukje lager lag dan de versleten. Dit was bij mijn versterker en het incidentje op het werk.
Zou toeval kunnen zijn.. Maar merkte het wel op.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door AatV »

Off topic aan / @Tubehead, wel werkend maar niet goed genoeg.... Heb inmiddels alle onderdelen er uit gehaald voor een volgend project. / Off topic uit.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
't was een ebay koopje. Maar heb dit ook op het werk mee gemaakt.
Met een geijkte gecallibreerde capaciteits meter condensatoren gemeten en meten ook goed.. terwijl het toch wel het probleem was.

Wat ik wel op merkte is dat tijdens de meting tussen oude en nieuwe condensatoren... bij de goed werkende condensatoren het aantal
uF stukje lager lag dan de versleten. Dit was bij mijn versterker en het incidentje op het werk.
Zou toeval kunnen zijn.. Maar merkte het wel op.
Dit apparaat (wat ik van Bert heb overgenomen) zou ook ESR moeten kunnen meten. En dat lijkt me reuze handig.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

ESR meten is vreselijk lastige materie. Dat stop je niet in een simpele meter voor hobby-gebruik.
Ik ben benieuwd wat voor meter jij hebt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Deze http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 3452.lynkx van Bert overgenomen dus. Een ESR meting kan ook maar zo een aantal minuten duren. Het werkt, ik heb het geprobeerd, hoe goed hij het doet, de praktijk zal het moeten leren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Voeding dus een AZ1 en een 5Z3 gelijkrichter, in de versterker een VT67, 6AG7 en 300B. Een vraag voor de buizenkenner: wat klopt hier niet?? benieuwd of iemand het ziet :D
Niemand?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

@Barry2001
AZ1 (max. 100mA) voor beide voorbuizen en 5U4 (max. 225mA) voor de eindbuis?
Wat wordt jouw Ra van de 6AG7? Een choke? Of interstage naar 300B?

Tja, of een W.E. 300B? :wink:
Bijlagen
W.E. 300B
W.E. 300B
Laatst gewijzigd door VT4C op vr 15 jul 2011, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door disco »

Barry2001 schreef:
disco schreef:
Barry, probeer eens een schuurpapiertje korrel 180 over die pio's. Als je van boven naar beneden blijft schuren (in 1 richting dus) krijg je een mooie mattering van het aluminium. Gaat een beetje op nikkel lijken als je er vervolgens blanke lak over spuit. Denk dat het aardig combineert met de kleur van je chassisplaat.
Ja, ook geen slecht idee, wil ik wel proberen eigenlijk, goede tip. Maar waar ik met aluminium al eens eerder tegenaan liep, kun je blanke lak kopen die hecht op aluminium? De laatste keer dat ik het probeerde was dit autolak, die eigenlijk bedoeld is voor staal.
Ik gebruik geen bijzondere lak, Motip blank, of zelfs van de Action (1,99 als ik me goed herinner). Waar ik wel centen voor neertel is de ontvetter van 3M (automaterialenzaak). Met afwasmiddel, flink naspoelen en heet droogfoehnen juist voor het lakken moet het ook lukken. Hoe zachter de lak, hoe beter de hechting lijkt het wel -maar ik ben geen deskundige.

Aat, jammer van je project. De kast ziet er fraai uit, veel beter dan de plankjes waarmee ik me moet behelpen ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

VT4C schreef:
@Barry2001
AZ1 (max. 100mA) voor beide voorbuizen en 5U4 (max. 225mA) voor de eindbuis?
Wat wordt jouw Ra van de 6AG7? Een choke? Of interstage naar 300B?

Tja, of een W.E. 300B? :wink:
Je bent warm, je moet het zoeken in de gelijkrichter..... De AZ1 voor de voorbuizen ja, en een 5Z3 voor de 300B. Vwb de 6AG7, ik houd het TD schema verder aan. Alleen de gloeistroomvoeding worden de spanningsgestuurde stroombronnen dus, voor de VT67 en voor de 300B. Oja, en de metertjes voor de ruststroom.

Een WE300B buis, nee, heb afgelopen zondag weer de loterij niet gewonnen. En dan nog :mrgreen:

En wat zou daar niet aan kloppen...nee, iets klopt er niet. En ik zeg nog even niet wat, er is vast een buizenkenner die het ziet. ZIET :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

disco schreef:
Barry2001 schreef:
disco schreef:
Barry, probeer eens een schuurpapiertje korrel 180 over die pio's. Als je van boven naar beneden blijft schuren (in 1 richting dus) krijg je een mooie mattering van het aluminium. Gaat een beetje op nikkel lijken als je er vervolgens blanke lak over spuit. Denk dat het aardig combineert met de kleur van je chassisplaat.
Ja, ook geen slecht idee, wil ik wel proberen eigenlijk, goede tip. Maar waar ik met aluminium al eens eerder tegenaan liep, kun je blanke lak kopen die hecht op aluminium? De laatste keer dat ik het probeerde was dit autolak, die eigenlijk bedoeld is voor staal.
Ik gebruik geen bijzondere lak, Motip blank, of zelfs van de Action (1,99 als ik me goed herinner). Waar ik wel centen voor neertel is de ontvetter van 3M (automaterialenzaak). Met afwasmiddel, flink naspoelen en heet droogfoehnen juist voor het lakken moet het ook lukken. Hoe zachter de lak, hoe beter de hechting lijkt het wel -maar ik ben geen deskundige.

Aat, jammer van je project. De kast ziet er fraai uit, veel beter dan de plankjes waarmee ik me moet behelpen ;)
Heb voor de trafokappen en topplaat een ontvetter van Hammerite gebruikt. Niet goedkoop, ook geweldig spul. Elke keer als ik bij het aanrecht kom word ik hier nog aan herinnert, ahum :oops: Zet hier wat onder dus als je de fles ergens opzet.

Ik ga morgen eens wat proberen, denk eerst eens wat poetsen, misschien valt dit al wel 100% mee en wordt het dat. Dank voor je tips!
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

@Barry2001
6AG7 als driver? Waarom geen 2A3 of 6B4G?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

VT4C schreef:
@Barry2001
6AG7 als driver? Waarom geen 2A3 of 6B4G?
@V4C: de enige reden is eigenlijk dat ik dit hele project als doos onderdelen heb gekocht, zie het begin van het topic, heb de buis dus al liggen. Die komt er dus in eerste instantie in, maar er kan later altijd nog wat anders in.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Heb er toch net even 1 geprobeerd, het is mooi weer buiten. Heb 'm gepoetst met good old Brasso metaal polish, zie het resultaat, de voorste heb ik gedaan. Ik denk dat ik eerst de rest ook zo doe, als het later toch tegenvalt kan schuren/spuiten altijd nog. Maar vooralsnog valt het me niet tegen. Dank voor de tip Robert!
Bijlagen
DSC00136.jpg
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

Barry2001 schreef:
VT4C schreef:
@Barry2001
6AG7 als driver? Waarom geen 2A3 of 6B4G?
@V4C: de enige reden is eigenlijk dat ik dit hele project als doos onderdelen heb gekocht, zie het begin van het topic, heb de buis dus al liggen. Die komt er dus in eerste instantie in, maar er kan later altijd nog wat anders in.
OK. Maar meerprijs zou € 50,00 zijn voor paartje 2A3's.
Zal klankmatig het veelvoud van die prijs aan geluidswinst geven.

En de 5U4 zou ik vervangen door de mooi klinkende, maar vooral fraai uitziende 274B (meerprijs € 6,22).
Dit is de 175mA uitvoering van de 225 mA 5U4. Nog voldoende stroomreserve wanneer je de 2 300B's daarmoe voedt, die samen ca. 130mA zullen trekken.
(Western Electric gebruikte ook de 274 in hun beroemde 300B amps: W.E.91B (schema).)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Zou een 2A3 werkelijk zoveel winst opleveren? Je kunt goed gelijk hebben hoor, heb 'm nooit geprobeerd. Jan (Dalojan) heeft 'm me ook al eens aangeraden. 2A3 heeft een 4 pin voet zie ik, de 6AG7 een octal, dus als ik dat eens zou willen proberen zou ik een convertertje moeten gebruiken. Maar ik ga 'm eerst zo opbouwen, heb ik gelijk een referentie. Een 6AG7 is trouwens wel een lelijk ding om te zien...

De gelijkrichterbuis, ik ga NIET de 5U4 gebruiken nogmaals, maar de 5Z3 dus. En het zijn 2 monoblokken, dus er komt een 5Z3 per 300B.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Dalojan »

Barry,

Een 2A3 heeft dezelfde aansluiting (en voet) als een 300B. Het verschil is de gloeispanning die voor een 2A3 maar 2,5Volt is , de maximale Anode belasting ligt ook een stuk lager en dus het haalbare vermogen ook. Een 2A3-40 van JJ is een 2A3 met verhoogde anode disipatie gelijk aan die van een 300B en dus ook het zelfde haalbare vermogen (output) . Men zegt dat een 2A3 mooier klinkt dan een 300B. Ik heb mono blokken met een 2A3 gebouwd met amorfe uitgangs trafo''s en verder ook goed spul en ook mono blokken met een 300B met ook weer amorfe uitgangs trafo''s. De ene trafo''s van Tribute en de andere van AE europe. Driver van de 2A3 was een 6SN7 GT van de 300B was de driver een 6H30. Verschillen zijn gehoormatig niet gering en de 300B heeft mijn voorkeur. Meet technisch gezien wint de 300B ook glansrijk. Het eene merk buis klinkt ook echt anders als de andere. Je kan het dus niet ophangen aan een versterker met een merk buis te vergelijk met een andere met een ander merk buis, laat staan als er nog verschil zit in toegepaste drivers, schema''s enz. . . .
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

Bij jou is de VT67 de driver, daar zou wel een 2A3 in de voet passen. Alleen denk ik dat je dan een interstage moet gebruiken in plaats van de 6AG7 als belasting voor de stuurtrap. Dat is een dure oplossing, vooral als je alles al in huis hebt.

Hoe ga je die VT67 gloeien?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

is een 2A3 niet een beetje overkill om een 300B aan te sturen ? Lees wel een hoop goede dingen over de 2A3.. daar niet van. :)
Plaats reactie