Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
@Barry2001,
Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :groet,
Aat
Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :groet,
Aat
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
@VT4C Ok, interessant, het schema. Wat ik in eerste instantie ga gebruiken is afgeleid van een Triode Dick ontwerp, http://www.triodedick.com/ en dan projecten, OB300A. (kan daar niet deeplinken en het schema hier plaatsen doe ik maar niet, igv eventuele copyright.) De gloei wordt uiteraard anders, bordjes hiervoor zijn reeds klaar zoals eerder vermeld. In het schema wordt nog over een accu gesproken, hebben mensen dit werkelijk in hun versterker gehad?
Voeding dus een AZ1 en een 5Z3 gelijkrichter, in de versterker een VT67, 6AG7 en 300B. Een vraag voor de buizenkenner: wat klopt hier niet?? benieuwd of iemand het ziet
Voeding dus een AZ1 en een 5Z3 gelijkrichter, in de versterker een VT67, 6AG7 en 300B. Een vraag voor de buizenkenner: wat klopt hier niet?? benieuwd of iemand het ziet
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Uit kijken met capaciteits meting... Daar ben ik ook een keer flink de mist in gegaan.Barry2001 schreef:Hadie Bert,BertDB schreef:ik zou ze niet spuiten in dezelfde kleur.
Sticker eraf halen en polieren.
Mooie bling-bling
Even OT: heb de capaciteitsmeter geprobeerd, ziet er goed uit. Heb het artikel erover inmiddels ook gevonden, zal het apparaat een jasje geven.
Nou is mijn kennis van de belgische taal wat roestigwat is polieren?
Had bij mijn versterker last van blozende buisjes.. capaciteit gemeten van de ontkoppelcondensatoren en meten goed.
Later toch vervangen en het probleem was opgelost.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ja, ook geen slecht idee, wil ik wel proberen eigenlijk, goede tip. Maar waar ik met aluminium al eens eerder tegenaan liep, kun je blanke lak kopen die hecht op aluminium? De laatste keer dat ik het probeerde was dit autolak, die eigenlijk bedoelt is voor staal.disco schreef:Barry, probeer eens een schuurpapiertje korrel 180 over die pio's. Als je van boven naar beneden blijft schuren (in 1 richting dus) krijg je een mooie mattering van het aluminium. Gaat een beetje op nikkel lijken als je er vervolgens blanke lak over spuit. Denk dat het aardig combineert met de kleur van je chassisplaat.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
AatV schreef:@Barry2001,
Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :groet,
Aat
Sorry voor de offtopic... maare Aat had je deze wonder al werkend gekregen ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Bij jou staat het erg fraai Aat, heb het op de labtafel eens even rustig bekeken en ik ben bang dat het bij mijn opstelling te overheersend wordt. Direkt ernaast staan aan 1 kant de smoorspoelen, en aan de andere kant de UGT en voedingstrafo al, er dicht tegenop. Denk dat ik de 2 eerder genoemde opties probeer, schuren en dan laken, of poetsen met-wat-er-nog-in-de-schuur-staat, eens kijken hoe dat uitpakt. Als het allebei wat tegenvalt zou ik nog voor grijs spuiten kunnen gaan, de kleur van de topplaat. Dank voor de inbreng in elk geval.AatV schreef:@Barry2001,
Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :groet,
Aat
Heb je trouwens de versterker waar je het plaatje van laat zien nog goed aan de praat gekregen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Was je met net voorTubeHead schreef:AatV schreef:@Barry2001,
Heb zelf bij een vorig project de ASC condensatoren (de 50 uF variant) lichtjes opgeschuurd, ontvet en zijdeglans zwart gespoten. Ik vond het resultaat er goed uitzien :groet,
Aat
Sorry voor de offtopic... maare Aat had je deze wonder al werkend gekregen ?
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
't was een ebay koopje. Maar heb dit ook op het werk mee gemaakt.
Met een geijkte gecallibreerde capaciteits meter condensatoren gemeten en meten ook goed.. terwijl het toch wel het probleem was.
Wat ik wel op merkte is dat tijdens de meting tussen oude en nieuwe condensatoren... bij de goed werkende condensatoren het aantal
uF stukje lager lag dan de versleten. Dit was bij mijn versterker en het incidentje op het werk.
Zou toeval kunnen zijn.. Maar merkte het wel op.
Met een geijkte gecallibreerde capaciteits meter condensatoren gemeten en meten ook goed.. terwijl het toch wel het probleem was.
Wat ik wel op merkte is dat tijdens de meting tussen oude en nieuwe condensatoren... bij de goed werkende condensatoren het aantal
uF stukje lager lag dan de versleten. Dit was bij mijn versterker en het incidentje op het werk.
Zou toeval kunnen zijn.. Maar merkte het wel op.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Off topic aan / @Tubehead, wel werkend maar niet goed genoeg.... Heb inmiddels alle onderdelen er uit gehaald voor een volgend project. / Off topic uit.
groet,
Aat
groet,
Aat
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Dit apparaat (wat ik van Bert heb overgenomen) zou ook ESR moeten kunnen meten. En dat lijkt me reuze handig.TubeHead schreef:'t was een ebay koopje. Maar heb dit ook op het werk mee gemaakt.
Met een geijkte gecallibreerde capaciteits meter condensatoren gemeten en meten ook goed.. terwijl het toch wel het probleem was.
Wat ik wel op merkte is dat tijdens de meting tussen oude en nieuwe condensatoren... bij de goed werkende condensatoren het aantal
uF stukje lager lag dan de versleten. Dit was bij mijn versterker en het incidentje op het werk.
Zou toeval kunnen zijn.. Maar merkte het wel op.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
ESR meten is vreselijk lastige materie. Dat stop je niet in een simpele meter voor hobby-gebruik.
Ik ben benieuwd wat voor meter jij hebt.
Ik ben benieuwd wat voor meter jij hebt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Deze http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 3452.lynkx van Bert overgenomen dus. Een ESR meting kan ook maar zo een aantal minuten duren. Het werkt, ik heb het geprobeerd, hoe goed hij het doet, de praktijk zal het moeten leren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Niemand?Barry2001 schreef:Voeding dus een AZ1 en een 5Z3 gelijkrichter, in de versterker een VT67, 6AG7 en 300B. Een vraag voor de buizenkenner: wat klopt hier niet?? benieuwd of iemand het ziet
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
@Barry2001
AZ1 (max. 100mA) voor beide voorbuizen en 5U4 (max. 225mA) voor de eindbuis?
Wat wordt jouw Ra van de 6AG7? Een choke? Of interstage naar 300B?
Tja, of een W.E. 300B?
AZ1 (max. 100mA) voor beide voorbuizen en 5U4 (max. 225mA) voor de eindbuis?
Wat wordt jouw Ra van de 6AG7? Een choke? Of interstage naar 300B?
Tja, of een W.E. 300B?
Laatst gewijzigd door VT4C op vr 15 jul 2011, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Ik gebruik geen bijzondere lak, Motip blank, of zelfs van de Action (1,99 als ik me goed herinner). Waar ik wel centen voor neertel is de ontvetter van 3M (automaterialenzaak). Met afwasmiddel, flink naspoelen en heet droogfoehnen juist voor het lakken moet het ook lukken. Hoe zachter de lak, hoe beter de hechting lijkt het wel -maar ik ben geen deskundige.Barry2001 schreef:Ja, ook geen slecht idee, wil ik wel proberen eigenlijk, goede tip. Maar waar ik met aluminium al eens eerder tegenaan liep, kun je blanke lak kopen die hecht op aluminium? De laatste keer dat ik het probeerde was dit autolak, die eigenlijk bedoeld is voor staal.disco schreef:Barry, probeer eens een schuurpapiertje korrel 180 over die pio's. Als je van boven naar beneden blijft schuren (in 1 richting dus) krijg je een mooie mattering van het aluminium. Gaat een beetje op nikkel lijken als je er vervolgens blanke lak over spuit. Denk dat het aardig combineert met de kleur van je chassisplaat.
Aat, jammer van je project. De kast ziet er fraai uit, veel beter dan de plankjes waarmee ik me moet behelpen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Je bent warm, je moet het zoeken in de gelijkrichter..... De AZ1 voor de voorbuizen ja, en een 5Z3 voor de 300B. Vwb de 6AG7, ik houd het TD schema verder aan. Alleen de gloeistroomvoeding worden de spanningsgestuurde stroombronnen dus, voor de VT67 en voor de 300B. Oja, en de metertjes voor de ruststroom.VT4C schreef:@Barry2001
AZ1 (max. 100mA) voor beide voorbuizen en 5U4 (max. 225mA) voor de eindbuis?
Wat wordt jouw Ra van de 6AG7? Een choke? Of interstage naar 300B?
Tja, of een W.E. 300B?
Een WE300B buis, nee, heb afgelopen zondag weer de loterij niet gewonnen. En dan nog
En wat zou daar niet aan kloppen...nee, iets klopt er niet. En ik zeg nog even niet wat, er is vast een buizenkenner die het ziet. ZIET
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Heb voor de trafokappen en topplaat een ontvetter van Hammerite gebruikt. Niet goedkoop, ook geweldig spul. Elke keer als ik bij het aanrecht kom word ik hier nog aan herinnert, ahumdisco schreef:Ik gebruik geen bijzondere lak, Motip blank, of zelfs van de Action (1,99 als ik me goed herinner). Waar ik wel centen voor neertel is de ontvetter van 3M (automaterialenzaak). Met afwasmiddel, flink naspoelen en heet droogfoehnen juist voor het lakken moet het ook lukken. Hoe zachter de lak, hoe beter de hechting lijkt het wel -maar ik ben geen deskundige.Barry2001 schreef:Ja, ook geen slecht idee, wil ik wel proberen eigenlijk, goede tip. Maar waar ik met aluminium al eens eerder tegenaan liep, kun je blanke lak kopen die hecht op aluminium? De laatste keer dat ik het probeerde was dit autolak, die eigenlijk bedoeld is voor staal.disco schreef:Barry, probeer eens een schuurpapiertje korrel 180 over die pio's. Als je van boven naar beneden blijft schuren (in 1 richting dus) krijg je een mooie mattering van het aluminium. Gaat een beetje op nikkel lijken als je er vervolgens blanke lak over spuit. Denk dat het aardig combineert met de kleur van je chassisplaat.
Aat, jammer van je project. De kast ziet er fraai uit, veel beter dan de plankjes waarmee ik me moet behelpen
Ik ga morgen eens wat proberen, denk eerst eens wat poetsen, misschien valt dit al wel 100% mee en wordt het dat. Dank voor je tips!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
@V4C: de enige reden is eigenlijk dat ik dit hele project als doos onderdelen heb gekocht, zie het begin van het topic, heb de buis dus al liggen. Die komt er dus in eerste instantie in, maar er kan later altijd nog wat anders in.VT4C schreef:@Barry2001
6AG7 als driver? Waarom geen 2A3 of 6B4G?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Heb er toch net even 1 geprobeerd, het is mooi weer buiten. Heb 'm gepoetst met good old Brasso metaal polish, zie het resultaat, de voorste heb ik gedaan. Ik denk dat ik eerst de rest ook zo doe, als het later toch tegenvalt kan schuren/spuiten altijd nog. Maar vooralsnog valt het me niet tegen. Dank voor de tip Robert!
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
OK. Maar meerprijs zou € 50,00 zijn voor paartje 2A3's.Barry2001 schreef:@V4C: de enige reden is eigenlijk dat ik dit hele project als doos onderdelen heb gekocht, zie het begin van het topic, heb de buis dus al liggen. Die komt er dus in eerste instantie in, maar er kan later altijd nog wat anders in.VT4C schreef:@Barry2001
6AG7 als driver? Waarom geen 2A3 of 6B4G?
Zal klankmatig het veelvoud van die prijs aan geluidswinst geven.
En de 5U4 zou ik vervangen door de mooi klinkende, maar vooral fraai uitziende 274B (meerprijs € 6,22).
Dit is de 175mA uitvoering van de 225 mA 5U4. Nog voldoende stroomreserve wanneer je de 2 300B's daarmoe voedt, die samen ca. 130mA zullen trekken.
(Western Electric gebruikte ook de 274 in hun beroemde 300B amps: W.E.91B (schema).)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Zou een 2A3 werkelijk zoveel winst opleveren? Je kunt goed gelijk hebben hoor, heb 'm nooit geprobeerd. Jan (Dalojan) heeft 'm me ook al eens aangeraden. 2A3 heeft een 4 pin voet zie ik, de 6AG7 een octal, dus als ik dat eens zou willen proberen zou ik een convertertje moeten gebruiken. Maar ik ga 'm eerst zo opbouwen, heb ik gelijk een referentie. Een 6AG7 is trouwens wel een lelijk ding om te zien...
De gelijkrichterbuis, ik ga NIET de 5U4 gebruiken nogmaals, maar de 5Z3 dus. En het zijn 2 monoblokken, dus er komt een 5Z3 per 300B.
De gelijkrichterbuis, ik ga NIET de 5U4 gebruiken nogmaals, maar de 5Z3 dus. En het zijn 2 monoblokken, dus er komt een 5Z3 per 300B.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Barry,
Een 2A3 heeft dezelfde aansluiting (en voet) als een 300B. Het verschil is de gloeispanning die voor een 2A3 maar 2,5Volt is , de maximale Anode belasting ligt ook een stuk lager en dus het haalbare vermogen ook. Een 2A3-40 van JJ is een 2A3 met verhoogde anode disipatie gelijk aan die van een 300B en dus ook het zelfde haalbare vermogen (output) . Men zegt dat een 2A3 mooier klinkt dan een 300B. Ik heb mono blokken met een 2A3 gebouwd met amorfe uitgangs trafo''s en verder ook goed spul en ook mono blokken met een 300B met ook weer amorfe uitgangs trafo''s. De ene trafo''s van Tribute en de andere van AE europe. Driver van de 2A3 was een 6SN7 GT van de 300B was de driver een 6H30. Verschillen zijn gehoormatig niet gering en de 300B heeft mijn voorkeur. Meet technisch gezien wint de 300B ook glansrijk. Het eene merk buis klinkt ook echt anders als de andere. Je kan het dus niet ophangen aan een versterker met een merk buis te vergelijk met een andere met een ander merk buis, laat staan als er nog verschil zit in toegepaste drivers, schema''s enz. . . .
Een 2A3 heeft dezelfde aansluiting (en voet) als een 300B. Het verschil is de gloeispanning die voor een 2A3 maar 2,5Volt is , de maximale Anode belasting ligt ook een stuk lager en dus het haalbare vermogen ook. Een 2A3-40 van JJ is een 2A3 met verhoogde anode disipatie gelijk aan die van een 300B en dus ook het zelfde haalbare vermogen (output) . Men zegt dat een 2A3 mooier klinkt dan een 300B. Ik heb mono blokken met een 2A3 gebouwd met amorfe uitgangs trafo''s en verder ook goed spul en ook mono blokken met een 300B met ook weer amorfe uitgangs trafo''s. De ene trafo''s van Tribute en de andere van AE europe. Driver van de 2A3 was een 6SN7 GT van de 300B was de driver een 6H30. Verschillen zijn gehoormatig niet gering en de 300B heeft mijn voorkeur. Meet technisch gezien wint de 300B ook glansrijk. Het eene merk buis klinkt ook echt anders als de andere. Je kan het dus niet ophangen aan een versterker met een merk buis te vergelijk met een andere met een ander merk buis, laat staan als er nog verschil zit in toegepaste drivers, schema''s enz. . . .
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Bij jou is de VT67 de driver, daar zou wel een 2A3 in de voet passen. Alleen denk ik dat je dan een interstage moet gebruiken in plaats van de 6AG7 als belasting voor de stuurtrap. Dat is een dure oplossing, vooral als je alles al in huis hebt.
Hoe ga je die VT67 gloeien?
Hoe ga je die VT67 gloeien?
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
is een 2A3 niet een beetje overkill om een 300B aan te sturen ? Lees wel een hoop goede dingen over de 2A3.. daar niet van. 
