Accuton + Eton 3-weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
Re: Accuton probeersel
Ingewikkelder ga ik het waarschijnlijk niet maken, wel nog aanpassen van waarden van componenten. De spoel voor het laag wil ik sowieso 6.8mH maken, ben er echter nog steeds niet uit welke ik moet bestellen: trafokern of dikke foliespoel?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
ik verwachterschillen geen grote verschillen,al zou ik zelf liever folie zien.
maar of dat bij zo`n grote woofer zin heeft.......
maar of dat bij zo`n grote woofer zin heeft.......
Re: Accuton probeersel
Klopt, in dit geval ligt de overname tussen de Eton en de C77 mid op circa 500Hz, zou dat de inzet van een foliespoel nog rechtvaardigen of is een trafokern zero ohm dan de betere keuze?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Ik zit nu te denken aan een stel 6.8mH Jantzen Waxcoil van 12 AWG. Iets hogere Rdc dan de Mundorf maar wel goedkoper en met ''wax'' wat die Mundorf niet hebben volgens mij.
Iemand enig idee wat ongeveer de levertijd is op deze Jantzen Waxcoils?
Groetjes Walter
Iemand enig idee wat ongeveer de levertijd is op deze Jantzen Waxcoils?
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Toch maar een bestelling geplaatst voor een stel Jantzen 12AWG 6.8mH waxcoils. Dit zijn flinken spoelen met een diameter van 143mm. Wordt nog een uitdaging om die in de C77/C11 kast te passen...
EDIT: het lijkt erop dat ik deze Janzten Waxcoils toch vrij snel binnen ga krijgen!
Groetjes Walter
EDIT: het lijkt erop dat ik deze Janzten Waxcoils toch vrij snel binnen ga krijgen!
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
In afwachting van de Jantzen waxcoils heb ik hiervoor plaats gemaakt in de C77/C11 behuizing. De waxcoils zijn namelijk ruim 140mm in diameter dus dat is woekeren met de ruimte.
De kasten staan er nu zo bij, de 8.2mH staat los bovenop de kast en is nog wel aangesloten om nog muziek te kunnen luisteren. De parallel condensator van 66uF voor het laag bestaat nu uit 3 stuks Mundorf Mcap 22uF 400V.
De 2.2 ohm weerstand voor het hoog had ik al overbrugt met een 10uF Mundorf Supreme, daar staat nu nog een 0.1uF Mundorf Silver/Gold overheen.
Het LCR netwerk voor het laag bestond uit 100uF + 470uF aan Elko en 100uF MKP, dit is nu geworden 470uF aan Elko en 200uF MKP.
Groetjes Walter
De kasten staan er nu zo bij, de 8.2mH staat los bovenop de kast en is nog wel aangesloten om nog muziek te kunnen luisteren. De parallel condensator van 66uF voor het laag bestaat nu uit 3 stuks Mundorf Mcap 22uF 400V.
De 2.2 ohm weerstand voor het hoog had ik al overbrugt met een 10uF Mundorf Supreme, daar staat nu nog een 0.1uF Mundorf Silver/Gold overheen.
Het LCR netwerk voor het laag bestond uit 100uF + 470uF aan Elko en 100uF MKP, dit is nu geworden 470uF aan Elko en 200uF MKP.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Dankzij de zeer goede service van Tony zijn de Jantzen 6.8mH waxcoils nu al binnen!
Onderstaande foto toont de immense afmetingen van deze spoelen in vergelijking met de kleinste spoel die ik hier heb, een 0.1mH 0.7mm draad spoel.
Groetjes Walter
Onderstaande foto toont de immense afmetingen van deze spoelen in vergelijking met de kleinste spoel die ik hier heb, een 0.1mH 0.7mm draad spoel.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Net even opgemeten, de diameter is circa 142mm, de hoogte is circa 53mm, gewicht bijna 4kg per stuk.
Wordt nog een lastige klus om deze spoelen stevig in de C77/C11 kast te monteren.
Groetjes Walter
Wordt nog een lastige klus om deze spoelen stevig in de C77/C11 kast te monteren.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Hallo Dre,
Toch de spoelen eerst maar netjes vast gezet. Ik heb messing M6 draadeind gebruikt waarmee de klos van de waxcoil stevig tegen het middenschot van de kast zit gebout.
Nagenoeg het volledige laag deel van het filter zit aan de ene zijkant van de kast. De grote Jantzen waxcoil neemt het meerdendeel van de ruimte in beslag, het past net.
Groetjes Walter
Toch de spoelen eerst maar netjes vast gezet. Ik heb messing M6 draadeind gebruikt waarmee de klos van de waxcoil stevig tegen het middenschot van de kast zit gebout.
Nagenoeg het volledige laag deel van het filter zit aan de ene zijkant van de kast. De grote Jantzen waxcoil neemt het meerdendeel van de ruimte in beslag, het past net.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Hallo Dre,
Ik heb nog weinig kunnen luisteren maar de eerste indruk is goed. Nu is het wel zodat ik niet alleen luisteren naar het effect van een waxcoil spoel, ook de waarde is nu anders namelijk 6.8mH i.p.v. 8.2mH dus blijft beetje appels met peren vergelijken.
Groetjes Walter
Ik heb nog weinig kunnen luisteren maar de eerste indruk is goed. Nu is het wel zodat ik niet alleen luisteren naar het effect van een waxcoil spoel, ook de waarde is nu anders namelijk 6.8mH i.p.v. 8.2mH dus blijft beetje appels met peren vergelijken.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
wat voor spoel is ook niet belangrijk,ik wil gewoon weten of het weer beter is geworden! 
Re: Accuton probeersel
Ik denk het wel, het klinkt goed nu en uit de metingen en simulaties van Jeroen leek de 6.8mH spoel het net wat beter te doen dan een 8.2mH of een 4.7mH.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
eerst maar eens een tijdje draaien zo denk ik!
toevallig nog een meting beschikbaar?
toevallig nog een meting beschikbaar?
Re: Accuton probeersel
Inderdaad eerst maar eens een tijdje spelen zo! Ik kan zelf helaas geen metingen uitvoeren, ik heb niet de juiste apparatuur hiervoor.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
ik zou ze graag eens horen als ze af zijn.
kunnen we gelijk de ar`s eens naast elkaar zetten
kunnen we gelijk de ar`s eens naast elkaar zetten
Re: Accuton probeersel
Vraagje voor de filter experts. In serie met het hoog heb ik nu een zeer hoogwaardige condensator 6.9uF bestaande uit een 4.7uF Mundorf Silver/Gold met parallel een 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil.
Tevens staat er een weerstand in serie met de tweeter. Om het tophoog wat te liften is deze weerstand overbrugt met een grote 10uF condensator. Maar als ik het correct beschouw staat deze condensator dus ook in serie met het hoog...
Zou het lonend zijn ook hier een zeer hoogwaardig type te gebruiken, gezien de waarde van 10uF wordt dit erg prijzig. Er zit nu trouwens een Mundorf Supreme in van 10uF overbrugt met een 0.1uF Mundorf Silver/Gold.
Groetjes Walter
Tevens staat er een weerstand in serie met de tweeter. Om het tophoog wat te liften is deze weerstand overbrugt met een grote 10uF condensator. Maar als ik het correct beschouw staat deze condensator dus ook in serie met het hoog...
Zou het lonend zijn ook hier een zeer hoogwaardig type te gebruiken, gezien de waarde van 10uF wordt dit erg prijzig. Er zit nu trouwens een Mundorf Supreme in van 10uF overbrugt met een 0.1uF Mundorf Silver/Gold.
Groetjes Walter
