Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Zoals hieronder weergegeven:

Groetjes Walter
Bijlagen
filter_rev10.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

begint al wat ingewikkelder te worden! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Ingewikkelder ga ik het waarschijnlijk niet maken, wel nog aanpassen van waarden van componenten. De spoel voor het laag wil ik sowieso 6.8mH maken, ben er echter nog steeds niet uit welke ik moet bestellen: trafokern of dikke foliespoel?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

ik verwachterschillen geen grote verschillen,al zou ik zelf liever folie zien.
maar of dat bij zo`n grote woofer zin heeft.......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Wat bedoel je met de invloed van een 'grote woofer' ?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

een grote woofer speelt vaak niet zo hoog door.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Klopt, in dit geval ligt de overname tussen de Eton en de C77 mid op circa 500Hz, zou dat de inzet van een foliespoel nog rechtvaardigen of is een trafokern zero ohm dan de betere keuze?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

500hz is ruim in het middengebied!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Ik zit nu te denken aan een stel 6.8mH Jantzen Waxcoil van 12 AWG. Iets hogere Rdc dan de Mundorf maar wel goedkoper en met ''wax'' wat die Mundorf niet hebben volgens mij.

Iemand enig idee wat ongeveer de levertijd is op deze Jantzen Waxcoils?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

weken! :?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Toch maar een bestelling geplaatst voor een stel Jantzen 12AWG 6.8mH waxcoils. Dit zijn flinken spoelen met een diameter van 143mm. Wordt nog een uitdaging om die in de C77/C11 kast te passen...

EDIT: het lijkt erop dat ik deze Janzten Waxcoils toch vrij snel binnen ga krijgen!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

In afwachting van de Jantzen waxcoils heb ik hiervoor plaats gemaakt in de C77/C11 behuizing. De waxcoils zijn namelijk ruim 140mm in diameter dus dat is woekeren met de ruimte.

De kasten staan er nu zo bij, de 8.2mH staat los bovenop de kast en is nog wel aangesloten om nog muziek te kunnen luisteren. De parallel condensator van 66uF voor het laag bestaat nu uit 3 stuks Mundorf Mcap 22uF 400V.

De 2.2 ohm weerstand voor het hoog had ik al overbrugt met een 10uF Mundorf Supreme, daar staat nu nog een 0.1uF Mundorf Silver/Gold overheen.

Het LCR netwerk voor het laag bestond uit 100uF + 470uF aan Elko en 100uF MKP, dit is nu geworden 470uF aan Elko en 200uF MKP.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0525.JPG
IMG_0527.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Dankzij de zeer goede service van Tony zijn de Jantzen 6.8mH waxcoils nu al binnen!

Onderstaande foto toont de immense afmetingen van deze spoelen in vergelijking met de kleinste spoel die ik hier heb, een 0.1mH 0.7mm draad spoel.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0531.JPG
IMG_0529.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

flinke jongens! 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Net even opgemeten, de diameter is circa 142mm, de hoogte is circa 53mm, gewicht bijna 4kg per stuk.

Wordt nog een lastige klus om deze spoelen stevig in de C77/C11 kast te monteren.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

eerst maar een luisteren! :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Toch de spoelen eerst maar netjes vast gezet. Ik heb messing M6 draadeind gebruikt waarmee de klos van de waxcoil stevig tegen het middenschot van de kast zit gebout.

Nagenoeg het volledige laag deel van het filter zit aan de ene zijkant van de kast. De grote Jantzen waxcoil neemt het meerdendeel van de ruimte in beslag, het past net.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0532.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

en?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Ik heb nog weinig kunnen luisteren maar de eerste indruk is goed. Nu is het wel zodat ik niet alleen luisteren naar het effect van een waxcoil spoel, ook de waarde is nu anders namelijk 6.8mH i.p.v. 8.2mH dus blijft beetje appels met peren vergelijken.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

wat voor spoel is ook niet belangrijk,ik wil gewoon weten of het weer beter is geworden! :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Ik denk het wel, het klinkt goed nu en uit de metingen en simulaties van Jeroen leek de 6.8mH spoel het net wat beter te doen dan een 8.2mH of een 4.7mH.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

eerst maar eens een tijdje draaien zo denk ik! 8)

toevallig nog een meting beschikbaar?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Inderdaad eerst maar eens een tijdje spelen zo! Ik kan zelf helaas geen metingen uitvoeren, ik heb niet de juiste apparatuur hiervoor.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

ik zou ze graag eens horen als ze af zijn.

kunnen we gelijk de ar`s eens naast elkaar zetten :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Vraagje voor de filter experts. In serie met het hoog heb ik nu een zeer hoogwaardige condensator 6.9uF bestaande uit een 4.7uF Mundorf Silver/Gold met parallel een 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil.

Tevens staat er een weerstand in serie met de tweeter. Om het tophoog wat te liften is deze weerstand overbrugt met een grote 10uF condensator. Maar als ik het correct beschouw staat deze condensator dus ook in serie met het hoog...

Zou het lonend zijn ook hier een zeer hoogwaardig type te gebruiken, gezien de waarde van 10uF wordt dit erg prijzig. Er zit nu trouwens een Mundorf Supreme in van 10uF overbrugt met een 0.1uF Mundorf Silver/Gold.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”