Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Het is en blijft een mooi setje van jou Barry.
Ziet er echt prachtig uit.
Staat in de woonkamer, krijg er ook veel goede reacties op. Maar heb het nu wel een beetje gehad met die Hifi2000 behuizingen. Het is lekker makkelijk, het ziet er goed uit, maar het is wel erg veel dit type kast wat de klok slaat. Wel leuk om nu eens wat in een houten frame te bouwen.

Inmiddels zitten er 2 blanke laklagen op de monoblokken, PU semi gloss. Het hout wordt een tikkie donkerder van kleur, en je ziet de houtnerf mooi opkomen, wordt weer vervolgd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TheoK »

Ik ben nu ook in de ban van houten frame.
Vind het schitterend lijken.
Mijn HF10 heb ik gespoten met blanke lak Barry.
Geeft ook een heel mooi effect.
Het heeft wel 2 dagen geduurd voordat dat goed droog was.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Spuiten, kan ook. Heb je er een mooi resultaat mee gekregen? Heb dit met een kwast (acrylkwast) aangebracht, droogt heel snel, is op waterbasis. Maar ik denk wel dat er meer lagen nodig zijn, nu na 2 lagen ziet het hier en daar nog wat schraal. Kom wel op een 3-4 lagen uit denk ik. Volgens de gebruiksaanwijzing kun je het na 4 uur overschilderen, echte uitharding is na 7 dagen. Hout is mahonie, heeft een mooie structuur.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door PA4URK »

Ik heb de mijne met een zacht sponsje ingewreven met Rambo pantserbeits. Hoe meer lagen, hoe donkerder. De nerf blijf je echter wel heel goed zien en dat geeft ook een heel mooi effect. Bij zachte houtsoorten is een extra laag blanke lak misschien geen overbodige luxe in verband met beschadigingen, maar of dat elkaar bijt weet ik eerlijk gezegd niet.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Spuiten, kan ook. Heb je er een mooi resultaat mee gekregen?
Je hebt de plaatjes kunnen zien van mijn HF10.
Ik heb er een erg mooi resultaat mee gekregen.
Heb er 2 lagen op gespoten.
Zoals je kunt zien komen de nerven er ook mooi uit.
Heb blanke lak van Flexa gebruikt. Is wat duurder maar ook zeer goed.
Bijlagen
P1030723.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Barry2001 schreef:
Spuiten, kan ook. Heb je er een mooi resultaat mee gekregen?
Je hebt de plaatjes kunnen zien van mijn HF10.
Ik heb er een erg mooi resultaat mee gekregen.
Heb er 2 lagen op gespoten.
Zoals je kunt zien komen de nerven er ook mooi uit.
Heb blanke lak van Flexa gebruikt. Is wat duurder maar ook zeer goed.
Is op een foto altijd wat lastig beoordelen Theo, maar de houtnerf zie je inderdaad mooi. Heb eerst wat geschuurd, daarna met een fijne korrel schuren, vervolgens met een natte doek stof weggehaald. Hierna ontvet met thinner (volgens gebruiksaanwijzing), en nu tussen de laklagen door heel iets opschuren met fijne korrel. Lijkt allemaal goed te worden in elk geval. Dacht vanavond wat anders te hebben maar dat gaat niet door, dan maar de 3e laag erop :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

PA4URK schreef:
Ik heb de mijne met een zacht sponsje ingewreven met Rambo pantserbeits. Hoe meer lagen, hoe donkerder. De nerf blijf je echter wel heel goed zien en dat geeft ook een heel mooi effect. Bij zachte houtsoorten is een extra laag blanke lak misschien geen overbodige luxe in verband met beschadigingen, maar of dat elkaar bijt weet ik eerlijk gezegd niet.
Gaat dat mooier dan met een kwast Rein? heb het nooit gedaan eigenlijk, met een sponsje.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door PA4URK »

Met een kwast heb je nog kans op strepen, en met een sponsje niet. Ik heb het zelfs wel eens met een pluisvrij doekje (een ouwe versleten damesslip of zo :lol: ) gedaan en dat gaat ook prima. Maar dat gaat eigenlijk alleen op met dat hele vloeibare beits. Met blanke lak weet ik niet of het een succes wordt. Hier staat de hobby trouwens even op een laag pitje, ga na de zomer wel weer eens aan de gang met de ver- en ombouw van de PP EL34 waarvoor Anne dat schema had aangepast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Henkjan »

als je met de houtnerf mee kwast, dan zijn evt strepen amper zichtbaar
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Er zitten nu 4 lagen op de beide frames, met de kwast, geen strepen. Denk dat het ook uitmaakt hoe dik je de laag maakt, vind het er in elk geval strak uitzien. Staat uit te harden nu.

Na het uitharden kunnen de toplaten erop, ben begonnen met het opbouwen daarvan. Zit nog even te dubben wat ik met de condensatoren zal doen, stickertje erafhalen, beetje oppoetsen en plaatsen? Of ook spuiten, in dezelfde kleur als de trafokappen bv. Het zijn papier-in-olie condensatoren, dus de kans dat ik ze ooit hoef te vervangen is niet zo groot...
Bijlagen
DSC00130.jpg
DSC00132.jpg
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door BertDB »

ik zou ze niet spuiten in dezelfde kleur.
Sticker eraf halen en polieren.
Mooie bling-bling :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

BertDB schreef:
ik zou ze niet spuiten in dezelfde kleur.
Sticker eraf halen en polieren.
Mooie bling-bling :rock:
Hadie Bert,

Even OT: heb de capaciteitsmeter geprobeerd, ziet er goed uit. Heb het artikel erover inmiddels ook gevonden, zal het apparaat een jasje geven.

Nou is mijn kennis van de belgische taal wat roestig :D wat is polieren?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door BertDB »

maak er maar polijsten van :wink:

ja, ik zag zelf toch wat op om hem in een mooi behuizinkje te steken (wou zelf eerder een handheld device).
Laatst gewijzigd door BertDB op wo 13 jul 2011, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door PA4URK »

ik zou ze niet spuiten in dezelfde kleur. Sticker eraf halen en polieren.
Helemaal mee eens! Het wordt een beauty Barry :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

BertDB schreef:
maak er maar polijsten van :wink:

ja, ik zal zelf toch wat op om hem in een mooi behuizinkje te steken (wou zelf eerder een handheld device).
Polijsten, ok :D hadden we kunnen bedenken. Vraag me eigenlijk af wat voor materiaal die behuizing is, het lijkt me aluminium, het is vrij zacht in elk geval. Doet me denken aan de man met de houten condensator behzuizing, kan het ff niet terugvinden, dacht dat DHT Rob dit was. Kan altijd de buitenkant eens voorzichting wat fijnkorrelig schuren, kijken wat er gebeurd.

Vwb de c-meter, gebruik 'm toch op de labtafel, zat aan een vaste behuizing te denken, met voeding. Nu las ik een waarschuwing in het artikel geen trafo in de buurt van de print te gebruiken, maar zou eigenlijk niet weten waarom niet...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

PA4URK schreef:
ik zou ze niet spuiten in dezelfde kleur. Sticker eraf halen en polieren.
Helemaal mee eens! Het wordt een beauty Barry :kwijl:
Nee, spuiten wordt 'm niet denk ik, wordt wat overkill. Ben ook niet zo van de bling-bling, misschien is de gulden (dat dan weer niet letterlijk) middenweg iets. Dank in elk geval.

Zolang het weer niet-zomers blijft zal er nog wel voortgang zijn Rein, zitten eigenlijk te wachten op betere tijden om er nog even op uit te trekken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

Kun je die condensatoren niet gewoon met zilverpoets of commandant auto-cleaner oppoetsen?
Ik zou ze daarna wel blank lakken, want aluminium wordt na verloop van tijd weer grauw.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door BertDB »

Barry2001 schreef:
BertDB schreef:
maak er maar polijsten van :wink:

ja, ik zal zelf toch wat op om hem in een mooi behuizinkje te steken (wou zelf eerder een handheld device).
Polijsten, ok :D hadden we kunnen bedenken. Vraag me eigenlijk af wat voor materiaal die behuizing is, het lijkt me aluminium, het is vrij zacht in elk geval. Doet me denken aan de man met de houten condensator behzuizing, kan het ff niet terugvinden, dacht dat DHT Rob dit was. Kan altijd de buitenkant eens voorzichting wat fijnkorrelig schuren, kijken wat er gebeurd.

Vwb de c-meter, gebruik 'm toch op de labtafel, zat aan een vaste behuizing te denken, met voeding. Nu las ik een waarschuwing in het artikel geen trafo in de buurt van de print te gebruiken, maar zou eigenlijk niet weten waarom niet...
Dat is inderdaad DHTrob.
Hij steekt een condensator in een nieuw houten jasje, met rijstpapier en wat wax ertussen, en beschrijft vervolgens hetvolgende:
"Et voilà: Twee gemodificeerde elco's die als tegenprestatie voor de geleverde arbeid ongelooflijk veel beter klinken dan de originelen!!"
Dat het uitzicht beter is, akkoord.. maar de klank.. 8-[
ieder z'n ding natuurlijk :-$

ivm de C-meter:
die is wel erg gevoelig (en met de meetprobes kan je zelf picofarads nauwkeurig meten), dus dat magnetische veld van die trafo kan rap wat roet in het eten gooien dan :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Kun je die condensatoren niet gewoon met zilverpoets of commandant auto-cleaner oppoetsen?
Ik zou ze daarna wel blank lakken, want aluminium wordt na verloop van tijd weer grauw.
Is wel een goed idee ja. Van echt polijsten wordt het wel erg blingbling. Ik ga er eens 1 proberen Robert, kijken hoe het uitpakt. Blanke lak is dan misschien wel noodzakelijk ja.

Zal eens kijken wat ik nog in de schuur heb staan, als het maar licht polijst zoals commandant kan ik het wel eens proberen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

BertDB schreef:
Barry2001 schreef:
BertDB schreef:
maak er maar polijsten van :wink:

ja, ik zal zelf toch wat op om hem in een mooi behuizinkje te steken (wou zelf eerder een handheld device).
Polijsten, ok :D hadden we kunnen bedenken. Vraag me eigenlijk af wat voor materiaal die behuizing is, het lijkt me aluminium, het is vrij zacht in elk geval. Doet me denken aan de man met de houten condensator behzuizing, kan het ff niet terugvinden, dacht dat DHT Rob dit was. Kan altijd de buitenkant eens voorzichting wat fijnkorrelig schuren, kijken wat er gebeurd.

Vwb de c-meter, gebruik 'm toch op de labtafel, zat aan een vaste behuizing te denken, met voeding. Nu las ik een waarschuwing in het artikel geen trafo in de buurt van de print te gebruiken, maar zou eigenlijk niet weten waarom niet...
Dat is inderdaad DHTrob.
Hij steekt een condensator in een nieuw houten jasje, met rijstpapier en wat wax ertussen, en beschrijft vervolgens hetvolgende:
"Et voilà: Twee gemodificeerde elco's die als tegenprestatie voor de geleverde arbeid ongelooflijk veel beter klinken dan de originelen!!"
Dat het uitzicht beter is, akkoord.. maar de klank.. 8-[
ieder z'n ding natuurlijk :-$

ivm de C-meter:
die is wel erg gevoelig (en met de meetprobes kan je zelf picofarads nauwkeurig meten), dus dat magnetische veld van die trafo kan rap wat roet in het eten gooien dan :wink:
Vond het een mooi verhaal ja, van die houten behuizing. Het is gewoon erg moeilijk vind ik zelf als je aan het tweaken bent om klankmatig verschil vast te stellen. Een koppel C kan veel doen terwijl een andere elco in je voeding (waar audiofiele eigenschappen aan toegedicht zijn) juist weer veel minder verschil laat zien...

Dat met die C-meter wil ik dan wel eens proberen. Wat kun je met trafo spreiding om zeep helpen, een kring misschien? Je kunt een ripple op een lijn introduceren, daar zou ik me wel iets bij voor kunnen stellen. Misschien dat het een idee is het bordje zelf (met de elektronika) in te blikken.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door PA4URK »

...Hij steekt een condensator in een nieuw houten jasje, met rijstpapier en wat wax ertussen, en...
Ik heb ooit een paar condensators gevuld met rijstepap van Lassie, resultaat een prachtige diepe klank, maar met een ietwat korrelig verloop van de hoge tonen. Niet doen dus! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door BertDB »

Barry2001 schreef:
Dat met die C-meter wil ik dan wel eens proberen. Wat kun je met trafo spreiding om zeep helpen, een kring misschien? Je kunt een ripple op een lijn introduceren, daar zou ik me wel iets bij voor kunnen stellen. Misschien dat het een idee is het bordje zelf (met de elektronika) in te blikken.
Je kan inderdaad je printje inblikken (transfo moet je met opletten dat je geen kortsluitwikkeling maakt, zeker bij een ringkern gaat dat al wat makkelijker :-$ ), maar een gewone scheidingswand tussen print en transfo zal ook al veel doen.

Wat je zegt over die modificatie klopt wel.
Je kan een tweak uitvoeren, en denken van gho, nu heb ik echt een verbetering aangebracht. En vervolgens hoor je dat ook ... veel zit tussen de oren natuurlijk :sure:
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT4C »

Bijgaand ook prachtig klinkend schema, toegepast door o.a. Sun Audio - Japan en Audio Workshop in Gladbeck.
De Chinese firma Bowei levert Sun Audio kloon voor rond de € 470 voor wie geen tijd heeft om te bouwen, maar wel om te upgraden/tweaken: link.
(Buizenbezetting: 2x 300B, 1x 5U4G, 2x 6SN7; Ub: 425V.)
Bijlagen
Sun Audio SV-300BE
Sun Audio SV-300BE
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

Ik heb weleens zo'n Sun versterker op de werkbank gehad. Was niet echt onder de indruk van de klank. Bovendien moest ik eerst de brom eruit krijgen (bedrading van de gloei lag parallel aan de niet-afgeschermde signaaldraden.)
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door disco »

Barry, probeer eens een schuurpapiertje korrel 180 over die pio's. Als je van boven naar beneden blijft schuren (in 1 richting dus) krijg je een mooie mattering van het aluminium. Gaat een beetje op nikkel lijken als je er vervolgens blanke lak over spuit. Denk dat het aardig combineert met de kleur van je chassisplaat.
Plaats reactie