Black Pearl Phono amp + mc pre (Pass Labs clone)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Black Pearl Phono amp + mc pre (Pass Labs clone)
Ja het leeft nog,
de laatste maanden druk bezig geweest met mijn werk.
Server virtualisaties, diskshelfs, luns ed. voor mij redelijk nieuw en daar ging toch serieus tijd in zitten.
Het vervolg traject met inmiddels 10 nieuwe virueele servers was ook pittig maar wel erg leuk weer.
Maar het grootste oponthoud zit in de voedingsprint, had een set prints besteld in china en nooit meer wat van gehoord.
Na meerdere e-mail kreeg ik ineens antwoord terug in het nederlands, zit nu een nederlander achter die de zaak weer heeft vlot getrokken. Vandaag in mijn eerste vakantiedag en ga naar spanje ben dus niet in breda. Als ik terug ben over 3 weken zal ik het afmaken en de boel showen. maar eerst kofers pakken.
edit: oh ja, heb nog wat servertjes voor weinig in de tekoop sectie van dit mooie forum
de laatste maanden druk bezig geweest met mijn werk.
Server virtualisaties, diskshelfs, luns ed. voor mij redelijk nieuw en daar ging toch serieus tijd in zitten.
Het vervolg traject met inmiddels 10 nieuwe virueele servers was ook pittig maar wel erg leuk weer.
Maar het grootste oponthoud zit in de voedingsprint, had een set prints besteld in china en nooit meer wat van gehoord.
Na meerdere e-mail kreeg ik ineens antwoord terug in het nederlands, zit nu een nederlander achter die de zaak weer heeft vlot getrokken. Vandaag in mijn eerste vakantiedag en ga naar spanje ben dus niet in breda. Als ik terug ben over 3 weken zal ik het afmaken en de boel showen. maar eerst kofers pakken.
edit: oh ja, heb nog wat servertjes voor weinig in de tekoop sectie van dit mooie forum
nee,is gewoon opjagen
ik wil `m graag eens beluisteren
ik wil `m graag eens beluisteren
oke oke,
it's alive , sloeg op mijn persoon.
inmiddels heb ik wel de voeding in elkaar zitten, zit wel met een probleem (pje).
Krijg er gewoon 50V uit inplaats van de verwachte+/- ongeveer 40V.
De Pearl printjes zouden gevoed mogen worden tussen de 36V en 45V.
Op de print zelf meet ik ook nog wat afwijkende waarde dus ik ga nog even een check doen.
it's alive , sloeg op mijn persoon.
inmiddels heb ik wel de voeding in elkaar zitten, zit wel met een probleem (pje).
Krijg er gewoon 50V uit inplaats van de verwachte
De Pearl printjes zouden gevoed mogen worden tussen de 36V en 45V.
Op de print zelf meet ik ook nog wat afwijkende waarde dus ik ga nog even een check doen.
Laatst gewijzigd door gervenja op di 12 jul 2011, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit je trafo secundair wel goed aangesloten?
(ik vind ook dat de zekering nogal dicht tegen de behuizing aan zit, maar dat is een ander verhaal...simpel op te lossen met een kunstof plaatje...)
By the way: dat langwerpige rode ding, is dat een condensator van de firma ROE?
(ik vind ook dat de zekering nogal dicht tegen de behuizing aan zit, maar dat is een ander verhaal...simpel op te lossen met een kunstof plaatje...)
By the way: dat langwerpige rode ding, is dat een condensator van de firma ROE?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 11 jul 2011, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ziet er goed uit!
maar wel eeb beetje doorgaan nu!
maar wel eeb beetje doorgaan nu!
@ray de zekering houder heeft nu een Plastic kapje.
en de condesator is van ero
@dre ga me niet haasten hé
en de condesator is van ero
@dre ga me niet haasten hé
ik haast je niet,ik wil `m gewoon graag eens beluisteren! 
- MechanicalAnimal
leuk, doe ik ff meegervenja schreef:@dre ga me niet haasten hé
Ok wizzkids,
hier het schema, hoe kan hier in vredesnaam 50V uit komen.
De ringkern is 2*30vac van ILP. Ik zal vanavond het typenummer eens bekijken.
hier het schema, hoe kan hier in vredesnaam 50V uit komen.
De ringkern is 2*30vac van ILP. Ik zal vanavond het typenummer eens bekijken.
Het is haast te simpel, maar toch nog even vragen :
Heb je de voeding misschien onbelast gemeten? Probeer het anders even met vermogens weerstand als belasting.
groet,
Aat
Heb je de voeding misschien onbelast gemeten? Probeer het anders even met vermogens weerstand als belasting.
groet,
Aat
Hallo Aat,AatV schreef:Heb je de voeding misschien onbelast gemeten? Probeer het anders even met vermogens weerstand als belasting.
dank voor het meedenken, het is precies 50V onbelast gemeten.
Als ik de phono amp aansluit zakt het naar 49,6 en 49,7 op de ingang gemeten van de Pearl pcb's. Dan staat er nog geen muziek op om het n0g verder te belasten, maar dat durf ik nog niet omdat er een aantal waarden op de print nog al afwijkend zijn. Wat zou ik als belasting kunnen gebruiken?
Even een klankbordje!
50V / max belast 0,5A is 100 Ohm
Dus 100 Ohm 5 watt voldoende?
@Gervenja,
Heb mijn rekenapparaat even aangezet :
Een trafo van 30 VA, per wikkeling dus 15 VA.
Berekende stroom voor de gegeven spanning : 15VA / 30V = 0,5A
Vervolgens :
De spanning na gelijkrichting : 1,41 x 30 = 42 Volt
Gemeten spanning 50 Volt, ofwel een verschil van 19% ( in de gegevens voor de trafo zien we een gehanteerd percentage van 17% zonder belasting, dus dat is niet verkeerd.)
Vervolgens de berekening van de maximale stroom bij gelijkspanning :
30VA / 42V = 0,35A
De bijbehorende vermogensweerstand is 42V / 0,35 = 118 Ohm, afronden naar 120 Ohm
Het gedissipeerde vermogen over de weerstand is dus : 42V x 0,35A = 15 Watt
Dit is een hele flinke (blind)weerstand. Zou het even proberen met een hogere waarde, bijvoorbeeld 680 Ohm of meer (5 Watt).
Groet,
Aat
Heb mijn rekenapparaat even aangezet :
Een trafo van 30 VA, per wikkeling dus 15 VA.
Berekende stroom voor de gegeven spanning : 15VA / 30V = 0,5A
Vervolgens :
De spanning na gelijkrichting : 1,41 x 30 = 42 Volt
Gemeten spanning 50 Volt, ofwel een verschil van 19% ( in de gegevens voor de trafo zien we een gehanteerd percentage van 17% zonder belasting, dus dat is niet verkeerd.)
Vervolgens de berekening van de maximale stroom bij gelijkspanning :
30VA / 42V = 0,35A
De bijbehorende vermogensweerstand is 42V / 0,35 = 118 Ohm, afronden naar 120 Ohm
Het gedissipeerde vermogen over de weerstand is dus : 42V x 0,35A = 15 Watt
Dit is een hele flinke (blind)weerstand. Zou het even proberen met een hogere waarde, bijvoorbeeld 680 Ohm of meer (5 Watt).
Groet,
Aat
Ik denk dat het probleem ligt in het feit dat er geen massapunt op de voeding is aangebracht.
Wat ik op het schema zie zijn twee volledig gescheiden schakelingen, zo heb je nooit een symmetrische spanning.
John, begin eerst eens met Pad 9 (zwart) en Pad 12 (oranje) aan elkaar te knopen.
Als het goed is heb je dan op pad 10 (geel) de positieve en op pad 11 (rood) de negatieve spanning.
Tussen 10 en 11 moet je dan ongeveer 100 VDC meten. en ten opzichte van de brug ongeveer 50 VDC.
Am i right?
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 12 jul 2011, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
@Ray
Is een berekening per wikkeling! Of deze nu wel of niet verbonden zijn maakt wat dat betreft niet uit.
groet,
Aat
Is een berekening per wikkeling! Of deze nu wel of niet verbonden zijn maakt wat dat betreft niet uit.
groet,
Aat
@Ray: Het is ook de bedoeling dat het compleet gescheiden is. In de tweede kast zitten twee volledig gescheiden prints die alleen maar via audio-ground aan elkaar verbonden zijn. In de later Pearl II zijn ze wel gekoppeld zodat je een positive en negative spanning hebt.
@Aat: morgen ga ik eens een mooie belasting in elkaar fabriceren kijken wat dit opleverd. Overigens is de ingkern van ILP van het type 11017 welke ik nergens meer tegen kom, zou dit een 220V versie zijn? Zou ook wel wat verklaren.
@Aat: morgen ga ik eens een mooie belasting in elkaar fabriceren kijken wat dit opleverd. Overigens is de ingkern van ILP van het type 11017 welke ik nergens meer tegen kom, zou dit een 220V versie zijn? Zou ook wel wat verklaren.
Ik geloof dat ik hier even vreselijk de mist inging...
John, wil je aub nooit meer schrijven:
Sorry, Aat...ik zal het nooit meer doen...
nog even over het probleem van de (te) hoge spanning, er zijn Schottkey diodes gebruikt.
Bij mijn weten hebben die een lager verlies dan gewone diodes.
Kan daar de oorzaak mischien liggen?
Het gebruik van een 220 VAC transformator kan ook heel goed de oorzaak zijn. ik meet af en toe 232 volt op het net.
dan is het logisch dat de secundaire spanning ook een stukje hoger ligt.
John, wil je aub nooit meer schrijven:
Dan ga ik (en mischien ook anderen) denken dat het om een symmetrische spanning gaat...gervenja schreef:verwachte +/- 40V.
Sorry, Aat...ik zal het nooit meer doen...
nog even over het probleem van de (te) hoge spanning, er zijn Schottkey diodes gebruikt.
Bij mijn weten hebben die een lager verlies dan gewone diodes.
Kan daar de oorzaak mischien liggen?
Het gebruik van een 220 VAC transformator kan ook heel goed de oorzaak zijn. ik meet af en toe 232 volt op het net.
dan is het logisch dat de secundaire spanning ook een stukje hoger ligt.
Als de transformator 220 als ingangsspanning verwacht, en 230 krijgt, dan kom je op (230/220)*30*1.41 = 44.2 Volt, en zit je met 50V weer binnen die 17%, afgerond dus zo'n 14%.AatV schreef:De spanning na gelijkrichting : 1,41 x 30 = 42 Volt
Is trouwens het afwikkelen van de secundaires ook geen optie? Of te moeilijk/teveel werk? Waarschijnlijk is een of twee wikkelingen minder al voldoende...