Tweak PA-topkasten, RCF/B&C Nieuw filter.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

frederic

Re: Tweak PA-topkasten, RCF/B&C Nieuw filter.

Bericht door frederic »

Waarom toch blijven klooien met passieve filters? Ga actief filteren met een processor. Vb DBX driverack PA+
Akkoord je moet een versterker meer kopen, maar het zal dan tenminste klinken.

PS, ik ben hier een beetje op het forum aan het rondneuzen, je hebt die toppen toch niet gekocht om in je huiskamer te zetten? 8)
Dan kan ik me inbeelden dat je rare dingen uitkomt. Ik ken de klankkasten van Ivo, en dit zijn zeer goede klankkasten.

Om pro klankkasten te bouwen moet je eigenlijk niet veel meetapperatuur hebben.
Passief filteren wordt zelden toegepast omdat je met hoge vermogens werkt.

Wat wel handig is, is een meetmicrofoon en EAW smaart.
Dit voor de opstelling om de frequenties te meten met een pinknoise signaal.
Een actieve processor is hier wel voor nodig.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re:

Bericht door Marp »

Welkom Frederic! De antwoorden zijn eigenlijk al gegeven:
Sjaudio schreef:
De toppen zijn van mij geweest, maar ik heb ze verkocht aan een vriend. We zijn samen al een tijdje aan het uitzoeken wat het probleem is.
Vooral door het actief aan te sturen en de dip te zoeken icm een processor.
Het lukt echter niet echt, en zoals ik al zei moet er gewoon meer uit te halen zijn.
Sjaudio schreef:
Het grootste probleem is dat deze kasten nog veelal worden ingezet op shows, waardoor hij ze niet lang kan missen.
Sjaudio schreef:
Dat Ivo een fout heeft gemaakt bij mijn toendertijd bestelde topkasten wil niet zeggen dat hij geen mooie spullen maakt.
Het was gewoon een omwisseling van 4 topkasten voor 2 klanten, ik kreeg de verkeerde; de andere klant kreeg mijn topkasten terwijl hij "slechtere" besteld had, diegene had dus geluk. Ook al is het een beetje slordig; Ivo is ook maar een mens.
Sjaudio schreef:
We zijn eruit. De topkasten gaan de deur uit voor 650,00 euro. Zijn waarschijnlijk al verkocht.

Volgende topkasten gaan we volgende week halen:

http://muziek.marktplaats.nl/speakers/2 ... pkast.html
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/2 ... -subs.html
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

frederic schreef:
Om pro klankkasten te bouwen moet je eigenlijk niet veel meetapperatuur hebben.
Niet veel meetapparatuur omdat... ? Wil je dat toelichten?
frederic

Bericht door frederic »

Je moet natuurlijk weten wat je doet, maar de filtering en EQ gebeuren door een externe processor.
Als je de eigenschappen weet van de gebruikte drivers weet je wat de instellingen moeten zijn van de processor.
Experimenteren en uitmeten van passieve filters behoort echt tot het verleden.

Trouwens met 2weg speakers die gemakkelijk 1000w RMS geven en meer, kun je toch niet meer passief filteren.

Ik gebruik EAW smart voor het afregelen van processors.
De meest gemaakte fout bij zelfbouwspeakers zijn de afmetingen van de kast en de berekening van de poorten, aan de hand van het aantal liter die de drivers nodig hebben.
Laatst gewijzigd door frederic op za 23 jan 2010, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
frederic

Re: Re:

Bericht door frederic »

Marp schreef:
Welkom Frederic! De antwoorden zijn eigenlijk al gegeven:
Sjaudio schreef:
De toppen zijn van mij geweest, maar ik heb ze verkocht aan een vriend. We zijn samen al een tijdje aan het uitzoeken wat het probleem is.
Vooral door het actief aan te sturen en de dip te zoeken icm een processor.
Het lukt echter niet echt, en zoals ik al zei moet er gewoon meer uit te halen zijn.
Sjaudio schreef:
Het grootste probleem is dat deze kasten nog veelal worden ingezet op shows, waardoor hij ze niet lang kan missen.
Sjaudio schreef:
Dat Ivo een fout heeft gemaakt bij mijn toendertijd bestelde topkasten wil niet zeggen dat hij geen mooie spullen maakt.
Het was gewoon een omwisseling van 4 topkasten voor 2 klanten, ik kreeg de verkeerde; de andere klant kreeg mijn topkasten terwijl hij "slechtere" besteld had, diegene had dus geluk. Ook al is het een beetje slordig; Ivo is ook maar een mens.
Sjaudio schreef:
We zijn eruit. De topkasten gaan de deur uit voor 650,00 euro. Zijn waarschijnlijk al verkocht.

Volgende topkasten gaan we volgende week halen:

http://muziek.marktplaats.nl/speakers/2 ... pkast.html
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/2 ... -subs.html
Voor zover ik de draad heb gelezen, worden de toppen passief gefilterd.
Graag zou ik weten wat hij juist heeft gedaan met een processor.
Heeft hij het hoog-mid passief gefilterd en hoog/mid-sub actief? Dit komt eigenlijk neer dat hij actief 2/weg heeft gefilterd want de toppen moet je in dit geval als geheel beschouwen.

Hij moet ze 3weg filteren hoog - mid en sub actief aansturen. Dan pas zullen we er uitgeraken. Ook moet hij er zeker van zijj dat de vollumes en poorten van de kasten kloppen. Dit zal wel het geval zijn, want ik ken de speakers van Ivo.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

frederic schreef:
Je moet natuurlijk weten wat je doet, maar de filtering en EQ gebeuren door een externe processor.
Als je de eigenschappen weet van de gebruikte drivers weet je wat de instellingen moeten zijn van de processor.

Trouwens met 2weg speakers die gemakkelijk 1000w RMS geven en meer, kun je toch niet meer passief filteren.

De meest gemaakte fout bij zelfbouwspeakers zijn de afmetingen van de kast en de berekening van de poorten, aan de hand van het aantal liter die de drivers nodig hebben.
Beste Frederic.

Je moet elke speaker meten als je hem bouwt.., actief of passief maakt echt niet uit.....
frederic

Bericht door frederic »

Soundexcel schreef:
frederic schreef:

Beste Frederic.

Je moet elke speaker meten als je hem bouwt.., actief of passief maakt echt niet uit.....
jereinste onzin!
Waarom geven topmerken als RCF JBL en veel anderen dan waarden mee? Je kan gezust aanvaarden dat die eigenschapppen van die drivers correct zijn.
Als je eigenschappen vcan speakers kent, bouw je de kasten naar die speakers.
De corssing van mid naar hogetonen is 1600hz.

Dit is standaard wetenschap van pro speakerbouw.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

frederic schreef:
jereinste onzin!
Zozo, ook welkom hier :)
frederic schreef:
Waarom geven topmerken als RCF JBL en veel anderen dan waarden mee? Je kan gezust aanvaarden dat die eigenschapppen van die drivers correct zijn.
Als je eigenschappen vcan speakers kent, bouw je de kasten naar die speakers.
De corssing van mid naar hogetonen is 1600hz.

Dit is standaard wetenschap van pro speakerbouw.
De respons van een driver (anechoische gemeten op een infinite baffle meestal), impedantie en TS-parameters zijn startpunten voor het ontwerp van je meerwegspeaker, daarom geven RCF en JBL deze mee. Je kunt ervan uitgaan dat ze correct zijn. Maar zodra je speakers in een kast monteert heeft dat invloed op de respons en dat is prima te simuleren en/of te meten.

Dat er niet gemeten hoeft te worden in de pro speakerbouwwereld is je reinste onzin...
http://www.meyersound.com/products/tech ... hamber.htm
frederic

Bericht door frederic »

De invloed van de kast op de driver is moeilijk te meten. Bovendien heeft het voor de TS geen nut want zijn kasten zijn gemaakt, en zijn drivers zitten er in.
Maar als ik speakers bouw, weet ik op voorhand, wat de kast zal geven van akoestisch respons.
Ik gebruik hiervoor WinISD, waar je de waarden van de drivers kunt ingeven, en het gebruikte frequentie bereik van de drivers.
Hij berekend de poorten, en de volume die je nodig hebt van de kast.
k.p.

Bericht door k.p. »

De laag responsie is inderdaad vaak makkelijker te simuleren dan te meten. Andere kastinvloeden die invloed hebben op de hogere frequenties zijn wel prima te meten. Misschien dat het hier mis gaat in de communicatie. Bertor heeft het waarschijnlijk over de hogere frequenties en Frederic misschien wel alleen over de laag respons?!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat mag ik hopen!! :lol:

De wereld van T/S van fabrikanten aanvaarden en crossen op 1.6kHz is een fabeltje.

Anderzijds heb ik me enorm verbaast over een PA 2-wegje dat met een monacor standaard filterje heel netjes functioneerde. Alleen hadden ze 1 ding niet door, de tweeter moest uitfase voor een mooie optelling, niet in fase. Het gedrag van de woofer was netjes en de natuurlijke roll of werkte prima mee. De hoorngeladen tweeter had i.c.m. het filter een stijle flank die daar netjes op aansloot.

Maar hoe je het ook wendt of keert, kastinvloeden moeten meestal met filtering gecorrigeerd worden - het helpt de mooie curve van de fabrikant om zeep. Het nadeel van PA is dat vaak gedacht wordt dat je PRO bent als je al 10 jaar van die dingen in elkaar knutselt. Het is op het forum moeilijk in te schatten met wat voor soort bouwer je te maken hebt, vandaar dat hier niets voor zoete koek geslikt wordt.

Dat TS gebanned is en de kasten verkocht zijn is een detail :wink:
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik verbaas me nogal eens over de hopeloze geluidskwaliteit waarmee veel "Pro's" die in dit landje rondtouren met hun spullen, genoegen nemen. Met meetspullen kopen ben je er nog niet, een opleiding meten en je invreten in de techniek kunnen ook geen kwaad. Je kunt met PA-speakers goede resultaten bereiken (al is een PA-speaker een ander compromis dan een hifispeaker). Maar helaas komen mensen met te weinig kennis van zaken (net als in de audiofiele hoek en helaas met vergelijkbare motieven) in de PA volgens mij nét wat te vaak aan bod.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”