Tweak PA-topkasten, RCF/B&C Nieuw filter.
Moderator: Beheerdersteam
Tweak PA-topkasten, RCF/B&C Nieuw filter.
Beste ZB-ers.
Een paar jaar geleden heb ik bij iven, ( www.iven.nl ) 2 topkasten speciaal laten maken voor mijn drive in show toendertijd.
De kasten waren voorzien van een MB12G301 12 inch en een B&C DE250 (1,4 inch? dacht ik).
Toen ik de kasten geleverd kreeg bleek er een B&C DE12 driver in te zitten, een goedkopere lichtere HF driver. Toen heb ik uiteraard Ivo gebeld.
Het bleek dat hij de topkasten met een andere klant verwisseld had. Hij stelde me voor om de DE12 eruit te halen en op te sturen, daarna zou ik de DE250 met weerstand ontvangen en kon ik deze inbouwen.
Wat mij toen opviel is dat de DE12 eigenlijk beter klonk, het klonk opener, minder geknepen en sprankelender.
Ik kan me voorstellen dat je bij een andere HF driver niet zomaar een weerstand erachter kunt zetten ( puur voor de sensiviteit ) omdat deze klankmatig en qua frequency karakteristiek ook verschilt.
Onlangs, inmiddels toch al een jaar geleden heeft een vriend van mij deze PA-topkasten overgenomen en hij is er tot de dag van vandaag niet tevreden over.
Hij heeft al zoveel geprobeerd, andere weerstand achter de HF driver, zodat het hoog niet te schell wordt, processor instellingen gevraagd. Noem maar op.
Nu wilt hij gewoon een splinternieuw filter in de kast hebben, meteen van hogere kwaliteit.
Nu is mijn vraag, kan iemand hier ( tegen vergoeding uiteraard ) een filter berekenen en maken voor deze PA-speakers?
B&C DE250: http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/DE250.pdf
RCF MB12G301: http://www.rcf.it/web/rcf/products/prec ... s/mb12g301
Als ik deze informatie bekijk blijkt dat de DE12 een aanbevolen crossover frequentie heeft van 2.2khz. Terwijl dat bij de DE250 1.6 khz is.
Een groot verschil als je het mij vraagt. Het kan dus goed zijn dat het huidige filter op 2khz is gefilterd en de DE250 alleen wat gedempt is.
Alvast bedankt.
Sjors
Een paar jaar geleden heb ik bij iven, ( www.iven.nl ) 2 topkasten speciaal laten maken voor mijn drive in show toendertijd.
De kasten waren voorzien van een MB12G301 12 inch en een B&C DE250 (1,4 inch? dacht ik).
Toen ik de kasten geleverd kreeg bleek er een B&C DE12 driver in te zitten, een goedkopere lichtere HF driver. Toen heb ik uiteraard Ivo gebeld.
Het bleek dat hij de topkasten met een andere klant verwisseld had. Hij stelde me voor om de DE12 eruit te halen en op te sturen, daarna zou ik de DE250 met weerstand ontvangen en kon ik deze inbouwen.
Wat mij toen opviel is dat de DE12 eigenlijk beter klonk, het klonk opener, minder geknepen en sprankelender.
Ik kan me voorstellen dat je bij een andere HF driver niet zomaar een weerstand erachter kunt zetten ( puur voor de sensiviteit ) omdat deze klankmatig en qua frequency karakteristiek ook verschilt.
Onlangs, inmiddels toch al een jaar geleden heeft een vriend van mij deze PA-topkasten overgenomen en hij is er tot de dag van vandaag niet tevreden over.
Hij heeft al zoveel geprobeerd, andere weerstand achter de HF driver, zodat het hoog niet te schell wordt, processor instellingen gevraagd. Noem maar op.
Nu wilt hij gewoon een splinternieuw filter in de kast hebben, meteen van hogere kwaliteit.
Nu is mijn vraag, kan iemand hier ( tegen vergoeding uiteraard ) een filter berekenen en maken voor deze PA-speakers?
B&C DE250: http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/DE250.pdf
RCF MB12G301: http://www.rcf.it/web/rcf/products/prec ... s/mb12g301
Als ik deze informatie bekijk blijkt dat de DE12 een aanbevolen crossover frequentie heeft van 2.2khz. Terwijl dat bij de DE250 1.6 khz is.
Een groot verschil als je het mij vraagt. Het kan dus goed zijn dat het huidige filter op 2khz is gefilterd en de DE250 alleen wat gedempt is.
Alvast bedankt.
Sjors
Na aanleiding van de gegevens ( pdfjes ) kan je toch al zien wat de impendantie/response is?Martijn M schreef:Je bent een ZBA'er! Dan zou je moeten weten dat een alternatief filter niet zomaar vanaf een afstandje ontworpen kan worden. De response van de drivers en hun impedantie moeten gemeten worden. Heb je zelf geen mogelijkheid die te meten?
Ik heb zelf te weinig verstand van filters en kast opbouw, vandaar dat ik de vraag hier stel. De mogelijkheid tot meten hebben we niet.
Dus een crossover filter is onmogelijk om te maken met de gegevens van de speakers? Het zijn geen hifi speakers voor in de huiskamer, de crossover frequentie is waarschijnlijk te hoog, en moet lager. De tweeter zal waarschijnlijk op een lagere frequentie moeten beginnen als dat hij nu doet.Martijn M schreef:Als je niet kunt meten, kun je het vergeten.
Misschien kun je iemand in de buurt vinden die de boel voor jullie door zou willen meten.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Niet geheel onbelangrijk is ook wat voor hoorn je gebruikt?
Dat DE250 minder klinkt verbaasd me, deze tweeter is een aangeprezen unit!
Hoe bedoel je eigenlijk een tweeter met weerstand? Hoe is deze weerstand aangesloten en wat is de waarde er van? Op papier is het verschil in rendement 2,5dB
Misschien even een foto/tekening van het crossover nu?
Dat DE250 minder klinkt verbaasd me, deze tweeter is een aangeprezen unit!
Hoe bedoel je eigenlijk een tweeter met weerstand? Hoe is deze weerstand aangesloten en wat is de waarde er van? Op papier is het verschil in rendement 2,5dB
Misschien even een foto/tekening van het crossover nu?
- Soundexcel
De DE250 is de neodynium opvolger van de DE25. Welke beide zeer ge-accepteerde drivers zijn.
Ik denk je hiet een probleem hebt met het fout filter.
Je zou de kast eens goed moeten meten om te kijken waar het fout gaat.
Met deze drivers zou je een zeer goed "hifi" geluid moeten kunnen krijgen.
Mijn ervaring is dat je met deze drivers het beste rond de 1,8khz kan crossen.
Ik denk je hiet een probleem hebt met het fout filter.
Je zou de kast eens goed moeten meten om te kijken waar het fout gaat.
Met deze drivers zou je een zeer goed "hifi" geluid moeten kunnen krijgen.
Mijn ervaring is dat je met deze drivers het beste rond de 1,8khz kan crossen.
- bartsegers
Nee, De rcf H101 is het.bartsegers schreef:Heb je de de250 op een Me15 hoorn zitten?
Velen crossen hem rond 1.6K en 1.8K overigens. (18db)
Zie:
http://www.musik-service.de/Lautspreche ... 784de.aspx
Dat de DE250 aangeprezen wordt weet ik, vandaar die keuze ook toendertijd.
Ik denk dat het probleem van het filter is dat hij een te hoge overgangsfrequentie heeft. De de25 moet namelijk hoger gecrossed worden als de DE250. Aangezien het filter gebaseerd is op de DE25.
Hij heeft me toen inderdaad de DE250 geleverd met weerstand erachter, zodat die iets gedempt wordt. De sensiviteit van de DE25 is wat lager, vandaar.
Dit heeft verder niks te maken met de overgangsfrequentie, dus ik denk dat daar het probleem zit.
Het klinkt absoluut niet slecht, maar met deze drivers moet er zeker meer uit te halen zijn. De tops klinken niet echt als een geheel ( alsof er een dip/gat ergens zit ). Ik denk daarom dat dit filter op 2khz gecrossed is.
Misschien is het een idee om een filter te maken die op 1.6 khz gecrossed is? Ik denk dat het dan al beter aansluit met de 12 inch rcf precision.
Laatst gewijzigd door Sjaudio op do 24 sep 2009, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
als het rendement van de de250 lager is dan de 25, dan moet je er dus geen weerstanden voor gaan zetten...?
Ik denk dat het een typefoutje is.
hoeveel dB is je steilheid nu? 12/18/24?
Als je het filter hier neerlegt voor onze neus kunnen we meer zeggen.
Het is dat ik mijn meet apparatuur nog niet up and running heb, anders kon je een keer langskomen.
Ik zou echt zoeken of je ze bij iemand kan laten meten.
Tenslotte zijn ze dat zeker waard!
Het is dat ik mijn meet apparatuur nog niet up and running heb, anders kon je een keer langskomen.
De toppen zijn van mij geweest, maar ik heb ze verkocht aan een vriend. We zijn samen al een tijdje aan het uitzoeken wat het probleem is.bartsegers schreef:als het rendement van de de250 lager is dan de 25, dan moet je er dus geen weerstanden voor gaan zetten...?
Vooral door het actief aan te sturen en de dip te zoeken icm een processor.
Het lukt echter niet echt, en zoals ik al zei moet er gewoon meer uit te halen zijn.
Ze spelen trouwens onder 4 x 18 Inch hybride subs met Ciare 18.00w3 drivers.

De steilheid van het filter kan ik zo niet zeggen, ik weet verder niks van het filter af, aangezien ik ze compleet geleverd heb gekregen.
Het enigste wat ik weet is dat er eerst de25 in zaten en nu de250 met weerstand.
@ Bart, de de250 hebben meer sensiviteit, niet de de25. Dus die weerstand klopt wel. Je hebt het verkeerd gelezen denk ik
Ik zal het bij de eigenaar voorstellen om eens foto's te maken van het filter. En ook de waarde van de weerstand te achterhalen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat men niet tevreden is over een totale klank kan heel erg goed liggen aan het filter.
Echter kun je (helaas) niet zomaar een filter uit je duim zuigen aan de hand een paar plots van een grafiek en impedantie (zoals Martijn ook al aangaf).
Dat is gewoon veel te complex. Daarnaast heb je ook nog dat elke driver toleranties heeft en dat dus de impedantie en de frequentie responsie verschillend zijn. Dan neem ik nog niet eens de invloeden van de kast etc mee (die daar nog eens bijkomen).
Met andere woorden, zonder een goede meting is er geen fatsoenlijk filter te simuleren en berekenen.
Echter kun je (helaas) niet zomaar een filter uit je duim zuigen aan de hand een paar plots van een grafiek en impedantie (zoals Martijn ook al aangaf).
Dat is gewoon veel te complex. Daarnaast heb je ook nog dat elke driver toleranties heeft en dat dus de impedantie en de frequentie responsie verschillend zijn. Dan neem ik nog niet eens de invloeden van de kast etc mee (die daar nog eens bijkomen).
Met andere woorden, zonder een goede meting is er geen fatsoenlijk filter te simuleren en berekenen.
Ok, dan lijkt het me toch verstandig om iemand in te roepen die een meting kan doen. Is er iemand hier in de buurt van limburg die de kasten wilt meten tegen een geringe vergoeding? Dan kunnen we daarna kijken of we het filter onder handen nemen, of zelfs een nieuw filter erin gooien.b_force schreef:Dat men niet tevreden is over een totale klank kan heel erg goed liggen aan het filter.
Re: Tweak PA-topkasten, RCF/B&C Nieuw filter.
Bij deze de foto's. Hopelijk kan iemand er iets uit opmaken.
Er zit krimpkous om de weerstand bij de driver, dat hebben even laten zitten nog, die waarde kan ik desnoods ook doorgeven.

Er zit krimpkous om de weerstand bij de driver, dat hebben even laten zitten nog, die waarde kan ik desnoods ook doorgeven.

Zo te zien dus toch een L-pad (die losse weerstand + die weerstand aan de driver). Dan zal dat het waarschijnlijk niet zijn.
Het is inderdaad een L-pad herinner ik me nu.Casper schreef:Zo te zien dus toch een L-pad (die losse weerstand + die weerstand aan de driver). Dan zal dat het waarschijnlijk niet zijn.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hoi,
het lijkt me slim om die vergoeding incl. brandstof te rekenen en lekker naar een zaak als speaker&co e.d. te gaan en de boel in orde te laten maken.
Maar, je bent ook welkom in Lelystad, daar woon ik sinds kort - dat scheelt weer t.o.v. Groningen
Ik kan met je meten en een filter ontwerpen, maar in 1 dag heb je dan weinig speelruimte...
Het filter dat ik hierboven zie:
Woofer: in de signaalweg een 1,5 mH spoel naar de woofer, met 22uF condensator tussen de + en -
Tweeter: in de signaalweg een 15Ohm weerstand (aanpassing SPL & filter Q aanpassing) met een 3,3 & 6,8 uF condensator, tussen de + en - een 0,47 mH spoeltje.
Right? niet dat ik daar verder iets zinnigs over kan zeggen
het lijkt me slim om die vergoeding incl. brandstof te rekenen en lekker naar een zaak als speaker&co e.d. te gaan en de boel in orde te laten maken.
Maar, je bent ook welkom in Lelystad, daar woon ik sinds kort - dat scheelt weer t.o.v. Groningen
Ik kan met je meten en een filter ontwerpen, maar in 1 dag heb je dan weinig speelruimte...
Het filter dat ik hierboven zie:
Woofer: in de signaalweg een 1,5 mH spoel naar de woofer, met 22uF condensator tussen de + en -
Tweeter: in de signaalweg een 15Ohm weerstand (aanpassing SPL & filter Q aanpassing) met een 3,3 & 6,8 uF condensator, tussen de + en - een 0,47 mH spoeltje.
Right? niet dat ik daar verder iets zinnigs over kan zeggen
Ik denk dat de eigenaar wel wat brandstof er voor over heeft. Ik zal het met hem bespreken.
Het grootste probleem is dat deze kasten nog veelal worden ingezet op shows, waardoor hij ze niet lang kan missen.
Maar het is wel een idee om het zaakje op te meten, aanpassingen te doen, of besluiten een geheel nieuw filter erin te zetten. Die zou je dan eventueel kunnen maken tegen vergoeding om deze daarna op te sturen? Aansluiten kan ik zelf wel.
Aan welke kosten zou ik dan moeten denken, stuur me daar maar een pmmetje over.
Het grootste probleem is dat deze kasten nog veelal worden ingezet op shows, waardoor hij ze niet lang kan missen.
Maar het is wel een idee om het zaakje op te meten, aanpassingen te doen, of besluiten een geheel nieuw filter erin te zetten. Die zou je dan eventueel kunnen maken tegen vergoeding om deze daarna op te sturen? Aansluiten kan ik zelf wel.
Aan welke kosten zou ik dan moeten denken, stuur me daar maar een pmmetje over.
Speakerland in Oss is een stukje dichterbij voor je. Ze hebben een kleine dode ruimte waar ze goeie metingen kunnen verrichten. Eventueel ook een optie dus.
-
wouter
- Ook commercieel actief
lijkt mij de beste optie!!!!
gewoon doen, dan is het waarschijnlijk daarna klaar en goed.
Succes!
gewoon doen, dan is het waarschijnlijk daarna klaar en goed.
Succes!
Speakerland ken ik wel ja. Maar zijn die ook bereid om na de metingen een filter te ontwerpen / maken?