nieuwe buisjes in voorversterker, maar welke
Moderator: Beheerdersteam
nieuwe buisjes in voorversterker, maar welke
Goedenavond medeforummers,
Na een aantal mislukkingen op zelfbouw gebied en ook een aantal hele mooie resultaten hier gewoon eens een simpele vraag over een kant en klaar product.
Ik heb een Astin Trew AT1000 voorversterker waar nieuwe buizen in moeten. Hier gaat type ecc82 / 12au7 in. Standaart zit hier een elektro harmonix? in.
Iemand ervaringen met een ander merk en de bijbehorende sound?
Hij klinkt nu na 4 jaar gebruik een beetje duf en laag is zompig.
Ik gebruik door voorversterker icm. UCD400 en B&W 804 matrix. Hij mag wel ietwat warm klinken.
Wie helpt?
Na een aantal mislukkingen op zelfbouw gebied en ook een aantal hele mooie resultaten hier gewoon eens een simpele vraag over een kant en klaar product.
Ik heb een Astin Trew AT1000 voorversterker waar nieuwe buizen in moeten. Hier gaat type ecc82 / 12au7 in. Standaart zit hier een elektro harmonix? in.
Ik gebruik door voorversterker icm. UCD400 en B&W 804 matrix. Hij mag wel ietwat warm klinken.
Wie helpt?
Re: nieuwe buisjes in voorversterker, maar welke
Door zelfbouwers worden vaak JJ buizen gebruikt. bijvoorbeeld hier verkrijgbaar: http://www.ae-europe.nl/Buizenlijst.htm
maar er zijn meer zaken die dat merk verkopen..
zelf geen ervaring mee, gebruik (vooralsnog) alleen maar Sovtek en Electro-Harmonix.
Als je het geld ervoor over hebt zou je ook New Old Stock buizen kunnen proberen. RCA, Telefunken, Phillips bijvoorbeeld.
Reken wel op minimaal een paar tientjes per buis.
maar er zijn meer zaken die dat merk verkopen..
zelf geen ervaring mee, gebruik (vooralsnog) alleen maar Sovtek en Electro-Harmonix.
Als je het geld ervoor over hebt zou je ook New Old Stock buizen kunnen proberen. RCA, Telefunken, Phillips bijvoorbeeld.
Reken wel op minimaal een paar tientjes per buis.
Ipv ECC82/12AU7 (
): 5814A, 6CG7/6FQ7, 7044, 5687, 12BH7.
Nog mooier de (OCTAL) 6SN7.
Bij voorkeur NOS types.
Nog mooier de (OCTAL) 6SN7.
Bij voorkeur NOS types.
Laatst gewijzigd door VT4C op di 05 jul 2011, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
in de goedkope klasse kan ik shuguang zeker aanraden.
Maar een Octal buis past toch never nooit in een Noval voet?VT4C schreef:Nog mooier de (OCTAL) 6SN7.![]()
Of zijn daar soms adapters voor?
Die heb ik ooit welles gezien op internet.ray5150 schreef:Maar een Octal buis past toch never nooit in een Noval voet?VT4C schreef:Nog mooier de (OCTAL) 6SN7.![]()
NOS 6SN7's worden de laatste tijd wel prijzig.
Inderdaad. Ben er 5-6 jaar tussenuitgeweest door met andere interesses bezig te zijn geweest, maar viel mij bij recente hervatting van de buizen DIY hobby ook op. Het lijkt er op of grote partijen NOS buizen zijn opgekocht. Velen houden ook te grote voorraden reservebuizen aan; gebrek aan inzicht/ervaring met levensduur buizen. Commercieel worden ook steeds meer gebrukte buizen zonder orig. doos aangeboden met prijzen boven NOS. Met vage kreten als getest en gematched en ineens verschijnen er allerlei merken buizentesters met de gekste meetwaarden. Zelfs gematchedte JAN buizen (= aka RONDE bal).TubeHead schreef:NOS 6SN7's worden de laatste tijd wel prijzig.
Maar met ff zoeken op beurzen, eBay.com, e.d., dan duiken nog betaalbare NOS buizen op.
Mbt de 6SN7/5692: deze betaalbare re-issue 6SN7 krijgt goeie reviews. Buis gaat jaren mee en 1 reservebuis aanleggen is voldoende.
Ja, maar adapters maak ik indien nodig zelf. Maar er zijn ook fabrieksmodellen. Ook van UX4 naar octal (5U4 => 5Z3) of andersom, e.d. Zie ook bijlage.ray5150 schreef:Maar een Octal buis past toch never nooit in een Noval voet?
HIER noval/noval adapter voor onder de € 3. (voor verschillende pin-out).
Made in Taiwan: "6SN7 to 6CG7 adapter" (Maten: 29 mm breed en 25mm hoog):

Maar doorgaans zijn de genoemde ECC82 vervangers al zo'n grote verbetering dat noval/octal adapter maken of kopen niet direct noodzakelijk is. Wel ff letten op gloeistroomreserve.
De audiofiele 6SN7 en 6SL7 (ipv ECC83) meteen toepassen wanneer men aan een DIY project begint voor dankbare inspanning.
- Bijlagen
-
- Octal /noval adapter
- noval octal adapter.jpg (6.28 KiB) 1126 keer bekeken
-
- Deze adapter bestaat ook al jaren.
- classic adapter.gif (22.17 KiB) 1126 keer bekeken
Op mijn EL34 bak heb ik de JAN6189W van Philips op staan i.p.v. de ECC82.
Dure buisjes maar zeker de moeite waard.
Tone-Factory heeft ze op voorraad.
JJ is ook zeer goed.
Dure buisjes maar zeker de moeite waard.
Tone-Factory heeft ze op voorraad.
JJ is ook zeer goed.
JAN 6189W: in de jaren 80 en 90 voor een paar gulden verkrijbaar; prijzen zijn de laatste jaren behoorlijk opgeschroefd.TheoK schreef:Op mijn EL34 bak heb ik de JAN6189W van Philips op staan i.p.v. de ECC82. Dure buisjes maar zeker de moeite waard.
De gasgevulde '83' is een absolute topper onder de gelijkrichters, maar om dit bedrag er minimaal voor te vragen bijvoorbeeld....
Bedankt voor de tips tot zover.
Ik denk dat ik de JJ eerst maar eens ga proberen. Is een gematcht setje dan nog aan te bevelen of zal je dat niet merken?
Ik denk dat ik de JJ eerst maar eens ga proberen. Is een gematcht setje dan nog aan te bevelen of zal je dat niet merken?
Matchen is meegenomen, maar blijft momentopname.hansr schreef:Bedankt voor de tips tot zover.
Ik zou deze ECC82 vervanger proberen.
-
hanselchen
De 5814 (deze is al genoemd)
Dit is wel zo'n robuuste buis, deze krijg jij never versleten.
http://www.tonefactory.nl/shop2/general ... 11604.html
Of een 6N6P, héle mooie buis!
Of een 6N6P, héle mooie buis!
Toch even waarschuwen
Niet zomaar de 6SN7 door een 5692 vervangen
De max spanning voor de 6SN7 is 450V,heel mooi voor het aansturen van buizen als de 300B of 845,maar die arme 5692 kan met moeite 330V hebben
.
Ook de gloeidraad/kathodespanning ligt lager,oppasen dij kathodevolgers,kathodynes en SRPP schakelingen
.
Anne
Niet zomaar de 6SN7 door een 5692 vervangen
De max spanning voor de 6SN7 is 450V,heel mooi voor het aansturen van buizen als de 300B of 845,maar die arme 5692 kan met moeite 330V hebben
Ook de gloeidraad/kathodespanning ligt lager,oppasen dij kathodevolgers,kathodynes en SRPP schakelingen
Anne
Volgens mij werd gerefereerd naar die 'nieuwe' 6SN7GTB/5692 re-issue Tung-sol, die geproduceerd wordt in Rusland in opdracht van New Sensor Corporation, New-York. Heb daar nog geen datasheet van gevonden.Ah!buis schreef:Toch even waarschuwen![]()
Niet zomaar de 6SN7 door een 5692 vervangen![]()
De max spanning voor de 6SN7 is 450V,heel mooi voor het aansturen van buizen als de 300B of 845,maar die arme 5692 kan met moeite 330V hebben.
Ook de gloeidraad/kathodespanning ligt lager,oppasen dij kathodevolgers,kathodynes en SRPP schakelingen.
Anne
(5692 (.pdf).)
@VT4C
Ik heb de buisjes zoals aangeraden bij Tube-Town besteld. Volgende week maar eens kijken of het binnen komt en hoe het klinkt!
Bedankt voor de hulp zover! Blijkt maar weer dat er duizenden wegen naar rome leiden om tot een oplossing te komen.
Ik heb de buisjes zoals aangeraden bij Tube-Town besteld. Volgende week maar eens kijken of het binnen komt en hoe het klinkt!
Bedankt voor de hulp zover! Blijkt maar weer dat er duizenden wegen naar rome leiden om tot een oplossing te komen.
Als iemand nog een voorraadje 5692 heeft moet je daar zuinig op zijn.
Je ziet ze tegenwoordig voor zo'n €150 in de verkoop staan.
schijnt het summum te zijn
Je ziet ze tegenwoordig voor zo'n €150 in de verkoop staan.
schijnt het summum te zijn
Ben zelf van een bepaalde type buis ook zoveel/goedkoop mogelijk in te kopen.
2 Jaar terug enkel wat gekocht.. vrij cheap.. en als ik nu kijk
2 Jaar terug enkel wat gekocht.. vrij cheap.. en als ik nu kijk
Deze eBay-verkoper biedt steeds 5814A's per quartet aan.hanselchen schreef:De 5814 (deze is al genoemd)
Naburige mede-hobbyist heeft er onlangs 4 gekocht, meten 100% en klinken prachtig (tabé ECC82).
Met voorbuizen als de medium-mu 6SN7 en de high-mu 6SL7 heb je eigenlijk altijd een mooi audioresultaat.hansr schreef:@VT4CIk heb de buisjes zoals aangeraden bij Tube-Town besteld. Volgende week maar eens kijken of het binnen komt en hoe het klinkt!Bedankt voor de hulp zover! Blijkt maar weer dat er duizenden wegen naar rome leiden om tot een oplossing te komen.
Beiden in 1 schakeling, ondanks onderlinge geringe klankverschillen per type, matched ook uitstekend.
Voor beide octalbuizen B+ tussen 250V. - 320V., en Ak en Rk resp. 100K. en 1K., dan eventueel tweaken. 6SL7 max. zo'n 2mA en 6SN7 max. 4,5mA.
Hi. Je vraagt naar een mening, da's een beetje de deur openzetten met de lamp aan. Daar komen muggen op af...hansr schreef:Goedenavond medeforummers,
Wie helpt?
De ECC82 staat niet bekend als bijzonder lineaire buis. Nu kun je via technisch truuken met de schakeling zo'n knaap nog enigszins op de rails krijgen maar vaak wordt dit opzettelijk achterwege gelaten. Dit buisje met zijn twijfelachtige reputatie kom je eigenlijk alleen tegen in speelgoed of in gelegenheidsknutsels.
Je vraagt feitelijk om gebruikerservaring aan mensen die onbekend zijn met de schakeling. Het karakter van de schakeling bepaalt namelijk de kwaliteit van de versterking, niet de opdruk op de buis. Het combineren van buizen en het opheffen van zekere vervormingsproducten is geen sinecure, veel meet- en luisteronderzoek is nodig.
Een populaire mening is dat alle Telefunken novals (9-pins buizen) beter klinken dan die van Philips, ondanks dat sommige modellen uit dezelfde fabriek stammen. Ook de Mullards zijn gezocht. Nu de beschikbare hoeveelheden teruglopen krijgen merken als Tesla en Valvo ook steeds meer aandacht van tuberollers. Probeer gewoon de JJ eens, erg slecht zullen ze niet zijn. En een paar dagen continu inspelen, op hoog volume graag
Inmiddels de buisjes 1,5 week lekker gebruikt en ik ben tevreden. Ik heb geen vergelijking eigenlijk omdat mijn oude buisjes op waren maar het klinkt als een voorjaarsschoonmaak. lekker pittig en fris.
Ik ben tevreden en inderdaad vraag ik een mening en het liefst iemand die bekend is met het product. Helaas komt de astin trew niet zo vaak voor dus is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik vind het prachtig klinken en een verademing met mijn rotel. Dit maakt muziek een belevenis. Maar ook dat is mijn mening, omdat het waarnemen van geluid ook persoonlijk is.
Ik ben tevreden en inderdaad vraag ik een mening en het liefst iemand die bekend is met het product. Helaas komt de astin trew niet zo vaak voor dus is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik vind het prachtig klinken en een verademing met mijn rotel. Dit maakt muziek een belevenis. Maar ook dat is mijn mening, omdat het waarnemen van geluid ook persoonlijk is.
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar je zou deze vraag ook eens op Hear of op Audiofreaks kunnen plaatsen. de importeur van Astin Trew zit daar geregeld en ook nog wat andere gebruikers van deze hardware zijn daar te vinden.
Groetjes George
Groetjes George
- Tom Magchielse
Over voorjaarsschoonmaak gesproken, vroeger, toen een ECC82 nog een gerespecteerde buis was, werd nog wel eens aanbevolen (bijv. in HiFiNews) om de pennen van de buizen zorgvuldig te reinigen, bijv met polijstpapier. Dat scheen het gezochte effect ook te hebben.hansr schreef:Inmiddels de buisjes 1,5 week lekker gebruikt en ik ben tevreden. Ik heb geen vergelijking eigenlijk omdat mijn oude buisjes op waren maar het klinkt als een voorjaarsschoonmaak. lekker pittig en fris.
groet, Tom
Hielp echter onvoldoende. De ECC82 uitwisselen door een 5814A of 6189W hielp echter meteen.Tom Magchielse schreef:Over voorjaarsschoonmaak gesproken, vroeger, toen een ECC82 nog een gerespecteerde buis was, werd nog wel eens aanbevolen (bijv. in HiFiNews) om de pennen van de buizen zorgvuldig te reinigen, bijv met polijstpapier. Dat scheen het gezochte effect ook te hebben. groet, Tomhansr schreef:Inmiddels de buisjes 1,5 week lekker gebruikt en ik ben tevreden. Ik heb geen vergelijking eigenlijk omdat mijn oude buisjes op waren maar het klinkt als een voorjaarsschoonmaak. lekker pittig en fris.
De volgende stap was toen al de 6FQ7/6CG7 er in. Eerst ff de lus tussen pin 4 en 5 doorknippen en (gloei-) draad van pin 9 op pin vijf zetten. Wow... de versterkers kwamen echt tot leven!
- audiomanics
- Contacteer:
ik heb er nog wel een paar meer voor de echte liefhebber.
Kees
Niks mis mee met die buisjes.audiomanics schreef:ik heb er nog wel een paar meer voor de echte liefhebber. Kees
Draaien bij mij uitstekend.