EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
VT4C schreef:
Als er 6,9V. over staat loopt er maar liefst 84mA. 8-[
Waar kan dat dan aan liggen?
Misschien omdat ik grote elko's gebruik?
Heb er 220uF op zitten.
Bij 50uF krijg ik ook weer brom.
En hij speelt nu helemaal bromvrij.
Ik begrijp het niet meer. De stroom van de hele versterker loopt door die 82R. Als dat MAAR 84mA is, betekend dat 4x 20mA per EL84 (klasse AB) en 2x 2mA voor de voorbuizen. Dan begrijp ik die behoorlijke spanningsvallen bij de 5U4 en GZ34 niet.

Elk'o's zijn niet van invloed. Zakt die 30uF behoorlijk, dat zakt B+ ook en neemt brom wat toe. Wanneer je 47uF gebruikt in combi met de GZ34 kan B+ weer toenemen (en fractie minder bromkans).
Die 82R moet natuurlijk geen metaalfilm zijn, juist een draadgewonden met veel inductie. Hoe meer afvlakking daar hoe beter.

edit
Ipv die 82R zijn de Hammond 193L of 193M een mooi alternatief (resp. ook maar DC-weerstand van 57 en 63R.).
Bijlagen
Hanmmond chokes, tabel
Hanmmond chokes, tabel
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 03 jul 2011, 12:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ik snap er ook niks meer van. :( :cry:
Heb de spanning over die groen weerstanden van 82R nog een keer gemeten.
Staat nog steeds op 6.9 volt. Kan er niks anders van maken.
Heb nu net alle metingen dubbel gecontroleerd.
En klopt allemaal wat ik eerder heb aangegeven.
Er komt nu 305 volt van de GZ34 af.
De trafo is lekker handwarm.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Heb er nog even wat plaatjes erbij.
Misschien kun je wat zien??

In deze situatie is hij absoluut bromvrij.
Bijlagen
P1030971.JPG
P1030972.JPG
P1030973.JPG
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Heb er nog even wat plaatjes erbij.
Misschien kun je wat zien?? In deze situatie is hij absoluut bromvrij.
Hoeveel Volt staat er over de kathodes der 4 eindbuizen, en wat is waarde Rk van de EL84?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Als je pen7 van de EL84 bedoelt daar staat 280 volt op.
Op de middenaftakking van de UGT staat 296 volt.
Alleen de 475K weerstanden zitten 470K op.
Voor de rest alles volgens schema.
Op het 11 volt punt heb ik 10.1 volt staan.
En op de andere 9.7 volt.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Als je pen7 van de EL84 bedoelt daar staat 280 volt op.
Op de middenaftakking van de UGT staat 296 volt.
Alleen de 475K weerstanden zitten 470K op.
Voor de rest alles volgens schema.
Op het 11 volt punt heb ik 10.1 volt staan.
En op de andere 9.7 volt.
470K of 475K maakt niet uit. Bepaalt vooral kantelpunt versterker.

Die 9,7 - 10,1 V. (pin 3) staat over hoeveel ohm weerstand (Rk EL84) :?:
Dat was eigenlijk mijn vraag.
Bijlagen
EL84 pin out
EL84 pin out
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Daar heb ik 270 Ohm op zitten. volgens schema.
Hij speelt nu vanaf vanmorgen 8 uur en houdt het goed vol.
Ik ga hem op deze manier afbouwen.
Jammer van de 5U4 maar ik ga voor de GZ34.
En de Hammond ga ik gebruiken voor de phonoamp.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Oef,het begint er een beetje op te lijken :D
Als je terugkijkt zie je dat ik een goeie 160mA voor die versterker verwachte,nu 2x84=168mA ,hoeft m'n neus geen eens van voren te zitten :-s .
Die meetresultaten GZ34 versus 5U4 dat klopt ook wel :o .
Als je na de buis meet ZONDER condensator dan staat daar geen gelijkspanning maar positive pulsen en lees je,afhangkelijk van de soort meter,ongeveer de gemiddelde waarde af.
Met condensator maar onbelast komt daar de topwaarde van de ingangswisselspanning.
Beide zijn zo goed als onafhangkelijk van welke gelijkrichter en zijn dan ook voor de twee buizen ongeveer gelijk.
Belast komt de eigenschap van de buis boven en doet de GZ34 het heel wat beter.Die 5U4 is beter te gebruiken bij hogere spanning dan is het verlies verhoudingsgewijs kleiner (en als je haast heb,is vlugger heet).
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Jou voorspelling kwam uit Anne.
Daarom ga ik ook voor de GZ34.
Zal daar een nieuwe voor bestellen.
De 5U4 zet ik te koop.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
De 5U4 zet ik te koop.
Jammer, dan wint de techniek van de muzikaliteit. De 5U4 scoort wat dat betreft beter dan de GZ34. Wanneer je de datasteets der buizen goed had bestudeerd, dan matchedte voor dit project bijvoorbeeld de Hammond 372JX PT.
Of staat alleen het bouwen voorop?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ik had de 370HX uitgezocht VT4C.
Toen zei jij dat dat een goeie keuze was.
Dan zeggen Anne en Aatv dat dat al krap werd.
IK ga meestal op adviezen uit van mede forumleden.
De 5U4 is nog niet weg en ga ook proberen om die een dag te laten draaien met de oude trafo.
En ik leer steeds meer. En ik geef toe dat ik er nog te weinig vanaf weet
om zelfstandig een versterker te bouwen. Maar kom al een heel eind.
En dan komt het financiële plaatje er ook nog bij.
Maar het geeft niks. Ik ga de 370HX gebruiken voor de phono amp.
Moet dat zat kunnen doen.
De HF10 speelt goed met de oude trafo en de GZ34.
Laatst gewijzigd door TheoK op zo 03 jul 2011, 18:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
TheoK schreef:
IK zat te denken aan de 370HX. Goeie keuze?
Zou ook mijn keuze zijn.

Deels off-topic: toevallig ben ik ook met Hammond bezig. Maar dan met 2x 10K UGT's. Had eind jaren 90 twee zeer slecht uitziende Geloso 6V6-PP monoblokken op een 19" 1HE chassis gezet, maar gisteren bleek 1 HS draad uit 1 UGT maar 130 V. naar de 6V6 te sturen ipv 300V.; andere draad was wel OK.
Had bij Tubetown 2 1609A 10K. UGT's besteld en betaald; krijg echter net bericht, dat er maar 1 op voorraad is en geen zich op levertijd andere UGT. :cry:
Deze Hammond 1609A UGT's zouden tzt ook mooi alternatief geweest zijn voor de HF10 trafo's. Maar Raa 8K (1608A) moet ook kunnen.
Dit bedoel ik.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK. Was er van uitgegaan, dat jouw HF10 minder stroomverbruikte, zo'n 130mA, dan was er ook minder spanningsval in de 5U4. In elk geval, dat jouw B+ zo'n 300V. zou zijn. Voor de 5U4 zou ik andere bestemming zoeken. In phono versterker loopt hooguit 5mA. Dus dan ook heel wat minder spanningsval in 5U4GB.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Theo, heb je die Hammond trafo weleens zonder belasting aan het net gehangen?
Ik ben benieuwd of die transformator uit zichzelf ook al warm wordt.

Daarna alleen even de gloei van de 5U4 eraan, eens zien wat er dan met de temperatuur van die trafo gebeurt.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@RobertD. Las wel reviews over enkele Hammond PT's, die brommen en trillen. Hoorbaar dus met dichte potmeter.

Zag by the way, dat Hammond ook potted voed. trafo's (PT's) heeft, maar niet in programma Dirk Muntzinger van Tube-Town.de.
Ook al enige UGT's: link 2.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Theo, heb je die Hammond trafo weleens zonder belasting aan het net gehangen?
Ik ben benieuwd of die transformator uit zichzelf ook al warm wordt.

Daarna alleen even de gloei van de 5U4 eraan, eens zien wat er dan met de temperatuur van die trafo gebeurt.
De trafo heeft de hele morgen onbelast aan gestaan.
Amper lauw. Niet noemenswaardig.
Zal de 5U4 erop aansluiten.

IK zal de 5U4 bewaren voor de phonoamp VT4C.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
De trafo heeft de hele morgen onbelast aan gestaan. Amper lauw. Niet noemenswaardig.
Komt met onbelaste trafo de Ampèremeter van de VARIAC uit de hoek, wanneer je richting 230 V. draait?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Nee helemaal niks. En de trafo is mechanisch muisstil.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Nee helemaal niks. En de trafo is mechanisch muisstil.
Dan is ie OK.

Alleen jammer dat Hammond trafo's nog steeds geen aardscherm hebben om netvervuiling wat buitten de deur te houden.
Bijlagen
PT met aardscherm.
PT met aardscherm.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Je hebt ook netfilters. Die heb ik op mijn EL34 bak zitten.

De Hammond is met de 5U4 een beetje lauw na 3 uur.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Het ziet er naar uit dat die trafo wel in orde is,een beetje lauw is heel normaal.
Netfilter ,aardscherm ,het ene doen en het andere niet nalaten lijkt me met al die,soms slecht ontstoorde,schakelende voedingen.Om nog maar te zwijgen van thermostaten (koelkast) koffiemolens,stofzuigers en andere motors :cry: .
De 5U4 voor een voorversterker :shock: ,je kunt ook een mug met een kanon schieten :^o .
Alleen het gloeidraad verbruikt al 15W ,dat is dan het grootste deel van het hele ding.Maar het staat wel leuk :D .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Het ziet er naar uit dat die trafo wel in orde is,een beetje lauw is heel normaal.

De 5U4 voor een voorversterker :shock: ,je kunt ook een mug met een kanon schieten :^o .
Alleen het gloeidraad verbruikt al 15W ,dat is dan het grootste deel van het hele ding.Maar het staat wel leuk :D .
Anne
IK had geen twijfels bij de trafo. Behalve dat hij wat aan de lichte kant zou zijn.
Verder heb ik besloten om de EZ81 waar ik nog 2 van heb en de trafo die te gebruiken voor de phonoamp.
Moet kunnen volgens mij.
IK heb de oude trafo even helemaal schoongemaakt en kapjes om de bedrading gemaakt.
Die heeft een dag gespeeld met de GZ34 en houdt het goed vol. Hij wordt behoorlijk warm maar niet bloedje heet.
En ik heb een nieuw chassis plaat binnen en ga alles netjes opnieuw bouwen.
Alleen vandaag niet. Heb zo een sollicitatiegesprek. En dat gaat voor.
Wordt weer vervolgd. :wink:
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Heb zo een sollicitatiegesprek. En dat gaat voor.
Succes!

********************

Misschien als mosterd na de maaltijd: zeer uitgebreide datasheet EL84/6BQ5: 24 blz./1,9MB.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

De baan is niet door gegaan. Jammer.

Maar de versterker is klaar en speelt.
Heb de oude trafo opgeknapt en kapjes erop gemaakt en gespoten.
Verder heb ik ledjes op de buisvoeten gemonteerd.
Moet alleen nog een nieuwe GZ34 bestellen.
Weer een project klaar. :D :rock: :rock: :rock:
Nog even wat plaatjes erbij. Wou mij niet zo best lukken in het donker maar het is wel te zien.
De HF10 is best wel een aanrader om te bouwen.
Vandaag lekker feest vieren. :wink: :D
Bijlagen
P1030987.JPG
P1030993.JPG
P1030993.JPG
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10 Is Klaar!!!!

Bericht door VT4C »

Ziet er prachtig uit!

*************
Misschien wat laat, maar bijgaand schema van de Dynaco A-410 is in de Angel-saksische landen vrij populair. Ipv beamtetrode 6V6 kan EL84/6B5 uiteraard ook. En ipv de prachtige octal 6SL7 zouden de 5751 en 6072A/12AY7 een mooi noval alternatief zijn.
Zou alleen per EL84 een Rk doen.
Lijkt erg veel op huidige HF10 schema. Byzonder is hier, dat Rk vande voorbuis de UGT is en ingangsrooster is opgetild, zoals je ook ziet bij die afstemogen bijvoorbeeld.
Bijlagen
PP-EL84 aka Dynaco A-410
PP-EL84 aka Dynaco A-410
Laatst gewijzigd door VT4C op za 09 jul 2011, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie