EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

VT4C

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

Ah!buis schreef:
Het spijt me hoor,maar een dure naam+bijbehorend prijskaartje is geen garantie voor een goed produkt :cry:
Off=topic, heb wel vetrouwen merken als Cary Audio Design en Audio Note, maar (Italiaans) merk Union Research doet je schrikken, wanneer je bodemplaat verwijderd. Geen Geloso (ook Italiaans) bouw, maar toch. Er gaan ook mods. plaats vinden (5814A ipv ECC82 was 1e, grote stap naar audiowinst :D Eigenaar heeft nu SSP caps bij AudioDeGroef besteld en die € 9 ALPs potm. wordt stappenschak.).
Hoge prijs moet in uurloon zitten. Maar @TheoK's project is ook prijzig qua werktijd zou hij in opdracht gebouwd hebben...
Laatst gewijzigd door VT4C op za 02 jul 2011, 8:21, 1 keer totaal gewijzigd.
VT4C

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Maar goed. Ik heb jullie verhalen gelezen en ben er achter gekomen dat ik de 240 volt tap aan het gebruiken ben. :oops: :evil: :evil: :twisted: ](*,)
Ik had ook al aangegeven dat ik Brn en Blk aan elkaar had gezet en dat ik Wht en Blu gebruik voor de spanning. Verkeerd dus. Stom stom stom.
Wat ik al vermoedde. :roll:

Warmte is misschien inherent aan kwaliteit trafo's.
Ben nu met mod. bezig van Geloso's 211-A's. en die worden ook behoorlijk heet, terwijl de oude buizen minder stroom trekken.
TheoK schreef:
Ik ga nu ook twijfelen aan mijn multimeter Anne. :roll:
Zag op Marktplaats Fluke 77-IV aangeboden. Op meter moet je kunnen verrtrouwen.
Bijlagen
Hammond 230 V.
Hammond 230 V.
TheoK

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de uitleg VT4C. Is duidelijk.
Anders had ik het weer verkeerd aangesloten. :oops:
IK ga ermee aan de gang vandaag.
Wordt vervolgd.
VT4C

Bericht door VT4C »

@TheoK
Naast goede multimeter is een VARIAC bij buizenamps. bouwen ook erg makkelijk.
Gaat bij opdraaien AC meteen de Ampèremeter snel oplopen, zit er iets (goed) fout!
Zo had ik op Marktplaats een 6,3V.(sec.) trafo gekocht, maar die bleek primair 115V. (!?) te zijn... :|

Hammond trafo
secundair: CT is massa. Die van de HS zou ik naar steraarde brengen met de aarde der elko's.
2x CT (aarde) gloeispanning meteen tegen chassis, doe dat meestal met soldeerlip aan bout trafo.
Tip: zet de Hammond trafo op 4 kraanleertjes; scheelt toch met eventueel trillen van chassis. Zie mijn eerdere posts.
TheoK

Bericht door TheoK »

Ik heb een variac VT4C. Zelf gebouwd. Die gebruik ik altijd.
En zo gauw de versterker goed draait komen er ook rubbertjes onder de trafo.
En de aarde heb ik op een centraal punt van de versterker.
Bijlagen
P1020558.jpg
VT4C

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Ik heb een variac VT4C. Zelf gebouwd. Die gebruik ik altijd.
8)
TheoK

Bericht door TheoK »

Heb de trafo nu anders aangesloten.
Ik meet nu op de uitgang van de 5U4 289 volt.
Op het net meet ik 220 volt. Da's ook 10 volt te weinig.
Over de 18 Ohm weerstanden meet ik 5 volt.
En op de ingang van 5U4 meet ik nu 530 volt.
VT4C

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Heb de trafo nu anders aangesloten.
Ik meet nu op de uitgang van de 5U4 289 volt.
Op het net meet ik 220 volt. Da's ook 10 volt te weinig.
Over de 18 Ohm weerstanden meet ik 5 volt.
En op de ingang van 5U4 meet ik nu 530 volt.
Dat zijn betere waardes. Is net 230V. dan 230/220x de metingen. Zet VARIAC eens op 230V.

Wil je toch de hogere spanningen, zet dan de Hammond ook op 220V. conform je huidige aangeboden netspanning.
(Een trafo doet bijna niets anders dan transformeren.. :roll: .)
TheoK

Bericht door TheoK »

Mijn Variac gaat tot het maximaal aangeboden spanning.Dus wil niet hoger.
Heb de trafo nu op 220 volt aangesloten.
Meet 560 volt op de ingang.
Op de uitgang 300 volt.
Gloei op versterker is 6.35 volt.
Gloei op de 5U4 is 5.3 volt.
Het net heeft nu 219 volt. Het gaat echt de goeie kant op.
VT4C

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Mijn Variac gaat tot het maximaal aangeboden spanning.Dus wil niet hoger.
Heb de trafo nu op 220 volt aangesloten.
Meet 560 volt op de ingang.
Op de uitgang 300 volt.
Gloei op versterker is 6.35 volt.
Gloei op de 5U4 is 5.3 volt.
Het net heeft nu 219 volt. Het gaat echt de goeie kant op.
Met 2x 0,1R/11W. weerstanden in gloeidraadleiding 5U4 kun je gloeispanningen weer naar 5,0V. trekken.
TheoK

Bericht door TheoK »

Heb de Hammond een paar uur laten draaien zo.
Werd weer bloedje heet. 55 graden.
Om te proberen heb ik de oude trafo samen met de 5U4 gemonteerd.
Keurig 5 volt op 5U4 en 6.3 op de versterker.
HS zit op 280 volt.
Temp. trafo is na een paar uur nu 45 graden.
Klank is geweldig.
Zit er aan te denken om deze oude trafo netjes te maken en permanent erop te zetten.
De oude trafo kan het schijnbaar toch beter aan.

Nu kan ik de Hammond straks gaan gebruiken voor de phonoamp samen met de EZ81.
Ik denk dat ik dit plan ga doorzetten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Langzamerhand toch de indruk dat die Hammond een loopje neemt met de cijfers,net zoals ene Theo met meten :lol: .
5V over 18ohm geeft 277mA en dat twee keer :shock: zou meer dan 1/2A zijn (ipv 160mA).
Met zulke waarden, geen wonder dat de trafo overkookt,maar nee gelukkig klopt het van geen kanten :-s .
Nu je toch de ouwe trafo weer in ere hebt hersteld,sluit de Hammond 's een tijdje aan op z,n eentje,wie weet wordt ie van z'n eigen al flink warm :( .

@VT4C,
een Geloso,is dat echt de moeite ? Van vroeger herinner ik me was dat goedkope rommel.Ben er elkos in tegengekomen in kartonnen dozen ipv ALU,in de kortste keren uitgedroogd :cry: ,de rest in verhouding :x .
Anne
TheoK

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Langzamerhand toch de indruk dat die Hammond een loopje neemt met de cijfers,net zoals ene Theo met meten :lol: .
5V over 18ohm geeft 277mA en dat twee keer :shock: zou meer dan 1/2A zijn (ipv 160mA).kopt het van geen kanten :-s .
Nu je toch de ouwe trafo weer in ere hebt hersteld,sluit de Hammond 's een tijdje aan op z,n eentje,wie weet wordt ie van z'n eigen al flink warm :(
Wat klopt er niet aan Anne?
TheoK

Bericht door TheoK »

Ik heb ipv de 5U4 nu de GZ34 er even op gezet.
Nu meet ik op de uitgang 310 volt.
En met de 5U4 270 volt.
5U4 niet in orde?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Jammer dat je niet in de buurt woont. Heb hier nog een aantal 5U4 en 5R4 liggen die je kon proberen. Want lijkt erop dat jou 5U4 niet goed meer is met zoon grote Volt drop.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat er niet klopt Theo :? zoals ik zei,je metingen zeggen dat de versterker meer dan een halve ampere uit de voeding trekt :shock: daar waar dat hoogstens 160mA mag zijn :roll: .
De 5U4 is niks mis mee,doet het alleen minder dan een GZ34.Kijk,
Philips geeft voor de GZ34 bij 250mA dat je 330V krijgt als de trafo 2x300V is
De grafiek van de 5U4 ook bij 250mA en trafo 300V/anode geeft maar 260V,heel wat minder :-s .
Anne
VT4C

Bericht door VT4C »

@Ah!buis. Geloso
Voorjaar 1999 heb ik 2 Geloso PP-UGT's en voed. trafo's van hun model 211-A, plus 6,3V. trafo van een Geloso 273-A, op een 19" HE1 chassis overgegezet. (Na ze zwart gespoten te hebben). (Slechte) foto bijgaand.
Uit een oude rekenmachine heb ik toen ringkerntrafo gehaald voor n.r.s. van de 4 6V6'en (daar had ik toen nog 6 JAN types van liggen)
Plus nog 2 5Z4 gelijkrichters (zeer weinig voltagedrop).
De Geloso voed. trafo's worden zeer heet, ondanks dat andere trafo de 6,3V. voor de eindbuizen voedt en ze dus alleen 4x SN7 en 2x 5Z4 moeten voeden. Per eindbuis loopt ca. 40 mA.

Deze 2x 10W. versterker was bedoeld als res. amp. wanneer ik weer mods. aan eigen amp. uitvoerde.
Penthode geschakeld en klank viel heel erg mee (floating faraphase fasedraaier met per kanaal 2x 6SN7, toen nog betaalbaar).
Ca. 10 dagen geleden amp. na meer dan 11 jaar probleemloos werken op de kop gezet voor n.r.s. controle en meteen geen stroom meer op 1 helft van een Geloso UGT: 1 draad aan primaire kant meet plots niets meer.
Alleen nog als S.E. trafo te gebruiken.

En nu kom ik bij @TheoK's ervaringen met Hammond. Beide 8K Geloso trafo's vervangen door Hammond 1650F 25W 7K6 ultra-lineaire UGT's.
Tja, ondanks penthode klonken die Geloso UGT 's wel beter, vooral in mid-laag en laag gebied, veel meer body. Die Hammonds vragen om toonregeling/loudness... Alhoewel, nu ze langer inspelen, wordt middengebied wel aangenamer. Blikkerige sound neemt af.

En mbt JJ (@TheoK's voltagedrop ervaring met JJ 5U4GB): momenteel zitten ff JJ 6V6GT's in de amp., maar die vintage 807 model 6V6'en klinken toch beter, meten nog goed (n.r.s. doet de rest) en gaan er weer in.
Bijlagen
Stereo PP-6V6 rond Geloso trafo's (bouwjaar 1999)
Stereo PP-6V6 rond Geloso trafo's (bouwjaar 1999)
VT4C

Bericht door VT4C »

Volgens datasheet van de 5U4 is de voltagedrop 44 V. bij 225 mA.
Jij vraagt ca. 200mA; dan zou die spanningsval ca. 39V. (200/225x 44V.) moeten zijn.
Bij benadering B+: 275V. x 1,25 = 343 V. DC, minus ca. 39V. spanningsval in 5U4 is B+ van ca. 300V.

Quote: 5AR4/GZ34 vs 5U4:

"The 5AR4 and the 5U4 have some differences. In some circuits they can be interchanged, but a few cautions should be observed.

The 5U4 draws 3.0 amps of 5 VAC filament current. The 5AR4/GZ34 only requires 1.9 amps. If the power transformer's 5 volt winding is rated at 3 amps, it will support either tube. Some transformers are designed to be used with a 5AR4 or 5Y3 and will have a 2-amp rectifier winding, and may possibly overheat the windings with the extra current demand of the 5U4.

The 5U4 uses the coated filament as its cathode, wired between pins 1 and 8. The 5AR4 has an indirectly heated cathode element, which is internally connected to pin 8, and heater filament connected between pins 1 and 8. The positive rail of the rectified high voltage gets connected to the cathode of the rectifier. This means it should be wired to pin 8 for the 5AR4, but could be wired to pin 1 or 8 in a circuit calling for a 5U4. If it is wired to pin 8 in a 5U4 circuit, you can substitute the 5AR4 into the socket and not have to worry about either the tube or the transformer, but continue reading.

The 5U4 has a greater resultant voltage drop across it than a 5AR4 does, due to the cathode construction and element spacings. The 5AR4 was developed to have a slow warmup time, use less filament current, and have a lower voltage drop than conventional filament rectifiers. For instance, the 5U4 may have 30-40 Volts drop across it in a typical power supply, where the 5AR4 will have only a 10-15V. drop. So if an amp was designed to obtain a certain high voltage with the lower efficiency 5U4 and you just plugged in a 5AR4, the power supply voltages may all be too high for filter capacitor rating and possibly for the power tubes & associated bias voltage. However, if the circuit was designed for the voltages produced with the higher efficiency 5AR4, and the transformer has a 5V./3Amp. filament winding, it is safe to operate the amp with the 5U4. The power supply voltages will be lower. The amp will sound slightly "browner", but only if the bias voltage is set for the new lower anode voltages. For a cathode biased (self biased) output stage, you can disregard the comments about bias voltage setting and run either tube for the sound you prefer.

In general, solid state rectifiers have negligible voltage drop an give the amp a loud immediate response. The 5AR4 tube rectifier will sound somewhat softer and allow a small amount of voltage droop or sag, but will sound reasonably live. The 5U4 will sound softer yet, and a little rounder, and will exhibit more sag and punch under high amplifier loads.

One of my amp models draws 125 mA total for a pair of EL84s and ships with a 5Y3 rectifier. I use a PT with a 3.25A filament tap so you can swap in a 5U4 if you like. The B+ goes from 340 VDC with a 5AR4 to 318 VDC with a 5Y3 to 300 VDC with a 5U4."
TheoK

Bericht door TheoK »

Ja echt jammer Tubehead dat je ver weg zit.
Anne. dan kan ik beter de GZ34 gaan gebruiken toch?
Trekt minder stroom en heeft minder spanningsval als ik dit allemaal lees.
Heb de complete versterker nog eens goed nagelopen.
Kan echt niks verkeerds vinden.
Onbelast op de ingang van de GZ34 staat nu 530 volt.
Onbelast uit is 264 volt. Dus ook die elko van 30uF er niet aan.
Helemaal kaal met de oude trafo.
Zo gauw ik die 30uF er weer aan zet heb ik 360 volt.
Volledig belast komt er 310 volt van de GZ34.

Nu de 5U4.
Onbelast zonder elco is op de uitgang is 260 volt.
Met elco is 363 volt.
volledig belast komt er 270 volt af.
Dus spanningsval van deze is veel groter en trekt zowat een ampère meer aan gloei.
Dan kan ik toch veel beter de GZ34 gaan gebruiken?

Of zou er iets met de UGT's niet goed zijn?
Voor de rest klopt alles. Heb alles 2 keer helemaal doorgelopen
en kan verder geen fouten ontdekken.

Wat Hammond betreft VT4C heb ik bijzondere goeie ervaring mee.
Ik heb ze op mijn EL34 bak staan en spelen echt geweldig.
Zeer mooie klank.
VT4C

Bericht door VT4C »

@TheoK
Om stroom door je versterker te bepalen, hoeveel spanning staat over de 18 ohm weerstand? Dus de weerstand tussen die 30uF elko en de eerstvolgende elko.

Mis bij de Hammond PT's het aardscherm. Wel zo prettig in deze tijd van lichtnetvervuiling. Mijn voorkeur had daarom de 'DickBest PT' (plus 300V. tap.). Qua Hammond had ik de 372JX gekozen.

Met de GZ34 heb je inderdaad meer vermogen; klankmatig wint de 5U4.
TheoK

Bericht door TheoK »

Kijk. Heb een foutje ontdekt.
Die groene weerstanden zijn 82 Ohm.
Er staat op 82R +/- 5%
Weer dom van mij. En over die weerstand meet ik 6.9 volt dc.
VT4C

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Kijk. Heb een foutje ontdekt. Die groene weerstanden zijn 82 Ohm..
Groene weerstanden? :?: Waar zitten die?
Als er 6,9V. over staat loopt er maar 84mA. 8-[
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 03 jul 2011, 12:27, 3 keer totaal gewijzigd.
TheoK

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
@TheoK
Om stroom door je versterker te bepalen, hoeveel spanning staat over de 18 ohm weerstand? Dus de weerstand tussen die 30uF elko en de eerstvolgende elko.

Hier dus.
En als ik er een lichtere opzet krijg ik een klein brommetje.
VT4C

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
VT4C schreef:
@TheoK
Hier dus.
En als ik er een lichtere opzet krijg ik een klein brommetje.
Ja, is induktierijke afflakweerstand, die dienst moet doen als smoorspoel. Hoe meer inductie, des te minder brom.
TheoK

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
Als er 6,9V. over staat loopt er maar liefst 84mA. 8-[
Waar kan dat dan aan liggen?
Misschien omdat ik grote elko's gebruik?
Heb er 220uF op zitten.
Bij 50uF krijg ik ook weer brom.
En hij speelt nu helemaal bromvrij.
Plaats reactie