Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Vandaag eens lekker de controller print aan het verbouwen geweest.
De display connector zit namelijk voor mijn doel aan de verkeerde kant.

dus weer lekker een uurtje prutsen om dat om te bouwen.

nu kan de controller op de bodem komen met de proccesor ondersteboven een paar millimeter boven de bodemplaat.

Weet iemand ook mischien waar J4, die 8 pins connector voor dient?
Bijlagen
Verwijderd
Verwijderd
Nieuwe plaats
Nieuwe plaats
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

J4 is de programmeerheader denk ik. Hier zul je waarschijnlijk een ISP (In Circuit Programmer) kunnen insteken. Zo hoef je de microcontroller niet van de print te halen om hem te programmeren.

Mooie ombouw, maar hou je er rekening mee dat je ruimte moet reserveren voor je IDE-connector?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik had al het vermoeden dat dat de programmer poort was maar ik wist het niet zeker.

In de IDE connector komt een haakse flatcable, dat gaat goed komen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kun je mij even via een PB laten weten welk merk en type loopwerk je gebruikt, dan voeg ik die toe aan mijn lijst in het algemene topic.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Even een waarschuwwing voor wie van plan is de controller ergens aan vast te monteren. zoals je ziet zitten de gaatjes zeer dicht bij de komponenten. Met M3 boutjes is het haast niet te doen. wat ik heb gedaan is de gaatjes in de print een beetje uitvijlen richting de hoeken. en dan gaat het nog maar net. ook opletten dat je geen kortsluiting maakt.

Inmiddels heb ik voor het display een stukje draadeind M2 opgezocht. de daarbij behorende moertjes zijn een stuk kleiner.
Bijlagen
RIMG0090.JPG
RIMG0089.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De verlengkabel voor het display.
Men neme een oude PC, we slopen daar wat stekkertjes en draadpennen uit en solderen het geheel aan een stukje gaatjes print.
Bijlagen
RIMG0085.JPG
RIMG0084.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De aansluiting voor de S/P-DIF converter op de CD rom speler is gedaan met een stukje COAX kabel en een stekkertje uit eerdergenoemde sloop pc.
Bijlagen
RIMG0091.JPG
RIMG0080.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De controller en converter op hun definitieve plekje.
Bijlagen
RIMG0088.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Hier moet ik nog even flink de slijptol inzetten....
Bijlagen
RIMG0092.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De nog kale print voor het nieuwe toetsenbord achter de frontplaat.
Bijlagen
RIMG0100.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
De verlengkabel voor het display.
Men neme een oude PC, we slopen daar wat stekkertjes en draadpennen uit en solderen het geheel aan een stukje gaatjes print.
Strak plan, ik moet nog een converter maken om van 2x7 (Samsung display) naar 1x14 (controller) te gaan. Morgen maar eens een beetje vaan violen denk ik.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
De aansluiting voor de S/P-DIF converter op de CD rom speler is gedaan met een stukje COAX kabel en een stekkertje uit eerdergenoemde sloop pc.
Was het niet gemakkelijker deze meteen in de drive te solderen?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Draagrailsjes voor de CD-ROM speler
Bijlagen
RIMG0093.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

en tot slot vandaag een werkelijk prachtige trafo die voor de gloeistroom gaat dienen.

er mist een hoekbeugel om hem staand te kunnen bevestigen dus hier moet ook weer wat met aluminium hoekprofiel geknutseld worden.
Bijlagen
RIMG0073.JPG
RIMG0098.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Was het niet gemakkelijker deze meteen in de drive te solderen?
En als de drive nou kapot gaat? dat is een stuk moeilijker om te verwisselen, moet je weer een soldeerbout gaan aanzetten. stekkertje zit trouwens muurvast in de socket.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 09 jan 2009, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Daar heb je ook een punt. Ik denk dat ik hem in eerste instantie eens met de getwiste bedrading ga proberen zoals ie aan de connector zit.

Ziet er in elk geval al goed uit.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Een flink gat uitgeslepen in het stalen frame achter de frontplaat zodat de CD Rom speler en goed doorheen past.

En gelijk een paar aanpassingen aan het kunstof aan de binnenkant van de frontplaat.
De voorkant van de CD rom speler zal nu enkele centimeters binnen de frontplaat vallen.
Dit zal opgelost worden met 2 afstandsbussen en een frontplaat van messing.
Bijlagen
RIMG0004.JPG
RIMG0003.JPG
RIMG0002.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Het bedieningspaneel is inmiddels ook klaar en uitgetest.
De 3 Led's zijn bedoeld als achtergrond verlichting voor de Play,Pauze en Stop knoppen.
Bijlagen
RIMG0010.JPG
RIMG0006.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De gloeistroom trafo heeft inmiddels ook een plaats gevonden.
Alle trafo's worden gemonteerd met een plak rubber tussen de kast en de trafo's om eventuele trillingen en gebrom te dempen.
Bijlagen
RIMG0012.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De gloeistroomtrafo is er weer uit gehaald. hij bleek tegen de IEC ingang aan te komen. moet nu een ander plekje zoeken. Ik heb wel de gloeistroom regelaar gebouwd. er komt een LM317 apart achter op de achterwand aan de buitenzijde met een koelelement te zitten. scheelt weer ruimte in de kast.

De gloeistroom regeling is ook voorzien van een inschakelvertaging die de spanning langzaam laat opkomen tot 6,3 Volt. zoiets ben ik ook van plan voor de HSP voeding maar dat moet ik nog uitzoeken.
Bijlagen
RIMG0021.JPG
RIMG0023.JPG
RIMG0025.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dan weer een stuk mechanisch werk wat mij heel wat denkwerk heeft bezorgd maar uiteindelijk vrij simpel bleek. (zoals zoveel dingen....)
het gaat om de ophanging van de CD romspeler. het is een konstruktie met een aluminium L profiel en wat M4 boutjes en moertjes geworden.

het werkt uitstekend en is goed verstelbaar. de foto's spreken voor zichzelf.
Bijlagen
RIMG0029.JPG
RIMG0027.JPG
RIMG0030.JPG
RIMG0037.JPG
RIMG0036.JPG
RIMG0035.JPG
RIMG0027.JPG
RIMG0031.JPG
RIMG0026.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De gloeeistroom regeling is aangepast. ik heb er een schakelaar op geplaatst een een paar extra weerstanden zodat ik kan omschakelen van 6,3 VDC naar 12,6VDC.

Inmiddels het hele zaakje gemonteerd, de 317 is er een in een TO3 behuizing die op een koelplaat buiten aan de achterwand is komen te zitten. scheelt weer ruimte van binnen.
Bijlagen
RIMG0097.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De volgende stap is het plaatsen van de display achter de frontplaat.
Veel mechanisch werk want er moest het een en ander worden weggeslepen om ruimte te maken om het display goed vast te krijgen.

Ik heb stukjes draadeind M2 gebruikt met bijpassende moertjes.
Veel passen en meten natuurlijk om het goed recht in het midden te krijgen want het originele display is bijna 2 keer zo breed.

Ik moet wel nog wat aan de konnektor veranderen want hij komt heel dicht bij de CD Rom speler.
Bijlagen
RIMG0111.JPG
RIMG0109.JPG
RIMG0111.JPG
RIMG0108.JPG
RIMG0107.JPG
RIMG0100.JPG
RIMG0101.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

ook nog een andere gloeistroomtrafo erin gezet.
Berekeningen wezen uit dat het vorige exemplaar een niet genoeg vermogen kon leveren voor gloeistroom en hoogspanning.
Deze is een stuk zwaarder. (in meerdere opzichten, dat gaat een zware speler worden met in totaal 4 transformatoren.)
Bijlagen
RIMG0077.JPG
RIMG0076.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Goed bezig Ray! Leuk om te volgen. 8)
Plaats reactie