Subwoofer Unknown!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

wil best de sdx 10 of xls 10 bestellen maar heb nu een 38 liter kist laten maken,kan ik daar nog wat mee?
gepoorte dan?
Wil het dan ook wel weer goed.
heb het er wel voor over !
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Ik denk dat de XLS10 en de SDX10 elkaar niet zo ontlopen.
SDX10 heeft wat meer xmax
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door blueznl »

Weet je, met de eeuwige discussie over hard en laag met subwoofers, zou je haast in de volgende 'breda' sessie een hoekje voor 'budget subwoofers' moeten opzetten :-)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door bertor »

Ah weet je, je begint gewoon met 1 budget sub en voegt er dan meer toe als je lager en harder wilt ;)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Ik denk dat de XLS10 en de SDX10 elkaar niet zo ontlopen.
SDX10 heeft wat meer xmax
Bart, kan jij als Winisd-Wizzkid voor Mark niet ff een 38 liter basreflexkastje simuleren met een sdx 10? :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Ja hoor 8)

38 liter is voor een SDX10 bass reflex te weinig.
Dan heb je toch wel zo'n 70 liter nodig.

Een XLS10 zou wel kunnen in iets van 30-35 liter.
De BR wordt dan wel erg lang.
Hoewel je met tweaken van afstemfrequentie en high-pass filter nog wel een eind kunt komen.
Het voordeel van BR valt dan wel een klein beetje weg.
-3dB ligt dan rond de 25Hz met een maxSPL van 102dB.
Grootste voordeel is dat 45VA dan genoeg is!!! (maal 1,5-2 voor de nodige overhead)
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

ok ga deze nu bestellen SDX 10 10 " subwoofer.kogel door de kerk denk ik maar zo, maak er een gesloten kast weet niet hoeveel Liter hoor ik wel van julie ,hoop ik!maak de wanden wel dikker,bracing enzo.
pritex is wel gewensd neem ik aan,
als de versterker te licht is kan ik altijd nog een zwaardere aanschaffen in de future
Maandag ga ik beginnen met de kast.
hoop er wat moois van te maken.
ik hou julie op de hoogte
bedankt allemaal voor de moeite.
Mark
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

heb de sdx 10 Besteld bij speaker&co he he ! eindelijk,kast laat ik wel iets kleiner zagen,
heb op het forum gelezen dat de kast ongeveer 25 tot 30 liter moet worden gesloten dan.
binnenmaat 30.6x30.6x35.6 =33.33 liter netto .22 mm mdf ,dan gaat de speaker er nog af 2 liter denk ik,
bracing en extra dikke baffle,dan kom ik aardig uit denk ik. :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Ik zou hem iets meer geven 35-38 liter.
Mits mogelijk.

Waarom trouwens niet direct bij Henkjan (Juoigâ) besteld?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Walt »

Speaker & Co is ook een prima adres om zaken mee te doen, kan wel zijn dat de levertijd wat langer is dan bij Henkjan.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Net even zitten kijken en met die CSS SDX10 haal je zo'n 26-27Hz -3dB met een maxSPL van 103dB in een gesloten kast.
Je hebt dan aan die 120W net aan voldoende.
Dat is overigens met 38 liter.

Er zit trouwens standaard in die Mivoc versterker een bass-boost.
Deze heb ik mee gesimuleerd en het kan er nog wel mee door.
Mocht het nou toch niet bevallen, dan raad ik sowieso aan die bass-boost te veranderen.
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

Ok ik laat de woofer gewoon 38 liter,wat betreft die bas-boost uh! sorry maar wat doet ie precies,boost die een bepaalde frequentie.
als ik die verander (hoe weet ik niet ,maar ik kan wel een beetje solderen ooit electrotechniek gedaan)wat zou dat verbeteren aan de subwoofer?
en kost dat vermogen?
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

heb de kist deels gelijmd,de bracing gefreesd lood bitumen geplakt.
heb helaas nog geen speaker binnen :?
formaat vind ik erg mooi,niet eens zo heel groot.
Laatst gewijzigd door mark op do 30 jun 2011, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door b_force »

Is 4 dagen al lang :shock: :roll:
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

Nee hoor dat is niet lang,maar tegenwoordig is het vandaag besteld morgen in huis,ben te ongeduldig.
Is een slechte eigenschap van me.
:-s
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Henkjan »

S&Co was op vakantie...
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door blueznl »

b_force schreef:
Is 4 dagen al lang :shock: :roll:
4 dagen over tijd kan best lang zijn, ja... :sure:
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

is vandaag rechtstreeks bij de importeur verstuurd,dus morgen of maandag.
heb dit weekend vrij,daarom de teleurstelling.
maar maakt niet uit, duurt het wat langer.
:D
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

De speaker is binnen WOW :rock: ,dat is ff wat anders dan ik gewend ben zeg wat een lel!
voor de meeste hier nog een kleintje denk ik.
zal van het weekend wat foto`s plaatsen van de kast ,De kast is verstek gezaagd maar best slecht.

dus veel plamuur.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Ronkel »

mark schreef:
De speaker is binnen WOW :rock: ,dat is ff wat anders dan ik gewend ben zeg wat een lel!
voor de meeste hier nog een kleintje denk ik.
zal van het weekend wat foto`s plaatsen van de kast ,De kast is verstek gezaagd maar best slecht.

dus veel plamuur.
Mja zelf vind ik 10" groot zat :) . Maar hij ziet er zeker wel lomp uit en zwaar zal ie vast ook wel zijn :wink:
Gebruikersavatar
mark
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:27
Locatie: bussum

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door mark »

hier een paar foto`s
Bijlagen
DSC05976.JPG
DSC05977.JPG
DSC05976.JPG
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door EppeRRR »

Dat ziet er heel strak uit :D
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door blueznl »

Van dik hout zaagt men planken! Wow, mijn Vifatje is ongeveer dezelfde maat, maar van heel wat lichter materiaal gemaakt... Maar ja, als ik het goed begrepen moet bij een gesloten bakje met een dergelijke speaker alles wel errug stevig worden... En zo ziet het er ook uit :-)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door Henkjan »

blueznl schreef:
... moet bij een gesloten bakje met een dergelijke speaker alles wel errug stevig worden...
bij een gepoorte kast ook hoor
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Subwoofer Unknown!

Bericht door blueznl »

Henkjan schreef:
blueznl schreef:
... moet bij een gesloten bakje met een dergelijke speaker alles wel errug stevig worden...
bij een gepoorte kast ook hoor
Hmmm. Bij een BT is 'effect bejag' :-) vaak het ultieme doel, en met wat minder 'zware' speakers kom je vaak even laag als een gesloten kast, en minder 'zware' drivers betekent vaak ook dat je met een lichtere kast kunt volstaan.

Maar euh... toch ben ik het met je eens :-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”