EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Eerst lekker uitproberen op dit chassis Theo, dan kun je het daarna in één keer goed doen.
:idea:
Heb ik gedaan Robert.

Heb het spul erop gezet en heeft een paar uur gespeeld.
Gevolg, Trafo bloedje heet. Kan mijn vingers er niet op houden.
Trafo toch te licht???
Bijlagen
P1030925.JPG
P1030927.JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10

Bericht door Pcdg »

Ik ken Hammond trafo's toch als apparaten met wat reserve op zak. Vergewis je er even van dat je de trafo helemaal correct hebt aangesloten. Er komen veel draden uit een voedingstrafo met een 'universal primary'.

succes, Paul
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Om te weten of de primaire goed is aangesloten,gewoon de gloeispanning meten.Als die rond 6,3V wisselspanning ligt zit dat wel goed.
Om te weten of er al dan niet teveel stroom verbruikt wordt,vertel 's welke waarde die groene weerstanden in de voeding hebben en welke spanning erover staat (gelijkspanning).
Anne
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

In de vooravond de hand ff gehouden op een Union Research V8 van € 6.500. Ook trafo's bloedje heet, kun je ei op bakken. Gebruikelijk bij voed. trafo's.
Meet je nog 6,3 Volt op de voed. trafo?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: EL84PP HF10

Bericht door TubeHead »

Als je de spanningen goed meet hoef je je niet teveel zorgen over maken.

50 a 60 graden is voor je vingers te heet. Maar voor transformatoren is dit prima te doen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Het spijt me hoor,maar een dure naam+bijbehorend prijskaartje is geen garantie voor een goed produkt :cry: .
Zolang er mensen zijn die daar intrappen .... "schoonheids"produkten zijn ook hoe duurder hoe beter.Is in de tijd nog 's uitgeprobeerd door,ik meen de consumentenbond of zo,met dezelfde samenstelling met goedkoop spul van de drogist was het duur goedje veel beter :shock: .
Een trafo moet de energie doorgeven en niet zelf opstoken,anders is ie slecht bemeten of een rotding :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Zal even uitleggen wat ik allemaal gedaan heb.
Primair zit alles goed. Gloei voor de buizen is 6.2 volt en voor de 5U4GB 5 volt.
Op de ingang van de 5U4GB staat 520 volt. Dat is volgens mij te hoog als je naar de specs van de buis kijkt.
De weerstanden vanaf de 5U4GB naar de elco's zijn 18 Ohm.
OP de uitgang van de 5U4GB staat 275 volt belast. Dus de 300 volt haalt hij niet.
De trafo heeft voor de 5U4GB rooie draden. De 2 rooie zitten op de buis
en de rood-geel heb ik aan de massa.
Nog even een plaatje erbij plus de specs.
De PDF is een andere trafo maar de draad kleuren zijn gelijk.
Bijlagen
Zo ziet de voeding er nu uit.<br />In deze situatie is hij wel bromvrij.
Zo ziet de voeding er nu uit.
In deze situatie is hij wel bromvrij.
Specs 5U4GB
Specs 5U4GB
EDB370KX.pdf
(371.65 KiB) 100 keer gedownload
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Had nog even een helder idee.
Mijn vrouw heeft van die thermometers om de temperatuur van gerechten te meten.
Heb ze even op de trafo gemonteerd.
Nu na 2 uur spelen staan ze ongeveer op 50 graden.
Of dit nu betrouwbaar is ??

Misschien heb ik te weinig eelt op de vingers :?: :lol:
Bijlagen
P1030932.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door Barry2001 »

Heb speciaal voor dat doel een IR thermometer gekocht bij Conrad Theo. Kosten de wereld ook niet, anders mag je die van mij ook wel lenen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

De 370HX geeft 2 x 275 Volt. Je zou dus 550 volt over de 5U4 moeten meten. Dat is helemaal niet teveel, want volgens jouw datasheet mag deze zelfs 2 x 450 = 900V hebben!

Laat die 18Ohm weerstanden maar eens weg, dan wordt je voedingsspanning iets hoger.
50 graden is niet teveel, maar als jij je hand er niet op kan houden, dan is het wel te heet.
(Laat je vrouw eens voelen, vrouwen hebben vaak veel vuurvastere handen dan mannen..)

Hoe heb je de primaire draden aangesloten?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

IK heb bruin en zwart aan elkaar Robert.
230 volt heb ik op blauw en wit.
De gloeispanningen kloppen ook wel.
Als ik die 18 Ohm weerstanden eruit haal komt er een licht brommetje in.

Mooi aanbod Barry. Hoe had je dat in gedachten?
Ik kom binnenkort toch in Oldenzaal volgens mij.
Ik zou hem een keertje bij je kunnen ophalen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

'tJa zo weten we nog niks :cry:
Na de 5U4 is er 275V ,de groene weerstanden 18ohm,maar na die weerstanden (dus de blauwe draden) :? .
Ofwel welke spanning verlies je met die weerstanden ?
Zou ongeveer 18ohm x 82mA = ong.1,5V moeten zijn. ALS het 18ohm is :o .
De toestand zo lijkt me voor de buis trouwens niet gezond.40µF kan als er een L volgt,hier een weerstand van 18/2ohm (vanuit de buis gezien)en dan nog wat dikke elkos :shock: .Iets van een 47ohm is wel zo veilig.
Anne
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

Op de 1e elko na de 5U4G zou je zo'n 340V. moeten meten met 275V. AC van de trafo.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: EL84PP HF10

Bericht door TubeHead »

TheoK schreef:
Had nog even een helder idee.
Mijn vrouw heeft van die thermometers om de temperatuur van gerechten te meten.
Heb ze even op de trafo gemonteerd.
Nu na 2 uur spelen staan ze ongeveer op 50 graden.
Of dit nu betrouwbaar is ??

Misschien heb ik te weinig eelt op de vingers :?: :lol:

50 graden moet geen probleem op leveren. Dat is een normale tempratuur.
De isolatie spul etc.. in de trafo kan er prima tegen. Dat is geloof ik max rated tot 120 graden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Hoeveel wisselspanning geeft de transformator onbelast af?
Dat zou toch echt 2x275V moeten zijn.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Op pen 4 en 6 van de 5U4 meet ik 520 volt.
Op de uitgang meet ik op pen 8 meet ik 260 volt onbelast.
Op de blauwe draden die naar de midden aftakking gaan van de UGT's
meet ik 265 volt.
En op de zwarte draden die naar de ECC's gaan meet ik 255 volt.
Als ik de trafo kaal meet dan krijg ik 530 volt.
En via de massa 2 keer 265 volt.

Ik hoop dat er nu voldoende gegevens zijn.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
.Als ik de trafo kaal meet dan krijg ik 530 volt.
En via de massa 2 keer 265 volt. Ik hoop dat er nu voldoende gegevens zijn.
Dat is 10V. lager dan fabrieksspec. :?
B+ met 5U4: 265V. x ca. 1,25 = ca. 330V. DC.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Het enige wat je nog even moet doen is jouw netspanning meten, is die wel 230VAC ?

Anders zou ik die trafo toch gaan wantrouwen, hij wordt erg warm en geeft te weinig spanning...
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Op dit moment meet 222 volt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door Barry2001 »

Ha Theo,

Heb het temperatuurverhaal van m'n KT88 even nagezocht:
""De temperatuur is nu als volgt:
Nadat de versterker 12 uur aan heeft gestaan (ingang kortgesloten en dummy op de uitgang) is de temperatuur op het blikpakket 42degC, en 52degC op de bedrading. Dit was overigens na een uur of 4 al zo, en werd daarna niet hoger.
Vervolgens heb ik de kap erop gezet, na 4 uur was de temperatuur boven op de kap 44degC. Ook weer tot 12 uur aan laten staan, temperatuur stijgt niet verder, blijft 44degC. Wat mij betreft is dit acceptabel, en laat ik de temperatuurperikelen voor wat ze zijn. Het zal voornamelijk toch het klasse A gebied zijn waar de versterker in speelt.""

Kan de hand er ook niet echt ophouden. De versterker staat dagelijks aan, en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad.

Kom maar langs als je de thermometer wilt lenen (PB maar voor het adres), maar ik kan je aanraden er zelf een te kopen. Zijn echt handig, en kosten wereld niet, Conrad heeft een brede selectie.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door Barry2001 »

Heb het topic niet helemaal meer gevolgt, maar loopt er niet meer stroom dan je denkt? Omdat de spanning secundair te laag is. Kun je dat meten? Of oscilleert er wat, het blijven breedbandige krengen (buizen) die er goed toe in staat zijn. Blijft natuurlijk wel vreemd dat je trafo kaal ook al te weinig spanning geeft.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK
ALLE elko's OK?
Amp. uit: elkos'/C's ohms meten: oneindig of in de Meg. ohm.
Vervolens amp. aan en alleen 5U4GB aansluiten dan moet aan 1e en laatste elko zelfde spanning staan.
Of heb je bypass met elko ontlaadweerstand? Hou die dan tussen de 470K - 1M/1 W.

En... heb je primair de 220 V. tap of de 240V. tap?

Afbeelding

Deze 240 W. trafo zou met gemak jouw 2x PP-EL84 kunnen "bedienen":

Afbeelding

Hammond heeft nog niet gehoord van 230V. en aardscherm... :|
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Het wil allemaal niet erg lukken met dat meten Theo :cry: .
Die 265V na gelijkrichten zou wel kunnen,in de grafiek die VT4C liet zien,zit je ergens waar ik een vlek heb gemaakt.
Maar 260V onbelast en dan 265V op de UGT,dus belast NA de 18ohm ineens 5V meer :? .
Dat je,zoals VT4C al opmerkte,10V minder krijgt dan opgegeven is geen ramp maar een reden meer om aan de kwaliteit van de trafo te twijfelen :( .
Nog 's een poging,hoeveel meet je over die 18ohm weerstanden(werkend=belast!) en wat is de weerstand van de hoogspanningwikkelingen van de trafo (twee waardes:tussen massa en elk van de gelijkrichter-anodes ,versterker uit)
Benieuwd :sure: .
Anne
Bijlagen
5Z4.JPG
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK Weet je nogmaals zeker, dat je niet op de 240V. tap zit: 230/240 x 275 V = 263V. Jij hebt nu 260V.

230V. is met taps te maken (120V. + 110V.):

Afbeelding

En 260-0-260 V.: Allebei de spanningen 260V.? Gemeten tussen aarde en beide AC taps? 1 van de twee kan naar beneden afwijken.

Test ook ff met de 5AR4/GZ34. B+ zal iets meer zijn, maar niet veel meer. De 5U4GB zou defect kunnen zijn. Jammer dat je geen reserve hebt.

Spanningsval/voltagedrop in 5U4
Bijgaand schema stereo SE-2A3 met spanningeninfo en waar ca. 135 mA loopt. 320V. AC is toch nog 370V. DC. (320 x 1,15)
Voltagedrop 5U4 is 44V. bij 225mA.; dus ca. 39 V. bij 200mA (200/225 x 44V.)
Bijlagen
stereo SE-2A3 met 5U4
stereo SE-2A3 met 5U4
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Wegens sollicitatiedrukte had ik even wat minder tijd voor mijn project.
Is toch belangrijker dan de hobby.
Maar heb een vrij grote kans dat ik weer werk krijg. :D

Maar goed. Ik heb jullie verhalen gelezen en ben er achter gekomen dat ik de 240 volt tap aan het gebruiken ben. :oops: :evil: :evil: :twisted: ](*,)
Ik had ook al aangegeven dat ik Brn en Blk aan elkaar had gezet en dat ik Wht en Blu gebruik voor de spanning.
Verkeerd dus. Stom stom stom.

Ik ga nu Blu/Yel en Blk/Red aansluiten op het stopcontact.
Het hele verhaal qua metingen zal nu wel anders worden.
Maar zou het ook invloed hebben op de temperatuur van de trafo :?:

Ik ga nu ook twijfelen aan mijn multimeter Anne. :roll:
Plaats reactie