Mark Start

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Mark Start

Bericht door jnijboer »

Voor een vriend heb ik als verjaarsdagkado ooit eens een versterker in elkaar gezet op basis van een Tripath 2020-module van Arjen Helder. Aangezien dezelfde vriend wederom jarig is geweest en verhuisd bovendien ben ik aan de slag gegaan om een stel bijbehorende luidsprekers te bouwen die een betere match vormen dan zijn huidige Bose's. De keuze viel op de Mark Start kit van Blue Planet Audio gezien het budget, het formaat en de hoopgevende reviews. Deze set is op dit forum wel vaker aangehaald maar lijkt niet zo vaak gebouwd te worden, misschien omdat we met de LBVS een lokale favoriet hebben :D . Maar voor 49 euro per kant (ex kast en afwerking) ben ik uiterst benieuwd naar het resultaat.

Afbeelding
Pakket vlot ontvangen, goed verpakt en inclusief schroeven en pakkingen om de units te monteren. De tweeter ziet er prima uit, de woofer is wat minder aantrekkelijk door de pakking aan de voorzijde. Is dat omdat de korf afkomstig is uit de car audio?

Afbeelding
Kant en klaar filter. Laten we in dit geval ongewijzigd hoewel ik zelf nog wel wat onderdelen, zoals de elco, zou willen vervangen door iets anders.

Afbeelding
Eerste baffle klaar, units ingefreesd en achterkant wat meer ademruimte gegeven. Door een meetfout zitten de units wat hoger in de baffle dan volgens het ontwerp (1,5 cm) maar goed. Er was ook al een baffle doormiddengegaan bij het frezen van het woofergat :-&

Afbeelding
Alle overstekende zijden zijn iets groter gezaagd om ze vervolgens met de kantenfrees op maat te kunnen maken.

Afbeelding
en vervolgens stel je de bovenfrees te diep in en heb je een gapend gat in de baffle :shock: dat betekent een hoop plamuurwerk.

Afbeelding
Na wat kneedbaar hout en de eerste laag Motip spuitplamuur ziet het er al wat beter uit.

Inmiddels zitten er een aantal lagen Histor leliewit op. Ik heb me niet helemaal kunnen bedwingen en de units gemonteerd, terwijl de kasten misschien nog een polijstbeurt moeten hebben. Maar ik wil weten hoe het klinkt! :kwijl: Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door jnijboer op di 28 jun 2011, 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Mark Start

Bericht door S3R »

Mooi werk.
Hoe zien ze er nu uit en hoe klinken ze?
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Afbeelding
Ipod-wit :lol:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Mark Start

Bericht door cobaltjeh »

Dat ziet er zeker goed uit, wit blijft een mooie 'kleur'.
De randen boven en onder breken het net, en toch blijft het een erg strakke speaker.

Maar nog belangrijker hoe klinken ze? :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mark Start

Bericht door bartsegers »

héél fraai formaat en mooie kleur!
In goede harmonie met de units, keurig!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mark Start

Bericht door RobertD »

Je zult maar een vriend hebben die zoiets voor je bouwt :D
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Bedankt O:) Het wit staat ze inderdaad goed. Oorspronkelijke idee was om ze op spikes of Rumoh's "outriggers" te zetten, maar ze staan nu op plastic dopjes van 50 cent per stuk: stabiel zat en oogt minder massief dan zo op de vloer. Van dichterbij zie je dat er toch wat stofjes in de lak zitten en de roller voor een licht sinaasappeleffect heeft gezorgd, maar ik ben bang dat ik lastig een beter resultaat ga krijgen in mijn eigen klushok.

Maar, hoe klinkt het? Het klinkt super :goedzo:
Ik had een beetje een cheap-and-cheerful speaker verwacht, met een hoop bas en weinig detail, maar dat is absoluut niet zo. De bas loopt goed diep door, mooi ruimtelijk en genoeg detail, bijv. meerstemmige zang waarbij de stemmen goed te onderscheiden zijn. Ik heb met een stapel CD's om me heen zitten luisteren, en met kippevel geluisterd naar opnames die ik uittentreure ken. :D Ze hebben nu nog maar een uur of 6 gespeeld, dus wie weet komt het nog wat verder los.

Het audiofiele summum zal het zeker niet zijn. Maar het is wel de meest complete en volwassen "sound" die ik hier in huis heb gehad. Misschien komt dat omdat ik altijd naar mini-monitoren en zuiltjes als de Royd A7 en Crafty Azumi's heb zitten luisteren, waar je toch de nodige diepgang in moet leveren. Ik luister nu naar een set bestaande uit deze low-budget Markaudio's, een Tripath TA-2020 en een 2e hands Marantz CD63Se, en ik ervaar het zo:

Afbeelding
Wat wil je nog meer? :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mark Start

Bericht door RobertD »

Ik zou ze weleens willen horen, maar je woont een beetje ver weg...
Llewy
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 22:00

Re: Mark Start

Bericht door Llewy »

Mag ik vragen hoe deze klinken in vergelijking met de Needle Deluxes?

En heb je wellicht nog een foto van de versterker? Ben geinspireerd door je vormgeving! :)
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Na/naast elkaar heb ik ze niet beluisterd, maar over de Needle Deluxes was ik blij verrast qua price/performance. Over deze luidsprekers ben ik zeer blij verrast, geheel los van de prijs. Ze bieden meer detail, gaan beduidend lager dan de Needle Deluxe en zijn zeker niet moeilijker te bouwen.

Zijn er mensen die zowel Edo's LBVS als deze Markstart kennen? Ik ben benieuwd naar de onderlinge verhoudingen :-k
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Mark Start

Bericht door DragoSz »

jnijboer schreef:
Na/naast elkaar heb ik ze niet beluisterd, maar over de Needle Deluxes was ik blij verrast qua price/performance. Over deze luidsprekers ben ik zeer blij verrast, geheel los van de prijs. Ze bieden meer detail, gaan beduidend lager dan de Needle Deluxe en zijn zeker niet moeilijker te bouwen.

Zijn er mensen die zowel Edo's LBVS als deze Markstart kennen? Ik ben benieuwd naar de onderlinge verhoudingen :-k
Ik heb ze in Edo's ontwerp gegooid maar met het filter van marktstart. En dat werk nu een beetje tegen.
mooi ruimtelijk en genoeg detail, bijv. meerstemmige zang waarbij de stemmen goed te onderscheiden zijn.
Dat is wel kenmerkt vind ik want dat valt mij ook op. Als je games speelt of films kijk kun je al die moeilijke stemmetjes die je normaal niet hoort nu wel horen zonder moeite :rock:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mark Start

Bericht door TubeHead »

Ja hoor prachtig ! :rock:

Low Budget is gewoon fun ! Merk vaak dat je dan gewoon veel waar krijgt voor je geld.
Zoals de Needles en ook een design die door Joland is gebouwd met Mivoc drivers.
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Dusdanig enthousiast geraakt dat ik nog een stel Markstart's heb besteld, maar ditmaal voor mijzelf O:) Op diyaudio.com zegt Mark Fenlon dat hij zelf geen voorraad meer heeft van deze woofers/tweeters, dus op=op. Het nieuwe paar wordt opgebouwd met iets betere filteronderdelen, en verder wil ik kijken of de demping van de kast nog wat verbeterd kan worden (hopelijk met wat hulp van dit forum). En uiteindelijk door een meubelspuiter laten spuiten in Azumi-geel :D

Toen ik bij mijn geliefde aangaf dat ik deze speakers nog eens ging bouwen liet ze weten "ja leuk, maar dan liefst wat smaller en minder hoog" :-s
Laatst gewijzigd door jnijboer op za 02 jul 2011, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

DragoSz schreef:
Ik heb ze in Edo's ontwerp gegooid maar met het filter van marktstart. En dat werk nu een beetje tegen.
Jammer! In welke zin? Ik heb ook overwogen deze units in een LBVS te stoppen maar het was me toch wat te onduidelijk in hoeverre het filter en de bas-reflex pijp opnieuw afgestemd moesten worden. En zelf meten daar ben ik helaas nog niet aan toe.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Mark Start

Bericht door Joland »

Low budget geeft inderdaad soms verrassend goede resultaten :) Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten kan natuurlijk niet, maar goede plaatsen op de tweede rang is absoluut haalbaar! Ik verbaas me elke dag weer over het geluid wat mijn TL'etjes van 70 euri per stuk produceren...
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Mark Start

Bericht door DragoSz »

jnijboer schreef:
DragoSz schreef:
Ik heb ze in Edo's ontwerp gegooid maar met het filter van marktstart. En dat werk nu een beetje tegen.
Jammer! In welke zin? Ik heb ook overwogen deze units in een LBVS te stoppen maar het was me toch wat te onduidelijk in hoeverre het filter en de bas-reflex pijp opnieuw afgestemd moesten worden. En zelf meten daar ben ik helaas nog niet aan toe.
Het Filter van de marktstart moet NIET in de lbv worden toegepast omdat het hoog dan een paar db boven het laag speelt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mark Start

Bericht door Henkjan »

DragoSz schreef:
jnijboer schreef:
DragoSz schreef:
Ik heb ze in Edo's ontwerp gegooid maar met het filter van marktstart. En dat werk nu een beetje tegen.
Jammer! In welke zin? Ik heb ook overwogen deze units in een LBVS te stoppen maar het was me toch wat te onduidelijk in hoeverre het filter en de bas-reflex pijp opnieuw afgestemd moesten worden. En zelf meten daar ben ik helaas nog niet aan toe.
Het Filter van de marktstart moet NIET in de lbv worden toegepast omdat het hoog dan een paar db boven het laag speelt.
dat zal toch niet? want het zijn de zelfde units, in een redelijk vergelijkbare kast.. hooguit is ergens de response niet helemaal recht, of de overname tussen woof en tweet niet helemaal optimaal door de veranderde relatieve positie
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Wat opviel aan Dragosz' LBVS is de relatief grote afstand tussen woof en tweet. Kan het daar iets mee te maken hebben?
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Llewy schreef:
En heb je wellicht nog een foto van de versterker? Ben geinspireerd door je vormgeving! :)
Afbeelding

Ja hoor, om even off-topic te gaan: versterker is een Tripath TA2020 van Arjen Helder met een buizen-voortrap (mooi zichtbaar achter het venster :kwijl:) in een Hifi2000-kast. Het front is door Kees "audiomanics" CNC-bewerkt, alu knoppen komen uit HongKong. Foto's van de binnenkant laat ik even achterwege want de voortrap zit op dit moment met audiofiele kroonsteentjes vastgeknoopt.
Laatst gewijzigd door jnijboer op ma 04 jul 2011, 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Mark Start

Bericht door DragoSz »

Henkjan schreef:
DragoSz schreef:
jnijboer schreef:
Jammer! In welke zin? Ik heb ook overwogen deze units in een LBVS te stoppen maar het was me toch wat te onduidelijk in hoeverre het filter en de bas-reflex pijp opnieuw afgestemd moesten worden. En zelf meten daar ben ik helaas nog niet aan toe.
Het Filter van de marktstart moet NIET in de lbv worden toegepast omdat het hoog dan een paar db boven het laag speelt.
dat zal toch niet? want het zijn de zelfde units, in een redelijk vergelijkbare kast.. hooguit is ergens de response niet helemaal recht, of de overname tussen woof en tweet niet helemaal optimaal door de veranderde relatieve positie
Ik kan je de metingen wel even sturen :?
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Mark Start

Bericht door prepre »

Hallo, Sorry dat ik even inbreek in dit topic maar deze wil ik ook gaan bouwen voor op zolder. Speakers heb ik al . 8)



Kan alleen geen filterschema meer vinden op de site van Blue Planet Audio :shock:

Alle waardes weet ik al behalve die Bipolaire elco in de laagsectie hoeveel is die? weet iemand dat eigenlijk?

Neem aan dat het laag een eerste orde filter is met impedantie correctie (weerstand met bipolaire elco).

En moet ik voor het hoog de polariteit omdraaien?

Toch lastig dat ze het schema van de site gehaald hebben. :(

Alle maten van de kast weet ik ook maar aleen de afstand van het scheve schot aan de onderkant vanaf de binnenzijde front.

Wie heeft er antwoord?
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Je hebt PB!
prepre
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 9:34
Locatie: Julianadorp

Re: Mark Start

Bericht door prepre »

Jongens , bedankt voor de hulp , ben er heel erg blij mee O:)
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Ik heb enkele verzoeken gehad via PB voor de Mark Start bouwtekeningen. Deze kits zijn bij BPA niet meer leverbaar en dus zijn de bouwtekeningen daar niet meer te vinden, maar bij de forumsponsoren zijn de units blijkbaar wel leverbaar. Bouwtekeningen van de verschillende versies post ik dan maar hier. Mocht daar bezwaar tegen zijn dan hoor ik dat graag.

Naast deze versies is er nog een monitor formaat GHP-versie ontwikkeld van de Mark Start. Afmetingen daarvan zijn (uiteraard) iets anders, filter is ongewijzigd behalve het optionele high-pass filter t.w.v. 300.000 µF. Helaas ben ik daar de tekening even van kwijt. :(
Bijlagen
markstart_hp.pdf
De oorspronkelijke Mark Start
(17.78 KiB) 164 keer gedownload
markstart.pdf
De Mark Start "Schacht"-versie
(17.91 KiB) 247 keer gedownload
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Mark Start

Bericht door jnijboer »

Zoals al eens eerder geroepen, maar helaas vertraagd :oops: ga ik deze set nogmaals bouwen, maar nu voor mezelf :D De kwaliteit van het ontwerp en de componenten ken ik inmiddels, maar ik zou graag de verdere "tuning"-ruimte binnen het ontwerp willen benutten. Binnen de grenzen van het redelijke, want het blijven low-budget drivers.

- voor-, boven- en achterkant wil ik voorzien van 4 mm bitumen; de originele kast klonk op deze plekken nogal hol. De maten van het ontwerp zijn overeenkomstig aangepast. Moet ik dat ook doen wanneer ik nog eens een laagje vilt wil toepassen?
- Heeft het afronden van het tussenschot en het toepassen van een 45 graden lijstje in de bovenhoeken van de lijn nog toegevoegde waarde?
- Het kant-en-klare filter en de bijgeleverde stroomkabel ga ik vervangen door iets fatsoenlijks, al wil ik niet helemaal overboord gaan aan buitenissige componenten. Bijvoorbeeld een Clarity-cap ipv de huidige MKT-cap?

Alle suggesties zijn welkom. Het Mark Start ontwerp is bedoeld is simpel en makkelijk om te bouwen, maar wanneer er binnen dat gegeven nog winst is te behalen ben ik daar erg benieuwd naar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”