Ik moet nog even moed verzamelen voor de laatste flightcase-hoeken aan de voorzijde, wel heb ik een tijdje terug al de kickplates gemonteerd.
Mocht iemand een keertje zo'n Karlson-systeem willen horen dan kun je me PB-en
Moderator: Beheerdersteam
En zelf een koffergrammofoon knutselen ook zeker?vacuphile schreef:Karlsonkasten bouwen is goed voor je technische ontwikkeling.
Wat ik eigenlijk bedoel is het volgende.Pjotr schreef:En zelf een koffergrammofoon knutselen ook zeker?vacuphile schreef:Karlsonkasten bouwen is goed voor je technische ontwikkeling.Nou ja met al die schotjes en sleuven is het wel goed voor de ontwikkeling van je handvaardigheid
Zo te zien een hoorn en geen TL.Boppo84 schreef:Is dat niet meer een divergerende TL/hoorn met een 'anders dan normaal' uiteinde?
Ach in de tijd van Karlson was het vergelijkenderwijs best een goed klinkend systeem. In die tijd was een BR poort niet veel meer dan een gat in de kastwand en werd dat met een beetje uitproberen afgestemd. Denk i.d.d. dat die mystiek en het uiterlijk zo zijn aantrekkingskracht blijft houden. Die "gordijntjes" hebben wel iets van een theatertje en zijn mensen wel nieuwsgierig wat voor voorstellingen dat geeft. Maar aan de ander kant zijn audioliefhebbers erg gevoelig voor mystiek: Er wordt met allerlei wazige Voodo nu nog steeds grof geld verdiend.Impulse schreef:Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik neem nooit genoegen met de aanname dat iets goed is, maar wil ook weten waarom.
Dat velen, waaronder ik zelf, geïntrigeerd zijn geraakt door de kast, komt denk ik juist door de waas die er omheen hangt.
De bijzondere constructie doet daar natuurlijk nog een schepje bovenop.
Daarom denk ik dat het goed is dat de Karlson de gemoederen bezig bijft houden, want alleen zo kan er duidelijkheid komen.
Dat zou ik wel eens door wat metingen bevestigd willen zien (lees: ik geloof er helemaal niets van). Als je goede spreiding wil kun je waarschijnlijk beter een frontloaded compressiekamer bouwen waarin een spleet zit die smal genoeg is om tot een bepaalde grensfrequentie een goede spreiding op te bouwen. Die compressiekamer moet ook klein genoeg zijn, zodat er geen staande golven in kunnen ontstaan, m.a.w. bij een 15"-driver zul je ook maar tot zo'n 400Hz kunnen werken. Laat nou de spreiding van een 15"-driver tot 400Hz ook redelijk omnidirectioneel zijn...Impulse schreef:Het nut van de exponentiële opening ten behoeve van de spreiding van het geluid blijft vooralsnog overeind
Dat weet ik wel zeker. Ik heb in dat ontwerp (en de afmetingen) van de MK verschillende 20 cm gehad en ook een 25 cm gehad maar de 9710 deed het gewoon het beste. Vergeet niet dat het een soort van BR is en kennelijk is de afstemming met een 9710 dan toch het mooiste.wouter schreef:Misschien weer goede 9710?
Mischien eens een visaton bg20 proberen ze kosten niets en zijn goede units , hebben wel een tweeter nodig .Coach schreef:Heb mijn Karlson kasten terug gevonden met een 9710m er nog in. Helaas waren deze verpulverd. Ik weet er bestaat een enorme discussie wat betreft werkingsprincipe maar voor mij klonken ze wel mooie. Normaal gezien zou ik ze niet meer gebruiken maar de kasten zijn mooi gemaakt dus zoek ik nu een breedband vervanger voor de 9710m. Ik wil er geen oude meer insteken maar nieuwe, helaas heb ik geen idee dewelke. Weet iemand raad ?