Nostalgisch project KEF Calinda
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Nostalgisch project KEF Calinda
Om mijn vakantie op een leuke wijze door te komen doe ik een klassiek project, ik ga op verzoek van een goede vriend een re-make maken van de KEF Calinda, hij had de units nog in huis en wou daar weer leven in blazen en ik vind het een leuk project om aan te pakken, dus de zaagtafel en de vrees voor de dag en beginnen maar.
Ik ben begonnen met de baffles welke vervaardigd worden uit 30 mm MDF.
De units welke toegepast gaan worden betreft de B200 SP1054, de BD139 SP1042 (passieve resonator) en de Audax TWO 025 als tweeter.
Ik ben begonnen met de baffles welke vervaardigd worden uit 30 mm MDF.
De units welke toegepast gaan worden betreft de B200 SP1054, de BD139 SP1042 (passieve resonator) en de Audax TWO 025 als tweeter.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 29 dec 2008, 1:46, 3 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
ik moest je vraag even heel geduldig lezen voor ik doorhad wat er staat, ik zit niet zo heel dik in het gereedschap dus het gaat bij mij nog met een decoupeerzaag, een paar vijlen en wat schuurpapier, de unit wordt afgetekend en met de decoupeerzaag uitgezaagd, vervolgens wordt er met de vijlen de vorm nauwkeurig gemaakt en met het schuurpapier glad gemaakt, hoe maal jij je mallen eigenlijk ?
Sorry, ik heb gisteren weer eens een aflevering van Draadstaal gekekenStephen2006 schreef:ik moest je vraag even heel geduldig lezen voor ik doorhad wat er staat
Netjes hoorStephen2006 schreef:ik zit niet zo heel dik in het gereedschap dus het gaat bij mij nog met een decoupeerzaag, een paar vijlen en wat schuurpapier, de unit wordt afgetekend en met de decoupeerzaag uitgezaagd, vervolgens wordt er met de vijlen de vorm nauwkeurig gemaakt en met het schuurpapier glad gemaakt
Tot nu toe eigenlijk alleen maar ronde units hoeven infrezen, de enige keer dat ik een afwijkende vorm heb moeten frezen was met een unit à la de KEF B110 (ongeveer 20 jaar geleden).Stephen2006 schreef:hoe maak jij je mallen eigenlijk ?
1- Met een Stanley insnijden langs de unit
2- Uit de losse hand met een boormachine hulpstukje heeeeeel langzaam infrezen totdat je bij de ingesneden rand komt (ik had toen geen geld voor een freesmachien)
Dit alles met de baffle reeds gemonteerd in de kast, 't is gelukt maar ik doe dit never nooit meer op deze manier
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Ha ha, dus zo vreemd ben ik dan niet bezig geweest, het vergt wel geduld om het op deze manier te doen maar ik ben zeer tevreden met het resultaat, ik had al een mal voor de B139 omdat ik deze al een keer had toegepast in eigen luidsprekers welke in mijn avatar te zien zijn, maar voor de B200 moest ik er gister één maken en dat was lastig , zeker met deze temperaturen, nu echter begint het leuke gedeelte, namelijk de kasten zelf maken en daarna de filters.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Beste MartyF.
De kef Chorale is een kleine luidspreker met een gesloten kast van 20,4 liter welke geheel gesloten is, de units zijn een B200 SP1014 en T27 SP1032, de basunit is er één met een kleine magneet, De Calinda is een luidspreker met een inhoud van 45 liter, een basunit met een grote magneet en een passieve resonator, voor een dergelijk relatief klein systeem gaat de Calinda met zijn basweergave bijzonder diep, het mid en hoog is nagenoeg gelijk aan de Chorale, de B200 is een redelijk slechte mid weergever, hij is te groot en breekt bij 800 HZ lelijk op, de originele KEF tweeter vervang ik door een Audax die 6db gedempt dient te worden door het hogere rendement er van, echter is het hoog opener en frisser. door de kleine kernspoeltjes in het filter te vervangen voor luchtspoelen met de zelfde gelijkstroomweerstand en de condensatoren te vervangen door MKP-versies in combinatie met een zwaardere stevigere kast knapt het geluid zeker op, echter meet het zich niet aan de high end van vandaag maar als hobby project zeker leuk.
Ik ben opnieuw een stap verder, ik heb alle panelen gezaagd en ze beginnen al op luidsprekerboxen te lijken, het verlijmen zal ik binnenshuis moeten uitvoeren daar buiten en in de garage de temperatuur te laag is wat een goede lijmverbinding dan in de weg staat, dus het spul staat nu binnenshuis op temperatuur te komen en dan kan het verlijmen beginnen.
De kef Chorale is een kleine luidspreker met een gesloten kast van 20,4 liter welke geheel gesloten is, de units zijn een B200 SP1014 en T27 SP1032, de basunit is er één met een kleine magneet, De Calinda is een luidspreker met een inhoud van 45 liter, een basunit met een grote magneet en een passieve resonator, voor een dergelijk relatief klein systeem gaat de Calinda met zijn basweergave bijzonder diep, het mid en hoog is nagenoeg gelijk aan de Chorale, de B200 is een redelijk slechte mid weergever, hij is te groot en breekt bij 800 HZ lelijk op, de originele KEF tweeter vervang ik door een Audax die 6db gedempt dient te worden door het hogere rendement er van, echter is het hoog opener en frisser. door de kleine kernspoeltjes in het filter te vervangen voor luchtspoelen met de zelfde gelijkstroomweerstand en de condensatoren te vervangen door MKP-versies in combinatie met een zwaardere stevigere kast knapt het geluid zeker op, echter meet het zich niet aan de high end van vandaag maar als hobby project zeker leuk.
Ik ben opnieuw een stap verder, ik heb alle panelen gezaagd en ze beginnen al op luidsprekerboxen te lijken, het verlijmen zal ik binnenshuis moeten uitvoeren daar buiten en in de garage de temperatuur te laag is wat een goede lijmverbinding dan in de weg staat, dus het spul staat nu binnenshuis op temperatuur te komen en dan kan het verlijmen beginnen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
De volgende stap is het verlijmen van de kasten, dit gebeurt binnenshuis daar het buiten en in de garage te koud is, de kasten komen bijna in de testfase, en als dat alles goed is dan worden ze geheel geschuurd en in de grondverf gezet, daarna moeten ze met een mooie (auto?) lak muisgrijs worden gemaakt. echter dienen er ook "frontjes" (beschermdoeken) gemaakt te worden welke ook grijs zijn, tips over hoe deze te maken op het gebied van het spannen van het doek alsmede een manier om ze te bevestigen op de luidsprekers en ze afneembaar te houden zijn zeer welkom.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
er zit inderdaad een spleet van 2mm tussen de rand van de unit en de rand van de mal, afhankelijk van de breedte van de gebruikte frees, bij het toestel van mij steekt het freesje uit een stalen buisje, het buisje glijdt langs de binnenzijde van de mal en de freest freest de vorm dan uit in het hout, de afstand tussen de buitenkant van het stalen buisje en het freesje zelf bedraagt 2 mm
Grijs doek kan lastig worden, mogelijk kun je wat dikker doek krijgen bij een car hifi winkel, anders even op de markt kijken of wit doek bestellen/kopen en grijs verven...maar die verf kan ik tegenwoordig ook niet meer vinden, vroegah had je van die kleine blikjes die je in 10 liter water gooide met 1kg zout.Stephen2006 schreef:echter dienen er ook "frontjes" (beschermdoeken) gemaakt te worden welke ook grijs zijn, tips over hoe deze te maken op het gebied van het spannen van het doek alsmede een manier om ze te bevestigen op de luidsprekers en ze afneembaar te houden zijn zeer welkom.
Bevestigen kun je met klittenband of met studs doen.
Voordeel van klittenband is dat het niet zo nauw komt, maar het nadeel is dat er redelijk grote stukken wit/zwart klittenband op de speakers komen te zitten.
Voordeel van de studs is dat ze klein zijn en er IMO netter uitzien, pas maken is simpel, plankje zagen ter grootte van het frontje, netjes de plek markeren voor de studs, gaten boren en overzetten op de speakers, daarna de gaten in de speakers opboren, studs erin en klaar is klara.
Het spannen van het doek is erg simpel, gewoon wat goede lijm gebruiken (Bison kit/tix Pattex) en de tegenover liggende zijden na elkaar verlijmen, wat klieder werk maakt weinig uit aangezien je daar toch niet naar kijkt.
W.b.t. het stalen buisje, is dat geen lager? (Op de meeste kopieer frezen zit een geleidelager).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Bedankt voor de tips m.b.t. de frontjes, ik ga er zeker mee aan de gang, wat de frees betreft, het is een los buisje welke niet aan het freesje vast zit, wanneer je een nieuw freesje plaatst dient deze dan ook maximaal 14 mm te zijn daar hij anders niet in het buisje past, wanneer je een kleiner freesje plaatst wordt de afstand tussen de buitenkant van het buisje en het freesje zelf groter, hij komt immers ruimer in het buisje te zitten , hier dien je echt rekening mee te houden met je mallen anders gaat er een hoop mis, zeker als je een mal hebt gebaseerd op een smalle frees en een half jaar later plaats je zonder er bij na te denken een bredere frees en gebruik je de zelfde mal, dan kun je dus een nieuwe baffle maken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Duidelijk, thanks. Noemen ze zo'n buisje niet een kopieer-huls?Stephen2006 schreef:er zit inderdaad een spleet van 2mm tussen de rand van de unit en de rand van de mal, afhankelijk van de breedte van de gebruikte frees, bij het toestel van mij steekt het freesje uit een stalen buisje, het buisje glijdt langs de binnenzijde van de mal en de freest freest de vorm dan uit in het hout, de afstand tussen de buitenkant van het stalen buisje en het freesje zelf bedraagt 2 mm
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Intussen zijn de kasten voor zover verlijmd dat er alleen nog één zijkant tegen aan gelijmd dient te worden, voordat dat gebeurt worden eerst de filters aangebracht, de filters worden hardwired aangesloten en op de bracings verlijmd, van de bas sectie wordt de tweede spoel op de zijwand verlijmd, die ligt op de foto nog los, dit wordt gedaan om er voor te zorgen dat de spoelen en ver uit elkaar staan en dat ze onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar staan om overspraak te voorkomen, de condensatoren zijn allen zeer betaalbare MKP en MKT typen en de spoelen zijn zeer betaalbare luchtspoelen met. Zoals ik al eerder aangaf, dezelfde gelijkstroomweerstand als de originele kernspoeltjes van het originele filter. Wanneer ook de demping is aangebracht worden de kasten dicht gelijmd en de openingen voor de units afgeplakt alvorens de grondlaag met daaroverheen de muisgrijze kleur wordt aangebracht.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Inmiddels zitten de luidsprekers voor zover in elkaar, de filters zijn ingebouwd en de dempingmatten van schapenwol zijn tegen de achter- en boven- + onderkant aangebracht, later komen er nog matjes tegen de zijpanelen, daar kan ik door de woofer openingen bij.
Ik heb een primer voor hout in huis gehaald, van Sigma, dit is een transparante primer welke (hopelijk) kogelhard opdroogt en elke zuigende vorm van het hout tegengaat, ik breng er meerdere lagen van aan, de droogtijd tussen de lagen is 16 uur, dat is wel een nadeel, daarna hoop ik met autolak de muisgrijze kleur te kunnen aanbrengen.
Ik heb een primer voor hout in huis gehaald, van Sigma, dit is een transparante primer welke (hopelijk) kogelhard opdroogt en elke zuigende vorm van het hout tegengaat, ik breng er meerdere lagen van aan, de droogtijd tussen de lagen is 16 uur, dat is wel een nadeel, daarna hoop ik met autolak de muisgrijze kleur te kunnen aanbrengen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Daar staan ze dan, gebroederlijk naast elkaar, beide in twee lagen primer.
De primer doet wat ik gehoopt heb, het hardt kneiterhard uit, de eerste laag trekt in het hout, de tweede laag brengt een harde spiegelende laag aan, er komt nog een derde en vierde laag op alvorens ik ze ga polijsten, ik heb dit reeds op een proefstukje hout uitgeprobeerd en het resulteert is een zeer strak en glad oppervlak welke ik dan met autolak in de uiteindelijke kleur ga spuiten, inmiddels heb ik ook het muisgrijze stofje voor de frontjes in huis alsook de bevestigingen van de frontjes, de zwarte boutjes met bijbehorende slagmoertjes en de voetjes voor onder de luidsprekers dus ik ga komende week een poging doen om de frontjes te construeren.
De primer doet wat ik gehoopt heb, het hardt kneiterhard uit, de eerste laag trekt in het hout, de tweede laag brengt een harde spiegelende laag aan, er komt nog een derde en vierde laag op alvorens ik ze ga polijsten, ik heb dit reeds op een proefstukje hout uitgeprobeerd en het resulteert is een zeer strak en glad oppervlak welke ik dan met autolak in de uiteindelijke kleur ga spuiten, inmiddels heb ik ook het muisgrijze stofje voor de frontjes in huis alsook de bevestigingen van de frontjes, de zwarte boutjes met bijbehorende slagmoertjes en de voetjes voor onder de luidsprekers dus ik ga komende week een poging doen om de frontjes te construeren.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Even Fast Forward: ze zijn klaar ! 
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 05 jun 2009, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

