Nostalgisch project KEF Calinda

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Nostalgisch project KEF Calinda

Bericht door Olaf Analogue »

Om mijn vakantie op een leuke wijze door te komen doe ik een klassiek project, ik ga op verzoek van een goede vriend een re-make maken van de KEF Calinda, hij had de units nog in huis en wou daar weer leven in blazen en ik vind het een leuk project om aan te pakken, dus de zaagtafel en de vrees voor de dag en beginnen maar.
Ik ben begonnen met de baffles welke vervaardigd worden uit 30 mm MDF.
De units welke toegepast gaan worden betreft de B200 SP1054, de BD139 SP1042 (passieve resonator) en de Audax TWO 025 als tweeter.
Bijlagen
Het aftekenen van de baffles en het zagen van de gaten
Het aftekenen van de baffles en het zagen van de gaten
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 29 dec 2008, 1:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Vervolgens het uitfrezen van de vormen van de units, tegenwoordig een heel stuk eenvoudiger met ronde units maar aangezien deze units nog een nostalgische vorm hebben is het maken van een goede mal nog een heidens karwei
Uiteindelijk zijn de vormen uitgefreesd en de units passen prima.
Bijlagen
IMG_02111.JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Stephen2006 schreef:
Vervolgens het uitfrezen van de vormen van de units, tegenwoordig een heel stuk eenvoudiger met ronde units maar aangezien deze units nog een nostalgische vorm hebben is het maken van een goede mal nog een heidens karwei
Hoeheddegijdagedoandan :?:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

ik moest je vraag even heel geduldig lezen voor ik doorhad wat er staat, ik zit niet zo heel dik in het gereedschap dus het gaat bij mij nog met een decoupeerzaag, een paar vijlen en wat schuurpapier, de unit wordt afgetekend en met de decoupeerzaag uitgezaagd, vervolgens wordt er met de vijlen de vorm nauwkeurig gemaakt en met het schuurpapier glad gemaakt, hoe maal jij je mallen eigenlijk ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Stephen2006 schreef:
ik moest je vraag even heel geduldig lezen voor ik doorhad wat er staat
Sorry, ik heb gisteren weer eens een aflevering van Draadstaal gekeken :wink:
Stephen2006 schreef:
ik zit niet zo heel dik in het gereedschap dus het gaat bij mij nog met een decoupeerzaag, een paar vijlen en wat schuurpapier, de unit wordt afgetekend en met de decoupeerzaag uitgezaagd, vervolgens wordt er met de vijlen de vorm nauwkeurig gemaakt en met het schuurpapier glad gemaakt
Netjes hoor :!:
Stephen2006 schreef:
hoe maak jij je mallen eigenlijk ?
Tot nu toe eigenlijk alleen maar ronde units hoeven infrezen, de enige keer dat ik een afwijkende vorm heb moeten frezen was met een unit à la de KEF B110 (ongeveer 20 jaar geleden).
1- Met een Stanley insnijden langs de unit :oops:
2- Uit de losse hand met een boormachine hulpstukje heeeeeel langzaam infrezen totdat je bij de ingesneden rand komt (ik had toen geen geld voor een freesmachien)
Dit alles met de baffle reeds gemonteerd in de kast, 't is gelukt maar ik doe dit never nooit meer op deze manier :shock: Ben sinds die tijd eigenlijk op zoek naar DE methode om afwijkende (alles behalve rond) vormen in te frezen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Ha ha, dus zo vreemd ben ik dan niet bezig geweest, het vergt wel geduld om het op deze manier te doen maar ik ben zeer tevreden met het resultaat, ik had al een mal voor de B139 omdat ik deze al een keer had toegepast in eigen luidsprekers welke in mijn avatar te zien zijn, maar voor de B200 moest ik er gister één maken en dat was lastig , zeker met deze temperaturen, nu echter begint het leuke gedeelte, namelijk de kasten zelf maken en daarna de filters.
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Bericht door MartyF »

Ik heb nog een aantal Kef Chorales. Zouden ook wel eens een nieuw kastje kunnen gebruiken. Maar ik weet niet of ik jouw freeswerk kan evenaren. Chapeau!!

Hoe verhoudt overigens de Calinda zich t.o.v. de Chorale?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Beste MartyF.

De kef Chorale is een kleine luidspreker met een gesloten kast van 20,4 liter welke geheel gesloten is, de units zijn een B200 SP1014 en T27 SP1032, de basunit is er één met een kleine magneet, De Calinda is een luidspreker met een inhoud van 45 liter, een basunit met een grote magneet en een passieve resonator, voor een dergelijk relatief klein systeem gaat de Calinda met zijn basweergave bijzonder diep, het mid en hoog is nagenoeg gelijk aan de Chorale, de B200 is een redelijk slechte mid weergever, hij is te groot en breekt bij 800 HZ lelijk op, de originele KEF tweeter vervang ik door een Audax die 6db gedempt dient te worden door het hogere rendement er van, echter is het hoog opener en frisser. door de kleine kernspoeltjes in het filter te vervangen voor luchtspoelen met de zelfde gelijkstroomweerstand en de condensatoren te vervangen door MKP-versies in combinatie met een zwaardere stevigere kast knapt het geluid zeker op, echter meet het zich niet aan de high end van vandaag maar als hobby project zeker leuk.


Ik ben opnieuw een stap verder, ik heb alle panelen gezaagd en ze beginnen al op luidsprekerboxen te lijken, het verlijmen zal ik binnenshuis moeten uitvoeren daar buiten en in de garage de temperatuur te laag is wat een goede lijmverbinding dan in de weg staat, dus het spul staat nu binnenshuis op temperatuur te komen en dan kan het verlijmen beginnen.
Bijlagen
IMG_0213.JPG
IMG_0217.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Even terug komen op het afwijkende vormen frezen: jouw mal is dus net zo groot als de speaker? Zo ja: hoe ziet jouw freesje er dan uit?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Mijn mal is doorsnee 4 mm groter dan de unit, 2 mm aan weerzijden, mijn frees ziet er hetzelfde uit als de jouwe :wink:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

De volgende stap is het verlijmen van de kasten, dit gebeurt binnenshuis daar het buiten en in de garage te koud is, de kasten komen bijna in de testfase, en als dat alles goed is dan worden ze geheel geschuurd en in de grondverf gezet, daarna moeten ze met een mooie (auto?) lak muisgrijs worden gemaakt. echter dienen er ook "frontjes" (beschermdoeken) gemaakt te worden welke ook grijs zijn, tips over hoe deze te maken op het gebied van het spannen van het doek alsmede een manier om ze te bevestigen op de luidsprekers en ze afneembaar te houden zijn zeer welkom.
Bijlagen
IMG_0220.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Stephen2006 schreef:
Mijn mal is doorsnee 4 mm groter dan de unit, 2 mm aan weerzijden, mijn frees ziet er hetzelfde uit als de jouwe :wink:
Begrijp ik dan goed dat je tussen unit en houtrand een spleet van 2 mm krijgt?
Nog even terug naar de frees zelf. Heb jij zo.n ding met een kogellagertje erop?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

er zit inderdaad een spleet van 2mm tussen de rand van de unit en de rand van de mal, afhankelijk van de breedte van de gebruikte frees, bij het toestel van mij steekt het freesje uit een stalen buisje, het buisje glijdt langs de binnenzijde van de mal en de freest freest de vorm dan uit in het hout, de afstand tussen de buitenkant van het stalen buisje en het freesje zelf bedraagt 2 mm
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Stephen2006 schreef:
echter dienen er ook "frontjes" (beschermdoeken) gemaakt te worden welke ook grijs zijn, tips over hoe deze te maken op het gebied van het spannen van het doek alsmede een manier om ze te bevestigen op de luidsprekers en ze afneembaar te houden zijn zeer welkom.
Grijs doek kan lastig worden, mogelijk kun je wat dikker doek krijgen bij een car hifi winkel, anders even op de markt kijken of wit doek bestellen/kopen en grijs verven...maar die verf kan ik tegenwoordig ook niet meer vinden, vroegah had je van die kleine blikjes die je in 10 liter water gooide met 1kg zout.

Bevestigen kun je met klittenband of met studs doen.
Voordeel van klittenband is dat het niet zo nauw komt, maar het nadeel is dat er redelijk grote stukken wit/zwart klittenband op de speakers komen te zitten.
Voordeel van de studs is dat ze klein zijn en er IMO netter uitzien, pas maken is simpel, plankje zagen ter grootte van het frontje, netjes de plek markeren voor de studs, gaten boren en overzetten op de speakers, daarna de gaten in de speakers opboren, studs erin en klaar is klara.

Het spannen van het doek is erg simpel, gewoon wat goede lijm gebruiken (Bison kit/tix Pattex) en de tegenover liggende zijden na elkaar verlijmen, wat klieder werk maakt weinig uit aangezien je daar toch niet naar kijkt.

W.b.t. het stalen buisje, is dat geen lager? (Op de meeste kopieer frezen zit een geleidelager).
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Bedankt voor de tips m.b.t. de frontjes, ik ga er zeker mee aan de gang, wat de frees betreft, het is een los buisje welke niet aan het freesje vast zit, wanneer je een nieuw freesje plaatst dient deze dan ook maximaal 14 mm te zijn daar hij anders niet in het buisje past, wanneer je een kleiner freesje plaatst wordt de afstand tussen de buitenkant van het buisje en het freesje zelf groter, hij komt immers ruimer in het buisje te zitten , hier dien je echt rekening mee te houden met je mallen anders gaat er een hoop mis, zeker als je een mal hebt gebaseerd op een smalle frees en een half jaar later plaats je zonder er bij na te denken een bredere frees en gebruik je de zelfde mal, dan kun je dus een nieuwe baffle maken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Stephen2006 schreef:
er zit inderdaad een spleet van 2mm tussen de rand van de unit en de rand van de mal, afhankelijk van de breedte van de gebruikte frees, bij het toestel van mij steekt het freesje uit een stalen buisje, het buisje glijdt langs de binnenzijde van de mal en de freest freest de vorm dan uit in het hout, de afstand tussen de buitenkant van het stalen buisje en het freesje zelf bedraagt 2 mm
Duidelijk, thanks. Noemen ze zo'n buisje niet een kopieer-huls?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Leeuwarden schreef:

Duidelijk, thanks. Noemen ze zo'n buisje niet een kopieer-huls?
Dat was het , dankjewel, ik kon er niet meer opkomen. :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Intussen zijn de kasten voor zover verlijmd dat er alleen nog één zijkant tegen aan gelijmd dient te worden, voordat dat gebeurt worden eerst de filters aangebracht, de filters worden hardwired aangesloten en op de bracings verlijmd, van de bas sectie wordt de tweede spoel op de zijwand verlijmd, die ligt op de foto nog los, dit wordt gedaan om er voor te zorgen dat de spoelen en ver uit elkaar staan en dat ze onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar staan om overspraak te voorkomen, de condensatoren zijn allen zeer betaalbare MKP en MKT typen en de spoelen zijn zeer betaalbare luchtspoelen met. Zoals ik al eerder aangaf, dezelfde gelijkstroomweerstand als de originele kernspoeltjes van het originele filter. Wanneer ook de demping is aangebracht worden de kasten dicht gelijmd en de openingen voor de units afgeplakt alvorens de grondlaag met daaroverheen de muisgrijze kleur wordt aangebracht.
Bijlagen
IMG_0221.JPG
IMG_0222.JPG
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Zow, je filter is meteen definitief? -> bruislijm :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

hoi.
de waardes van het filter zijn identiek aan het originele KEF filter voor deze units, en ik heb het meerdere malen met deze componenten toegepast in het verleden dus het is een beproefd filter.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Inmiddels zitten de luidsprekers voor zover in elkaar, de filters zijn ingebouwd en de dempingmatten van schapenwol zijn tegen de achter- en boven- + onderkant aangebracht, later komen er nog matjes tegen de zijpanelen, daar kan ik door de woofer openingen bij.
Ik heb een primer voor hout in huis gehaald, van Sigma, dit is een transparante primer welke (hopelijk) kogelhard opdroogt en elke zuigende vorm van het hout tegengaat, ik breng er meerdere lagen van aan, de droogtijd tussen de lagen is 16 uur, dat is wel een nadeel, daarna hoop ik met autolak de muisgrijze kleur te kunnen aanbrengen.
Bijlagen
IMG_0264.JPG
IMG_0266.JPG
IMG_0271.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Prachtig werk, petje af!
Ben benieuwd wat die primer doet, zeker interessant!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Daar staan ze dan, gebroederlijk naast elkaar, beide in twee lagen primer.
De primer doet wat ik gehoopt heb, het hardt kneiterhard uit, de eerste laag trekt in het hout, de tweede laag brengt een harde spiegelende laag aan, er komt nog een derde en vierde laag op alvorens ik ze ga polijsten, ik heb dit reeds op een proefstukje hout uitgeprobeerd en het resulteert is een zeer strak en glad oppervlak welke ik dan met autolak in de uiteindelijke kleur ga spuiten, inmiddels heb ik ook het muisgrijze stofje voor de frontjes in huis alsook de bevestigingen van de frontjes, de zwarte boutjes met bijbehorende slagmoertjes en de voetjes voor onder de luidsprekers dus ik ga komende week een poging doen om de frontjes te construeren.
Bijlagen
IMG_0273.JPG
IMG_0272.JPG
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Even Fast Forward: ze zijn klaar ! :lol:
Bijlagen
DSC01210.JPG
DSC01221.JPG
DSC01215.JPG
DSC01214.JPG
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 05 jun 2009, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je bent geloof ik wel erg KEF fan :P, leuk hoor :)

De originele Calinda was toch met de T27 tweeter?
Plaats reactie