SMPS voedingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zoek de verschillen

Bericht door Martijn M »

Arno schreef:
Die moeren van je cirkelgeleider staan iig mooi scherp op de foto :mrgreen:
Verhip ja!
Bart, je bent toch niet stiekem voor het eerst in zeven jaar een luidspreker aan het bouwen? 8-[
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Zoek de verschillen

Bericht door jcgv »

b_force schreef:

Beetje typisch? :-s
bedoel je het typenummer? s = switched 40 = vermogen 12 = uitgangspanning. Niet veel consumenten zullen er mee te maken krijgen dus hoeven er geen leuke namen worden verzonnen, en de ontwerpers hebben liever namen die het product beschrijven. Dat maakt het namelijk makkelijk om snel de juiste te vinden, je kijkt naar de naam in plaats van dat je telkens de gegevens op moet zoeken.

edit: dat de chinese variant kleiner is komt waarschijnlijk omdat de financiele afdeling meer te zeggen had. Minimale uitgangsfilter, sloop er wat voorzorgt maatregelen zoals condensators tegen oscilatie eraf en je bespaart weer een paar cent. En de voeding voldoet waarschijnlijk nog perfect aan de eisen voor de meeste dingen. High end audio is een vreemde tak van sport vergeleken met de meeste electronica. Meestal ontwerp je iets zo goedkoop mogelijk dat nog aan de specs voldoet, terwijl bij high end audio de kosten meestal een 3de gedachte zijn (hierbij is het meer: op 1 de klant het idee geven dat het veel waard is, 2 de specs die de klant wil zien oppompen, 3 dit zo goedkoop mogelijk maken)
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Zoek de verschillen

Bericht door Leon »

Dat moet vrij eenvoudig te verklaren zijn als je naar het ontwerp gaat kijken. Grofweg kunnen er 2 redenen zijn:
1. Het ene ontwerp is nieuwer als het andere, en gebruikt daardoor een ander schema. Meestal geeft het gebruik van nieuwere componenten een reductie in het aantal onderdelen dat nodig is, waardoor een goedkopere en kleinere voeding mogelijk is.
2. De ene voeding is meer overgedimensioneerd als de andere. Dit kan zowel op capaciteit als kwaliteit slaan, waarbij het een vaak met het ander te maken heeft.
Als je de voedingen vergelijkt zie ik veel grotere onderdelen zitten in de Meanwell, terwijl de lay-out vrijwel identiek is. Als we ervan uitgaan dat de voedingen vrijwel hetzelfde schema volgen zal de Meanwell waarschijnlijk veel beter zijn maximum capaciteit kunnen leveren. Dat zal meestal resulteren in lagere temperaturen, en daardoor een langere levensduur.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Zoek de verschillen

Bericht door Chris_T »

Imitatievoeding? Die chinezen jatte..uhm kopieren bij de vleet. Het is ook niet duidelijk of die Dongdahua de quality control gepasseerd is ^^ (er staat ook geen enkel keurmerk op).
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: SMPS voedingen

Bericht door NP »

Hehe grappig, ik heb hier precies het zelfde paartje liggen en vond het verschil in bouwkwaliteit ook al typerend. Maargoed, ik ga er van uit dat die DDH zijn werk ook gewoon doet (nog niet getest).


Nog een dwarsstraat:
Kan ik zonder problemen een elko van 3300 uF achter zo'n voeding zetten? Ik meen eerder in dit topic gelezen te hebben dat SMPS's niet zo van capaciteit houden, maar aan de andere kant zie ik wel veel mensen er een dikke elko achter jassen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Overigens was mijn berichtje meer een verbazing.

Wat betreft elco's
Soms staat het aangegeven in de datasheet.
Anders is het een kwestie van proberen.
Voeding schiet bij mij in veiligheidsmodus bij teveel capaciteit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Voeding schiet bij mij in veiligheidsmodus bij teveel capaciteit.
hier ook. reste zich dan weer meteen, gaat dan nogmaals in beveiliging, etc tot de C vol is.... lijkt me niet zoals t hoort.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Voeding schiet bij mij in veiligheidsmodus bij teveel capaciteit.
hier ook. reste zich dan weer meteen, gaat dan nogmaals in beveiliging, etc tot de C vol is.... lijkt me niet zoals t hoort.
Nou lijkt me vrij logisch.

Voeding gaat in de beveiliging dus er is dan geen spanning meer.
Omdat er (eventjes) geen spanning meer is ontlaad de elco enz enz enz.
Deze ontlaad snelheid hangt af van de belasting.
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: SMPS voedingen

Bericht door jcgv »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Voeding schiet bij mij in veiligheidsmodus bij teveel capaciteit.
hier ook. reste zich dan weer meteen, gaat dan nogmaals in beveiliging, etc tot de C vol is.... lijkt me niet zoals t hoort.
Een te grote capaciteit wordt als kortsluiting gezien totdat deze opgeladen zijn. Je zet de voeding aan en vraagt de voeding om een enorme hoeveelheid stroom te leveren, ik begrijp het best dat de voeding het voorgezien houdt. Zet er een weerstand voor om de stroom te begrenzen en hij zal het waarschijnlijk veel beter doen. Maar dan heb je weer een weerstand die je niet wilt. Hmmm een microcontroller die na x seconden de weerstand overbrugt met bijvoorbeeld een relais. Moet niet te moeilijk zijn om dat in een middagje te maken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: SMPS voedingen

Bericht door markbakk »

jcgv schreef:
Hmmm een microcontroller die na x seconden de weerstand overbrugt met bijvoorbeeld een relais. Moet niet te moeilijk zijn om dat in een middagje te maken.
Kan met een simpel RC-kringetje ook hoor... Zoiets heet een inschakelvertraging.
Plaats reactie