EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84PP HF10
Is een mogelijkheid Robert.
Maar dan heb ik de EZ81 2 keer over.
En heb ik op zich die 6A gloei weer niet nodig zonder de EZ81
En dan is de vraag wat is beter??
Dan zou de 370FX een optie zijn?
Maar dan heb ik de EZ81 2 keer over.
En heb ik op zich die 6A gloei weer niet nodig zonder de EZ81
En dan is de vraag wat is beter??
Dan zou de 370FX een optie zijn?
Re: EL84PP HF10
De 5U4 klinkt stukken beter. Voor de EZ81 zul je zeker kopers vinden.TheoK schreef:Is een mogelijkheid Robert.
Maar dan heb ik de EZ81 2 keer over.
En heb ik op zich die 6A gloei weer niet nodig zonder de EZ81
En dan is de vraag wat is beter??Dan zou de 370FX een optie zijn?
En die EZ81 trafo kan weer van chassis af.
Re: EL84PP HF10
TheoK schreef:Is goed.
Ik ga de 370HX bestellen en de 5U4GB van JJ.
(* Datasheet JJ 5U4GB.)
Re: EL84PP HF10
Op het forum http://www.diytube.com wordt de Hammond 1650f aanbevolen voor een EL84pp circuit. De webmaster van dat forum biedt een printplaat aan om een kloon van een Dynaco ST35 mee op te bouwen. De genoemde Hammonds worden daar met succes ingezet als alternatief voor de Dynaco Z565 uitgangstrafo. De Raa is met 7.6k iets te laag, maar de misaanpassing is te verwaarlozen. Ik heb er zelf twee bij Tubetown afgenomen en ik ga ze binnenkort in gebruik nemen. Ik plaats mijn ervaringen uiteraard hier, maar het kan nog wel een maandje duren voordat de spanning erop wordt gezet!VT4C schreef:Zou ook mijn keuze zijn.TheoK schreef:IK zat te denken aan de 370HX. Goeie keuze?
Deels off-topic: toevallig ben ik ook met Hammond bezig. Maar dan met 2x 10K UGT's. Had eind jaren 90 twee zeer slecht uitziende Geloso 6V6-PP monoblokken op een 19" 1HE chassis gezet, maar gisteren bleek 1 HS draad uit 1 UGT maar 130 V. naar de 6V6 te sturen ipv 300V.; andere draad was wel OK.
Had bij Tubetown 2 1609A 10K. UGT's besteld en betaald; krijg echter net bericht, dat er maar 1 op voorraad is en geen zich op levertijd andere UGT.
Deze Hammond 1609A UGT's zouden tzt ook mooi alternatief geweest zijn voor de HF10 trafo's. Maar Raa 8K (1608A) moet ook kunnen.
mvg, Paul
Re: EL84PP HF10
@pcdegoede
OK. Ik heb voor de 6V6-PP de Raa 8K0 1608A van Hammond besteld; zie verschil, los van die Raa 7K6, nog ff niet.
PS
Buizenversterkers nooit op print bouwen; is hoogohmige techniek. Voor zeer audiofiel eindresultaat altijd gaan voor hard-wired.
(Lijkt wel of wiel opnieuw uitgevonden moet worden.
)
OK. Ik heb voor de 6V6-PP de Raa 8K0 1608A van Hammond besteld; zie verschil, los van die Raa 7K6, nog ff niet.
PS
Buizenversterkers nooit op print bouwen; is hoogohmige techniek. Voor zeer audiofiel eindresultaat altijd gaan voor hard-wired.
(Lijkt wel of wiel opnieuw uitgevonden moet worden.
Re: EL84PP HF10
De 1650F is een 25 watt trafo tegen 10 watt van de 1608. De kern is dan ook wat groter uitgevoerd. Er is dus wat meer reserve. Ga je dat ook horen in een blinde test? Ik heb geen flauw idee.VT4C schreef:@pcdegoede
OK. Ik heb voor de 6V6-PP de Raa 8K0 1608A van Hammond besteld; zie verschil, los van die Raa 7K6, nog ff niet.
PS
Buizenversterkers nooit op print bouwen; is hoogohmige techniek. Voor zeer audiofiel eindresultaat altijd gaan voor hard-wired.
(Lijkt wel of wiel opnieuw uitgevonden moet worden.)
Ik bouw altijd hardwired. Los van jouw argument 'tweakt' het zo moeilijk met een printplaat. Zeker als je, net zoals ik, een voorkeur hebt voor wat minder voor de hand liggende buizen.
Maar nu terug naar Theo want we zijn zijn topic aan het kapen.
mvg, Paul
Re: EL84PP HF10
Jullie kapen er maar op los hoor.
Het is allemaal nuttige info. En wordt heel veel gelezen.
Vanmorgen gemaild met Tube-town en kreeg 2 uur later alweer bericht terug.
Supersnel weer. Ze hebben alles op voorraad dus heb ik de bestelling geplaatst.
De trafo en de buis en de elco.
Versturen 3 tot 4 dagen. Zal dus volgende week wel binnen komen.
Tot die tijd wachten dus.
IK ga me verdiepen in een riaa versterker.
Uiteraard buizen. Ben er nog niet uit wat een goeie is.
De ene zegt dit en de andere dat.
Ik heb nog 2 platenspelers staan die ik aan de praat wil maken.
Het is allemaal nuttige info. En wordt heel veel gelezen.
Vanmorgen gemaild met Tube-town en kreeg 2 uur later alweer bericht terug.
Supersnel weer. Ze hebben alles op voorraad dus heb ik de bestelling geplaatst.
De trafo en de buis en de elco.
Versturen 3 tot 4 dagen. Zal dus volgende week wel binnen komen.
Tot die tijd wachten dus.
IK ga me verdiepen in een riaa versterker.
Uiteraard buizen. Ben er nog niet uit wat een goeie is.
De ene zegt dit en de andere dat.
Ik heb nog 2 platenspelers staan die ik aan de praat wil maken.
Laatst gewijzigd door TheoK op wo 22 jun 2011, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10
Misschien ff nieuwe thread openen ('TheoK's 1e buizen phono-amp' o.i.d.)TheoK schreef:IK ga die van Anne eerst eens proberen.
Zie datasheet 12AX7: bij 12,6 V. gloeispanning, pin 9 niet gebruiken, alleen pin 4 en 5.TheoK schreef:De gloei voor dat buisje moet DC zijn? En dan komt de plus op pin 9 en de min op 4 en 5?
Re: EL84PP HF10
Inderdaad. Die 25 Watters had ik nog niet gezien, maar 7K6 of 8K0 maakt niet veel uit, en overbemeten is ook niet verkeerd (en prijsverschil valt erg mee).pcdegoede schreef:De 1650F is een 25 watt trafo tegen 10 watt van de 1608. De kern is dan ook wat groter uitgevoerd. Er is dus wat meer reserve. Ga je dat ook horen in een blinde test? Ik heb geen flauw idee.
Tanja van Tube-Town inmiddels gevraagd order te wijzigen en nota voor 'Restbetrag' te sturen.
Ub van mijn 6V6-PP is momenteel ca. 325V. en ca. 25mA per eindbuis.
E.e.a. is nog wel on-topic dacht ik, omdat deze UGT's ook in TheoK's project toegepast kunnen worden.
Re: EL84PP HF10
Zeg Theo,voor je je weer hals over kop in een nieuwe uitdaging stort,zou je niet even wachten wat de ervaringen van George met die schakeling zijn
.Vergeet niet het is al jaaaaren dat ik zelf niks meer kan bouwen,zo'n ontwerp steunt op ervaring uit betere tijden van lang geleden (en berekeningen),dus puur theoretisch
.Als de fut en moed heb draag ik wel wat bij in je nieuwe onderwerp
.
Dan nog even de voedingstrafo.Heb het al's ongeveer verteld in het PCL86-draadje.
De EL84 met kathodeweerstand 270ohm trekt in rust 40mA en bij volle uitsturing 57mA.Met z'n vieren is dat dan 4x57=228mA.Doe er nog wat voor de rest bij geeft bijv.240mA,bij 300V ! Dat is 72W.Om 300V gelijkgericht te krijgen heb je iets van een 230V nodig en,voor 72W, een stroom van 7200/23=313mA.Tel daarbij dat de gelijkrichter een onprettige belasting voor een trafo is dan is 350mA wel een minimum (behalve als de versterker toch nooit voluit gebruikt wordt
).
Anne
Dan nog even de voedingstrafo.Heb het al's ongeveer verteld in het PCL86-draadje.
De EL84 met kathodeweerstand 270ohm trekt in rust 40mA en bij volle uitsturing 57mA.Met z'n vieren is dat dan 4x57=228mA.Doe er nog wat voor de rest bij geeft bijv.240mA,bij 300V ! Dat is 72W.Om 300V gelijkgericht te krijgen heb je iets van een 230V nodig en,voor 72W, een stroom van 7200/23=313mA.Tel daarbij dat de gelijkrichter een onprettige belasting voor een trafo is dan is 350mA wel een minimum (behalve als de versterker toch nooit voluit gebruikt wordt
Anne
Re: EL84PP HF10
Heb je ook gelijk in Anne.
Als ik je verhaal goed begrijp moet de trafo 350mA kunnen leveren.
Die ik besteld heb doet 200mA. Dus heb ik de verkeerde besteld

Het is de 370HX.
Als ik je verhaal goed begrijp moet de trafo 350mA kunnen leveren.
Die ik besteld heb doet 200mA. Dus heb ik de verkeerde besteld
Het is de 370HX.
Re: EL84PP HF10
@TheoK,
De wijze van berekening van Anne is de juiste. Deze houdt namelijk rekening met stroom en spanning, door te calculeren in vermogen (Watt's) en bovendien rekening te houden met volle uitsturing.
Het is trouwens wijs om bij een trafo een beetje "reserve" te hebben.
groet,
Aat
De wijze van berekening van Anne is de juiste. Deze houdt namelijk rekening met stroom en spanning, door te calculeren in vermogen (Watt's) en bovendien rekening te houden met volle uitsturing.
Het is trouwens wijs om bij een trafo een beetje "reserve" te hebben.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
Hammond geeft de DC-current waarde aan bij de transformatoren. Ik denk dat je bij normaal gebruik met deze trafo prima uit de voeten kunt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13917TheoK schreef:Heb HJ gevraagd of hij het platenspeler gebeuren even verplaatsen wil.
Re: EL84PP HF10
Dan gaan we daar vanuit Robert. Ik hoop dat het goed gaat.
Voluit spelen zal bijna niet gebeuren.
HJ Nog bedankt.
Voluit spelen zal bijna niet gebeuren.
HJ Nog bedankt.
Re: EL84PP HF10
Als Hammond de gelijkstroom na gelijkrichten opgeeft dan is 200mA net te doen
.Moet je de versterker niet gebruiken om bijv.met een synthesiser stevig door te spelen
.
@VT4C,
als je de gegevens van Philips nakijkt vindt je voor EL84 PP met elk een kathodeweerstand van 270ohm en voeding 300V dat de anodestroom 36mA en het schermrooster 4mA bedraagt.Oplopend tot totaal 57mA per buis bij 17W
.
Anne
@VT4C,
als je de gegevens van Philips nakijkt vindt je voor EL84 PP met elk een kathodeweerstand van 270ohm en voeding 300V dat de anodestroom 36mA en het schermrooster 4mA bedraagt.Oplopend tot totaal 57mA per buis bij 17W
Anne
Re: EL84PP HF10
Hij gaat gewoon op normale volume spelen in de kamer Anne.
En als er een mooi nummer op is dan gaat hij wat harder.
Tube-Town heeft de spullen nog niet verstuurd. Dus nog even wachten.
En als er een mooi nummer op is dan gaat hij wat harder.
Tube-Town heeft de spullen nog niet verstuurd. Dus nog even wachten.
Re: EL84PP HF10
Tube-Town heeft gister het pakketje verstuurd.
Er was vertraging met de betaling. Ik had 22-06 het geld overgemaakt.
En was pas 27-06 binnen. Volgens mij had de bank geen haast of zo.
Dus nog even geduld. Is niet erg want ik kan boven niet wezen.
Bloedje heet daar.
Er was vertraging met de betaling. Ik had 22-06 het geld overgemaakt.
En was pas 27-06 binnen. Volgens mij had de bank geen haast of zo.
Dus nog even geduld. Is niet erg want ik kan boven niet wezen.
Bloedje heet daar.
Re: EL84PP HF10
Toch nog vandaag het pakketje binnen gekregen.
In 1 dag hier in huis? Vanuit Duitsland? Echt snel.
Nog even een plaatje erbij.
Voor het chassis ga ik een nieuwe maken.
Gaten komen zoals verwacht niet overeen.
In 1 dag hier in huis? Vanuit Duitsland? Echt snel.
Nog even een plaatje erbij.
Voor het chassis ga ik een nieuwe maken.
Gaten komen zoals verwacht niet overeen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
Eerst lekker uitproberen op dit chassis Theo, dan kun je het daarna in één keer goed doen.

