Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Moderator: Beheerdersteam
Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Mijn conics staan met grote tevredenheid een jaartje te spelen nu. Maar voor grotere orkestwerken en een film mis ik toch het één en ander. Is het een haalbare factor om ze te laten zoals ze zijn en deze aan te vullen met wat sublaag dat geregeld wordt via een extra subversterker? Volstaat één sub dan? Of kies ik dan eerder, zoals in een project van Arjank voor twee subs? Dus de vraag, hoe kan ik mijn conics het eenvoudigst aanvullen. Ik woon ondertussen een tijd op een appartement dus eenvoud om te bouwen is wel belangrijk, want veel plaats heb ik hier niet.
groeten
groeten
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
als je laag genoeg crosst, is een sub voldoende (wel netjes plaatsen, bij voorkeur tussen de conic's in)
ik zou dan ook zeker de Conic's van een hoogpas filtering voorzien, zodat deze niet meer belast worden met de laagste tonen, anders schiet je er niet zo veel mee op
ik zou dan ook zeker de Conic's van een hoogpas filtering voorzien, zodat deze niet meer belast worden met de laagste tonen, anders schiet je er niet zo veel mee op
Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Wat mis je dan precies, is het alleen het laag?
Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Als ik luister naar lichtere dingen, met name jazz combo's maar bijvoorbeeld ook het mss in nederland minder bekende "el tattoo del tigre", dan vind ik de conics subliem. Plaatsing is geniaal, zelfs bij het mambo orkest kun je de muzikanten zowaar plaatsen in de ruimte. Wanneer ik dan echter naar bijvoorbeeld Mahler en Strauss, of een harmonie orkest, luister, dan heb ik het gevoel dat ik wat ballen mis. Ze geven wel alles weer, maar het klinkt alsof ze heel hard hun best moeten doen om het eruit te persen. Mijn eerste idee is dus om de conics dus "met wat extra ballen" aan te vullen, als er andere ideeën zijn om de sublieme plaatsing van de tangbands te gebruiken, laat het gerust horen. Het gaat mij vooral om hoe kan ik horen wat ik wil met zo weinig mogelijk vakkennis. Ik ben een vlotte klusser, maar heb noch de tijd, noch de mogelijkheden om zelf aan het ontwerpen en meten te gaan, maar wel het oor om een opname en weergave te beoordelen.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Ik denk dat je idee volstrekt reëel is. Eén sub zou moeten volstaan. Met een lage cross-over (onder de 100 Hz b.v. ) zul je aan de klank van de conics niet veel kunnen verpesten, en wel wat extra "bodem " kunnen krijgen. Er moet dan wel een 25 of 30 cm lange-slag woofer aan te pas komen , wil je echt wat power in het laag erbij krijgen. De plaatsing is bij lage cross-over frequenties niet zo kritisch, maar tussen de speakers blijft altijd het beste.
groet, Tom
groet, Tom
Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Maar zonder metingen van de speaker en op de luisterplek blijft het een beetje giswerk. Ik zag in je bouwdraadje dat de conics in feite transmissielijnen zijn, het zou kunnen dat je last hebt van het 'TL'-gat. Er zit dan een gat in de respons, meestal rond de 100 a 200 Hz. Juist als je daar iets mist klinkt het misschien allemaal wel heel schoon, maar heeft de muziek geen body.
Verder zou je nog even kunnen naar de uitslag van de tangbands bij muziek van Mahler en Strauss. Als je ziet dat ze hard moeten werken dan kom je excursie tekort. Echter, als je subs gaat toevoegen zul je nog een highpass moeten doen op je Conics. Als de tangbands inderdaad over hun nek gaan dan verpest dat alsnog de sound, ondanks de toevoeging van subs.
Voor het eerste probleem kun je misschien op het gehoor op zoek gaan naar dips in de respons. Dat kan met de sinusgenerator van RoomEQWizard:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/
(voorzichtig met de volumeregeling...)
Verder zou je nog even kunnen naar de uitslag van de tangbands bij muziek van Mahler en Strauss. Als je ziet dat ze hard moeten werken dan kom je excursie tekort. Echter, als je subs gaat toevoegen zul je nog een highpass moeten doen op je Conics. Als de tangbands inderdaad over hun nek gaan dan verpest dat alsnog de sound, ondanks de toevoeging van subs.
Voor het eerste probleem kun je misschien op het gehoor op zoek gaan naar dips in de respons. Dat kan met de sinusgenerator van RoomEQWizard:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/
(voorzichtig met de volumeregeling...)
Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Hier de simulatie waar het ontwerp uit voortvloeide: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 61#p131261
Een meting van Henkjan was in dezelfde geest. Niet echt sprake van een TL gat.
Een meting van Henkjan was in dezelfde geest. Niet echt sprake van een TL gat.
Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk
Ah okee, dan zal daar niet direct een probleem zitten.
