Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door pdjonghe »

Mijn conics staan met grote tevredenheid een jaartje te spelen nu. Maar voor grotere orkestwerken en een film mis ik toch het één en ander. Is het een haalbare factor om ze te laten zoals ze zijn en deze aan te vullen met wat sublaag dat geregeld wordt via een extra subversterker? Volstaat één sub dan? Of kies ik dan eerder, zoals in een project van Arjank voor twee subs? Dus de vraag, hoe kan ik mijn conics het eenvoudigst aanvullen. Ik woon ondertussen een tijd op een appartement dus eenvoud om te bouwen is wel belangrijk, want veel plaats heb ik hier niet.

groeten
Bijlagen
P1010130.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door Henkjan »

als je laag genoeg crosst, is een sub voldoende (wel netjes plaatsen, bij voorkeur tussen de conic's in)
ik zou dan ook zeker de Conic's van een hoogpas filtering voorzien, zodat deze niet meer belast worden met de laagste tonen, anders schiet je er niet zo veel mee op
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door sietse »

Sietse TL geen sub nodig.. :!: :sure: :sure:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door bertor »

Wat mis je dan precies, is het alleen het laag?
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door pdjonghe »

Als ik luister naar lichtere dingen, met name jazz combo's maar bijvoorbeeld ook het mss in nederland minder bekende "el tattoo del tigre", dan vind ik de conics subliem. Plaatsing is geniaal, zelfs bij het mambo orkest kun je de muzikanten zowaar plaatsen in de ruimte. Wanneer ik dan echter naar bijvoorbeeld Mahler en Strauss, of een harmonie orkest, luister, dan heb ik het gevoel dat ik wat ballen mis. Ze geven wel alles weer, maar het klinkt alsof ze heel hard hun best moeten doen om het eruit te persen. Mijn eerste idee is dus om de conics dus "met wat extra ballen" aan te vullen, als er andere ideeën zijn om de sublieme plaatsing van de tangbands te gebruiken, laat het gerust horen. Het gaat mij vooral om hoe kan ik horen wat ik wil met zo weinig mogelijk vakkennis. Ik ben een vlotte klusser, maar heb noch de tijd, noch de mogelijkheden om zelf aan het ontwerpen en meten te gaan, maar wel het oor om een opname en weergave te beoordelen.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door Tom Magchielse »

Ik denk dat je idee volstrekt reëel is. Eén sub zou moeten volstaan. Met een lage cross-over (onder de 100 Hz b.v. ) zul je aan de klank van de conics niet veel kunnen verpesten, en wel wat extra "bodem " kunnen krijgen. Er moet dan wel een 25 of 30 cm lange-slag woofer aan te pas komen , wil je echt wat power in het laag erbij krijgen. De plaatsing is bij lage cross-over frequenties niet zo kritisch, maar tussen de speakers blijft altijd het beste.
groet, Tom
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door bertor »

Maar zonder metingen van de speaker en op de luisterplek blijft het een beetje giswerk. Ik zag in je bouwdraadje dat de conics in feite transmissielijnen zijn, het zou kunnen dat je last hebt van het 'TL'-gat. Er zit dan een gat in de respons, meestal rond de 100 a 200 Hz. Juist als je daar iets mist klinkt het misschien allemaal wel heel schoon, maar heeft de muziek geen body.

Verder zou je nog even kunnen naar de uitslag van de tangbands bij muziek van Mahler en Strauss. Als je ziet dat ze hard moeten werken dan kom je excursie tekort. Echter, als je subs gaat toevoegen zul je nog een highpass moeten doen op je Conics. Als de tangbands inderdaad over hun nek gaan dan verpest dat alsnog de sound, ondanks de toevoeging van subs.

Voor het eerste probleem kun je misschien op het gehoor op zoek gaan naar dips in de respons. Dat kan met de sinusgenerator van RoomEQWizard:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

(voorzichtig met de volumeregeling...)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door Ivo »

Hier de simulatie waar het ontwerp uit voortvloeide: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 61#p131261

Een meting van Henkjan was in dezelfde geest. Niet echt sprake van een TL gat.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Conics aanvullen voor het zwaardere orkestwerk

Bericht door bertor »

Ah okee, dan zal daar niet direct een probleem zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”