CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Chris_T »

Thomox schreef:
5. Gaat dit super in combinatie met een ta2024 bordje?
Hmm ligt er een beetje aan waarvan je houdt.
Ik heb de TA2024 nog niet gehoord, maar wel de TA2021b en TA2020. Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
De nekharen gaan er bij mij in ieder geval van overeind staan.
Vervormingmetingen, die ik zelf gemaakt heb, laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Persoonlijk vind ik het totaal niets, maar anderen vinden het 'briljante hoog' weer mooi.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Chris_T schreef:

* Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
* Vervormingmetingen laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Ik heb een fijne Creative X-fi kaart.. Dus daar hoop ik dan nog het een en ander aan te kunnen bijstellen :)
Voor die tweede, wat houdt die term in, de 3e harmonische?


EDIT:
wikipedia schreef:
De frequentie van de tweede harmonische (eerste boventoon) is 2 keer groter dan die van de grondtoon en die van de derde harmonische is 3 keer groter dan de grondtoon
Kan iemand dat nader uitleggen? wat houdt de grondtoon in?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door k.p. »

Thomox schreef:
Chris_T schreef:

* Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
* Vervormingmetingen laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Ik heb een fijne Creative X-fi kaart.. Dus daar hoop ik dan nog het een en ander aan te kunnen bijstellen :)
Voor die tweede, wat houdt die term in, de 3e harmonische?


EDIT:
wikipedia schreef:
De frequentie van de tweede harmonische (eerste boventoon) is 2 keer groter dan die van de grondtoon en die van de derde harmonische is 3 keer groter dan de grondtoon
Kan iemand dat nader uitleggen? wat houdt de grondtoon in?
Stel je grondtoon is 1kHz. Je 2e harmonische is dan 2kHz en je 3e Harmonische is dan 3kHz. Als je 1 kHz weer wilt geven dan krijg je er een beetje 2kHz en een beetje 3kHz (en andere harmonischen) bij. Dit is je harmonische vervorming. Die vervorming wordt meestal weergegeven als "-x" dB onder de referentie waarde (in dit voorbeeld 1kHz). Dus stel we hebben een grondtoon van 1kHz met een 2e orde harmonische (2kHz) van 20dB minder dan het 1 kHz signaal.

Om het nog wat lastiger te maken... Deze vervorming is veelal niet lineair. Bij een luidspreker wordt deze vervorming bij een bepaalde amplitude weergegeven. Het kan maar zo dat je bij een luisterniveau van 85dB op 1kHz een 2e orde harmonische vervorming van -50dB hebt en dat deze bij een niveau van 95dB -30dB is. Bij versterkers is de vervorming ook niet lineair. Als je op de max van de versterker draait dan is je vervorming veel hoger dan als je bijvoorbeeld op de helft van dat vermogen speelt.

Een grondtoon kun je in dit geval zien als de referentietoon.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door markbakk »

Thomox schreef:
Chris_T schreef:

* Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
* Vervormingmetingen laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Ik heb een fijne Creative X-fi kaart.. Dus daar hoop ik dan nog het een en ander aan te kunnen bijstellen
Als datgene wat Chris omschrijft als scherp/hard wordt veroorzaakt door (harmonische) vervorming wordt het nog lastig om dat te compenseren met een geluidskaart.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door farmall »

Hoi Thomox,

Tijdje niets meer gelezen, loopt je project nog?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Jazeker, ben alleen op het moment druk bezig met het afwerken van mn low budget.. Dat gaat gewoon niet zoals het zou moeten :( Zie het topic hier
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Hallo mensen :) Ik zie bij Rumoh deze speakers staan.. Is dat per paar? Zo ja, is hij toepasbaar in deze 'kleine' bol, aangezien hij een Vas van 19.5 liter heeft?

http://www.rumoh.nl/nl/mark-audio/2635- ... rgold.html
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Dude »

ik denk per stuk anders staat het wel anders aangegeven
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Henkjan »

Thomox schreef:
Hallo mensen :) Ik zie bij Rumoh deze speakers staan.. Is dat per paar? Zo ja, is hij toepasbaar in deze 'kleine' bol, aangezien hij een Vas van 19.5 liter heeft?

http://www.rumoh.nl/nl/mark-audio/2635- ... rgold.html
dat is per stuk (en een goede prijs hoor)

Vas zegt niet alles over in hoeveel volume ze moeten hoor
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Dankjewel Dude en Henkjan :) Dat zal ongetwijfeld een goede prijs zijn :) Maar dat wordt me dan toch iets te gortig voor mijn pc bolletjes :oops:

Kun jij me vertellen wat die Vas dan wèl inhoud?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Henkjan »

wikipedia schreef:
Vas
Measured in litres (L) or cubic metres, is a measure of the 'stiffness' of the suspension with the driver mounted in free air. It represents the volume of air that has the same stiffness as the driver's suspension when acted on by a piston of the same area (Sd) as the cone. Larger values mean lower stiffness, and generally require larger enclosures. Vas varies with the square of the diameter. A typical factory tolerance for Vas spec is ±20–30%.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door tjerkpolle »

Hallo,

mooie speakers hoor! Ik wil met CHR-70 speakers en 20 cm schalen surround speakers maken voor mijn 5.1 set. Weet jij al welke speakers je gaat gebruiken?


Ik heb gezien dat er in Hobby & Hifi een test staat van zelfgebouwde speakers van ikea schalen (geen idee welke speakers). Ik heb mijn duitse collega gevraagd dit blad voor me mee te nemen.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

tjerkpolle schreef:
Hallo,

mooie speakers hoor! Ik wil met CHR-70 speakers en 20 cm schalen surround speakers maken voor mijn 5.1 set. Weet jij al welke speakers je gaat gebruiken?


Ik heb gezien dat er in Hobby & Hifi een test staat van zelfgebouwde speakers van ikea schalen (geen idee welke speakers). Ik heb mijn duitse collega gevraagd dit blad voor me mee te nemen.
Ik heb besloten ook deze driver te nemen :) Ik ga voor de grijze driver, lijkt mooier in het interieur hier :)

Waar ergens kun je dat blad bestellen? Is het Duits aangezien jij het een Duitse collega vraagt?
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door tjerkpolle »

Hallo, ja ik woon hier vlak aan de grens vandaar.
Via de website kun je ook bladen bestellen/nabestellen

http://www.hobbyhifi.de/

Weet niet of je naar een nederlands adres kunt laten sturen.
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door HVB83 »

Ik heb het blad gister al even bij de kiosk bekeken, maar voor zover ik zo snel kon zien verwijzen ze in deze uitgave naar een uitgave uit 2010 waarin die dingen werden gebouwd. Maar dat waren geen blanda-schalen. Ik denk dat ze ze hebben laten draaien en kotteren, maar hoe en waar...?
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door tjerkpolle »

Volgens Hobby Hifi zijn de "bolletjes" inderdaad gedraaid uit massief hout. Geen ikea spul dus. Ze gebruiken als speaker de BB3 van omnes audio. Vind ik geen mooie speaker (vierkant chassis).
Dat wordt 'm niet. Ga toch voor de CHR.
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door HVB83 »

tjerkpolle schreef:
Hallo,
mooie speakers hoor! Ik wil met CHR-70 speakers en 20 cm schalen surround speakers maken voor mijn 5.1 set. Weet jij al welke speakers je gaat gebruiken?
Ik zit ook aan de Blanda's te denken; de lage bouwkosten, de hoge WAF mits goed afgewerkt op een mooie stand, relatief snelle bouwtijd en de lage kans op falen (breedbander zal ongetwijfeld nooit zo goed klinken als sommige meerwegsystemen hier, maar helemaal slecht zal het ook niet zijn) zijn voor mij allemaal redenen om het door te zetten. Daarbij natuurlijk ook naar de CHR70 gekeken, alleen die zijn 4ohm. Volgens mij gaan de meeste receivers daar niet zo goed mee om. Of valt dat wel mee?

Kwa prijs zou ik de CHR70 wel zo'n beetje de max vinden, maar die optie lijkt dus af te vallen. Wat is een goed alternatief dat wel op 6 of 8ohm speelt?
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door tjerkpolle »

oeii.... impedantie... daar had ik ook nog niet over nagedacht! Misschien kan iemand daar iets zinvols over zeggen.
Ben trouwens van plan om in de toekomst een nieuwe 5.1 versterker/receiver aan te schaffen, maar goed...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Henkjan »

de meeste receivers zullen best met 4ohm om kunnen gaan verwacht ik. overigens is de gen3 versie van de CHR70 (over niet al te lange tijd beschikbaar) een 8ohm driver (de huidige is 4ohm)
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Dude »

wat is het verschil tussen de 2gen en de 3gen?

wil binne kort ook namelijk een setje bestelle, mocht het nou echt de moeitewaard zijn dan wachten we natuurlijk even
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Henkjan »

Markaudio schreef:
CHR-70 Gen. 3 Extended Full Range audio driver.

The CHR-70 (Gen. 3) is now up-dated 3 times since the first model was launched nearly 3 years back. This Gen. 3 driver has more high range performance. The frequency range now goes higher to 25-kHz. Bass response in the properly designed box can go low to just under 40Hz. It has a light easy sound, a little warm, not so shape so it will suit the listening tastes of many people. Its cone gives much musical detail and makes a very clear sound.

The driver has a medium efficiency of 85.5dB at 8 Ohms making it easy to use on nearly all small to medium power amplifiers. The driver can easily fit into Bass-Relfex and Vented box sizes from 4.4 litres to 10 litres internal volume.

Many technical improvements has been done.
1 - Improved stiffer frame.
2 - New cap design with new improved fitting method.
3 - New Japanese deigned coil.
4 - New spider for improved bass.
5 -2 colour choice (champagne gold and and brush look metal cones)

The new CHR-70 Gen. 3 is an excellent high-end and multi-purpose driver. Its also suitable for many computer, Home Theatre, TV, and commercial A/V applications.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Dude »

is hij dan nog wel geschikt voor de black beauty ?
Heb namelijk net het hout laten zagen xD
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Henkjan »

ik denk t wel, de TSP zijn redelijk gelijk. ik zal later van de week eens wat simmen. wel zal het filter veranderen omdat de impedantie van de speaker anders geworden is (die was bij de gen1 en gen2 gelijk genoeg)
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door HVB83 »

Dan is het zeker een goede reden om te wachten, kan ik ondertussen bezig gaan met het verzamelen van de materialen en de voorbereidingen. Ook daar gaat ongetwijfeld nog genoeg voorbereiding in zitten om het helemaal naar m'n zin te doen (met ondertussen een hvb jr. op komst en een vriendin die project Kinderkamer daarom richting een prio1 heeft verschoven :lol: ), dus nog een maandje of 2 geduld is dan geen drama.

Blijf alleen het uiterlijk van die driver een minpunt vinden. Zijn er alternatieven (liefst met een wat minder grove rand en een mooie fasekegel) die bijna net zo goed klinken? Zat bijvoorbeeld te denken aan de Dayton RS100S-8. Kwa uiterlijk bevalt die me een stuk beter, maar is die klanktechnisch ook enigszins te hebben?
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door HVB83 »

Ik heb toch m'n oog laten vallen op een duurder drivertje, de ScanSpeak 10F die eerder al door Wouter wordt genoemd. Mede ook vanwege de positieve reacties op de Concaeve. De kasten zullen toch een paar jaar m'n interieur sieren, dan mag het ook wat meer kosten. Maar zijn die drivers in een gesloten kist van 3,1L ook een beetje het geld waard, al dan niet met een GHP? Of is dat echt weggegooid geld en moet ik er gewoon wat goedkopers in zetten en vooral genieten van de (naar onze smaak :mrgreen: ) mooie looks?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”