5. Gaat dit super in combinatie met een ta2024 bordje?
Hmm ligt er een beetje aan waarvan je houdt.
Ik heb de TA2024 nog niet gehoord, maar wel de TA2021b en TA2020. Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
De nekharen gaan er bij mij in ieder geval van overeind staan.
Vervormingmetingen, die ik zelf gemaakt heb, laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Persoonlijk vind ik het totaal niets, maar anderen vinden het 'briljante hoog' weer mooi.
* Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
* Vervormingmetingen laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Ik heb een fijne Creative X-fi kaart.. Dus daar hoop ik dan nog het een en ander aan te kunnen bijstellen
Voor die tweede, wat houdt die term in, de 3e harmonische?
EDIT:
wikipedia schreef:
De frequentie van de tweede harmonische (eerste boventoon) is 2 keer groter dan die van de grondtoon en die van de derde harmonische is 3 keer groter dan de grondtoon
Kan iemand dat nader uitleggen? wat houdt de grondtoon in?
* Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
* Vervormingmetingen laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Ik heb een fijne Creative X-fi kaart.. Dus daar hoop ik dan nog het een en ander aan te kunnen bijstellen
Voor die tweede, wat houdt die term in, de 3e harmonische?
EDIT:
wikipedia schreef:
De frequentie van de tweede harmonische (eerste boventoon) is 2 keer groter dan die van de grondtoon en die van de derde harmonische is 3 keer groter dan de grondtoon
Kan iemand dat nader uitleggen? wat houdt de grondtoon in?
Stel je grondtoon is 1kHz. Je 2e harmonische is dan 2kHz en je 3e Harmonische is dan 3kHz. Als je 1 kHz weer wilt geven dan krijg je er een beetje 2kHz en een beetje 3kHz (en andere harmonischen) bij. Dit is je harmonische vervorming. Die vervorming wordt meestal weergegeven als "-x" dB onder de referentie waarde (in dit voorbeeld 1kHz). Dus stel we hebben een grondtoon van 1kHz met een 2e orde harmonische (2kHz) van 20dB minder dan het 1 kHz signaal.
Om het nog wat lastiger te maken... Deze vervorming is veelal niet lineair. Bij een luidspreker wordt deze vervorming bij een bepaalde amplitude weergegeven. Het kan maar zo dat je bij een luisterniveau van 85dB op 1kHz een 2e orde harmonische vervorming van -50dB hebt en dat deze bij een niveau van 95dB -30dB is. Bij versterkers is de vervorming ook niet lineair. Als je op de max van de versterker draait dan is je vervorming veel hoger dan als je bijvoorbeeld op de helft van dat vermogen speelt.
Een grondtoon kun je in dit geval zien als de referentietoon.
* Beide klinken scherp/beetje hard in het hoog.
* Vervormingmetingen laten ook zien dat de oplopende vervorming >1kHz vrijwel alleen maar uit 3e harmonische bestaat.
Ik heb een fijne Creative X-fi kaart.. Dus daar hoop ik dan nog het een en ander aan te kunnen bijstellen
Als datgene wat Chris omschrijft als scherp/hard wordt veroorzaakt door (harmonische) vervorming wordt het nog lastig om dat te compenseren met een geluidskaart.
Hallo mensen Ik zie bij Rumoh deze speakers staan.. Is dat per paar? Zo ja, is hij toepasbaar in deze 'kleine' bol, aangezien hij een Vas van 19.5 liter heeft?
Hallo mensen Ik zie bij Rumoh deze speakers staan.. Is dat per paar? Zo ja, is hij toepasbaar in deze 'kleine' bol, aangezien hij een Vas van 19.5 liter heeft?
Vas
Measured in litres (L) or cubic metres, is a measure of the 'stiffness' of the suspension with the driver mounted in free air. It represents the volume of air that has the same stiffness as the driver's suspension when acted on by a piston of the same area (Sd) as the cone. Larger values mean lower stiffness, and generally require larger enclosures. Vas varies with the square of the diameter. A typical factory tolerance for Vas spec is ±20–30%.
mooie speakers hoor! Ik wil met CHR-70 speakers en 20 cm schalen surround speakers maken voor mijn 5.1 set. Weet jij al welke speakers je gaat gebruiken?
Ik heb gezien dat er in Hobby & Hifi een test staat van zelfgebouwde speakers van ikea schalen (geen idee welke speakers). Ik heb mijn duitse collega gevraagd dit blad voor me mee te nemen.
mooie speakers hoor! Ik wil met CHR-70 speakers en 20 cm schalen surround speakers maken voor mijn 5.1 set. Weet jij al welke speakers je gaat gebruiken?
Ik heb gezien dat er in Hobby & Hifi een test staat van zelfgebouwde speakers van ikea schalen (geen idee welke speakers). Ik heb mijn duitse collega gevraagd dit blad voor me mee te nemen.
Ik heb besloten ook deze driver te nemen Ik ga voor de grijze driver, lijkt mooier in het interieur hier
Waar ergens kun je dat blad bestellen? Is het Duits aangezien jij het een Duitse collega vraagt?
Ik heb het blad gister al even bij de kiosk bekeken, maar voor zover ik zo snel kon zien verwijzen ze in deze uitgave naar een uitgave uit 2010 waarin die dingen werden gebouwd. Maar dat waren geen blanda-schalen. Ik denk dat ze ze hebben laten draaien en kotteren, maar hoe en waar...?
Volgens Hobby Hifi zijn de "bolletjes" inderdaad gedraaid uit massief hout. Geen ikea spul dus. Ze gebruiken als speaker de BB3 van omnes audio. Vind ik geen mooie speaker (vierkant chassis).
Dat wordt 'm niet. Ga toch voor de CHR.
Hallo,
mooie speakers hoor! Ik wil met CHR-70 speakers en 20 cm schalen surround speakers maken voor mijn 5.1 set. Weet jij al welke speakers je gaat gebruiken?
Ik zit ook aan de Blanda's te denken; de lage bouwkosten, de hoge WAF mits goed afgewerkt op een mooie stand, relatief snelle bouwtijd en de lage kans op falen (breedbander zal ongetwijfeld nooit zo goed klinken als sommige meerwegsystemen hier, maar helemaal slecht zal het ook niet zijn) zijn voor mij allemaal redenen om het door te zetten. Daarbij natuurlijk ook naar de CHR70 gekeken, alleen die zijn 4ohm. Volgens mij gaan de meeste receivers daar niet zo goed mee om. Of valt dat wel mee?
Kwa prijs zou ik de CHR70 wel zo'n beetje de max vinden, maar die optie lijkt dus af te vallen. Wat is een goed alternatief dat wel op 6 of 8ohm speelt?
oeii.... impedantie... daar had ik ook nog niet over nagedacht! Misschien kan iemand daar iets zinvols over zeggen.
Ben trouwens van plan om in de toekomst een nieuwe 5.1 versterker/receiver aan te schaffen, maar goed...
de meeste receivers zullen best met 4ohm om kunnen gaan verwacht ik. overigens is de gen3 versie van de CHR70 (over niet al te lange tijd beschikbaar) een 8ohm driver (de huidige is 4ohm)
The CHR-70 (Gen. 3) is now up-dated 3 times since the first model was launched nearly 3 years back. This Gen. 3 driver has more high range performance. The frequency range now goes higher to 25-kHz. Bass response in the properly designed box can go low to just under 40Hz. It has a light easy sound, a little warm, not so shape so it will suit the listening tastes of many people. Its cone gives much musical detail and makes a very clear sound.
The driver has a medium efficiency of 85.5dB at 8 Ohms making it easy to use on nearly all small to medium power amplifiers. The driver can easily fit into Bass-Relfex and Vented box sizes from 4.4 litres to 10 litres internal volume.
Many technical improvements has been done.
1 - Improved stiffer frame.
2 - New cap design with new improved fitting method.
3 - New Japanese deigned coil.
4 - New spider for improved bass.
5 -2 colour choice (champagne gold and and brush look metal cones)
The new CHR-70 Gen. 3 is an excellent high-end and multi-purpose driver. Its also suitable for many computer, Home Theatre, TV, and commercial A/V applications.
ik denk t wel, de TSP zijn redelijk gelijk. ik zal later van de week eens wat simmen. wel zal het filter veranderen omdat de impedantie van de speaker anders geworden is (die was bij de gen1 en gen2 gelijk genoeg)
Dan is het zeker een goede reden om te wachten, kan ik ondertussen bezig gaan met het verzamelen van de materialen en de voorbereidingen. Ook daar gaat ongetwijfeld nog genoeg voorbereiding in zitten om het helemaal naar m'n zin te doen (met ondertussen een hvb jr. op komst en een vriendin die project Kinderkamer daarom richting een prio1 heeft verschoven ), dus nog een maandje of 2 geduld is dan geen drama.
Blijf alleen het uiterlijk van die driver een minpunt vinden. Zijn er alternatieven (liefst met een wat minder grove rand en een mooie fasekegel) die bijna net zo goed klinken? Zat bijvoorbeeld te denken aan de Dayton RS100S-8. Kwa uiterlijk bevalt die me een stuk beter, maar is die klanktechnisch ook enigszins te hebben?
Ik heb toch m'n oog laten vallen op een duurder drivertje, de ScanSpeak 10F die eerder al door Wouter wordt genoemd. Mede ook vanwege de positieve reacties op de Concaeve. De kasten zullen toch een paar jaar m'n interieur sieren, dan mag het ook wat meer kosten. Maar zijn die drivers in een gesloten kist van 3,1L ook een beetje het geld waard, al dan niet met een GHP? Of is dat echt weggegooid geld en moet ik er gewoon wat goedkopers in zetten en vooral genieten van de (naar onze smaak ) mooie looks?