AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De hele middag zitten luisteren naar dac-6 aan de batterij elko,s [98x panasonic,s 1800uF]

Wat opviel was,dat er heel veel detail en separatie van instrumenten te horen was,bij sommige elektronische muziek zelfs zoveel,zodat de oorspronkelijke melodielijn

niet meer te volgen was. :shock:

Baspartijen werden strak neergezet [Marcus Miller,, waar ik eerst 4 baspartijen hoorde bleken nu opeens een veelvoud daar van te bestaan] =P~

Het geheel klinkt een beetje klinisch,maar niet vervelend...................Analytisch is misschien het betere woord.... :wink:

In het hoog hoor ik af en toe nog de ,,SSSS,,, klanken,waarschijnlijk een kwestie van tijd............

En hoe staat de score nu,versus de enkele elko??

Ja het wordt nu moeilijk,mijn gevoel zegt me dat het een kwestie van smaak is.[en portemonnee :rock: ]

Dus ,,heb je ergens in een oude sok nog een slordige 100 elko,s liggen,,,,maken die batterij :rock:

Maar de verschillen zijn klein,de score komt nu op 1-1,25 in het voordeel van de batterij :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even tussendoor,een paar foto,s van dac-7 in wording................... :mrgreen:

Ondertussen wordt er nog steeds geluisterd naar dac-6 aan de baterry........... :mrgreen:

Bij dac-5 een trafo moeten vervangen[algehele brom uit beide kanalen :evil: ] binnenkort worden de 12v trafo,s vervangen door 4 van 9v :wink:
De print hiervoor is al ontworpen...
Ook worden er enkele weerstanden vervangen,de handel vertoont nl. een lichte ruis bij volgas en ik verdenk de koolcomposiet weerstanden er van,er uit met die handel ......

Verder is het wachten op onderdelen....................... :|

Tot later................................. :mrgreen:
Bijlagen
dac7-1.JPG
dac-7-2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De onderdelen voor dac-7 druppelen binnen,maar het merendeel is er nog niet................. :|

Ondertussen veel geluisterd naar dac-6. :mrgreen:

Omdat dac-6 een groot succes is en ik toch op de onderdelen moet wachten,het schema van dac-5 aangepast aan het nieuwe dac-schema van 2011...............

Dus,,UPDATE,,,,,,,,,,,,,,UPDATE,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,UPDATE,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,de nieuwe DAC-5 :rock:

[inclusief printschema ,,,,WORD,, bestand ,,,, :mrgreen: ]
Bijlagen
dac-5 aangepast.JPG
dac-5 aangepast.doc
(764 KiB) 80 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zo, de meeste onderdelen zijn binnen :mrgreen:

Dus we kunnen weer los............ :mrgreen:

Wat hebben we nodig.........VERTEL,VERTEL............ ????????????? :mrgreen:

Bootschapen lijstje : 4x 5v shunt voeding
1x 5v neg shunt
1x 3,3v shunt [voor de USB naar I2S omzetter]
1x dac-7
1x 5x 9v voeding,trafo print.

1x brood
boter
bier
tabak


En dit alles voor de wetenschap :mrgreen:


Vandaag de digitale schuifregisters er in gesoldeerd,pokke werk,dit begint op SMD te lijken :evil: [lees,zo blind als een mol :evil: ]
De print ontworpen voor de 3,3v voeding,
En daC-7 Afgesoldeerd,op de I/V weerstanden na......................

Tot later........................................... :mrgreen:
Bijlagen
3,3 v.jpg
1.JPG
2.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 01 jul 2011, 19:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag al vroeg begonnen met het maken van de 3,3v voeding voor de USB/I2S omzetter.

Nog twee printen gemaakt, 1x 5x 5v-shunt
1x 4x trafo [voor dac 5]


Tot later......................... :mrgreen:
Bijlagen
3,3v shunt....JPG
3,3v shunt.JPG
5x shunt 5v.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Het was even bikkelen[gooien met schapenbotjes :mrgreen: ],maar de powerplant is klaar [op 5 torretjes na] :mrgreen:

Even opletten,er zit een negatieve voeding tussen,dus schema er bij en goed opletten!!!!!!
Gaat best met de dac-6 powerplant[5x positieve shunt],her en der een gaatje meer of minder boren en klaar is Kees,,, [Wie is Kees,ken ik die,,,,,heet de melkboer Kees,,,een nieuwe hond ??????????? WIL DE ECHTE KEES NU OPSTAAN.................]


Tot later............................ :mrgreen:
Bijlagen
powerplant `1.JPG
powerplant 2.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Heb je de stroomverzorging van de usb clock helemaal afgeschermd van de rest? Die gaat anders natuurlijk de boel lopen verzieken....

Voor de rest ziet het er weer veelbelovend uit...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de laatste torretjes in de powerplant gesoldeerd,en de spanningen getest.[alles rotsvast 5v :mrgreen: ]

De 3,3v shunt ook getest.
De spanning verliep nogal wat 0,5-1v, niet goed dus :evil:
Drie 2SK170 fets vervangen en een BC550,nadien werd het verloop een stuk minder +- 0,02v :wink:
Toen de stekker er maar eens uitgetrokken,even gewacht en weer ingeplugt.
De meter gaf 3,15v aan :evil:
De boel weer afgesteld op 3,3v,de spanning er af ,even wachten, en de spanning er weer op,,2,31 v en even later 3,3v :| en nu 3,29v :evil:

De spanning verloopt!!!!!!!! Ik ben er niet blij mee!!!!!!!!!!

Heeft iemand nog een ander idee voor de 3,3v shunt,mijn vertrouwen in dit schema is niet zo groot meer................................
Bijlagen
5v shunt.JPG
3,3 volt shunt.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Fokko »

Persoonlijk vind ik de Sigma 11 van AMB een erg mooie voeding. Het enige is dat er CRD's zijn opgenomen in het schema, deze zijn soms wat lastig te vinden.. :(
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Welke fets heb je gebruikt voor de 3.3v?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Fokko schreef:
Persoonlijk vind ik de Sigma 11 van AMB een erg mooie voeding. Het enige is dat er CRD's zijn opgenomen in het schema, deze zijn soms wat lastig te vinden.. :(
Bedankt,Fokko

Ziet er mooi uit,,

Het zoeken op internet heeft me nog niet veel opgeleverd,op de comerciele dingen na dan,,maar dit is DIY,dus zelf bouwen :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Welke fets heb je gebruikt voor de 3.3v?
2SK170 3x

IRFP 9240 1x

Net zo als in het schema..

Trouwens,het verloop van de spanning is een stuk minder als gisteren,+- 0,01v,,,,,misschien moet dit ook inslingeren :?

Of mijn digi.multiemeter heeft kuren,
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Voor 3.3v moet je een andere fet gebruiken, bijv bd140.
Google anders even... Salas heeft een aantal aanwijzigingen gegeven voor operatie op 3v
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Voor 3.3v moet je een andere fet gebruiken, bijv bd140.
Google anders even... Salas heeft een aantal aanwijzigingen gegeven voor operatie op 3v

Even mijn huiswerk beter gedaan,en het schema gevonden [300 pagina,s verder],dat wordt binnen kort maar even de boel aanpassen :sure:

Bedankt, Studiostevus!!

Dit bedoel je toch ? zie foto
Bijlagen
Low-SSHV-ad-3-to-25V.jpg
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Yep

Er zijn overigens nog meer mogelijkheden dan de bd140. Ff googlen op 'salas shunt 3.3v'
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dus torretje vervangen voor een BD140 :mrgreen:

En dan hebben we een stabiele 3,3v :rock:

We zullen zien,de BD is besteld.....................................

Wat nu verder?
Even het lijstje er bij........................
O JA, 5x voedingstrafo print [zie dac-6 :mrgreen: ]

Tot later..................................... :mrgreen:
Bijlagen
3,3 aanpassen.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Fokko »

BD is besteld? Wat heb je er nu op zitten dan? :? Ziet er strak uit ;-)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Fokko schreef:
BD is besteld? Wat heb je er nu op zitten dan? :? Ziet er strak uit ;-)

Er zit nu een D45H8 transistor op, over genomen van het DVB project op DIY Audio

http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... bs-xo.html
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondertussen bezig met de 5x trafo print te etsen :wink:
Bijlagen
5x trafo print.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Etsen,Lakken,fohnen,gaatjes boren en afsolderen :mrgreen:

trafoprint gereed :mrgreen:
Bijlagen
5x trafo-1.JPG
5x trafo-2.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Lakken??

Niet tinnen dus. Voor of na het boren? Kan je nog solderen dan?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Nee ik gebruik lak en flux ineen,beschermt en helpt bij het vloeien van de soldeer [SK-10] :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de BD140 er in gesoldeerd,en de spanning afgesteld op 3,3V.,,,lijkt stabiel te blijven :mrgreen:

Verder nog niet veel aan dac-7 gesleuteld,had wat problemen met mijn voorversterker [aangepaste ,,Classic One,, buizen bak] :evil:

Bij het uitschakelen was er na een seconde of 20 een ferme brom te horen,uit beide kanalen :rock: :evil: :evil:

Gelukkig heb ik de ,,Bleu Bird,, nog staan [andere buizenvoorversterker met 2x ECC99 in Anode/Katode volger] Waar ik nu naar zit te luisteren :mrgreen:

Maar even uitzoeken waarom de ,,Classic One,, bromt na het uitschakelen :| :|

Ja soms zit het even tegen :evil:

Ondertussen staat de etsfabriek te pruttelen met een nieuw ontwerp idee :mrgreen:

De print op A4 formaat gemaakt m.b.v. de fotokopie/strijkmethode,,,een goede tip is de print er niet in een keer op te strijken maar in twee keer,doormidden knippen :shock:
en de ontbrekende lijntjes bijwerken met een Edding stift,geloof me dit werkt beter ,,vanmiddag twee ontwerpen weg kunnen gooien [lees.. print weer schoonmaken en ontvetten 2x :evil: :evil: ] na pogingen het geheel in een keer te strijken........................
In twee keer strijken werkte in een keer :D
Bijlagen
strijken 1.JPG
strijken 2.JPG
strijken 3.JPG
Laatst gewijzigd door democles op ma 25 jul 2011, 2:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Moet nog even wachten op onderdelen voor dac-7........................................... :|

Ondertussen niet stil gezeten,maar een ander idee uitgewerkt :mrgreen:
Welk idee???,,, Vertel,Vertel........................ :kwijl:
Ik dacht dat je er al was!!!!!!!!!!!!!!!!! [of bijna was :mrgreen: ]
Oke,,,,,,,,,,,,,,,

Het idee is om de dac en de powerplant op 1 print te zetten,dus geen geknoop met touwtjes, :rock:

Dus 7 shunt voedingen,met hun koeling,en een dac-6 op 1 print :rock:

Niets nieuws dus,maar een ontwerp uitdaging :wink:

Na veel passen en meten is het me gelukt alles op een A4 [20x30cm] te zetten,,,, 16x20 ook geprobeerd,maar zonder SMD componenten te gebruiken,vergeet het maar =;

Enkele trefwoorden: Powerplant ,,,BIG ELCO,s,,,,dioden MUR 860
Shunt,,,,,Fets,IRF9540,voor alle 5V lijnen [wordt het een stuk goedkoper door :mrgreen: ], IRFP 240 voor de -5V lijn[weer iets duurder :sure: ]
Elco,s rubycon ZL, Sanyo oscon,s voor digitaal,nichicon MUSE voor analoog en vette WIMA,s voor bypase :rock:
Verbinding tussen receiver[CS8414] en dac [AD1865] coax kabel
4x 100uH smoorspoelen in de digitale voedingen,analoge en digitale aarde gescheiden door 47 uH smoorspoeltje


Moet nog even wachten op een aantal 33 ohm weerstandjes[dacht dat ik er nog wat had liggen :? ] ,maar ondertussen al 1,, 5V lijn getest,,,,rotsvast,,, :mrgreen: :mrgreen:

Genoeg gekwekt,enkele foto,s bijgevoegd :mrgreen:

Heee Democles,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hoe noem je je project,,,,,,,,,,, DAC-8 ?????????????
Nee, doet me te veel denken aan Rocky 1,2,3,4,5, etc.

Deze noemen we ,,,,, Het A4 tje :rock: :rock:


Tot later.................................................................. :mrgreen:
Bijlagen
A4 dac 1.JPG
A4 dac 2.JPG
A4 dac 3.JPG
A4 dac 4.JPG
A4 dac onderkant.JPG
A4 dac onderkant 2.JPG
A4 dac mosfets.JPG
A4 dac mosfets 2.JPG
A4 dac test.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Zit ikzelf ook aan te denken voor mijn tda1541... de regs op dezelfde pcb gaat je veel geluidswinst opleveren als je de lijntjes kort kan houden!

Alleen ik kamp met hetzelfde probleem, de salas shunts zijn eigenlijk te groot en hebben te grote heatsinks nodig om het klein te houden, zelfs met SMD. Ik ben dus ook aan het kijken naar andere vormen van regulering die compacter zijn.
Plaats reactie