het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Kan dat niet via de web interface dan?
lijkt me dat alleen een subset in te stellen is:
SB.jpg
SB.jpg (15.59 KiB) 358 keer bekeken
dus netwerk en server instellingen niet
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Bij een draadloze ontvangst moet je dus wel de speler aangeven met de eerste keer, dat het juiste accesspoint wordt gekozen. en het eventuele wachtwoord en SSID.
Bij een draadje (CAT5) vindt hij de DHCP server en het :9000 server adres dan denk ik vanzelf wel.
Hij staat bij een normale start op Auto IP vinden, en er zit en draad aan zal hij naar mijn idee lopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Wat wil je dan aan het netwerk instellen? Zorgt de DHCP in je router toch voor?

[edit]
Ah, Hans is mij al voor ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Bij een draadloze ontvangst moet je dus wel de speler aangeven met de eerste keer, dat het juiste accesspoint wordt gekozen. en het eventuele wachtwoord en SSID.
Bij een draadje (CAT5) vindt hij de DHCP server en het :9000 server adres dan denk ik vanzelf wel.
Hij staat bij een normale start op Auto IP vinden, en er zit en draad aan zal hij naar mijn idee lopen.
dat zal wel moeten lijkt me, anders kan de duet controller 'm toch ook niet aansturen, dat loopt toch ook via de SBserver
Pjotr schreef:
Wat wil je dan aan het netwerk instellen? Zorgt de DHCP in je router toch voor?
wlan ssid en key bv
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
Bij een draadloze ontvangst moet je dus wel de speler aangeven met de eerste keer, dat het juiste accesspoint wordt gekozen. en het eventuele wachtwoord en SSID.
Bij een draadje (CAT5) vindt hij de DHCP server en het :9000 server adres dan denk ik vanzelf wel.
Hij staat bij een normale start op Auto IP vinden, en er zit en draad aan zal hij naar mijn idee lopen.
dat zal wel moeten lijkt me, anders kan de duet controller 'm toch ook niet aansturen, dat loopt toch ook via de SBserver
Pjotr schreef:
Wat wil je dan aan het netwerk instellen? Zorgt de DHCP in je router toch voor?
wlan ssid en key bv
Je kunt ook een IP met het handje ingeven als je een vast adres wilt hebben, ik heb mijn server op het netwerk dus wel een vast adres gegeven en vervolgens tegen mijn router verteld dat hij de IP nummers in de range mag beginnen met .100, zo staat dus mijn laptop op . 105 in de meeste gevallen, maar als ik er eens een ander iets bij hang kan dat dan wel weer worden gebruikt door een nieuw apparaat b.v. mijn telefoon op wifi. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

mijn NAS en printer hebben ook een vast IP, ik kan op m'n router namelijk niet bepaalde apparaten op basis van MAC een vast IP geven. met als gevolg dat ik ineens niet meer kon printen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Wat wil je dan aan het netwerk instellen? Zorgt de DHCP in je router toch voor?
wlan ssid en key bv
Om een sleutel lijkt het mij dat ie daar vanzelf om vraagt als je je AP op die manier hebt ingesteld. Mijn El Dumbo Sagan web radio doet dat i.i.g. wel als ik een bepaald netwerk kies. Al is een 63 character sleutel invoeren geen doen zonder AB met dat ding. Eén foutje en je kunt overnieuw beginnen :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
mijn NAS en printer hebben ook een vast IP, ik kan op m'n router namelijk niet bepaalde apparaten op basis van MAC een vast IP geven. met als gevolg dat ik ineens niet meer kon printen
Volgens mij moet die nas ook een vast nummer te geven zijn en de printer heeft meestal een tooltje om dat te doen, maar dat ligt waarschijnlijk aan het merk printer.
HP heeft in ieder geval wel iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Henkjan schreef:
mijn NAS en printer hebben ook een vast IP, ik kan op m'n router namelijk niet bepaalde apparaten op basis van MAC een vast IP geven. met als gevolg dat ik ineens niet meer kon printen
Volgens mij moet die nas ook een vast nummer te geven zijn en de printer heeft meestal een tooltje om dat te doen, maar dat ligt waarschijnlijk aan het merk printer.
HP heeft in ieder geval wel iets dergelijks.
NAS heeft ook een vast nummer, is gewoon in te stellen. printer idem, dat kan daar gewoon met t bedienpaneeltje op de printer
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Sorry, ik las er overheen. :oops:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Arno »

Ik heb sinds kort ook zo'n squeezbox, en ik heb helemaal geen vragen. Hij doet het gewoon :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Zo hoort het ook................ :lol: :sure: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Ik heb sinds kort ook zo'n squeezbox, en ik heb helemaal geen vragen.
ja, kunst... anderen hebben die allemaal al gesteld :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Ik heb sinds een maand een squeezebox touch en voel mij geroepen mijn ervaringen te delen. Mijn originele plan was om een sb-touch te koppelen met een usb harde schijf. Harde schijf gekocht met usb, 5400 toeren en zonder voeding; daarna gevuld met ca 2000 cd's op flac. Na de komst van de sb-touch toch een ontnuchterende ervaring: USB-harddisks moeten eigen voeding hebben, en het belangrijkste: de bediening is onbruikbaar traag. De ingebouwde server is goed voor een noodoplossing, maar niet voldoende voor normaal gebruik.
Ik heb dan toch maar een synology ds110j Nas gekocht met 1 TB Samsung HD en de USB-HD gekopieerd naar de NAS.De squeezecenter software was al geïnstalleerd dus ik kon direct genieten van een werkend systeem. Nu liep het als een zonnetje en mijn cd-speler verdween snel in de kast, de geluidskwaliteit is echt vergelijkbaar met een goede cd-speler. ik heb nog een grote fout gemaakt door als skin van de squeezecentersoftware voor ipeng te kiezen: deze werkt alleen op smartphones, niet op een pc. Het (probleemloze) herinstalleren van de software bracht alles weer in het reine. De tweaks zoals op het internet te vinden geven heel kleine verbeteringen in het geluid ten koste van de functionaliteit. De Nas heeft wel zijn beperkingen: het decoderen van flac naar pcm op de server, en het afspelen van 24/96 materiaal is iets te veel voor de processor; dit leidt tot storende buffer wachttijden.
Al met al ben ik zeer tevreden over het apparaat. Ik heb een week lang een apple-touch geleend om te kijken of dit fijner was, maar het bleek dat ik toch iedere keer naar de gewone afstandsbediening greep. Ook het feit dat de ipod bijna dagelijks opgeladen moest worden vond ik heel irritant.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Arno »

John P schreef:
USB-harddisks moeten eigen voeding hebben...
Niet perse. Ik heb er hier een Samsung S1 hdd aanhangen zonder aparte voeding. Werkt gewoon. Ook is er bij mij niets traags aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Arno schreef:
Ik heb sinds kort ook zo'n squeezbox, en ik heb helemaal geen vragen.
ja, kunst... anderen hebben die allemaal al gesteld :mrgreen:
Dan ken je Henkjan nog niet, die weet er altijd wel weer een paar te stellen :P :mrgreen:

Klopt wat Arno zegt, mijn Freecom 2.5" schijfje doet het ook zonder externe voeding. Maar andere weer niet, een 3.5" USB schijf gaat sowieso niet zonder eigen voeding. Het is overigens wel beter om een externe schijf eigen voeding te geven.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
Arno schreef:
Ik heb sinds kort ook zo'n squeezbox, en ik heb helemaal geen vragen.
ja, kunst... anderen hebben die allemaal al gesteld :mrgreen:
Dan ken je Henkjan nog niet, die weet er altijd wel weer een paar te stellen :P :mrgreen:
wat je niet allemaal moet doen om zo'n topic levend te houden, ik pieker me suf om nog wat vragen te bedenken :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
ja, kunst... anderen hebben die allemaal al gesteld :mrgreen:
Dan ken je Henkjan nog niet, die weet er altijd wel weer een paar te stellen :P :mrgreen:
wat je niet allemaal moet doen om zo'n topic levend te houden, ik pieker me suf om nog wat vragen te bedenken :lol:
Zou je ook niet een paar antwoorden kunnen geven?? :lol: :mrgreen:

Ik heb ook de ervaringen met de Squeezebox, met de 2,5 inch en grotere schijven, niet alles werkt.

Mijn 2,5 USB eSata werkt dus niet met alleen de SB, daar moet dus een externe voeding bij, gaat prima met USB stick en sommige 2,5 inch schijven.
Bij mijn zus en broer ( beide toevallig Platinum USB 2,5 inch 320 c.q. 500 Gb) werken prima, alleen het indexeren gaat uiteraard niet zo snel als bij mijn servertje.

In heb nu een servertje draaien met een 1Tb., voorloper van deze,
http://www.alternate.nl/html/product/Ba ... eId=694096
en dat gaat vlekkeloos, en snel met de Linux versie Ubuntu 9.04, de nieuwere versies van Ubuntu hebben wat moeite met de grafische chip. maar die gebruik je eigenlijk niet voor de server.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Zou je ook niet een paar antwoorden kunnen geven??
huh? het is toch het grote squeezebox VRAGEN topic :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
Zou je ook niet een paar antwoorden kunnen geven??
huh? het is toch het grote squeezebox VRAGEN topic :lol:
Ja Ja, maar op een vraag komt dan meestal een reactie, actie/reactie, :oops: en beantwoord je die dan toch meestal?. Jij hebt nu toch ook al enige ervaring :sure: :mrgreen:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Leon »

Dat 2.5" schijven met grotere opslag het vaak niet doen bij voeding over USB is niet zo vreemd. USB is qua voeding erg beperkt, de standaard gaat uit van 500mA. 2.5W is voor veel grotere 2.5" schijven (meer platters, meer koppen: meer stroom nodig) en dan met name de snelle uitvoeringen te weinig om deze te laten draaien.
Daar komt nog bij dat er verschil zit tussen de interfaces. Sommige schijven zoals de Samsung 2.5" USB schijven hebben een aangepaste interface controller. Er zit geen SATA controller meer op de schijf, het gaat direct naar USB. Doordat er geen externe chip meer nodig is voor de omzetting van SATA naar USB is minder stroom nodig en is de schijf ook nog iets goedkoper te produceren. Bij een schijf met eSATA kan die truuk per definitie niet worden toegepast, waardoor deze altijd meer stroom gaat verbruiken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Ik heb net op de Android tablet van mijn vrouw een app van Logitech geïnstalleerd om de Squeezebox te bedienen.

Het komt dus bij de fabrikant (Logitech) zelf vandaan.

Hij is er dus sinds kort ook voor de Ipod en Ipad.

Zijn er al mensen die daar ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Doet het wat anders dan b.v. iPeng dan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

ik had t gezien, maar de android op m'n foon is te oud....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Je bedoelt deze Hans: http://www.logitech.com/en-us/speakers- ... nd_tablets Als je daar bij de reviews kijkt is men niet erg enthousiast.

Nou, brandt maar los zou ik zo zeggen :D
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”