Dayton units

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Dayton units

Bericht door Edo »

Heeft er iemand ervaring met het merk Dayton?
Zit even te kijken bij de REFERENCE SERIES.

Nu kom ik deze units eigelijk alleen in Amerika tegen, maar weet misschien iemand of deze units ook in Europa te verkrijgen zijn?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dayton units

Bericht door voodooless »

In de HH en K+T komen ze wel vaker langs geloof ik. Zit best leuk spul tussen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Verrassend goede woofers! Tijdens de DDIY2005 deelden mijn speakers de ruimte en bron+versterking met een Dayton 2-weg. Nieuw zijn de Reference Serie tweeters. Te koop bij Die Boxenbaustelle

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, ik weet het weer. Daar ken ik ze dus van. Was het even vergeten dat die op de beurs stonden. Bedankt voor de link.

Edit: leuke prijzen, zijn zeker betaalbare units.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En vandaag binnen gekregen...

Afbeelding

Zijn nog best wel zware jongens. :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Edo schreef:
Zijn nog best wel zware jongens. :)
Je houdt ze anders met één hand vast... Of ben je zo sterk? ;)

Mazzel,

JJ
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Die sportschool heeft al een hoop geld aan me verdient... :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat ga je ermee doen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als test voor z'n later te maken grote broer, eerst een testkast met kleine goedkopere units, waarvan dit een voorbeeld ervan is. Het wordt een kleine Sonus Faber mini cremona auditor.

Afbeelding

Het gaat om die gebogen houtstructuur van de kast. Om later niet voor leuke verassingen te komen eerst maar even een test kast met wat goedkopere units erin. Als het dan de soep inloopt is de schade niet zo groot.
Laatst gewijzigd door Edo op za 09 jul 2005, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ehh, bedoel je dat je deze zelf gebouwd hebt!?

Als dat zo is... WOW!! :shock:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, helaas nog niet zelf gemaakt. Bovenstaande foto is een voorbeeld wat het gaat worden (ongeveer), maar dan een ~4 liter kast met die Dayton woofer en een nog nader te bepalen woofer.
Het gaat om de opbouw van de kast als tes. Ik wil deze vorm, dus gebogen hardhout etc. gaan gebruiken voor een nieuw project. Alleen is deze opbouw nogal lastig, vandaar dat ik ga beginnen met een kleinere vorm om als proefmodel te laten fungeren voor de latere grote versie.

Die Dayton is een leuk klein goedkoop woofertje, kleine kast is ook niet zo duur, dus een leuk "oefen-project".
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ah! Dan ben ik wel nieuwsgierig hoe je die achterzijde gaat maken.. Als ik het zo bekijk bij de diverse projecten zijn er nogal uitenlopende mogelijkheden..

Binnenkort start ik met mijn B&W 803 kloon, en de achterkant daarvan wilde ik maken met 8 mm buig MDF.. verkrijgbaar bij de Karwei..
Ervaring mee toevallig??
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Binnenkort start ik met mijn B&W 803 kloon, en de achterkant daarvan wilde ik maken met 8 mm buig MDF.. verkrijgbaar bij de Karwei..
Ervaring mee toevallig??
Nee, geen ervaring mee. Ik heb voor m'n Hestia buigplex gekocht. Da's berken met balsahout ertussen. Is 6 of 8 mm dik en buigt perfect. (helaas niet te krijgen bij 1 van de bouwmarkten).

p.s. de achterkant wordt massief hardhout, opmaat gebracht met de schaaf denk ik.

Leuke link: ...hoe maak je nou zoiets...
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Buigplex is te koop bij Gamma (5mm), maar ik weet niet in welke bocht je dat spul kunt zetten....
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik ga iets bouwen met de euro line woofer, heb hem al in huis, nu nog een kast er omheen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

De kast zit nu om de 17 cm euro line woofer heen en hij doet het goed in 19.5 liter tot zon 180 hz. Ik gebruik hem als bass in een drieweg syteem.

Ik maak altijd eerst proef kasten van spaanplaat, echt heel erg serieuze dingen kan ik nog niet over de woofer zeggen omdat ie maar zon klein deel voor zijn rekening neemt, in een kast die niet helemaal ideaal is, woofer en uitgang pijp zitten op ongeveer dezelfde afstand van muur en vloer.... ( toch weer blij dat deze van spaanplaat is).

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Roland,

Heb je een bestaand ontwerp genomen of had je de parameters en zelf een kast ontworpen aan de hand van die parameters?

Spaanplaat gebruik ik eigelijk nooit. Gelijk MDF. Inhoud zit (meestal) wel goed. Flink wat simuleren in de diverse programma's en daar komt altijd eigelijk wel wat uit. Beide dayton units die ik nu ga gebruiken wordt de test kast gemaakt om te kijken hoe de afwerking ervan het beste gedaan kan worden voordat ik aan de grotere 3-weg-dayton-kast-a-la-sonus-faber-vloerstaander (de "3wdkalsfv") ga beginnen...
Laatst gewijzigd door Edo op do 21 jul 2005, 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Edo

Ik heb de kast met aj horn ontworpen, het is een eigen ontwerp, euro shopper woofer aan de zijkant en twee alu magnesium tangbanders d'appolitto om een morel mdt 29 heen aan de voorkant.

Filtering rond de 170 hz, 12 db voor de woofer, 6 db voor de tangbands (met lcr en kast afval tegen de 18db).

De woofer zit vlak onder de tangbands aan de zijkant (24.5 cmafstand tot de tweeter), op een of andere manier heb ik de indruk dat ie het beter doet als ik hem nog lager in de kast zet. (45 cm afstand)

Ik heb in het verleden erg mooie mdf kasten weggegooid omdat het geluid tegen viel, voortaan zet ik ideen dus altijd eerst om in spaanplaat.

Ik heb in het verleden al eerder met een woofer aan de zijkant gewerkt, 30 a 40 cm van de grond werkt naar mijn idee/gehoor het best. Ik ga eens kijken of dat hier ook weer het geval is. (das nou de lol van een spaanplaat prototype je zet er zo de zaag in voor een tweede woofer gat).

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Zo een paar dagen verder met experimenteren met volumes, frequenties en pijp lengtes:

De euroline 18 cm woofer van dayton/partsexpress is een dikke aanrader voor het laag, erg mooi gedefineerd en strak laag. En het ding kan vrij hard zonder de controle te verliezen.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Die Daytons zijn inderdaad leuk.
Ik zelf heb zo'n RS150 woofertje gebruikt in combinatie met die magentostaat van hun. Moet wel even erbij zeggen dat ik die magnetostaat heb verbeterd. Het hoog mag er nu echt wel zijn, vrouwenstemmen etc. hebben nog nooit zo fijn geklonken.
Maar, men moet niet denken dat alles van Dayton uit china of zo komt (want dat wordt zo vaak beweerd). Toen ik die magnetostaten open heb gehaald stond op de folie "made in Canada", m.a.w. uit de fabrieken waar Swans/Hivi ook vandaan komt.
Laatst gewijzigd door arjank op ma 13 mar 2006, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Die had je toch vorig jaar mee? Wat heb je precies met die nagnetostaatjes gedaan?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Die magnetostaat had een oneffenheid (dip) van ca. 3db rond de 14Khz gevolgd door een piekje bij 16Khz. Deze werden veroorzaakt door de slechte demping achter folie. Door deze ruimte te voorzien van de juiste demping (diverse experimenten mee gedaan) heb ik een zeer rechte freq. karakteristiek kunnen bewerkstelligen die zijn vergelijk met de dure magentostaten niet schuwt. Tevens is de resonantiefrequentie nu dusdanig goed gedemp dat een crossover van 2500hz totaal geen probleem meer is, het waterval diagram is ronduit perfekt.
Ik ken voor 50 euro geen betere tweeter dan deze. Ik heb hem wel eens vergeleken met die keramische tweeter van Visaton, de gemodificeerde magenostaat klinkt gewoon op een of andere manier realistischer.
Ik heb voor een studio een paartje nearfields gemaakt met deze speakers. Na een week belde ze mij op, ze zeiden dat ik mezelf overtroffen had. Dit waren in zijn ogen een van de beste nearfields die hij ooit had gehoord (ze hebben daar ook aktieve Tannoys hangen). Ik was natuurlijk wel erg blij met dit compliment.

btw. als je de demping van zo'n magnetostaat wilt vervangen/verbeteren, kijk uit, want de litzedraden lopen door de behuizing naar de folie toe en kunnen zeer snel breken (of de folie scheurt in). Het wordt ook nog eens extra lastig door het sterke magneetveld van de neo staven. succes
Plaats reactie