wouter schreef:Nou, dat is wel een extreme uitwijding over een onderwerp waar TS als leek even over begon
Als ik zijn openingspost lees bedenk ik dat het kiezen van een woofer niet moet gebeuren. Leuk dat iemand een filter wil maken, en dat je de rest zou willen berekenen maar er is totaal geen kennis van luidsprekerontwerp. Dan kun je altijd beter gaan voor een bestaand ontwerp, eerst luisteren is dan een goede tip. Ik zou speakerland maar eens gaan opzoeken, al weet ik niet of je thuis krijgt wat je daar beluistert. Je eigen kamer kan enorm veel verschil maken, besef dat goed.
Staat de Nescio daar nog?
Succes
Die gene die me gaat helpen, Jerry, weet zeker wel waar hij het over heeft. Hij heeft niet alleen de kennis, maar ook jaren lange ervaring. Hij helpt me gelukkig wel verder dan alleen maar een filter te maken. De akoestiek is zeer bepalend en daar proberen we (met mijn woonkamer) rekening mee te houden. Alleen door de grote reis afstand spreken we elkaar niet zo vaak. Vandaar dat ik zelf met 0,0% kennis op onderzoek ben uit gegaan. Want ik vind het interessante informatie!! Tja je moet ergens beginnen.
Alleen had ik niet verwacht dat hier vrij negatief op werd gereageerd. Ik geloof wel dat het te ver uit elkaar gezette drivers theoretisch niet het gewenste resultaat geeft, maar in de praktijk wordt het toch wel vaker gedaan en ook bij hele dure goed klinkende luidsprekers (bv. Jk Acoustics Ultimate).
Ik neem jullie reactie zeker mee. En wil verder uitzoeken waarom sommige mensen er wel enthousiast over zijn.
Verder wil ik ook graag eens bij speakerland luisteren, alleen is dat voor mij weer 1,5uur rijden en kan alleen op zaterdag.....en laat het nou zo zijn dat ik zaterdag (bijna) altijd wat heb

En wat Wouter zegt is ook zo, bij je thuis klinkt het altijd weer (heel) anders.
Maar goed ik heb geen haast me het bouwen en ik ga er ook pas aan beginnen als ik 100% zeker ben van de zaak.