Minerale wol achter doek is een breedband absorber; het absorbeert lineair van hoog naar laag waarbij de laagabsorptie afhankelijk van de dikte van de wol is.
Als je een plaat op een frame zet creëer je een paneel absorber. Zo'n ding dempt op een resonantiefrequentie en heeft een vrij smalbandige piek waar de meeste absorptie plaatsheeft.
Een Helmholtz absorber werkt net als een basreflex box; het is een pijp in een gesloten volume, ook met een sterke piek in het absorptiegebied.
Een kwart lambda pijp is een pijp die resoneert en dus absorbeert op een kwart golflengte van de pijplengte. Dit is ook weer een smalbandige absorber.
Al deze afgestemde absorbers hebben het nadeel dat ze moeilijk zijn af te stemmen op de hinderlijke frequenties en dat ze, om effectief te zijn, groot moeten zijn.
Een Helmholtzboxje in de hoek van de ruimte gaat niet al je staande golven dempen (dit zeg ik omdat ik iets dergelijks eens las in een Duits hifi-magazine dat een luisterruimte liet opknappen door een kudde diplom-ingenieurs en meende er een verslag van te moeten doen. Het was hemeltergend
Overigens is het lezen op studioforums ook niet zaligmakend als je informatie zoekt aangaande deze onderwerpen; ook hier wordt vaak gedacht in magische oplossingen en denkt men dat ingewikkeld en duur altijd beter is dan eenvoudig.
Ik denk dat een veilige plek om je te informeren met een minimale kans op het tegenkomen van onzin hier is: http://forum.studiotips.com/index.php?s ... c670285811