Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Raymond »

Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar onder win7 mis ik de ingangen (ik zie alleen een mic ingang).

Zometeen maar even de laptop met vista tevoorschijn toveren en kijken of dat beter werkt.

Totnutoe ben ik niet onder de indruk, erg actief supporten doen ze daar niet bij emu. Win7 drivers zijn nog steeds in beta (sinds okt 2010) en downloaden van de vista driver gaat met een schokkende 40KB/s

Achteraf gezien had ik liever een paar tientjes meer uitgegeven voor een terratec. Werkt gewoon met cinch aansluitingen, heeft 6 uitgangen (handig voor het simuleren van crossovers) en heeft wel fatsoenlijke drivers. :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Gewoon de ASIO drivers gebruiken? Je kunt moeilijk E-MU de schuld geven omdat MS de boel weer eens kop zijn kop gooit.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Raymond »

Welke asio drivers? Ik zie ze niet staan bij de downloads op de emu site.

Zo te zien hebben ze voor geen enkel recent OS (OSX/win7) drivers, voor geen van hun producten. Dat mag ze heus wel kwalijk genomen worden. Ik zie een forumpost van een medewerker van EMU van meer dan een jaar oud dat ze bezig zijn met drivers voor de nieuwe OS'en. Schandalig dat ze daar nu al bijna anderhalf jaar mee bezig zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Raymond schreef:
Welke asio drivers? Ik zie ze niet staan bij de downloads op de emu site.
Klopt die worden ook standaard geinstalleerd als je het driver packet installeert. In ARTA 1.7 selecteer je dan ASIO voor de geluidskaart. Mjah ik draai nog gewoon XP :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Chris_T »

Pjotr schreef:
Ja, i.i.g. zit bij mij de ring hard aan massa. Zou dit niet direct misleiding willen noemen, bij veel studio apparatuur zit dit net zo en heet dat "Pseudo gebalanceerd". Je kunt er op die manier wel een gebalanceerde kabel op aansluiten. Zouden ze daarvoor een mono jack gebruikt hebben dan zou dat niet goed gaan: De ring zou dan geen, of niet goed contact maken. Belangrijkste voor de brom onderdrukking is dat de ingangen echt gebalanceerd zijn, voor uitgangen is dat minder belangrijk.

Hier is het eigenlijk wel een voordeel omdat je toch ongebalanceerd werkt
Hmm, maar voor iemand zoals ik, die niet met prof audio spul werkt, is dit onbegrijpelijk. Iets heeft een differentiële uitgang of niet, daar is geen tussenweg in wat mij betreft.
Het was voor mij één van de redenen om het ding te kopen (voor in de toekomst), stom dat ik het nooit gecontroleerd hebt :S.
Maarja, je verwacht dit soort praktijken niet echt bij een welbekend merk als EMU.
Eens kijken wat Creative hier in een mailtje op te antwoorden heeft.
Raymond schreef:
Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar onder win7 mis ik de ingangen (ik zie alleen een mic ingang).
De Tracker Pre heeft ook alleen maar 1 gedeelde mic/line-in ;). Win7 herkent dit als 'microfoon in', maar het is beide. De naam is naar wens te veranderen in Win7.
TIP btw om de samplerate in te stellen: alleen de samplerate van de Tracker Pre bij 'afspeelapparaten' veranderen, de rest ongemoeid laten (inclusief de panel).
Anders werkt het niet.
Raymond schreef:
Welke asio drivers? Ik zie ze niet staan bij de downloads op de emu site.

Zo te zien hebben ze voor geen enkel recent OS (OSX/win7) drivers, voor geen van hun producten. Dat mag ze heus wel kwalijk genomen worden. Ik zie een forumpost van een medewerker van EMU van meer dan een jaar oud dat ze bezig zijn met drivers voor de nieuwe OS'en. Schandalig dat ze daar nu al bijna anderhalf jaar mee bezig zijn.
Mee eens, er komt een tijd dat het geduld gewoon op is. Zeker omdat dit de zogenaamde professionele tak van Creative is, dan mag je goede support verwachten.
Bij de volgende aanschaf wordt het heel hard nadenken voordat er weer iets van Creative in huis komt. Hoe mooi de hardware ook is, de software ondersteuning is gewoon poep.

De beta drivers werken gelukkig wel wanneer je de truukjes kent:
  • Emu Tracker Pre -> alleen de samplerate van de uitgang instellen (niet in de Emu control panel)
  • Emu 1212M/1616m -> samplerate van de ingang is te veranderen door de tab daarvan tijdens 44.1kHz modus open te houden. Anders verdwijnt deze tab, met als gevolg dat bij andere samplerates niets in te stellen is ](*,)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Wat een ellende met dat Win7 is dat zeg :lol: Anyway je kunt een geluidskaartje van zeg 125 euries toch geen studio spul noemen? B.t.w. met het (semi) pro spul van Lexicon is het net zo'n ramp onder Win7.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Raymond »

Chris_T schreef:
Pjotr schreef:
De Tracker Pre heeft ook alleen maar 1 gedeelde mic/line-in ;). Win7 herkent dit als 'microfoon in', maar het is beide. De naam is naar wens te veranderen in Win7.
Maar hoe benader ik die inserts dan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Raymond schreef:
Chris_T schreef:
Pjotr schreef:
De Tracker Pre heeft ook alleen maar 1 gedeelde mic/line-in ;). Win7 herkent dit als 'microfoon in', maar het is beide. De naam is naar wens te veranderen in Win7.
Maar hoe benader ik die inserts dan?
Je hebt maar 2 ingangen in de software! Wat dat is is afhankelijk van waar je de pluggen insteekt: Microfoon, Line of insert. Die gaan dan naar het linker en rechter kanaal, of naar kanaal 1 en 2 bij ASIO. Hoe Win7 dat noemt maakt in dit geval niet uit dan. Het blijft linker (1) en rechter (2) kanaal.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Raymond »

Da's een beetje het probleem: ik zie alleen maar "microphone" in win7. Geen links/rechts enzo.

Ik kan nu ook even niet testen: Ik heb de vloer van mijn woonkamer en studeerkamer eruit liggen om beschadigde planken te vervangen. Alle spullen staan in een grote toren op de eetkamertafel :-&

Ik ga maar weer gauw verder klussen, want maandag wil ik het wel weer helemaal klaar hebben :P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk snap ik niet wat je onder Windows aan het doen bent. Normaliter selecteer je in ARTA zelf direct de drivers van de geluidskaart die je gebruiken wil en laat je Windows zelf lekker op de on-board kaart staan.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Chris_T »

Windows heeft nooit een aparte links/rechts regeling gehad, maar een balans om niveauverschillen te regelen. Bij Win7 zit dat in een tabje bij eigenschappen.
De enkele volumefader regelt namelijk beide ingangen.

Win7 heeft trouwens nog een hekelpunt wat ik vergeten ben te vertellen. De mixer wil perse 24-bits materiaal hebben en zal alles wat hoger of lager in resolutie is, met de nodige vervorming/verlies, hier naar omzetten.
Hoera, nieuwe audio standaard van microsoft... :-&
Oplossing is om alles op 24-bits te laten in de mixer.

Maar gebruik lekker asio, werkt zonder er een checklist op na te houden ;).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Weet niet hoe het zit met W7 maar het beste kun je de Windows mixer helemaal niet gebruiken en die op een andere kaart zetten, zoals b.v. de on-board kaart die je PC speakers aanstuurt.

In Arta zelf kies je dan de E-MU als kaart. Gebruik je ASIO dan gaat dat meestal vanzelf goed. Arta stuurt dan direct de kaart aan. Het kan voorkomen bij sommige andere kaarten dat het master volume van de kaart analoog is (dat hadden de Soundblaster kaarten en sommige M-Audio kaarten i.i.g.). Dat kun je dan niet met Arta aansturen en moet je die eerst met de Windows mixer op max zetten. Menigeen heeft zich de blaren zitten zoeken waarom er geen geluid uit de kaart kwam en was dat het probleem.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Raymond »

Pjotr schreef:
Eigenlijk snap ik niet wat je onder Windows aan het doen bent. Normaliter selecteer je in ARTA zelf direct de drivers van de geluidskaart die je gebruiken wil en laat je Windows zelf lekker op de on-board kaart staan.
Ik doe niks met de windows mixer/instellingen. Ik meet met SampleChampion en die laat me van deze kaart alleen maar de microfoon ingang zien. Hetzelfde geldt voor andere software waarmee je de kaart rechtstreeks aan kan spreken.

Mijn vloer ligt er weer in, ik ga vanavond even die kaart onder windows vista uitproberen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Raymond schreef:
Ik meet met SampleChampion....
SampleChampion... ??? Gebruik jij dat nog steeds? Dat is toch uit het jaar turf en al jaren niet meer onderhouden? :shock:

Denk dat ik het al een jaar of 5 niet meer gebruikt heb en toen die Italiaanse Jodokus mij het volle pond wilde laten betalen (€198) voor een upgrade die eigenlijk alleen een bug release was en wat verfraaiing, had ik het gehad met 'm. En ja toen kwam net ARTA uit wat echt wel beter is en verder gaat voor veel minder geld. Oorspronkelijk was ARTA zelfs free ware.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Raymond »

Gebruiken in combinatie met deze geluidskaart kan ik wel vergeten,want dat gaat niet lukken.

Sample Champion heb ik in het verleden gekocht (wel met studentenkorting, ik ben vergeten wat ik er toen voor betaal heb). Ik heb inderdaad ook van Paolo te horen gekregen dat hij ermee gestopt is. Hij was met iets nieuws bezig, maar dat zal wel met de Italiaanse slag gaan, want ik heb daar nog niets van gezien :P

Op zich bevalt Sample Champion me prima. Wat doet ARTA beter dan? (dwalen wel een beetje af, maar het gaat heus nog wel over de EMU tracker PRE hoor :P )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Hoi Raymond.

Ik zit je maar een beetje te plagen. Ik weet dat jij SC hebt, nog vanuit de begintijd van Hifi.nl :mrgreen: Het is beslist een goed programma. Ik heb het in 2002 gekocht en wel de full Pro versie (kostte destijds €299). Nou ja eigenlijk heeft mijn toenmalige baas het betaald om akoestische metingen aan lagers te doen m.b.t. slijtage. SC is zeker niet verkeerd en behoorlijk uitgebreid. Toentertijd was het het enig betaalbare en goede programma en het alternatief kostte al gauw een 2K euries. En die software deed niet veel meer dan wat SC kon voor veel minder. Maar de huidige versie 3.8 dateert nog van 2005 en daarna gebeurde er niets meer.

Eigenlijk is een MLS meting ingehaald door periodic pink noise. Dat is minder gevoelig voor vervorming in het systeem. ARTA is gewoon overzichtelijk, meet met periodic pink of white noise, sine sweeps en als je wilt ook nog met een MLS signaal. Verder kun je er richtings diagrammen mee meten, zowel als cirkel diagrammen als spectogrammen en nog veel meer. Maar al met al blijft SC zeker een goede twee kwalitatief gezien als je aan speakers wilt meten vind ik. Ik heb er destijds veel plezier en nut van gehad maar gebruik nu toch liever Arta.
Gebruikersavatar
medal-mike
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:36
Locatie: Margraten

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door medal-mike »

Hallo Pjotr,

Mag ik via deze weg vragen een klein beetje kennis te delen? :wink:

Ik lees namelijk in meerdere threads dat jij zeer tevreden een E-MU tracker Pre gebruikt.
Nu ben ik aan't twijfelen tussen de EMM-8 van IBF-acoustik met of zonder de bijbehorende voorversterker (Mp-1r kit).
Ik heb geen andere microfoons, en wil alleen maar gaan meten aan mijn luidspreker setje, dus ik hoef niet zozeer alle mogelijkheden te hebben die de E-MU heeft.

Nu is mijn vraag of er technisch kwalitatief gezien een verschil is tussen beide opties, dus
- ofwel EMM-8 met de voorversterker van IBF (de complete Mp-1r kit nieuw voor 180+15= €195,-)
- ofwel de EMM-8 gecalibreerd los met de E-MU tracker Pre (tweedehands voor ongeveer 50+7+70+7= €134,-)
Of heeft één van beide mogelijheden de voorkeur, en zie ik een aantal mogelijkheden over het hoofd?

Ik heb trouwens nog geen verstand van impedantie of andere metingen, dus ik weet goed of dit ook nog van belang is in de keuze?
(ik heb trouwens een behringer UAC202 gekocht omdat deze volgens het REW boek goed uit de bus kwam, en hierop moet ik de Mp-1r kit aansluiten)

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

Maakt niet uit, beide meet goed. Wat ik wel heb met de Tracker is dat het 3,5mm plugje soms slecht contact maakt en een beetje moet priegelen.
Plaats reactie