zaagtafel aanschaffen of niet?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

Gents,

Bij mij is de drempel bereikt dat ik voor ieder zaagwissewasje naar de Hubo in Baarn moet om iets exact te laten zagen (is toch 30 minuten op en neer, wachten in de winkel, helemaal op zaterdag). Ze zagen goedkoop en spatzuiver, maar het begint me mateloos te irriteren om steeds daar naar toe te moeten...
Ook als je er dan thuis achter komt dat het toch beter ietsje anders had gemoeten (heb je met dingen die niet vastliggen), kan je weeeeer terug...

Ik wil dat zelf kunnen! :roll:

Nu kwam ik bij de lokale Provak deze zaagtafel tegen:
spero sp10.png
http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... etail=true

Ding kost 295 euro en voelt stevig (wat ik er aan kan zien en voelen).
Zeggen jullie: doen! of niet aan beginnen?

Bij de Karwei/Hornbach/Praxis staan tafeltjes van Einhell, maar die dingen zien er beangstigend fragiel uit =;
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door dre »

hoe vaak gebruik je `m en heb je voldoende ruimte om dat ding weg te zetten?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

dre schreef:
hoe vaak gebruik je `m en heb je voldoende ruimte om dat ding weg te zetten?
Ruimte is er genoeg (garage van 5x6 meter).
Tsja, hoe vaak ik deze gebruik vind ik zelf niet eens zo belangrijk. M'n frees en boorhamer gebruik ik waarschijnlijk nog minder en toch heb ik die ook :lol:

Het is voor mij meer de vraag of ik hier zuiver genoeg mee zal kunnen zagen of is alles minder dan semi-professioneel een afrader?

Kijk je voor een DeWalt of Festool oplossing dan ben je namelijk 2-3x zoveel kwijt (en dat zijn dan instapprijzen) :shock:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door EppeRRR »

Hoe breed kun je daar maximaal mee zagen dan? Door creatief te zijn kun je waarschijnlijk wel breder zagen, maar vaak gaat dat samen met veel reststukken.

Heb voor het ruige werk (op zolder) zo'n einhell tafel van de buurman geleend, maar echt veel breder dan 250mm kan ik hiermee niet zagen.
Voor het schulpen (terugzagen) van latten en schuintes zagen wil prima, moet wel veel geduld hebben dan dan hij krijgt het snel moeilijk.

Als ik mocht kiezen dan zou ik wel voor een duurdere optie gaan, een Handcirkelzaag + geleider, maar deze optie is wat mij betreft wel veelzijdiger. Maar als je in het bezit bent van een handcirkelzaag dan kan het wel zijn dat je goedkoper uit bent. Voor latjes zagen is het wat minder praktisch, maar je kunt er wel eenvoudiger platen zaten die niet 4 90 graden hoeken hebben ;)

Afbeelding

suc6
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door dre »

echt zuiver zagen met zo`n tafel?

niet naar mijn eisen........

ik heb een vrij grote elektra beckum staan,zelf die vind ik slechts redelijk.....

een echt goede tafel kost veeeeeeeel.......
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

EppeRRR schreef:
Als ik mocht kiezen dan zou ik wel voor een duurdere optie gaan, een Handcirkelzaag + geleider, maar deze optie is wat mij betreft wel veelzijdiger. Maar als je in het bezit bent van een handcirkelzaag dan kan het wel zijn dat je goedkoper uit bent. Voor latjes zagen is het wat minder praktisch, maar je kunt er wel eenvoudiger platen zaten die niet 4 90 graden hoeken hebben ;)
Een handcirkelzaag is leuk voor platen zagen, zoals je zegt, maar niet voor het fijnere werk.

Bij deze zit een bladverbreding tot 930mm. Uitgaande van de helft kan je dan tot 465mm breed gaan.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

dre schreef:
echt zuiver zagen met zo`n tafel?

niet naar mijn eisen........
Wat ik graag zou willen, is dat als ik bijv. 8 plankjes zaag met een verstek, dat ze dan alle 8 gelijk zijn. Niet dat de instellingen verlopen, want dan is het idd. troep. Dat er een tolerantie in zit, dat maakt me ook niet echt veel uit, als de tolerantie maar constant is.

Ik haat het gewoon dat als ik iets gekocht heb en het voldoet net niet aan wat ik er mee wil, dan ga ik me kapot irriteren.

Hmprf :(

Oh ja, "Elektra Beckum", dat is toch van Metabo? Volgens mij heeft een oom van mij van dat spul staan, maar dan de grote varianten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door dre »

met kleine dunne plankjes gaat het over het algemeen wel goed,maar met platen en wat dikker matriaal wordt de precisie vaak een stuk minder.....

en dan nog de 45 graden hoek.......
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Dude »

Wat is je budget voor de zaagtafel?

dit zal voornamelijk de meewegende factor zijn als het bijv gaat om: kwaliteit, gebruiksgemak, formaat van het werk wat je wil gaan doen en de hoeveelheid tijd die je er in wil/moet steken om een degenlijk product te krijgen.

Ik zelf heb ook een vergelijkbaar soort zaagtafel: een jepson 8408
172_1.jpg
een leuke zaagtafel voor simpel werk, maar voor dat je daar een mooi kistje in verstek uit krijgt , tja dan ben je wel ''even'' bezig. Het grote nadeel wat ik daar zelf mee ondervind is dat hem ergens stabiel neerzetten en dat hij blijft staan tijdens het zagen soms al een hele opgave is omdat hij zo ontzettend licht is.

Wat misschien een mooi systeem voor je zou kunnen is een invalcirkelzaag in combinatie met een platform zoals bijv het cms systeem van festool. je hebt dan een ontzettend veelzijdig systeem je kan dan namelijk eerst het grove werk doen met de invalcirkelzaag en de losse geleider en daarna voor het precisie werk hang je hem in het platform.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

Dude schreef:
Wat is je budget voor de zaagtafel?
Zo min mogelijk? :lol:

Het probleem wat jij omschrijft, weinig/geen stabiliteit, dat zie je eigenlijk bij al die verplaatsbare gevallen...

Hoe meer ik er over denk en over lees, hoe minder het me bevalt. Zelfs de duurdere modellen vond ik er niet echt geweldig uitzien (wel beter dan de budget modellen). Damned :evil:

Het lijkt me zo handig om dit aan huis te kunnen doen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door dre »

gewoon een baas zoeken die `m heeft staan! :mrgreen:
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Dude »

als je ruimte genoeg hebt, kun je altijd over wegen om een (wat oudere) stationaire zaagtafel te nemen zoals bijv:

http://link.marktplaats.nl/456744805

stabiliteid is hier geen probleem en dit werkt een stuk fijner als zown verplaatsbaare.

als je dan als eerste project een zaagslede maakt, heb je gelijk een handig hulpstuk
http://www.youtube.com/watch?v=GZuyC7udVjs

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

Dude schreef:
als je ruimte genoeg hebt, kun je altijd over wegen om een (wat oudere) stationaire zaagtafel te nemen zoals bijv:

http://link.marktplaats.nl/456744805

stabiliteid is hier geen probleem en dit werkt een stuk fijner als zown verplaatsbaare.
Dat is toch ook gewoon een verplaatsbare die je kan verankeren?
Waarin verschilt die met degene die ik gepost heb? Alles wat ik van Rexon vind, is ook betaalbaar namelijk (ik noem dat 'budget').

Zoiets zou ik uiteraard zonder probleem kwijt kunnen. Verankeren is ook geen probleem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Pjotr »

Een zaagtafel is een bijzonder handig ding en eigenlijk onmisbaar als je veel zelf speakers bouwt en netjes wilt werken. Maar zo'n ding heeft ook alleen nut indien de zaagtafel flink groot is. En daaraan schort het nou juist bij al die goedkope dingen. Op veel goedkopere zit er ook veel te veel speling op de lagering waardoor je nog niet nauwkeurig kunt zagen.

Die Spero uit de openingspost zit er zo op het eerste gezicht wel redelijk uit moet ik zeggen.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door EnjoyProg »

Wat belangrijk is om zuiver te zagen is dat je de geleider goed stevig kan vast zetten. Zelf bij duurdere merken als festo is het waardeloos.

Er zijn ook wel winkels in nederland waar ze 2e hands en nieuwe machines verkopen.

Bv deze? http://link.marktplaats.nl/456688330
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Dude »

Dat is toch ook gewoon een verplaatsbare die je kan verankeren?
Waarin verschilt die met degene die ik gepost heb? Alles wat ik van Rexon vind, is ook betaalbaar namelijk (ik noem dat 'budget').

Zoiets zou ik uiteraard zonder probleem kwijt kunnen. Verankeren is ook geen probleem.

Het is eigenlijk een zaagtafel die er tussen in zit,
Hij is inderdaad verplaatsbaar maar hij leent zich er minder toe.
zoals bijv het verschil tussen een workmate en een werkbank, je kan ze allebij verplaatsen al zul je dat minder snel doen met de werkbank.

Verder ging het niet direct om het merk rexon, het was eigenlijk de eerste die ik tegen kwam op marktplaats. Het ging me meer om het model.

en tja als budget & ruimte het probleem niet was dan zou ik een mooie Hammer of Robland laten komen
DSCF5724kopie.jpg
Al zou ik dan ook me ook weer meer met het meubelmaken bezig gaan houden
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

Eigenlijk lees ik in alle antwoorden: doe het niet als je nauwkeurig wil werken (en met verstekken wil je dat). Het is leuk voor af en toe wat hobbymatigs, waar de passing niet op 100% aankomt of waar je niet afhankelijk bent van het uiterlijk.

Zucht, ga ik mezelf maar weer eens richting de Hubo slepen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Pjotr »

EnjoyProg schreef:
Wat belangrijk is om zuiver te zagen is dat je de geleider goed stevig kan vast zetten. Zelf bij duurdere merken als festo is het waardeloos.
En dat die geleider ook exact parallel staat aan het zaagblad! Of dat dat goed na te stellen is. Bij menig zaagtafel zaagt niet alleen de voorkant van het zaagblad maar haalt ook de achterkant er nog eens een paar tienden vanaf.

P.S.
Laat je niet ontmoedigen Michael. Ik heb er ten lange leste zelf eentje geklust: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 17&t=10192 Hoofdzakelijk omdat ik hem nou niet zo veel gebruik en ik geen ruime berging heb en hij dus ongebruikt in de weg staat. Deze is niet zo geavanceerd en kost het wat meer tijd met zorgvuldig en nauwkeurig instellen. Maar echt, heb je eenmaal zo ding dan kun je niet niet meer zonder.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Dude »

MichaelB schreef:
Eigenlijk lees ik in alle antwoorden: doe het niet als je nauwkeurig wil werken (en met verstekken wil je dat). Het is leuk voor af en toe wat hobbymatigs, waar de passing niet op 100% aankomt of waar je niet afhankelijk bent van het uiterlijk.

Zucht, ga ik mezelf maar weer eens richting de Hubo slepen...
Hoe je het ook wendt of keert het komt altijd neer op het vakmanschap en de ervaring van de gene die achter de zaag staat, Goed gereedschap hoeft niet duur te zijn, Het gaat er om dat wat jij met jou ervaring en (weet even het juiste woord niet) fingerspitzengefühl? kan. De machine die je koopt hoort een aanvulling te zijn en naar verloop van tijd een verlengstuk van jezelf.

Als je je aanwent om met een verplaatsbare zaagmachine om te gaan kun je op ten duur daar net zo goed mee werken als een ander op een heel duur groot geval.

Alleen handelingen als controleren en nameten zijn dingen die je wel vaker zal doen en daar gaat tijd in zitten.

Persoonlijk ben ik helemaal voor de aanschaf van eigen machines, bij mijn ouders thuis heb ik ook het nodige staan, allemaal stuk voor stuk budget machines waar best mee te werken valt, ik ben alleen wel veel aan het controleren en nameten als ik er mee werk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Pjotr »

Jawel Dude maar er zijn grenzen. Een beetje vakman heeft aan een nagelvijltje genoeg :lol: Veel van dat goedkope spul is gewoon niet goed genoeg (b.v. te veel speling) en dat gaat gewoon frustreren, ook al ben je doorgewinterd vakman.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door EnjoyProg »

Met zowel Dude als Pjotr ben ik het mee eens. Ook met budget dingen kun je mooie dingen maken als je eenmaal de zwakke eigenschappen van het apparaat leert kennen en creatief weten te verhelpen. Ik zet bijvoorbeeld een extra lijmklem op de geleider van een festo zaag.

Maarja het kan idd gaan frustreren zoals Pjotr zegt en het duurt veel langer voordat je iets goed hebt gezaagd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door MichaelB »

EnjoyProg schreef:
Maarja het kan idd gaan frustreren zoals Pjotr zegt en het duurt veel langer voordat je iets goed hebt gezaagd.
Zelf heb ik een frees gehad van 40 euro... Daar viel mee te werken, maar wat een onding. Instellen was al een draak en dan hopen dat de instelling gelijk bleef als je het even liet staan. Speling op alles. Na 2 luidsprekers begon 'ie herrie te maken en te stinken. Duurkoop dus.

Dat wil ik vermijden.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door EnjoyProg »

Persoonlijk zou ik hier eens kijken http://www.talenmachines.nl/index.php?p ... &Itemid=77

Erg goede winkel, alleen weet ik niet hoe duur het is en of jij het er voor over hebt.

Een schuur van 5x6 is zo vol natuurlijk :roll: heb het zelfde probleem..... :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is het beter werk O:) Moet je wel een 400V krachtstroomaansluiting hebben natuurlijk. 4m x 5m is dan i.d.d. niet zoveel, zo'n machine verplaats je niet even.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: zaagtafel aanschaffen of niet?

Bericht door Raymond »

tsjah, als Michael zit te kijken naar machines voor de hobby, van een paar honderd euro, dan kan je hem toch geen Harwi gaan aanraden? Natuurlijk is dat een prima machine. Bij mijn locale hubo staat er ook eentje, maar om nou te zeggen dat je die nauwkeurig kan instellen? Je moet een geleider van 20 kilo op een "vastgeplakte rolmaat" instellen. Dat gaat met heel veel moeite op een mm nauwkeurig, maar ook niet meer dan dat. En die machine heeft aan 5x6 meter niet eens voldoende ruimte. Er zit een platentafel bij, waar je een volle plaat MDF op kan mikken. Daarmee kan je in je werkplaats dan niet eens heen en weer fietsen. Zeker niet als er in diezelfde ruimte ook nog een werkbank staat ed.

Da's allemaal nog afgezien van de kosten van zo'n machine. Dan blijft het wel lonend om gewoon toch maar regelmatig naar de hubo te fietsen om daar alles te laten zagen.

Als je wat extra's wilt uitgeven, kan je ook eens kijken naar de kleine Scheppach. Die kan je ook uitbouwen met geleider en tafelverbreding en alles erbij. Maar daarna ook weer afbreken en in een stelling zetten. Werkt net zo nauwkeurig als de grote machines, maar is alleen veel kleiner. Enige nadeel aan die machine is, dat hij met 200mm zaagbladen werkt, da's niet echt een populaire maat. Maar gelukkig zijn de zaagbladen die Scheppach zelf in het assortiment heeft al heel goed, dus daar kan je je ook prima mee redden.

Ik werk met de voorganger van het huidige model en het bevalt me prima. Wat ik vaak doe is zorgen dat ik kan werken met die kleinere platen uit de bouwmarkt. Dan ben je wel wat duurder uit, maar het is allemaal veel handelbaarder.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”